Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Omassa perheessä ei ikinä sijoittamisesta puhuttu eivätkä vanhempani sitä ole tehneetkään, mutta omistusasunnon tärkeyttä korostettiin, ei sekään hölmömpi homma. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut fiksua aloittaa sijoittamiset jo nuorena eikä vain säästää asuntoa varten, mutta tämä meni nyt näin. Ja piti sitä nuoruudesta nauttiakin. :wink:

Joskus miettinyt että olisi pitänyt ensiasunnoksi ostaa ensiasunnoksi keskustayksiö pienen rivarikodin sijaan niin olisi tienannut aika paljon enemmän niiden muutamien vuosien aikana, mutta siinäkin kohtaa elämänlaatu ja oman pihan tärkeys kiilasivat tuottotavoitteiden yli; tiesin kyllä että rahallisesti huono diili…

Varsinainen sijoittaminen oikein kunnolla aloitettu oikeastaan vasta nyt, säästäminen sijoittamista varten alkoi kyllä aiemminkin. Ei vaan ollut aikaa ja intoa perehtyä suoriin osakekauppoihin. Ei sillä että niistä nytkään mitään tajuaisin…

Nyt tässä juuri viettelen köyhäilyviikkoa ja kokkailen kaapit ja pakastimet tyhjäksi ennen kuin lähden isommin ruokaostoksille. Muilla ostoksilla en myöskään pahemmin ole käynyt. Vapaaehtoista köyhäilyä toki, mutta koen, että joskus on hyvä muistuttaa itseään siitä että vähän pienemmälläkin voi/pitää pärjätä, jos joskus vaikka tulopuoli tippuisi isosti. Ei sitten tule niin isoa shokkia

8 tykkäystä

Kiitoksia ja paranemisia sinullekin! :smile:

Ihan taaperosta lähtien olen ollut rahastosijoittaja, kiitos vanhempieni. Rahastoihin on aina siirretty viikko ja synttärirahoja. Osakkeet ovat aina kiinnostaneet, mutta ymmärrys ja rahat eivät ole niihin oikein riittäneet, mutta olen seuraillut kauppalehteä ja kurssien kehittymistä aina silloin tällöin. Nyt kun sain vakituisen työsuhteen viime vuoden lopussa, päätin että on hyvä aika tehdä muutos tähän. Ostin ensimmäiset osakkeeni tammikuussa (Nokiaa ja Nokian renkaita), rekisteröidyin tänne foorumille ja tämähän on vienyt ihan mukanaan. Siitä lähtien olenkin lukenut noin 30-40 sijoittamista käsittelevää kirjaa, mikä on kyllä avannut paljon uusia ajatuksia.
Säästeliäs olen ollut aina, joten se ei koidu ongelmaksi. Mielestäni elämästä pitää osata nauttia, mutta turhaa kuluttamista pitää rajoittaa ja järkeviä valintoja pitää osata tehdä.

Tein juuri laskelmia siitä, miten palkasta säästämällä pääsee osinkojen avulla aika mukaviin säästöihin pitkällä aikavälillä. Kun mittarissa on nyt 22 vuotta, niin korkoa korolle effektiä ehtii (toivon mukaan) kertymään aika mukavasti, ennen eläköitymistä (jos sellaista on olemassa 40-50 vuoden päästä).
Olen kyllä osakkeidenkin veivaamista kokeillut, mutta tuntuu että ne pari hyvää siirtoa tuhoutuu aina sillä kun ottaa yhden huonon position. Se ei oikein tunnu vain minulta luonnostuvan. Siitä syystä vaikuttaa siltä, että minun pitäisi pysyä vain tylsemmässä laatu/osinko sijoittamisessa. Voihan sinne ripauksen arvoakin sekoittaa, lähinnä hyviä entrance hetkiä etsien, mutta osinko, laatu ja minimi 5-10 vuoden perspektiivi pitäisi määrittää omat liikkeeni. Tuntuu, että tämä näkemys vaihtuu joka kuukausi, mutta enköhän ajan mukaan löydä itselleni sopivan tyylin.

Olen todennut, että minun on aina helpoin ostaa laskeviin kursseihin. En oikein pysty oikeuttamaan itselleni ostaa nouseviin kursseihin, ehkä juuri siitä syystä kun ajattelen pitkällä tähtäimellä ja yritän saada keskihintaa aina mahdollisimman matalalle. Tiedän, että tästä voi olla montaa eri mieltä, mutta itse koen tämän parhaimmaksi tyyliksi itselleni.

