Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kommentoi hyvin myös Kamuxin arvostusta:

”Kamuxia voi (haastatteluhetkellä hinta 13,16 euroa/osake) ostaa pörssistä sen Suomen viime vuoden noin 500 miljoonan euron liikevaihdon hinnalla. Tällä liikevaihdolla yhtiö teki 6 prosentin liikevoittoa. Voimme kohtalaisen levollisesti uskoa Kamuxin kotimaan liikevoiton kasvavan tulevinakin vuosina.

Tämän lisäksi sijoittaja saa yhtiön yli 200 miljoonan euron Ruotsin ja Saksan liiketoiminnot, jotka kasvavat hurjaa yli 30 prosentin vuosivauhtia.”

58 tykkäystä

Ruotsin maaliskuun y/y luvut näyttävät aika eroottisilta :heart_eyes: Korona näkyy tilastoissa toki isolla kädellä.

lähde: Begagnatmarknaden - mars 2021 - MRF

34 tykkäystä

Övrig Bilhandeln +16% Q1/Q1
Enteilee hyvää kvartaalia ruotsiin.

4 tykkäystä

Olisi kysymys koskien Kamuxin DCF -mallia. @Petri_Kajaani Millä tavalla Kamuxin käyttöpääoman muutosta on arvioitu tuleville vuosille ja miksi käyttöpääoman kasvu huomattavasti pienenee etenkin vuosien 2025 jälkeen? Olen omassa DCF -mallissa olettanut, että vaihto-omaisuus kasvaa samassa suhteessa kuin liikevaihto ja tämän seurauksena myös käyttöpääoma kasvaa liikevaihdon mukana.

7 tykkäystä

Vuosien 2016-2020 aikana Kamuxin vaihto-omaisuus suhteessa liikevaihtoon on ollut 12 %. Viime vuoden lopussa se oli historialliseen tasoon nähden korkea 13 %. Meidän ennusteissamme vaihto-omaisuuden suhde liikevaihtoon pysyy aika lailla historiallisissa lukemissa, eli se laskee ennusteperiodin 2021-2026 aikana tasaisesti takaisin 13 %:sta 12 %:n tasolle. Tämä selittää siis vain pienen osan tästä. Käyttöpääoman muutkin parametrit pysyvät hyvin lähellä historiallisia tasoja, eli siltä osin ei mitään suurempia muutoksia ole meidän ennusteissamme. Suurin vaikutus sille, ettei käyttöpääoma kasva enää vuonna 2025 niin rajusti kuin nykyisellä strategiaperiodilla tulee siitä, että meidän liikevaihdon kasvuenusteet hidastuvat vuonna 2025 alle 10 %:iin, kun tässä vuosien 2021-2024 aikana liikevaihdon kasvu on selvästi vauhdikkaampaa (15-20 % per vuosi). Jos Kamux ei enää 2025 jälkeen kasva niin nopeasti kuin aiemmin, niin sen ei tarvitse pumpata niin paljon varoja käyttöpääomaan. Tämä selittää suurimman osan tästä kysymyksestäsi.

27 tykkäystä

Näin rapakon takana

32 tykkäystä

Tämmöistä inflaatio kuvaajaa Twitterin algoritmi tarjoili itselleni, data lienee myöskin Ameriikan lämmöstä. Ilmeisen suotuisa markkina myös Euroopassa(?), vaikkei suoraan voikaan kenties verrata toiseen mantereeseen, jossa elvytys ja rokotukset tehokkaammin käynnissä.

1 tykkäys

Tämä löytyi postilaatikosta.
Onko tuttu kenellekään?

Liekö merkittävä uhka…?

3 tykkäystä

Lähinnä signaali että käytetyt autot alkavat kenties taas olla kortilla? :smiley:

4 tykkäystä

Minun silmissäni ym. kaltaiset signaalit käytettyjen autojen markkinan kuumuudesta ovat bullish Kamuxille. Kansainvälinen hankintaverkosto tuo tavaraa aivan eri mittakaavassa kuin kilpailijoilla. Hinnoittelun pitäisi toimia dynaamisesti myös ylöspäin, onhan datatyötä tehty alaan nähden huomattavasti. Tämä siis Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa taidetaan olla vielä enemmän virran vietävinä kuin suunnannäyttäjinä.

