Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Eiköhän Kamuxin Suomen toiminnot kulje ja kasva ihan hyvin.
Mutta vaa’ankieli-osavaltiot Ruotsi ja Saksa on edelleen riippakiviä. Näiden kehitys on isossa roolissa. Ruotsissa taloustilanne on suotuisampi, mutta yhtiön omassa toiminnassa on ollut parantamista. Ehkä Saksassa Kamux tulee vielä tekemään parempaa tulosta, jahka saavat liikkeet oikeisiin kaupunkeihin.

1 tykkäys

Kumpikaan maa ei ole riippakivi kunhan on plussalla tai nollassa. Enemmän on enemmän ja sitä voi sitten trimmata. Vähän niinku viiniköynnös annetaan ensin kasvaa ja sitten vähän leikkaillaan. Mun mielestä nykyinen kriittisesti tarkasteltu kasvustrategia on hyvä. Noissa pikkuisissa myymälöissä ei ollut mitään järkeä. Kyllä tässä mukava edelleen on kyydissä istua.

5 tykkäystä

Selasin Kamux.de sivustoa perehtyäkseni et miten myymälöiden uudistus on edennyt.
Joo kolme uutta myymälää on nyt suur-Hampurin ulkopuolella lounaan suunnassa.

Ilmeisimmin nyt ovat paremmassa paikassa, mutta varasto on alle 100kpl/myymälä edelleen.
Puhuivat että esim. Duren tulee 200auton valikoima… ei ollaan puolessa tuota kokoa.

Nyt koko Saksan varasto 1073 autoa ja (Ruotsissakin varasto alhaalla 1264autoa.)

  • Duren 73kpl
  • Duren HUB 36kpl
  • Hameln 98kpl
  • Siershahn 71kpl

image

5 tykkäystä

https://x.com/Choyoba1/status/1816013327262204139

Mulla oli tarkoitus tähän liittyen kirjoittaa pidempikin postaus ja perata kunnolla läpi mun näkemystä Kamuxin tilanteesta, mutta tässä nyt tuntuu olevan niin paljon muutakin tekemistä, että tyydyin heittään nopeesti vaan ranskalaisin viivoin mitä sylki suuhun tuo. En tiä saako noista kukaan mitään irti, mut tollasia ajatuksia nyt ainakin ollu mielessä. Suurin yksittäinen syy mun suunnan muutokseen on Kamuxin rahotustuotot, jotka ovat IMO eksistentiaalinen asia Kamuxille. Odotin niiden menevän viemäristä alas tämän markkinan seurauksena, mutta näyttääkin mun silmään siltä, että ollaankin menossa mielummin ATH tasoille niiden kanssa.

-Rahurituotot pitäny käsittämättömän hyvin. Se on tietty huipputärkeä asia ylipäänsä koko Kamuxin kannattavuuden kannalta, mutta se kertoo myös erittäin paljon heidän muusta vahvuudesta. On paljon kuitenkin kaikenlaista korkokampanja kilpailijaa, joiden korkotarjoukset valitsemalla asiakas säästäisi tuhansia euroja rahotusaikana. Mutta silti riittää riittävästi asiakkaita myös Kamuxin kovalle korolle. Kaluston on sillon pakko olla kuranttia, ostojen sopivia ja myyntipuolen toimia. Lisäksi nyt kun sisäänostokorot alkanevat laskemaan, niin luulen, että Kamux haluaa -ja saattanee näemmä vastoin aiempia odotuksiani onnistuakkin- pitämään oman ulosmyynti korkonsa yllättävän korkealla. Tämä voi johtaa mukaviin ATH rahoitustuottoihin Kamuxille.

