Pahoittelut, että vastauksiani on saanut hieman odottaa. On tullut oltua kesälomalla paljon pelkän puhelimen varassa, ja sen verran keski-ikäistyvä jo olen, että tarvitsen näin pitkien viestien kirjoittamiseen tietokoneen.
@anon38833097 tuossa jo linkkasikin tuon aiemman viestini, joka on Inderes-ketjussa. Kyseinen viesti pitää sisällään osittain vastauksia näihin Alokkaan ja Kimin kysymyksiin, mutta kirjoitellaan tähän viestiin hieman uusiakin asioita, niin ei tule päästettyä itseä liian helpolla.
Nyt kun tätä oikein hetken pohti, niin tajusin olevani ihan kunnon suomalainen stereotypia-ruuhkavuosi-isä; omakotitalo, kaksi lasta, kaksi autoa ja keskiluokkainen toimistotyö. Harrastuksetkin ruuhkavuosimiehelle tyypillisiä; punttisali, maastopyöräily, sijoittaminen, lukeminen.
En tiedä pitäisikö tälle itkeä vai nauraa.
En ole mikään suuri tyyli-kategorisoinnin fani, mutta jos johonkin muottiin pitäisi itsensä istuttaa, niin olisi paikkani ainakin tällä hetkellä jonkinlaisessa kasvu- ja laatuyhtiösijoittajan lokerossa. Ehkä kuuluisa Growth At the Reasonable Price (GARP) -meininki jossain määrin kuvastaa touhuani. Ostan osakkeita lähtökohtaisesti “mitä ostaisit, jos et saisi myydä kymmeneen vuoteen”-mentaliteetillä.
Lueskelen erilaisista yhtiöistä aika laajasti ainakin pintapuolisia asioita, mutta perusteellisemmin kiinnostun yleensä yrityksistä, joilla on pitkä kasvukiitorata, kasvava markkina, laadukas tuote/palvelu, voimistuvia kilpailuetuja ja skaalautumispotentiaalia. Olen suuri CEO-/CFO-haastattelujen ystävä, joten luotettavaa ja selkeäsanaista johtoa arvostan myös suuresti.
Olen sijoittajana siinä määrin nöyrä, että uskon pärjääväni parhaiten kotimaassa ja pk-kokoluokassa. Uskon, että tässä kohderyhmässä minulla saattaa olla paikoittain pientä “kilpailuetua” muihin sijoittajiin nähden jos teen analyysini huolella. Sen sijaan suuryhtiökentässä tai ulkomailla menettäisin suuren osan tästä mahdollisesta kilpailuedustani, joten ainakaan tällä hetkellä aikani ja osaamiseni ei riitä näiden tutkimiseen riittävän laadukkaasti. Ei liene siis yllätys, että salkun suurimpia omistuksia ovat tällä hetkellä Qt, Talenom, Incap ja Revenio.
Mutta jos mennään yhtiöasioiden ulkopuolelle, niin muut sijoittamiseen liittyvät intohimon kohteet ovat erityisesti sijoittamisen psykologia sekä laajemmat yhteiskunnalliset kehityssuunnat. Näiden oppien avulla yritän paikata yhtiökohtaisen analyysini puutteita ja välttää ainakin räikeimmät käyttäytymisvirheet osto- ja myyntipuuhissa. Jos minun pitäisi nimetä jokin sijoittamiseen liittyvä vahvuus omassa toiminnassani, olisi se kenties juuri psykologinen puoli, jonka ansiosta en ole ehkä aivan niin tunneohjautuva sijoituskäyttäytymisessäni kuin keskimääräinen piensijoittaja.
Tähän vastasin tuossa Inderes-ketjun viestissäni mielestäni aika tyhjentävästi, joten nostan nuo huomiot lainauksena alle.
Tiivistäisin kuitenkin tähän vielä sen verran, että pitäisin tässä tehtävässä omana vahvuutenani laaja-alaista ja hieman tyypillisestä alan ammattilaisesta poikkeavaa näkökulmaani. Jos keskimääräinen sijoitusalan ammattilainen on yksityisen puolen kauppatieteilijä, numeroalojen luonnontieteilijä tai (D-)insinööri, niin minä taas olen enemmänkin humanisti(/yhteiskunta)-luonnontieteilijä, julkisen sektorin asiantuntija ja laajasti maailmaa tarkasteleva generalisti.
Jonkun mielestä tämä on todennäköisesti kamala heikkous, mutta itse näen, että tiimissä on hyvä olla erilaisia taustoja ja osaamisia, kunhan intohimo on yhteinen ja kemiat muuten kohtaavat.