19 tykkäystä

Lienee tämä:

Ihan komea liikevaihto, tulos kertoo joko huonoista katteista tai kovasta panostuksesta kasvuun?

1 tykkäys

On autolle.com tuttu, yrittivät myydä mun autoa joitakin vuosia sitten, mutta eipä silläkerta onnistunut.
En nyt pidä merkittävänä uhkana, toki kauppa tekevät omalla tyylillään…
Katsastusasemalla joku katsastusmies kuvasi auton hiukan sinne päin ja hiukan flegmaattista oli toiminta.

Kamuxin vahvuus on se, että saat isosta valikoimasta tilata auton lähimpään toimipisteeseen ja käydä kuitenkin kokeilemassa, ennen ostopäätöstä.
Eli Ruotsiin van tuplasti liikkeitä, kun on kyse todella ostovoimaisesta 10miljoonan kansasta ja kuitenkin myös pitkien etäisyyksien maasta.

3 tykkäystä

Näkisin, että käytettyjen autojen kauppiaat (kamux, saka etc.) ovat käytettyjen autojen kaupan voittajia.
Uusien kauppa pysynee luonnollisena myyjänä, mutta ei ole yhtä tehokas. Tämä on heille aina sekundäärinen business. Yksityisten välinen kauppa tulee minusta pienenemään. Ihmiset haluavat vaivatonta elämää. Auton myyminen itse on riesa ja riski. Vähän kuin auton korjaaminen itse.

Alla ruotsin datat parilta vuodelta. Uskoisin Suomessa olevan vastaavanlainen trendi ja suhteet.

Heitänpä hatusta, että 2030 käytetyt myydään:
Uusien myyjät 35%, käytettyjen myyjät 45%, yksityiset 20%

Tämä tarkoittaisi Kamuxin markkinalle kasvua: ~5% + ~BKT kasvu.
Siihen päälle markkinaosuuksien hamstraus → 10+% kasvu 10 vuoden pätkälle melko turvallisesti haarukoitavissa.

Mitä tulee tuohon autolle.com kaltaiseen palveluun. Se varmasti iskee hyvään rakoon tuohon yksityisten ja perinteisempien käytettyjen kauppiaiden väliin. Tuokin palvelu tulee varmasti kasvamaan. Kyllä tuon kaltaiset palvelut voivat olla Kamuxillekin merkittäviä haastajia. Ongelma ei välttämättä ole yksittäinen toimija vaan se, että kilpailijoita on paljon ja Kamux ei ole ainoa joka uudistuu ja uudistaa toimialaa.

Onneksi on tilaa edelleen kasvaa en ole huolissani, mutta en ummistaisi kilpailulta silmiäkään.

4 tykkäystä

En ole seurannut hirveästi Kamuxia enkä siis omista sitä, mutta harkitsen. Ei tietoa mikä paino Saksalla ja Ruotsilla verrattuna Suomeen. Jokunen asia tuli mieleen.
S-ryhmä rakentaa koko maan kattavan sähköautojen latausverkoston. Uusien sähköautojen myynti varmaan seuraa tätä exponentiaalista kasvua Suomessa. Miten lienee vaikuttaa Kamuxin myyntiin, koska kaiken järjen mukaan samalla käytettyjen sähköautojen kysyntä pitäisi kasvaa?
Toinen mikä tuli mieleen on, että yhä useamman uuden auton voi tilata netistä. Näin vanhaa autoa ei voi työntää merkkiliikkeen vaihtoautokauppaan. Ainut mahdollisuus on myydä se Kamuxin tapaiselle kauppiaalle. Onko paljon vaikutustas Kamuxin myyntiin?

4 tykkäystä

Kamux on täysin agnostinen käyttövoiman suhteen. Kuluttajat ostavat mitä ostavat, ja Kamux myy tätä jälkimarkkinoilla. Uusi sähköauto muuttuu käytetyksi kun sen ajaa ulos liikkeestä, hyvällä tuurilla se päätyy Kamuxille myytäväksi.