Tradenomin paperit on kohta kourassa. Ärsyttää näin jälkikäteen, että valitsin markkinoinnin pääaineekseni, vaikka finance olisi ollut vielä mahdollisuus kolmisen vuotta sitten…mutta silloin ei pörssi ja osakkeet kiinnostaneet vielä näin paljon. Saa nähdä minne elämä vie, mutta tuntuu että osakkeet ovat tulleet jäädäkseen omiin rutiineihini :smile:

6 tykkäystä

Ei kai talousjutuista kukaan puhunut kotona. Olin yläasteella taloustietokilpailussa toiseksi paras koko maassa, joten kaipa nuo jutut olivat jo tuolloin kiinnostaneet

Muistan teininä ihmetelleeni it-kuplan aikaisia hintatasoja ja kuka oikein kehtaa ostaa näihin hintoihin yhtikäs mitään. No ensimmäisiä ostoja tuli tehtyä jokin aika tämän jälkeen täysi-ikäisenä. Hintatasot olivat paljon kohtuullisemmat

5 tykkäystä

Itseäni on aihe alkanut kiinnostamaan ns. pitkällä kaavalla. En ole saanut koskaan mitään aiheeseen liittyvää kasvatusta, mutta avasin ensimmäisen osakesalkun Nordeaan jossain vuosien 2009-2010 välillä ja aloin hiukan tutkimaan aihetta. Se jäi kuitenkin sillä kertaa siihen - too bad! Tuntui, että rahojen käyttötarkoitus on vielä jokin muu kuin sijoitukset ja koko systeemi tuntui silloin jotenkin hankalalta.

Opiskeluaikoina sama laulu jatkui, ylimääräistä ei juuri ollut ja opintolainaa täytyi nostella niin, että selvisi arjesta. Opiskelin toisella paikkakunnalla eikä työnteko opintojen ohella ollut se top prioriteetti itselläni; lomalla töitä tuli toki paiskittua välillä senkin edestä.

No valmistuin ja sain ekan oman alan työn, jolloin alkoi tilille jäämään ylimääräistäkin rahaa - varmaan opiskelijabudjettiin tottuneena - niin heräsi jälleen tämä vanha kiinnostus. Meni vielä noin 6kk, että sain Nordnettiin tilin auki ja ETF-sijoitukset rullaamaan (jo klassikoksi muodostunut IS3N+EUNL). Tämän jälkeen tupsahti vielä perinnöstä hiukan vanhaa häntärahaa tilille niin ajattelin, että “tässä se tilaisuus nyt sitten mun kohdalla varmaan on ja tämä voi olla se hetki joka myöhemmin ajateltuna käänsi elämän” - toimi siis hyvänä lisämotivaationa.

Nyt olen 29-vuotias ja sijoitellut reilun parin vuoden ajan.

7 tykkäystä

Meilläkään ei kotona ikinä puhuttu oikein mitään raha-asioista. Sitten kun aloitin opiskelujen jälkeen työt, niin ‘hintatietoisena’ ihmisenä rahaa alkoi jäädä säästöön. Rupesin miettimään mitä tekisin. Ensin piti säästää vähän käsirahaa asuntoon ja sitten rahaa alkoi taas kertyä asunnon oston jälkeen ja bongasin jostain rahapodin ja innostuin perehtymään lisää ja lisää. Nyt on luettu jo jonkin verran kirjallisuutta, analyysiä sekä oppikirjoja aiheesta. Harrastus alkoi siis noin puolitoista vuotta sitten. :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Jälkiviisaana voisi tehdä monta juttua toisin.
Mutta ainakin sen kokemuksen perusteella, että olen pari osakesalkkua pistänyt lihoiksi ja nyt taas yhtä kasvattelemassa niin ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa tai aloittaa uudelleen.
Meillä kotona oli sekä osakkeet että asp-tilit näitä tärkeitä, samoin se, että ammatti pitää olla. Koska koskaan ei voi tietää, kuinka elämässä käy, pitää pärjätä omillaan. Aika selkeät elämänohjeet.

