Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kiitoksia @Petri_Kajaani ja @Thomas_Westerholm uusimmasta laajasta raportista. Oikeastaan ainoa asia mitä jäin miettimään on nuo seuraavien vuosien liikevaihdon ennusteet.

En ole varma jätänkö jotain huomioimatta, mutta kuluvana vuonna liikevaihtohan on kasvanut poikkeusellisen paljon osittain hintojen nousun seurauksena. Jos oletetaan, että hinnat normalisoituvat niin kuinka realistinen tuo vajaan 20% liikevaihdon kasvuennuste on vuodelle 2022 varsinkin kun otetaan huomioon että se pitäisi tulla melkein kokonaan vertailukelpoisten liikkeiden myynnin kasvusta. Pystyttekö avaamaan ennusteiden taustalla olevia kasvuajureita vielä tarkemmin?

9 tykkäystä

Taitaa oletus olla ettei autojen keskihinnat laskisi vanhaan 11-12keur rangeen, vaan pysyisivät +13,5keur tasoilla, mutta nämähän ovat valistuneita arvauksia siinä missä muutkin, kun esim. johdon focus vaikka halvempiin (parempi katteisiin) autoihin vaikuttaa suuresti tähän:

Myytyjen autojen lukumäärän kasvun ja autojen keskihinnan yhdistelmänä saamme ennusteet Kamuxin lähivuosien liikevaihdon kehityksestä. Odotamme liikevaihdon per auto pysyvän melko
stabiilina tulevina vuosina, eikä siinä mielestämme ole pitkällä aikavälillä erityistä syytä kasvaa selvästi yli inflaatiovauhdin. Arvioimme myytyjen autojen keskihinnan (sisältäen integroidut palvelut) nousevan korkeintaan 1-3 %:n vauhtia lähivuosina. Tätä ajavat mm. Saksan ja Ruotsin markkinoilla myydyt kalliimmat autot, sekä integroitujen palvelujen myynnin odotettu lisääntyminen. Tästä huolimatta odotamme liikevaihdon kasvun nojaavan tulevina vuosina pääosin uusien autoliikkeiden perustamiseen ja autoliikekohtaisten myyntimäärien positiiviseen kehitykseen.

Ja kiitoksia uudesta laajasta @Petri_Kajaani ja @Thomas_Westerholm , pitää tänään yrittää vielä ajatuksella lukea läpi. :+1:

7 tykkäystä

Jos Kamuxin nykyisen strategian tavoitteet toteutuvat, niin kai kohtalaisen realistinen? Ei tavoite varmasti mikään helppo ole, mutta tuskin täysin yliampuvakaan. Tuskin yhtiö itsekään odottaa vertailukelpoisten y/y liikevaihtojen kasvavan +20%, eiköhän sieltä myymäläavauksia luulisi tulevan liikevaihdon kasvua kiihdyttämään. Onhan tossa myyjilläkin tavoitetta, tuo laajassa raportissa mainittu ”100€ lisää katetta per auto” -esimerkki oli hyvä osoitus siitä pienestä marginaalista mikä erottaa hyvän tuloksen huipputuloksesta.

Tietenkin, jos nyt välttämättä orgaanisesti kasvavat +20% vuodessa niin antaa mennä vaan. :kamuxkajaani:

12 tykkäystä

Perin outo logiikka. Kuten ylhäällä jo esitettiin dataa, niin ei tuo uusien autojen tuotannon sakkaaminen nyt noin tuhoa Kamuxin lyhyen aikavälin liiketoimintaa kuin maalailet. Haasteita on markkinoilla ollut autojen saamisssa jo kauan, mutta silti Kamux kasvaa markkinoita kovemmin ja kaikista kannattavuushaasteista huolimatta tekee yhtä kovan oikaistun liikevoiton kuin ennätyskovalla viime vuonna. Ei tuo nyt ihan siltä näytä että liiketoiminta lähtisi alta?

Kuka täällä on väittänyt että Kamuxilla on joku pysyvä vallihauta? Minusta on hyvä että Kamuxinkin sijoituskeissiä katsotaan kriittisesti mutta onhan nämä tämän tason kritisoinnit hieman outoa. Kamuxilla sen sijaan on kyllä selviä etuja pieniin paikallisiin toimijoihin. Pelkkä koko tuo skaalaetuja auton saamiseen ja datan hyödyntämiseen. Digitaalisesti Kamux myös pieniin toimijoihin nähden selvästi etumatkalla.