-Q1:llä jo käytännössä melkein kaikki luvut menivät oikeeseen suuntaan. En niihin pureudu tässä nyt sen tarkemmin, muuta kuin toteamalla, että uskon Kamuxin kannattavuuskehitys trendin jatkuvan hyvänä

-Perinteinen ”vahvat vahvistuu”. Tää vanha viisaus ehkä korostuu poikkeuksellisen paljon autokaupan alalla tällä hetkellä. Ala on isossa myllerryksessä ja kilpailijoita on tippunut, ja tulee vielä tippumaan, useita pois kokonaan markkinasta. Silloin vahvat ottavat markkinaa haltuun. Vaikuttaisi siltä, että Kamux muutaman muun kanssa vahvistuu entisestään tässä syklissä. Lisäksi, kun konkurssiin menneistä kilpailijoista kirjotellaan toinen toistaan ikävämpiä asioita (jotka kohdistuu asiakkaiden kukkaroon, loppuvelat jääny maksamatta, reklamaatiot hoitamatta jne), niin silloin automaattisesti tämmöisenä aikana osa asiakkaista hakeutuu vaan ison ja luotettavan toimijan asiakkaaksi. Esim sellaiset ”autoliike jätti asiakkaalle 30t€ velat” uutisoinnit on yksinkertaisesti liian isoja riskejä monelle ihmiselle otettavaksi, joten hakeudutaan mielummin isomman ja luotettavamman asiakkaaksi.

-Ulkomaat. Mun mielestä tämän hetkinen arvostus on Kamuxille erittäin houkutteleva pelkästään jo Suomen näkymien perusteella ja olettaen, että ulkomaiden tappiot ei merkittävästi kasvaisi. Sen ei pitäisi olla liikaa vaadittu. Jos Pajuharju onnistuisi saamaan Ruotsin ja Saksan kannattavaksi, se olisi tietenkin valtaisa optio. Sitä on kuitenkin Kalliokosken toimesta monta vuotta yritetty tuloksettomasti, joten liian isoa arvoa en sille optiolle anna. En kyllä täysin ymmärrä miksei Kamux Ruotsissa osaa plussaa tehdä, siellä sen kuitenkin pitäisi olla suht helposti mahdollista. Esim Riddermark hyvä esimerkki siitä. Käsittääkseni Kamux onkin alkanut kopioimaan joitain toimintatapoja Riddermarkilta Ruotsissa, ehkä siellä voidaan jotain vielä oppia… Kamuxin bruttokate% Ruotsissa on huonompi kuin Suomessa tai Saksassa. Q12024 se oli jopa puolet huonompi, kuin Suomessa tai Saksassa. Samaan aikaan kun tämä herättää huolta ja ihmetystä, se myös antaa toivoa, että ihan perus osto- ja myyntitoiminnan kuntoon laittamalla olisi mahdollisuus saada jo kivaa tulosta Ruotsissakin aikaiseksi.
Saksa oli yllättävän vahva jo Q1, bruttokate% 23q1 6,9% —> 24q1 10,7%. Tämä enteilee hyvää. Jos Saksasta saataisiin ensimmäinen selvästi plussan vuosi, niin se voisi olla todella iso katalyytti Kamuxin kurssille.

-Sentimentti. Todella paljon uutisoidaan autoalan kurjasta tilanteesta. Tää kuitenkin osuu monelta osin pääasiassa a) uusien autojen kauppaan ja b) niihin toimijoihin, jotka eivät tule vahvistumaan tässä syklissä. Yritän sanoa, että tämän hetkinen alan kurjuus ei näyttäisi minun käsittääkseni osuvan pahasti Kamuxiin tai vaikkapa paljon verrattuun verrokki Sakaankaan. Luulen kuitenkin, että näiden uutisointien perusteella (ja lisättynä vielä ylipäänsä kuluttajayhtiöiden nega-sentimentillä) myyntejä on osunut isosti myös Kamuxiin. IMO mahdollisesti ”aiheettomasti”.
2022 ja 2023 vuonna käytettyjen autojen alalla oli poikkeuksellista turbulenssia varastojen negatiivisen hinnan kehityksen takia. Se osui isosti alan yritysten tuloksiin. Se ei kuitenkaan ole normaalia, eikä lähtökohtaisesti oletettavaa jatkossa, joten se antaa selvästi huonomman kuvan Kamuxin tuloksentekokyvystä normaalitilanteessa. Vaikka tästä on puhuttu, niin uskon sen silti näkyvän tämän hetken kurssissa liikaa.
Näistä johtuen uskon kurssiin olevan näiltä 5e tasoilta ladattuna aivan liikaa negaa sisään. Ja sitten jos (IMO kun) Kamuxilta saadaan posaria tälle vuotta, niin se voi toimia katalyyttinä kääntään markkinoiden katseita takaisin Kamuxiin. Ja se voi purkautua aika railakkaasti pihalle ”turhaan lyödystä” kurssista.

