Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Jeps. Uskon näiden lafkojen vetelevän ihan samoilla prinsiipeillä, ja havainnointiharha menee tilastovirheen piikkiin.

Itse olen asioinut SAKAn kanssa kerran vuosia sitten. Olin kiinnostunut lataushybridistä. Soitin kauppaan ja myyjä kertoi autosta ja toivotti tervetulleeksi katsomaan. Tulin paikalle - myyjät eivät ottaneet kontaktia. Etsin auton omin neuvoineni ja totesin, ettei akkua oltu ladattu puheiden vastaisesti. Kävelin tien toiselle puolelle kilpailevaan liikkeeseen josta sain vastaavan auton ladattuna alle.

En tästä huolimatta yleistä, että kaikki SAKAn myyjät puhuvat pehmoisia, eivät pidä lupauksiaan tai ota kontaktia. Yhtä todennäköisesti näin olisi voinut käydä Kamuxilla.

4 tykkäystä

Tuosta vastaamisen nopeudesta kyseilyihin. Kamuxilla myyjän vastatessa kyselyyn, kyseisen liidin mahdollinen kauppa “lukkiutuu” ensimmäisessä kontaktissa olevalle myyjälle. Käsitykseni mukaan provikat (ainakin osa) tulevat tälle myyjälle, vaikka auto kaupataan jossain muussa myymälässä ja F2F-työt hoitaa kyseisen myymälän henkilöstö. Tämä saattaa myös osaltaan selittää “hyökkäävän” myyntityön poissaolon liikkeissä, kun myyjät päivystää chatissa. Lähteenä pari frendiä, jotka kamuxilla myyjinä.

3 tykkäystä

Itsekin tykkään yleensä kierrellä kaikessa rauhassa, varsinkin jos en ole oikeasti ostamassa mitään. Kaikenlainen tyrkyttäminen nostaa heti seinän vastaan ja kävelen toiseen liikkeeseen. Uskon kuitenkin myynnin kannalta olevan hyväksi, jos myyjä käy kohteliaasti ilmaisemassa palvelushalukkuutensa. Näin on asiakkaana helpompi kävellä juuri kyseisen myyjän luo, mikäli kiinnostava tuote löytyy.

Nämä tosiaan nyt vain ovat tällaisia arkisia havaintoja, joita olen tehnyt parin vuoden aikana kierrellessäni autokauppoja välillä aktiivisesti autoa etsien ja välillä muuten vain.

Kamuxilla on tässä asiassa mielestäni petrattavaa, vaikka yleistää ei ehkä kannata. Saka on selkeästi ottanut uutta raikasta linjaa ja näin houkuttelee myös Kamuxin osakkeenomistajaa puoleensa. :slight_smile:

2 tykkäystä

Täällä ei tietenkään voi antaa sijoitussuosituksia, mutta mitä sanoisitte kannattaako lähteä pitkällä tähtäimellä mukaan tässä vaiheessa vai odottaa Q1 tuloksia? Itseäni kiinnostaa autokaupan tulevaisuus ja mielestäni Kamuxilla voi olla tulevaisuudessa hyvin kasvupotentiaalia. Olen tietysti lukenut jo tätäkin ketjua ja sitä kautta mielikuva on kokonaisuutena positiivinen.

1 tykkäys

Minun mielestä pitkässä juoksussa yhden kvartaalin tuloksella ei ole merkitystä. Mikäli vastaan tulisi merkittäviä sijoitustarinaan vaikuttavia käänteitä, näistä tulee tiedottaa jokatapauksessa erikseen.

6 tykkäystä

Q1 on yleensä autokaupan osalta heikoin kvartaali. Tähän päälle vielä saksan lockdown ja pohjolan kunnon talvi niin vaikea uskoa, että tulos tulisi olemaan kovin vahva. Tietenkin voin olla väärässä ja tulos onkin positiivinen yllätys. Koronan väistyessä autokauppa elpyy kovaa tahtia ja kesä vielä lisää autokuumetta yleisesti :sunglasses:

5 tykkäystä

Pientä valoa koronatunnelin päässä Saksassa, vaikkakin tunnelin päähän on vielä matkaa.

11 tykkäystä

Hiukan tuli keskipitkän tähtäimen huoli, kun lyhyellä aikaa Saka ja Kesko viestivät panostuksista vaihtoautoalaan. Ymmärrän kyllä “hyvin”, että kilpailijoita tähän moailmaan mahtuu, ja myös eurooppalainen ulottuvuus lienee Kamux puolella enempi. Kuitenkin, jos Kamuxin busines kotimaassa kulkee 5-vaihteella, niin kärpäsiähän se houkuttelee saaliille, ja merkitsee katteisiin painetta. (Saka/Tampere poijat yrittivät minua 4 v sitten jekuttaa vaihtoauton kunnossa, mutta kiinni jäivät).