Sakasta täällä on todettu jo monta kertaa, että se on erinomainen kilpailija ja ei Kamuxilla heihin nähden ole kotimaassa mitään “etua”. Pikemminkin Saka kasvaa kovempaa juuri nyt. Mutta vaikka Saka on noin loistava firma täysin samalla (kotimaan) markkinalla, niin ei Sakan loisto tuhoa Kamuxin sijoituskeissiä. Etenkään näillä hinnoilla. Saka ei monopolia Suomeen saa, joten Kamuxin kohdalta kotimaassa on olennaisempaa että Kamux kasvaa jatkossakin kotimaan markkinoita kovempaa.

Ei kukaan kuvittele että Kamux yksin korjaisi potin tässä markkinassa, mutta ei sen tarvikaan. Riittää, että Kamux on niiden voittajien joukossa ja tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä että on. Saka on myös tällainen voittaja selvästi tällä hetkellä.

25 tykkäystä

Hyvä kysymys.

Tässä nostaisin esiin muutaman pääpointin kovien lähivuosien liikevaihdon kasvuennusteiden taustalla.

  1. Emme usko uusien autojen kaupan elpyvän vielä täysin ensi vuonna, koska sirupula, globaalit logistiikkaongelmat yms.eivät näytä hellittävän ihan lyhyessä ajassa. Tämä saattaa pitää käytettyjen hinnat korkealla tasolla autopulan takia vielä ensi vuonnakin. Hintakehitys ei siis välttämättä normalisoidu vanhalle tasolle ihan lyhyessä ajassa.
  2. Tällä hetkellä inflaatio laukkaa melkein kaikissa tuotteissa ja palveluissa. Se tulee siis heijastumaan tulevaisuudessa yhä usempiin aloihin siten, että liikevaihdon kasvu on isompaa kuin volyymin kasvu.
  3. Kamuxin uusista myymälöistä Göteborgiin keväällä valmistunut suurmyymälä/prosessointikeskus oli yli 300 autoa, minkä myynti ei näy vielä 2021 luvuissa koko vuoden osalta. Oulun prosessointikeskus aukeaa 2022 alussa ja se sisältää yli 300 autoa (toki tähän yhdistyy Oulun hyötyautomyymälä ja Ruskon myymälä, joten nettolisäys varastoon on about 200 autoa). Malmön ensi keväänä avautuva myymälä yli 200 autoa.Kaikki Kamuxin uudet myymälät ovat siis vähintään 2-4 kertaa suurempia kuin nykyinen Kamuxin keskimääräinen myymälä eli kasvu ei nojaa pelkästään vertailukelpoisten liikkeiden kasvuun.
  4. Odotamme Kamuxin avaavan ensi vuonna myös muitankin liikkeitä vaisun vuoden 2021 avaustahdin jälkeen.
  5. Kamux myy Ruotsissa ja Saksassa keskihinnaltaan selvästi kalliimpia autoja kuin Suomessa. Mitä enemmän yhtiön toiminnan painopiste siirtyy Ruotsiin ja Saksaan, tulee myös kappalemääräisen myynnin kasvaessa liikevaihto kasvamaan selvästi nopemamin, kun keskihinta liikkuu ylöspäin.

Tässä nyt muutamia pointteja, mitä tuli mieleen. Ja tietysti loppuun voi sanoa sen, että ennusteemme ovat ihan linjassa yhtiön omien strategiakauden tavoitteiden kanssa, sillä yhtiö on kertonut tavoittelevansa yli 20 %:n vuotuista kasvua 2021-2023.

73 tykkäystä

Allekirjoitan sen, että välillä näissä tietyissä Foorumin yhtiöketjuissa katsotaan “omia yrityksiä” melko aurinkoisin lasein ja välillä huonot asiat käännetään hyväksi. Sitä on myös tapahtunut täällä Kamux-ketjussa aika ajoin.

Tämä seuraava lause oli kuitenkin niin huvittava 180 asteen käännös aivan täysin päinvastaiseen suuntaan, että oli pakko nostaa se esiin, että kyllä täällä Kamuxin menestykseen luottavien sijoittajien lisäksi on myös niitä jotka eivät menestykseen luota. Ja se on ihan hyvä, että pallottelua ja haastoa molempiin suuntiin löytyy.