Hienoja tarinoita teillä. Thanks for sharing :slightly_smiling_face: Kiva kuulla, miten olette kiinnostuneet sijoittamisesta. Se kun ei ole itsestäänselvyys, erityisesti jos kotona ei ole näistä asioista puhuttu.

5 tykkäystä

Vau. Taitaa olla noin 25-35 enemmän kuin itse olen lukenut. Siis sijoituskirjoja. Muita toki :joy:

Aika samantyyppinen sijoitustyyli kuin minulla. Solidi firma, joka maksaa myös osinkoa on hyvä. Nixu ja pari muuta saavat anteeksi :slightly_smiling_face: Kun perkaa aina silloin tällöin salkkua, niin kyllä siitä hyvä tulee.

2 tykkäystä

Itsellä matka sijoittamisen maailmassa on tietenkin vasta alussa, mutta aikoinaan n. 14-vuotiaana vuonna 2015 eksyin sattumalta tarkastelemaan rahastoja ja sitä minkälaisia vaihtoehtoja olisi rahoille sen sijaan, että makuuttaa niitä pankkitilillä. Innostuin siitä ajatuksesta, että rahalla voi ikään kuin itsellään generoida lisää pääomaa. Myöhemmin sitten eksyin lukemaan myös osakkeista, kun tajusin, että Medifilmin arvopaperisalkun hallinnointi tulee sitten täysi-ikäisenä olemaan minun homma isäni poismenon vuoksi. Ajattelin, että vähän pitäisi kuitenkin tietääkkin asioista, kun salkkua tulee hallinnoimaan, jonka koko on kuitenkin kuusinumeroinen euromääräisesti, jonka jo nuorempana tajusin olevan iso.

Siinä sitten tuli kokeiltua ensin vähän pitkien positioiden myyntiä, jotka näyttivät kalliilta (välissä olin hankkinut perustiedot esim. P/E:n ja P/B:n yms. merkityksestä) ja hyvin tuottaneilta, josta edelleen sitten ajatukseni eksyivät kurssikäppyröitä katsoessa siihen ajatukseen, että kun kerran osakkeen hinta vaihtelee niin hirveästi, niin mitä jos pystyisi ajoittamaan siten, että pääset ostamaan mahdollisimman halvalla, ja myymään mahdollisimman kalliilla :thinking: Sitten tuli kokeiltua treidailua (ennen kuin edes tiesin teknisestä analyysistä pätkän vertaa, ei Medifilmin kautta) sellaisella tyylillä, että haetaan numeerisesti paljon laskeneita kohteita viikon aikana, ja toivotaan, että suunta kääntyy, kun lasku on ollut tarpeeksi suuri (silloin olin päässäni pyöritellyt oikeastaan ilman erityisiä perusteita, muuta kuin mutulla, noin likimääräisesti, että jos osake on viikossa laskenut yli kuusi prosenttia, niin silloin voisi harkita ostavansa osaketta lyhyelle aikavälille, ehkä pariksi viikoksi). Tällöin en edes tiedostanut, että itseasiassa kokeilin tietämättäni swing-treidaamista ilman teknistä analyysiä :smiley: Lopputulos oli aika ruma, vaikka yhdessä vaiheessa pääsin nimeltä mainitsemattoman tuttuni kanssa yli 33% keskimääräisen pääoman tuottoon about vuodessa, kun osuimme Orionin rajuimpaan kurssilaskuun, tuloksena lopulta vajaa -50% turskaa Orionista, ja yleisesti reilusti miinuksella, kun positio oli ollut ihan suht iso.

Myöhemmin sitten tuli Medifilmissä aloitettua ihan osakkeiden ostot, silloin vielä äitini toimeksiannosta, kun olin itse alaikäinen. Tämä tapahtui 2017 lopulla, kun olin eksynyt katsomaan Mikaelin videota Nokiasta, ja sen halpuudesta, ja päätin, että Medifilmiin on myös pakko ottaa vähän isompi positio (pieni positio oli jo jäänyt, kun isäni oli ostanut 11€ pintaan joskus kauan sitten Nokiaa). Tämä meni oikeasti hyvin, ja oikeastaan herätti kiinnostukseni Inderesiä ja sen analyysejä kohtaan. 2018 lopulla sitten kun tulin täysi-ikäiseksi, niin päädyin tänne sijoitusfoorumille, aikaisemmin olin ollut mm. Facebookin Osakesijoittaminen -ryhmässä aktiivinen jäsen (jossa mm. pidin virtuaalisalkkua, jolla swing-treidailin ja kertoilin tuloksia välillä FB:hen), mutta sitten paino vaihtui tänne. Samalla olin ehtinyt lukea jo vähän perusteita teknisestä analyysistä.