Toisena vahvuutena pitäisin voimakasta intohimoani ja sitoutumistani sijoittamiseen ja Inderes-yhteisöön. Olen niin tolkuttoman kiinnostunut sijoittamisesta, että huomaan täyttäväni lähes kaikki vapaat raot päivissäni sijoittamiseen liittyvillä asioilla ja aivan ylivoimaiset tietolähteeni ovat Inderes-alustan materiaalit, Inderes-yhteistö ja Twitter (jossa suuri osa kirjoittajista on Inderes-yhteisön jäseniä). Yhteisö voi olla takuuvarma, että minä olen täällä sijoittaja-somessa aktiivisena yhteisöläisenä myös tulevaisuudessa.
Myös tämän perkasin aika tyhjentävästi toisessa viestissäni.
Tiivistäisin tämän niin, että jos halutaan kokenutta sijoitusalan ammattilaista, jolla on muodollista koulutusta ja kokemusta sijoituspuolelta tai kaupalliselta alalta sekä mittavat verkostot bisnesmaailmaan, niin silloin minun valitseminen on huono idea.
Varmasti toisin ainakin havainnoimaani piensijoittajien ja Yhteisö-jäsenten sentimenttiä, tunnelmaa ja ehdotuksia mukaan sekä toimikunnan keskusteluun että sen päätöksentekoon. Lisäksi toisin varmasti hieman tavanomaisesta analyytikko-ajattelusta poikkeavaa laaja-alaista näkökulmaa toimikunnan työskentelyyn.
Voin olla väärässä, mutta olettaisin, että suurimmalle osalle Yhteisön jäsenistä nimitys- ja palkitsemistoimikunnan työskentely ei ole tuttua. Näin ollen Yhteisön näkökulmasta mielestäni ensimmäinen ja tärkein tehtäväni olisi kuvata toimikunnan työskentelyä ja sen tavoitteita ymmärrettävästi ja läpinäkyvästi. Näin yhä useampi Yhteisön jäsen voisi matalalla kynnyksellä kiinnostua toimikunnan työskentelystä ja päästä osallistumaan Inderesin tulevaisuuden luomiseen. Samalla tämä voisi raivata hieman tietä sille, että yksityissijoittajat osaisivat myös muissa omistamissaan yhtiöissä osallistua nykyistä aktiivisemmin ja demokraattisemmin kaikkeen yhtiöitä koskevaan päätöksentekoon.
Mielestäni toimikunnan yhteisöjäsenen tulee oma-aloitteisesti ja aktiivisesti kerätä tietoa Yhteisön toiveista, tarpeista ja ehdotuksista, ja tuoda ne toimikunnan työpöydälle Yhteisön toivomalla tavalla. Minulla on varmasti joitakin omia ajatuksia Yhteisön osallistamisesta, mutta tietysti Yhteisön ja toimikunnan välisen vuorovaikutuksen tulee antaa muotoutua paljolti myös sellaiseksi kuin Yhteisö toivoo.
Joka tapauksessa tärkeitä arvojani niin tällaisessa työssä kuin muutoinkin elämässä olisivat rehellisyys, luotettavuus ja avoimuus. Kun Yhteisön ja toimikunnan välinen vuorovaikutus ja työskentely luodaan avoimeksi, selkeäksi ja luotettavaksi - ja asioista puhutaan rehellisesti oikeilla nimillä - niin yhteisön parhaat ehdotukset tai syvimmät huolet nousevat kyllä esiin ja ne saavat toimikunnan työskentelyssä ansaitsemansa paikan.
En omaa minkäänlaista virallista hallitustyöskentely-taustaa, joten en tiedä kuinka kriittistä tarkastelua ajatukseni hallitusammattilaisten mielestä kestävät. Tässä ne ajatukseni kuitenkin ovat:
Olen ehdottomasti sitä “koulukuntaa”, jonka mielestä kaikki huippumenestyksekäs työ edellyttää rajua intohimoa ja motivaatiota tehtävää työtä kohtaan. Tämän lisäksi pitää tietysti olla kovaa ja riittävän monipuolista osaamista etenkin niissä aihealueissa, jotka ovat Yhtiön kulloisenkin strategian kulmakiviä. Kolmantena asiana nostaisin hallitusjäsenten verkostot ja kumppanuudet, joiden avulla on mahdollista saada vipuvartta monenlaisiin asioihin aina rekrytoinneista yrityskauppoihin.