Sen haluaisin kuitenkin kuulla, että miten näin surkea yhtiö, jolla ei ole mitään etulyöntiasemaa mihinkään muuhun käytettyjen autojen myyjiin on kuitenkin onnistunut perustamisesta 2003 lähtien, joka vuosi kasvattamaan liikevaihtoaan ja markkinaosuuttaan ja tekemään sen vielä kannattavsti ja joka vuosi kasvavalla tuloksella nousten Suomen markkinajohtajaksi käytetyissä autoissa, jos yhtiö kerran on niin surkea? Tämän logiikan haluaisin kuulla. Yleensä tässä meidän melko vapaaseen markkinatalouteen nojaavassa talousympäristössä tällaisilta surkeilta yhtiöiltä, joilla ei ole mitään kilpailuetua, loppuu aika nopeasti asiakkaat.

146 tykkäystä

Helpompi olla haastaja, kuin markkinajohtaja.

Sivusta seuraaja…

2 tykkäystä

Vaikka integroidut palvelut tuovat vain noin 5 % konsernin liikevaihdosta, ovat ne yhtiön tuloksenteon kannalta äärimmäisen tärkeitä, sillä ne tuovat noin 1/3 konsernin bruttokatteesta.

Kysymys onkin miten saadaan asiakas rahoittamaan sekä vakuuttamaan autonsa Kamuxin kautta yhä enemmän. Jos integroidut palvelut vastaa 1/3 osan bruttokatteesta, niin tässä olisi Kamuxille suuri kehitysalue kannattavuuden parantamiseksi.

5 tykkäystä

Ja tässä se Saksan valloituksen hankaluus korostuu, kun autoliikkeillä ei siellä lähellekään samanlaista rahoitusmyyntiä ole?

Mistä tulee siellä kate?

2 tykkäystä

Tässä olisi kiinnostavaa tietää, miksi Saksassa rahoitukselle ei olisi tulevaisuudessa kysyntää. Onko saksalaiset niin varakkaita, ettei autoon tarvita koskaan luottoa (tuskin), vai miksi kysyntää ei olisi? :thinking:

1 tykkäys

Auto1 & Kamux

Tämä on mielestäni ihan selkeä riski. Hyvää pohdintaa. Muistellaan vielä tätä haastattelua jonka kävin Auto1 kanssa maaliskuun lopulta:

Kamux on siis Auto1 Top 10 asiakas. Auto1 tavoitteena on hankkia tänä vuonna yhteensä 560k autoa ja näistä noin 40k myydään Autohero brändin alla. Ensi vuonna Autoheron tavoitteena on kasvattaa myytyjen autojen lukumäärä 150k-200k kappaleeseen.

Jos jokainen Auto1 Top 10 asiakas hankkisi yhtä monta autoa, olisi keskimääräinen vuotuinen asiakashankinta 56k autoa per asiakas (tässä oletetaan että asiakkaita olisi vain 10 mikä on absurdi ajatus). Kamuxin ennustetaan myyvän tänä vuonna noin 70k autoa. No, oletetaan että Auto1:lla on varmasti pari kolme isompaa asiakasta jotka hankkivat paljon keskimääräistä enemmän autoja. Jos täten oletetaan, että Kamux edustaisi vaikka 2% tai 3% Auto1:n autoista (mielestäni realistinen oletus), Kamux ostaisi vuodessa autoja Auto1:ta noin 11k-17k kappaletta, tai 16-24% koko Kamuxin vuotuisesta autojen myyntimäärästä. Mikäli ensi vuonna Auto1 siirtää parhaat 150-200k autoa suoraan Autoheron myyntikanavaan, Auto1:n muille toimijoille tarjottavien autojen lukumäärä putoaa 520k (560k - 2021 Autohero) → 385k (560k - 2022 Autohero). Tämä on todella huomattava pudotus. Parhaat autot päätyvät omaan jakelukanavaan ja mitä luultavimmin jäljellä jäävistä autoista käydään entistä kovempi kilpailu. Ja 2023 Autoheron myynti kasvanee vielä huomattavasti 2022 luvusta.

Kuinka helppoa nämä autot on sitten korvata muilla autoilla? Mielestäni, ihan selkeä disruptiivinen riski jolla voi olla huomattava vaikutus myös Kamuxin autojen ostoon. Onko @Petri_Kajaani lla mitään mietteitä tähän asiaan tai tarkempaa tietoa kuinka monta autoa vuodessa voisi tulla Kamuxille Auto1 kautta?

