Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Sama kokemus itsellä sekä Kamuxilla että Sakalla

Tuttu töissä Kamuxilla ja sitä kautta olisin saanut tuontiautoon 3.9% koron. Oli kiusallinen tilanne, kun piti sitä niin törkeän kovana tarjouksena, kun on tottunut myymään noita hieman suurempia :smiley:

3 tykkäystä

Loppukesästä energia-alan ketjuun toivottiin asiapitoisempaa keskustelua, ettei tarvinnut kahlata kymmeniä viestejä läpi ennen kuin pääsi siihen yhteen timanttiseen uutiseen tai kirjoitukseen. Täällä alkoi mielenkiintoinen keskustelu siitä vaikuttaako osakkeen omistaminen ostopäätöksiin :gem: Josta mentiin jaarittelemaan ostaisiko kukin henkilökohtaisesti auton rahoituksella. Pahoittelen, jokaisen teidän henkilökohtainen mielipide ja näkemys on täysin biased ja merkityksetön isossa tilastollisessa mittakaavassa. Hypoteesini on, että sijoitusfoorumilla roikkuvina todennäköisesti myös ymmärrätte perus korkomatikkaa, ja ymmärrätte pysyä kaukana 7% rahoituskuluista, ettekä täten edusta sitä isoa massaa joka näitä lainoja ottaa.

Kamuxin ja Sakan malli myydä kuluttajille näitä rahoituksia kk-maksu edellä selkeästi toimii, koska molemmat tahkovat kovaa tulosta. Myös korona-aikana. Nautitaan osakkeen omistajina siitä :pray:

51 tykkäystä

Omistan Kamuxin osaketta, eikä sillä ole juuri mitään merkitystä siihen mistä autoni ostan. Muutenkin auton osto on itselläni (ja käsittääkseni monella muulla) sitä että tiedetään minkälainen auto halutaan ja sitten vain selvitetään mistä sellaisen saa parhaimpaan hintaan. En usko että kovin moni valitsee ensin liikkeen ja sitten vasta auton. Ennen Kamuxin omistamista itselläni ei ollut mitään käsitystä käytettyjä autoja myyvien liikkeiden maineesta tai keskinäisestä paremmuudesta.
En tuolla Kamuxin korolla autoa ostaisi, mutta mielelläni sellaisella kyllä jollekin toiselle myyn, joka ei ole aivan niin tarkka jokaisen prosentin perään. Vakuutuksiakin pidän vain ihan minimin koska ne ovat huono sijoitus, mutta mielelläni kyllä omistan vakuutusyhtiötä.

1 tykkäys

Itse en ole tähän mennessä tarvinnut omistaa autoa saati ajokorttia mutta Kamuxin omistajana on ollut ihan hyvä olla :slight_smile:

1 tykkäys

Validi pointti! Kamuxin omistajamäärällä tällä voi aidosti olla merkitystä. Vähintään suosittelee kaverille ostamaan?

Ja sehän on vähän kuin siirtäisi rahaa taskusta toiseen kun omistamastaan kaupasta ostaa auton😉

Koron kauhistelijoille: kyllä ne saa neuvoteltua kohtuullisemmaksi, ei listahintaista korkoa tarvitse maksaa. Mutta ei kerrota sitä kaikille koska monelle riittää sopiva kk-erä ja se tietää Kamuxille tulosta. :grin:

1 tykkäys

Vaimo osti tuossa eilen uuden (tuliterän siis) auton, mutta ko. perus-Hondaa oli saatavilla vain 1 (!) kpl koko Suomi+Viro virallisilla myyjillä. Jutteli jopa, että uusien autojen saatavuus olisi aika heikkoja nyt seuraavan vuoden(~) ajan. En sitten tiedä tarkoittiko vain Hondaa vai ylipäätään (edustavat useita).

Mutta jos uusienkin autojen saatavuus on pientä, niin se voi olla käytettyjen autojen kaupalle myöskin aika nihkeä tilanne, kun “edellinen” auto ei tule myyntiin, jos uutta ei saa. Saa nähdä miten käy Q1, joka voi olla se saatavuuden puutteen piikki. Nouseeko käytettyjen autojen arvo sääntöjen mukaan, kun tarjonta ei vastaa kysyntää? Sen luulisi satavan Kamuxin pussiin :slight_smile:

Jatketaan vielä yhden viestin verran off-topicilla, mutta väittäisin mutuun perustuen, että mielikuvilla on paljon tekemistä tämän asian kanssa. Minulla on erinomaiset mielikuvat esimerkiksi Harviasta. Jos olisin ostamassa uutta kiuasta, todennäköisesti kallistuisin ennemmin Harvian kiukaaseen kuin täysin identtiseen, jonkun muun valmistajan tuotteeseen. Tämä ei johtuisi siitä, että ajattelisin antavani rahojani mieluummin omistamalleni yhtiölle, vaan siitä, että vuosien seuraamisen vuoksi minulle on kehittynyt todella positiivinen mielikuva Harviasta.

Eihän esimerkiksi autokaupoilla ole peruskuluttajan näkövinkkelistä mitään eroa. Auto ostetaan sieltä, mistä se halvimmalla saadaan. Jos unelmieni auto olisi myytävänä Sakassa halvemmalla kuin Kamuxilla, ostaisin sen Sakalta. Jos taas sama auto olisi molemmissa paikoissa samaan hintaan, todennäköisesti kallistuisin Kamuxiin, koska yhtiön pörssitaivalta on tullut seurattua, rivi vihertää salkussa ja tätä kautta yrityksestä on muodostunut positiivinen kuva.