Nyt kun ollaan sitten nykyhetkessä, niin olen Medifilmin täysvaltainen osakas, ja Medifilmin toimitusjohtaja, ja sen salkkua hallinnoin aktiivisesti. Tällä foorumilla on ollut minulla tosi iso kontribuutio sekä oppimiseen, Medifilmin salkun kehitykseen (etenkin vuonna 2019), ja hyvinvoinnin ylläpitoon. Etenkin teknisen analyysin oppimiseen olen saanut hirveän määrän tukea (@DayTraderXL, @Otto_N ja kumppanit :heart:) , ja sitä kautta päätynyt melkein täysveriseksi swing-treidaajaksi, joka kuitenkin sekä treidaa, että sijoittaa pitkällä aikavälillä, ja markkinoita seuraa sekä lyhyen, että pitkän aikavälin kannalta :slight_smile: Inderesillä itsessään on myös ollut todella iso kontribuutio sekä oppimiseen yrityksen arvonmäärityksestä, markkinoiden käyttäytymisestä, ja osakkeiden hinnoittelusta. Kaikki kiitos tästä kuuluu kaikille Inderesläisille, ja erityisesti kiitän teitä teidän avoimuudesta. Koskaan minulla ei ole ollut sellainen olo, että olisin epätervetullut, tai porukkaan kuulumaton nuori. Myös fundamenttien arvottamiseen on tullut apua Inderesin rapsojen kautta, kun olen innostunut käyttämään DCF-malleja arvonmääritykseen ja riskianalyysiin, raporttien antaessa kaiken muun tärkeän informaation ja pohjan minulle fundamenttien arvottamiseen.

Fun (or maybe not) fact: Yhtään kirjoja en sijoittamiseen liittyen ole lukenut. Kaikki informaatio on tavalla tai toisella hankittu internetistä. Kauan eläköön Inderes ja Sijoitusfoorumi, myös tässä suhteessa :heart:

Johannes S.

10 tykkäystä

Kaikki DCF-systeemit ovat kyllä aika lailla turhia. Tai no lähtökohta on oikea, mutta kyllä kaikki osaavat pienessä mielessä ynnäillä numeroita tarvittavan määrän. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että mielenkiintoisen firman löytyessä pitäisi alkaa muutamien avainlukujen jälkeen pyöritttelemään numeroja vielä lisää

Minulle DCF on yksi arvonmäärityksen väline. Muutenkin kun matematiikasta satun tykkäämään, niin on minulle mielenkiintoista pyöritellä DCF:ää. DCF ei tosin missään nimessä ole mikään välttämättömyys yrityksen arvon määrittämiseen, se on vain yksi tapa muiden joukossa, josta satun tykkäämään :slight_smile:

1 tykkäys

Hyvät kasvunäkymät on ehdottomasti paras turvamarginaali. Sen jälkeen arvostustaso muutamalla avainluvulla. Mikäli pitää alkaa liikaa pyörittelemään numeroita perustellakseen oston niin silloin on syytä unohtaa koko homma.

Analyytikoillehan tämä on sopiva väline, koska pitäähän se tavoitehinta perustella jollain numeerisella kaavalla. Muuten kaikki tavoitehinnat ovat kyllä ihan höpöjuttuja.

Itse sain ensikosketuksen sijoittamiseen jo 1980-luvun lopun hybris-tunnelmissa, jolloin jupit(Young urban professional) nostivat päätään myös täällä Suomessa. Tunnelman aisti iltapäivälehdissä ja varsinkin täällä Helsingin keskustan ravintoloissa. Itse en mitenkään “all in” sijoittamisessa mukana ollut vaan enemmänkin pieniä kokeiluja, omistin mm.Skop:n osakkeita :slight_smile: Suomen Pankin pääjohtaja Kullberg varoitteli kansalaisia toistuvasti kulutusjuhlista ja vuosikymmenen lopun tunnelmaa alkoivat heikentämään Nokian ja Skopin pääjohtajien itsemurhat. Skop otettiin valtion haltuun vuonna 1991 ja erinäisten devalvaatiopuheiden jälkeen Suomi syöksyi lamaan.