54 tykkäystä

Hyvää pohdintaa. Mutta uskoisin noiden lukujen kuitenkin olevan merkittävästi yläkanttiin. Jos se asettuisi tuohon ylälaitaan, niin sehän tarkoittaisi, että Kamux ostaisi noin tai yli puolet ostamistaan autoista Auto1 kautta, jota en pidä mitenkään realistisena. Ehkä 10% maksimissaan ostetuista autoista voisi minun arvion mukaan tulla Auto1 kautta, eli muutama tuhat kpl vuodessa, mutta veikkaan jäävän vieläkin alemmaksi. Tässä siis pitää huomioida, että noin 75% Kamuxin myymistä autoista myydään Suomessa ja niistä noin 60% tulee vaihtoauto, eli sitä ei tarvitse ostaa mistään. Ruotsissa ja Saksassakin tulee vaihtoauto, mutta selkeesti harvemmin (30% ja 20%)

17 tykkäystä

Melkein missä tahansa liiketoiminnassa pätee 20-80-sääntö. Eli 20 prosenttia asiakkaista tuo 80 prosenttia myynnistä. Todennäköisesti A1’llä 20 prosenttia suurimmista asiakkaista ostaa 80 prosenttia autoista.

1 tykkäys

Hyviä pohdintoja Auto1:stä ja Autoherosta. Olettaisin, että Auto1 tekee ostot pääosin suurempina könttinä leasingyhtiöiltä, rahoitusyhtiöiltä, autovuokraamoilta ja muilta suurilta toimijoilta ympäri Eurooppaa. @Digidistruptio :n hyvän viestin materiaalien perusteella tekevät ostoja myös suoraan kuluttajilta.

Luulisi, että Kamux olisi myös pääosin kilpailemassa ostoista samoilla apajilla Auto1:n kanssa ketjun alkulähteillä, eikä mielellään maksa välikäsille? Varsinkin kun ottaa huomioon, miten suuri vaikutus kaikilla viimeisillä satasillakin ostohinnassa on katteisiin ja liiketulokseen. Ehkä jotain täydennysostoja kaikista kuumimmista automalleista, joista varastossa vajausta saatettaisiin ostaa Auto1:n kaltaiselta välikädeltä? Voisi ajatella Auto1:n palvelevan ehkä paremmin pieniä liikkeitä (joita Euroopassa varmasti tuhansia), joilla ei riitä rahkeita ostaa suurempiä könttiä autoja suoraan leasing- ym. yhtiöiltä? Näin ollen Kamux voisi olla suurena toimijana heidän top 10 asiakkaitaan, vaikka Kamuxin mittakaavassa ostaisivatkin melko pienen määrän heiltä autoja vuodessa.

7 tykkäystä

Kamuxia saa tänään halvemmalla arvostuskertoimella kuin Sampoa, Elisaa tai Konetta. Bisnes on kovin erilaista ja toimialoja ei voi verrata keskenään, mutta kertoo mielestäni jotain osakkeen nykyhinnasta.

2 tykkäystä

Tuosta analyytikon aamukatsauskommentit. :point_down:

19 tykkäystä

Tehtiin vielä illan ratoksi @Petri_Kajaani kanssa video Kamuxista:

79 tykkäystä

Kamux.de saanut uuden lookin! Beta-testausta ennen Suomen julkistusta? :sunglasses:

55 tykkäystä

Itsellä tuosta Saksan etusivusta pistää eniten silmään kohta “Bis zu 5 Jahre Garantie”. On siis näköjään päästy Saksassakin myymään autoihin lisävakuutuksia/-takuita, pieni asia mutta jonkinnäköistä konkreettista volyymien kasvun tuomaa edistystä kuitenkin. Tai siis ainakaan itse en muista tämmöistä aikaisemmin Saksan sivuilla nähneeni.

Ymmärtääkseni näyttäisivät nyt siis myyvän jonkinlaista Kamux Plussan vastinetta Saksassakin, mutta sillä erotuksella etteivät itse kanna riskiä/korjausvastuuta vaan myyvät kolmannen osapuolen vakuutusta.

45 tykkäystä

Videosta jäi päällimmäisenä itselleni mieleen kasvupotentiaali; kaikilla markkinoilla (edelleen myös Suomessa) on paljon tilaa.

Hahmottelua:

  • Suomessa lv. tuplaus, markkinaos. 8->16%
  • Ruotsissa lv. 4-kertaistuminen, mark.os. 1-> 4%
  • Saksassa lv. 6-kertaistuminen, mark.os. 0%->0.5%

Näillä spekseillä liikevaihto suurusluokkaa kolminkertaistuisi.

26 tykkäystä