Sellaista sekavaa ajatusten virtaa äkkiseltään. Luonnollisestikaan ei ole sijoitussuositus, kaikki yllä oleva on vain minun omia näkemyksiäni ja voin hyvinkin olla täysin väärässä, olinhan väärässä jo rahoitustuottojen kehityksenkin suhteen aiemmin :slight_smile:

71 tykkäystä

Erinomaista pohdintaa koko viesti ja paljolti samaa mieltä. @_TeemuHinkula:n viimeisin lyncheily sai kuitenkin itseni taas miettimään tätä sijoituskeissin kannalta melko haastavaa yhtälöä:

  • Rahoituspalvelut ovat elintärkeä osa tuloksentekokykyä
  • Saksassa rahoituspalveluiden penetraatio on pieni
  • Saksassa markkinan voittaminen perustuu tällä hetkellä rautakatteesta tinkimiseen
  • Yhtiön kasvunäkymät muualla kuin Saksassa ovat matalat

Pystyykö yhtiö tekemään siedettävää tulosta, jos Saksan osuus kokonaisliikevaihdosta kasvaa merkittävästi? Pystytäänkö rahoituspalveluiden penetraatiota kasvattamaan Saksassa pohjoismaiden tasolle toiminnan kokoluokan kasvaessa, vai onko se pysyvästi alhainen (kulttuuriero)? Vai nojaako sijoitustarina siihen, että Saksassa pyritään ensin pari vuosikymmentä voittamaan markkinaosuutta pienillä katteilla, jotta voidaan 2050-luvulla hivuttaa hintoja ylemmäs kun on saavutettu riittävä markkina-asema?

Mielestäni tuo on aivan avainasia yhtiön tulevaisuuden suhteen.

9 tykkäystä

Onko toiminta sitä, että Kamux Ruotsi välittää autoja nollakatteella Suomeen? Tässä kaupassa jos Ruotsi tekisi voittoa laskisi se Suomen voittoja.

3 tykkäystä

Kohtaan 1 tuore päivitys eiliseltä, tämä siis Pohjois-Amerikassa. Softa alkaa olla siinä pisteessä, että ajaa paremmin kuin ihminen. Tässä taidonnäyte ajosta jo noin viikon vanhalla versiolla FSD 12.5., voi olla vaikea uskoa todeksi, koska kukaan muu ei ole näin pitkällä maailmassa, skaalautuvalla ratkaisulla.

1 tykkäys

Voisiko nämä Tesla-hassuttelut nyt pitää ihan heille kuuluvassa ketjussaan, jota kukaan täysijärkinen ei muutenkaan jaksa avata? Kamuxilla on haasteita ja mahdollisuuksia aivan tarpeeksi ilman jotain EU-alueella laittomia FSD:eitä ja robotakseja.

37 tykkäystä

Komppaan. Uskooko joku oikeasti, että nämä tulee lähitulevaisuudessa haastamaan Kamuxin mittakaavan huomioiden yksityisautoilun? En jaksa uskoa saati olla huolissani tällaisesta.

6 tykkäystä

Kohtuullisen vahvan vertailukauden päälle +5% y2y.

Henkilöautoissa päästiin jo lähelle prekorona lukuja ja pakettiautoja näyttää menevän kaupaksi varsin mukavasti.
image

51 tykkäystä

"Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 10 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty 6,6 prosenttia viime vuotta enemmän. "

Autoliikkeiden myynti ollut vielä selvästi pirteämpää kuin kuluttajien välinen :+1:

37 tykkäystä

Analyytikon kommentit heinäkuun autokauppaan liittyen. :point_down:

14 tykkäystä

Sakan menoa

“Liikevaihtomme oli vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla noin 373 miljoonaa euroa, eli kasvoimme lähes 14 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Heinäkuussa kasvumme oli noin 15 prosenttia ja liikevaihto oli hieman vajaa 79 miljoonaa euroa”, Poukkula avaa.