Kamuxin bisneksen nerokkuus perustuu mielestäni sen yksinkertaisuuteen: nousu– tai laskusuhdanne, sähkö tai bensa, kamux myy kaikissa markkinoissa kaikkia käytettyjä menopelejä :star_struck:

18 tykkäystä

Näiden kysyntää varmasti on, mutta se ylittää tarjonnan vielä vuosia ja alussa tarjonta on sitä vähemmän haluttavaa (hieman jo vanhentunutta teknologiaa) - en näe että tällä on Kamuxille mitään merkitystä ellei lähde pulaamaan rajojen yli jotain yritystä tuoda ulkomailta käytettyä sähkövermettä nimen omaan. Ja ainoa lähialueiden paikka jossa käytettyä sähkövermettä on tarjolla vähän enemmän lienee edelleen se Norja joka on näissä vahvasti eturintamassa ja siellä Kamuxilla ei ole toimintaa ainakaan vielä.

4 tykkäystä

Kamux on täysin agnostinen käyttövoiman suhteen. Kuluttajat ostavat mitä ostavat, ja Kamux myy tätä jälkimarkkinoilla. Uusi sähköauto muuttuu käytetyksi kun sen ajaa ulos liikkeestä, hyvällä tuurilla se päätyy Kamuxille myytäväksi.

Ajatus olikin se, että kun polttoaineen hinta kasvaa ja sähköauton ylläpito on halvempaa, niin autokauppa näin yleensä olisi aktiivisempaa. Lisäksi kun tulee hyvä latausverkko, niin se ei ole enää este hankinnalle.

1 tykkäys

Onhan se mahdollista, mutta vaikka käyttövoiman kustannukset laskisivat, kova autoverotus painaa kuitenkin autoilijan kukkaroa.

Autoilija on nettomaksaja Suomessa, autoveroja kerätään enemmän kuin mitä tiestön ylläpitoon menee. Siinä vaiheessa jos/kun sähköautot ovat merkittävä osa autokannasta, tulee niidenkin verotus väistämättä kiristymään muodossa tai toisessa.

Kireä verotus hidastaa kauppaa ja saa suomalaiset ajamaan ikälopuilla autoilla. Tämänkin voi tosin Kamux–härkä nähdä positiivisena ajurina käytettyjä myyvälle toimijalle :rocket:

5 tykkäystä

Vertailun vuoksi statistiikkaa parin vuoden takaa. Vuonna 2019 uusien vs käytettyjen myynti Yhdysvalloissa vs Suomessa.

Yhdysvallat

  • Uusia henkilöautoja (tai muita kevyitä ajoneuvoja) myytiin n. 17M, käytettyjä meni noin 40,8M
  • Prosentteina tuon voi ajatella niin, että käytetyt oli 70% kokonaiskaupasta.
  • Väkiluku 2019 oli n 328M, eli n. 5% osti (tai liisasi) uuden ja 12% käytetyn auton vuoden aikana

Suomi 2019

  • Uusia henkilöautojen ensirekisteröintejä oli 114k, käytettyjä meni kaupaksi 625k. Käytettyjen osuus kaupasta siis 84%
  • Väkiluku 2019 oli n 5,5M, eli n. 2% osti uuden ja 11% käytetyn auton vuoden aikana.

Tuosta voi aika äkkiä päätellä, että autoverotus (ja kaupankäyntierot ylipäätään Suomen ja esim Yhdysvaltojen välillä) hidastaa nimenomaan uusien autojen kauppaa, ei niinkään käytettyjen kauppaa (ja Suomen tapauksessa myös selittää käytettyjen tuontia).

Lähteet: U.S. new and used car sales | Statista, Käytettyjen autojen kauppa - Autoalan Tiedotuskeskus , Ensirekisteröintien vuosittainen kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus

12 tykkäystä

Hyvä pointti, ehdottomasti puree uusiin enemmän kuin vanhoihin.

Vanhan auton ostamisessa kuitenkin alun perin maksettu autovero näkyy käytetyn hinnassa, ja lisäksi vuosittain maksettava autovero koskee koko autokantaa.

Voiko tämä hidastaa autokannan kiertoa? Ihmisillä on vähemmän ostovoimaa, ja vähemmän halua käydä kauppaa kovan autoveron takia. Autoa vaihtaessa uuteen tai käytettyyn, kuluttaja joutuu aina maksamaan kaupan katteen, joten voisi luulla että verotuksen höllentäminen saisi kaupan käymään tiheämmin :thinking:

4 tykkäystä