Seuraavan kerran kokeilin sijoittamista 2000-luvun alkupuolella välttäen mukavasti teknokuplan, mutta silloinkaan ei sijoittaminen jäänyt pysyväksi harrastukseksi, rahalle tuntui olevan jatkuvasti parempaa käyttöä :-). Sijoituksia ei ollut enää finanssikriisin 2008 aikaan. Omaan “porvarilliseen” elämääni eivät siis nämä isoimmat osakemarkkinoiden häiriöt ole juurikaan vaikuttaneet.

Tämän sijoitusrupeaman aloitin joulukuussa 2017 ja tällä kertaa pitää sanoa, että sijoittamisesta on tullut minulle hyvinkin tärkeä harrastus kun samalla aiemmin etusijalla ollut harrastus on jäänyt taka-alalle. Kun painii +50-sarjassa niin sijoitushorisontti ei enää ole kymmeniä vuosia vaan 65 vuoden iässä voisi alkaa nauttia säästämisen hedelmistä.

Kaduttaako siis, etten aloittanut aikaisemmin osakesäästämistä tositarkoituksella, lapsuudenkodissahan painotettiin vain asuntosäästämistä. Ei oikeastaan, tähtien asento ei ollut itselleni aiemmin suotuisa, joten parempi myöhään kuin ei milloinkaan :slight_smile:

9 tykkäystä

Minun sijoitusharrastus alkoi aktiivisemmin about 3-4 vuotta sitten, jos ei lasketa yli 10 vuotta sitten rahastosäästämistä. Aluksi lähdin liikkeelle erilaisista rahastoista ja suorista osakesijoituksista. Virheitä on tullut tehtyä alkuun iso kasa! FOMO, Hype-osakkeet, ostot laskeviin kursseihin sillä periaatteella, että eihän tämä enää voi laskea. :slight_smile:
Nykyään sitä pyrkii määrittämään yhtiön arvoa erilaisilla arvonmääritysmenetelmillä ja tarttumaan markkinnan ylilyönteihin kiinni.

Sijoituksesta on tullut erittäin rakas harrastus, johon tulee käytettyä aikaa lähes joka päivä. Useampi kirjakin on tullut kahlattua läpi jo tämän vuoden puolella. Jatkuvasti tulee huomattua, että oppiminen on vasta alussa ja vielä on pitkä matka edessä menestyäkseen sijoittajana :slight_smile:

6 tykkäystä

Toista kärryllistä tuollaista pikkukoivua tuli kaadettua. Luonnollisesti valmiiksi pilkottuna metsässä niin ei tarvi tontilla ruveta hieromaan niitä enää toiseen kertaan. Onhan tuo kerrassaan loistavaa liikuntaa kaiken lisäksi. Jonnet pyörivät salilla nostelemassa edestakaisin painoja, kun saman homman voi tehdä oikeissa töissäkin. Ruhokin on kuin kreikkalaisella patsaalla sivutuotteena :grin:

Kohta sauna lämpiämään. Ilokseni huomasin Brookfieldin järkeistävän tytäryhtiöidensä rakennetta ja tietenkin tämä palkitaan kurssinousulla kautta linjan. Liian helpoksi tekevät tämän sivuomasijoittamisen :laughing:

1 tykkäys

Minä aloin 5kk Aasian reissun jälkeen tavoittelemaan 35v eläkkeelle tavoitetta, ikää tuolloin 25, ajatuksena oli golffata Pohjois Thaimaassa, tjms.
Aloitin OP henkivakuutiksella, joka tuottikin jotain 30% vuosien kuluessa, mutta pankkihan siinä tyhmältä rahaa otti välistä. Samalla Sijoitin suoraan osakkeisiin, hyvin meni kunnes päätin laittaa kaikki panokset nokiaan ja nokia alkoi tekemään windows phoneja.
Noh tappiot oli n. 70% ja rahassa n. 14 k.
Eipä siinä mitään, muuten oli mennyt hyvin, niin n. 1 v. Mulla taisi olla vaan yhtä osaketta ja ryhdistäydyin.
Sitten meni markkinan mukana ihan kivasti ja n. 20-30% vuosituotoilla.
Sittemmin olen 2017 lopusta alkaen sijoittanut firman rahoja ja inderes in kanssa ja tän foorumin ja kurssien tuijottelun kera on ihan mukavasti sujunut. Panoksetkin on paljon suuremmat, mutta olen kohtuullisen luottavainen.
Vaimo ja lapsi, ei eläkkeelle päässyt 35 v. Nyt tähtään 40 v. :slight_smile:

7 tykkäystä

Eläkkeelle tarkoittaisi jäämistä pois päivittäisestä työstä ja jonkin verranhan tämäkin harrastus aikaa vie.