4 tykkäystä

Huolestutaan sitten vasta porukalla, kun edellä mainitut löytyy Kamuxin liikkeiden vierestä Saksanmaalla.

1 tykkäys

Tosi vaikea itse huolestua ennen kuin Kamux itse antaa mitään viitteitä kilpailun koventumisesta, markkinaosuuden heikkenemisestä tai markkinajohtajuuden menettämisestä. Huolestuisin, jos näyttäisi siltä, että Saksan tai Ruotsin liikevaihdon kasvu hidastuisi tai lopettaisi kasvun pariin vuosineljännekseen lupauksista huolimatta. Suomella en näe kovin suurta riskiä, kun siellä on kasvettu vuosikymmen oikein hyvin.

9 tykkäystä

Samaa pohdin itsekin. Saksan suhteen tosin en niinkään jaksa itse edes huolestua kun tiedetään mikä on rajoitusten suhteen ollut siellä tila. Olen valmis antamaan anteeksi pitkällä tähtäimellä pienen kyykkäämisen ja tappion Saksassa tilanteen takia, kunhan Ruotsissa ja Suomessa tekeminen jatkuu hyvänä.

3 tykkäystä

Itseäni lähinnä huolestuttaa ruotsin integroidut palvelut. Miksei niistä ala kertymään kunnolla liikevaihtoa? Onko vakuutus- ja rahoitusyhtiöt vain nihkeitä eikä hyviä kumppaneita/soppareita saada, vai eroaako ruotsin autonosto kulttuuri näiden osalta roimasti verrattuna suomeen tai saksaan?

Saksassa myydään ainoastaan rahoitusta, ja sitäkin n. joka viidenteen autoon, silti näillä tehdään 3,2% ulkoisesta liikevaihdosta.

Ruotsissa sen sijaan myydään melkein joka toiseen autoon rahoitusta, tämän lisäksi (höpöhöpö) vakuutuksia melkein jokaiseen autoon, ja vielä kamux plus joka viidenteen, silti näiden osuus liikevaihdosta 2,8%.

Osaako @Petri_Kajaani ottaa kantaa mikä ruotsissa mättää, sopparienkin pitäisi ruotsin 2,5-kertaisen liikevaihdon kanssa olla paremmat kuin saksassa? Vai voiko esim saksan lukuja parantaa jokin kirjanpidollinen seikka? Integroiduista palveluista tullut liikevaihto valuu varmaan aika hyvällä prosentilla liikevoittoon asti.

17 tykkäystä

Hyviä kysymyksiä. Ruotsissa myös Kamuxin rahoituksen listahinta on huomattavasti korkeampi kuin Saksassa. Noin 20k€ autossa Ruotsissa rahoituksen todellinen vuosikorko 7,35% vs. Saksan 4,06% (Suomessa 9,31%). Tämänkin odottaisi näkyvän Ruotsin suurempana osuutena integroiduissa palveluissa Kamuxin rahoituskomission ollessa siellä oletettavasti suurempi kuin Saksassa.

kamuxse
kamuxde

9 tykkäystä

Auton voi vuokrata tai varata maksua vastaan. Eli tämä menetelmä on alalla jo yleisesti käytössä

3 tykkäystä

Autot

Melkein 5700 autoa jo tällä hetkellä listattuna. Lienee uusi ennätys oman tarkastelujakson aikana. Jos ei johdu merkittävästi varaston kiertonopeuden hidastumisesta niin ei liene hirveän huono Q2 ainakaan tulossa :shushing_face:

39 tykkäystä

Huh, uudet autot alkaa oikeasti loppumaan

4 tykkäystä

En kiistä, etteikö uusista autoista voisi oikeasti olla pulaa, mutta ei välttämättä kannata kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä yksittäisen myymälän pihasta otetusta kuvasta. Syitä pihan tyhjyydelle voi olla varmasti monia, mistäs sitä tietää ollaanko firmaa esimerkiksi ajamassa alas ihan muista syistä.

9 tykkäystä

Olikos huomenna taas Kamux live? :smiley:

2 tykkäystä

“Kamux julkistaa Q1-raporttinsa keskiviikkona 12.5. klo 9.00. Käymme Q1-raporttia läpi jo perinteeksi muodostuneessa tuloslivessä keskiviikkoaamuna klo 8.45 alkaen. Lähetystä voi seurata InderesTV:stä.”

20 tykkäystä

Meniskö tällaisella pollilla helpoiten niin pysyy ketju siistinä?

Polli sulkeutuu automaattisesti huomenna aamulla klo 8:00

2020 Q4 myytyjä autoja oli 15 733

  • alle 13000
  • 13000
  • 13500
  • 14000
  • 14500
  • 15000
  • 15500
  • 16000
  • 16500
  • 17000
  • 17500
  • 18000
  • 18500
  • 19000
  • yli 19000

0 voters

10 tykkäystä