16 tykkäystä

14% on toki kova tahti vs markkina, mutta oikeastaan tulkitsen, että Saka alkaa hivenen suhteellisesti hyytymään huiipuvedostaan, sillä Kamux kasvaa myöskin (oletetusti) kaksinumeroisin luvuin Suomessa H1:llä.

Sakan kasvu vs Kamux Suomessa:

17 tykkäystä

Sakan markkinointi ja brändi alkaa mielestäni olla aika kulahtanutta. Kamux on juuri uusinut imagoaan ja markkinointi hakkaa täysillä monikanavaisesti eri formaateilla, ehdottomasti alan parasta Suomessa. En ihmettelisi jos paikat olisi vaihtunut mitä kasvuun tulee ja tietysti “liikevaihdon kasvu” on vain puoli totuutta.

7 tykkäystä

Koko markkina kasvoi tammi-heinäkuussa reilut 3 % ja autoliikkeiden kauppa 6,6 %, joten vahvaa on Sakan kasvu. Luonnollisesti lukujen suurentuessa kasvu-% maltillistuu.

Saka mainitsee tiedotteessa odottavansa käytettyjen markkinan koko vuodelle ylittävän 600t kappaletta. Meillä on ennusteissa hitusen yli 600t, joten samansuuntainen on meidän odotus. Viimeisen kymmenen vuoden keskiarvo on 610t, joten pikkuhiljaa aletaan olla ns. normaalissa markkinassa viime vuosien ylä- ja alamäkien jälkeen.

43 tykkäystä

Sitä on Kamux onnistunut kyllä jotkut traumat aiheuttamaan. Aina kun Kamux tiedote tulee, sitä odottaa negaria. Toki, ei sitä varmaan vielä annettaisi, jos olisi tulossa. :smirk:

Kamux Oyj julkaisee puolivuosikatsauksen tammi-kesäkuulta 2024 perjantaina 16.8.2024 noin kello 9.00. Katsaus on saatavilla osoitteessa www.kamux.com heti julkaisun jälkeen.

22 tykkäystä

Jahas, taas nähtävästi käy ovi Kamuxin johtoryhmässä. HR-johtaja ryhtyy yrittäjäksi.

7 tykkäystä

Jaahan, lähteekö Marjo suorahakukonsultiksi eli headhunter omalla firmalla tms… ?
No kukin tietenkin saa tehdä mitä parhaakseen näkee.

Itse ajattelen, että on yrittäjähenkisyyttä omistaa sen yhtiön osaketta, mihin on työsuhteessa.

Kamuxilla tämä ajattelu ei ole kovin suosittua, koko johtoryhmän omistus on vaatimatonta.
Eikös myymäläpäälliköistä tehty “kauppiaita”, mitä se sitten tarkoittaakaan.

10 tykkäystä

Kamux Oyj, pörssitiedote, 13.8.2024 klo 15.30

Muutos Kamuxin johtoryhmässä: Kamux Ruotsin toimitusjohtaja Andy Rietschel lopettaa Kamuxin palveluksessa, Aino Hökeberg nimitetty Ruotsin vt. toimitusjohtajaksi

Kamux Ruotsin toimitusjohtaja ja Kamux Oyj:n johtoryhmän jäsen Andy Rietschel lopettaa Kamuxin palveluksessa. Ero astuu voimaan välittömästi. Kamux Ruotsin toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa väliaikaisesti Kamuxin markkinointi- ja konseptijohtaja ja johtoryhmän jäsen Aino Hökeberg. Rekrytointiprosessi Kamux Ruotsin uuden toimitusjohtajan löytämiseksi käynnistetään välittömästi.

Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju: “Haluan kiittää Andy Rietscheliä lämpimästi hänen panoksestaan uusien toimintatapojen määrätietoisessa läpiviennissä sekä Ruotsin liiketoiminnoissamme tunnistettujen väärinkäytösten eliminoinnissa. Toivotan Andylle kaikkea hyvää jatkossa.”

Huoh. Kyllä on tuulista.

26 tykkäystä