Yksi asia, joka mielestäni jää usein liian vähälle huomiolle on hallituksen sitoutuminen ja omistautuminen tehtävään työhön. Monet hallitusammattilaiset työskentelevät lukemattomissa erilaisissa hallituksissa, jonka lisäksi heillä saattaa olla jossakin yrityksessä myös operatiivinen työtehtävä. Kun tähän yhdistetään erilaiset muut luottamustoimet ja yksityiselämä, niin osakkeenomistajien on mielestäni ihan oikeutettua toisinaan kantaa huolta hallitusjäsenten omistautumisesta ja sitoutumisesta.
Ristiintyöskentely tuottaa varmasti tiettyyn pisteeseen asti synergioita - ja esimerkiksi niitä minunkin aiemmin mainitsemia verkostoja - mutta useimmat ihmiset varmasti allekirjoittavat sen, että jos huomio, osaaminen ja ajankäyttö hajautuu todella laajalle, niin yksittäiseen hallitustehtävään laitettavan työn määrä ja laatu ei todennäköisesti ole parhaalla mahdollisella tasolla. Ihmisiähän hallitusammattilaisekin vain kaiketi ovat.
Lopuksi on pakko vielä mainita yhteishenki ja se kuuluisa kemia hallitusjäsenten kesken ja hallituksen ja toimivan johdon välillä. Pitää luoda ja ylläpitää sellaista ilmapiiriä ja kulttuuria, jossa kaikista asioista voidaan keskustella avoimesti, rehellisesti ja hyvässä hengessä. Jos mennään yhtiökohtaiselle tasolle, niin kyllähän Inderes Oyj:n Playbook muodostaa ihan loistavan selkärangan myös hallitystyöskentelylle, vaikka se ymmärtääkseni onkin ensisijaisesti operatiivisen työskentelyn “reseptikirja”.
Tätä on mielestäni todella vaikea arvioida. Mutu-tuntumalla sanoisin, että listautumisen vaikutukset Yhteisön hyvinvointiin ovat toistaiseksi aika pieniä ja enemmän Yhteisöön vaikuttanee markkinasentimentti, pörssin vuosikierto ja reaalitalouden käänteet. Listautumisella on kuitenkin voinut olla vaikutusta yhtiön tunnettuuteen ja siten listautuminen on varmasti poikinut joitakin uusia jäseniä Yhteisöön.
Toinen mahdollinen positiivinen listautumisen vaikutus Yhteisöön on voinut olla omistajajäsenten sitoutuminen Yhteisöön. Pidän nimittäin mahdollisena, että kun omistat siivun Inderesistä (ja samalla Yhteisöstä), niin ehkä sitoutumisesi laadukaaseen ja aktiiviseen keskusteluun on voimakkaampi kuin jos et olisi yhteisöomistaja.
Se, että en pysty sanomaan listautumisen vaikuttaneen erityisemmin Yhteisöön, on mielestäni ensisijaisesti hyvä asia. Ennen listautumista oli nimittäin myös huolta siitä, että muuttuuko Inderes (ja sen mukana Yhteisö) jotenkin konservatiivisempaan, pölyttyneempään tai kankeampaan suuntaan. Mielestäni tällaiset huolet eivät ole toteutuneet, vaan Inderesin ja Yhteisön toiminta on kehittynyt mielestäni eteenpäin ihan yhtä laadukkaasti, avoimesti ja intohimoisesti kuin ennen listautumistakin.
Yhteisössä on niin paljon hyviä asioita, että varmaan jotakin jää mainitsematta, mutta listataan nyt ainakin ne, jotka tulevat heti mieleen:
Yhteisöllisyys, yhteisöllinen uuden oppiminen, toisten auttaminen, omista kokemuksista avoimesti puhuminen, kohtelias haastaminen, ystävällisyys ja käytöstavat, analyytikoiden ja yhtiöedustajien osallistuminen, laadukas moderointi ja jäsenten monimuotoisuus.
Yhteisö on vähän kuin sellainen vanhan ajan yleinen sauna. Siellä istutaan titteleistä ja osaamisesta välittämättä samalla lauteella, ja jokainen voi tuoda oman näkemyksensä mukaan keskusteluun. Kunniaa ja selkääntaputtelua (tai vaihtoehtoisesti isällistä työnohjausta) annetaan jokaiselle ansionsa mukaan.
Tuskin millään foorumilla voisin oppia sijoittamisesta näin laadukkaasti, monipuolisesti ja hyvässä hengessä.