Olen siis jatkuvasti sijoittanut tulojani osakkeisiin ja plussallakin ollaan, mutta kalliit oli oppivuodet (Nokia)

2 tykkäystä

Meidän taloudessa kumpikin tekee jo vähän lyhyempää päivää. Eukko tekee nelipäiväistä ja itse olen saanut sovittua, että about joka toinen kuukausi pidän viikon lomaa. Hienoa, että tällainen on saatu järjestettyä. Mitään huipputuloisia ei olla vaan ihan perusduunareita

Tietty tämä järjestely onnistuisi, vaikka mitään sijoitustuloja ei edes olisi. Kumpikin sen verran tarkan markan ihmisiä, tulee suosittua käytettyä ja vasara pysyy kädessä niin kulut saa pidettyä kohtuullisena vaivattomasti. Toki useamman kuukausipalkan verran tulee osinkoja + arvonnousut, joihin ei juuri tarvitse kajota, tuovat huomattavasti turvamarginaalia niin tällainen järjestely on koettu mieluisaksi. Mukulaakaan ei tarvitse hemmotella piloille ja passata kuin p****a tikunnokkaan niin ei niistä konkurssiin ajaudu

Kunhan kämppälaina lyhenee vielä lisää niin sitten pitää vähentää työntekoa vähän lisää. Sinänsä mukava tilanne, kun tämä on todellisuutta jo reilussa kolmessakymmenissä

8 tykkäystä

Vapaa-aikaan investointi on kyllä paras sijoitus minkä ihminen voi tehdä, joten ihan oikealla asialla olette mielestäni.
Itse olen tehnyt 4-päiväistä jo vuosia, ja ihan hyvin pärjää kun vain vähän katsoo mihin sitä rahaa käyttää.Jää aikaa vaikka matkustaa epämukavasti ja budjetilla! Keväällä kävin japanissa mutta nukuin osan öistä liimapuulevystä tehdyssä hostellikopissa, nyt syksyllä yövyin auton takakontissa grand canyonin reunalla. Yöllä tuli heräiltyä kylmyyteen ja kojoottien ulvontaan mutta eipähän ainakaan maksanut juuri mitään :sunglasses:

Ps. Jaa tuo nosti brookfieldien kurssia, katoinkin kun omassa salkussa käyrä lähti kohoamaan…ja kuten aina, ”olisinpa ostanut aiemmin lisää” :upside_down_face:

5 tykkäystä

Kyllähän epävarmuus työmarkkinoilla vaikuttaa päätöksentekoon huomattavasti. Mikäli tietäisin työtä riittävän varmuudella vuosikymmeniksi eteenpäin niin päätöksissä voisi olla aika lailla rohkeampi. Nyt tietty taso pitää saavuttaa ensin ja sen jälkeen miettiä kevennyksiä

Vapaa-aika on se ainoa järkevä investointi omasta mielestä. Kuluttamiseen kasvaa toleranssi ja saavuttaaksesi saman aikaisemman tason ei tojo enää riitä, vaan pitää siirtyä mersumieheksi. Ajelen itse vanhahkolla, pääasiassa itse huoltamallani volvolla, työkavereiden vaihtaessa pätkällä autoja muutaman vuoden välein. Kehtaavat vielä ihmetellä minkä takia sitä ollaan lomailemassa säännöllisesti

Niillä tonneilla mitä pistetään vuodessa lyhennyksiin ollaan jo kuukausi lomilla vuodessa! Mutta kukin tavallaan vai mitä

2 tykkäystä

Asiasta ihan toiseen, mutta mukava huomata @Mikael_Rautanen radio rockilla haastattelussa💪🏼

4 tykkäystä