Havahduin tähän ajatukseen, kun olen tällä hetkellä suhteellisen pitkällä rekryprosessissa erääseen yhtiöön, jota löytyy myös omasta salkustani. Yhdessä haastattelussa kysyttiin klassinen “Miksi haluat juuri meille töihin?” ja kerroin sitten kuinka minulle on edellä mainitsemistani syistä jäänyt vuosien varrella positiivinen kuva yhtiöstä jne. Vaikka todellisuudessa minulle olisi todennäköisesti se ja sama oman viihtyvyyteni kannalta, työskentelisinkö juuri tässä omistamassani yhtiössä vai jossain sen kilpailijoista, olettaen että mm. palkka ja kaikki muut työpaikan valintaan vaikuttavat seikat pysyvät samoina. Silti vastaavat tehtävät kiinnostavat enemmän tässä omistamassani yhtiössä kuin kilpailijan talossa. Yritys tuntuu jotenkin heti alusta saakka tutulta, vaikka siellä ei päivääkään ole tullut työskenneltyä, toivottavasti tulevaisuudessa :slight_smile:.

Joka tapauksessa pointti oli se, että näissä painottaa ehkä jopa huomaamattaankin sitä omistamaansa firmaa kuin jotain sen kilpailijaa juuri sen vuoksi, että kokee ostavansa tuotteen X jostain ennestään tutusta yhtiöstä. Tässä tapauksessa vaikkapa käytetyn auton ostaminen saattaa Kamuxin omistajasta tuntua turvallisemmalta Kamuxista kuin esimerkiksi Sakasta, vaikka aiempaa kokemusta kummankaan toimijan kanssa asioimisesta ei olisi. Samalla logiikallahan toimii mm. mainostaminen.

4 tykkäystä

Mukavaa kasvua autokaupassa Keskolla.

”Autokaupan myynti oli elokuussa 82 miljoonaa euroa ja se kasvoi 5,3 prosenttia”

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kesko-kasvatti-myyntiaan-elokuussa-niin-ruokakaupoissa-kuin-automyymaloissakin/71ea5ffc-964f-4225-bfd4-f1ba5959879d

7 tykkäystä

Kevään tienoilla itsekin kävin Kamuxilla, mutta päädyin ostamaan Sakalta :joy: saattoi olla, että en juuri tuolloin omistanut Kamuxia, mutta ennen ja jälkeen kylläkin. Ei sille voi mitään, jos sopivaa autoa sopivaan hintaan ei vaan löydy.

Kamuxilla asiakaspalvelu oli ihan ok. Ehkä vähän enemmän vois yrittää sitä kaupan kloussaamista jne. Nyt se oli enemmän sellaista perinteistä: no joo, mieti nyt vielä ja palataan asiaan. Ei millään yritetty houkutella. Sakalta sitten tulivat mukavasti vastaan kaikessa. Markkina oli toki silloin kaoottisempi ja saattoi olla, ettei Kamux hirveästi halunnut tinkiä katteista. Lopputulos oli sitten tämä.

1 tykkäys

Tämä oli hyvin sanottu, että nautitaan osakkeen omistajina siitä, että rahaa myydään kovalla korolla.

Minua on aina ihmetyttänyt, kun täällä osakkeenomistajat ihmettelee ja marisee, että on kovat korot!? Mitä sitten, eihän se heiltä ole pois, päin vastoin.

Jos katsotaan kovimmat tulokset tehneitä ketjuja: Kamux, saka, rinta-jouppi, niin kaikki myy käytettyä korolla 5.9-6.9%, koska tänä päivänä autoa vaihtamalla ei tehdä rahaa, päin vastoin. Tämä on elintärkeää ja ei monetkaan ostajat katso korkoa, vaan kk erää pystytäänkö maksamaan. Toki varmasti täällä kaikki kiinnittää autokaupassa tällaiseen huomiota, mutta ei he joita ei prosentit kiinnosta. Heitä vain kiinnostaa sopiiko kk erä omalle kukkarolle ja paljonko omasta saa vaihdossa.

Ainakin ennen oli Kamuxilla, että myyjää saa laskea korkoa 2.9% asti ja jos 1.9% pitää mennä, niin päällikön puheille. Toki koronan aikana korot on autoliikkeille päin myös noussut, onko sitten vaikuttanut millä myyvät ulos, en tiedä.

Muistaako joku tai avataanko yleensäkään raporteissa paljonko kamux tekee rahaa lisämyynneillä vrt koko tulokseen = onko pelkän auton vaihtaminen vielä Kamuxilla kannattavaa?

1 tykkäys

Naapurista kuuluu. Bilian käytetyn auton kauppa on Q3:sen aikana ollut kovempaa kuin osasivat olettaa.

Bilia expects to report operational earnings for the third quarter 2020 that are higher than last year and significantly above market expectations.

Bilia’s operational earnings has so far during the third quarter been impacted more positively than expected by a strong demand for used cars. Bilia’s operational earnings for the third quarter 2020 are expected to amount to between SEK 340 M to SEK 360 M, compared with SEK 280 M for the third quarter 2019. The demand within the Service business has remained on a good level during the third quarter. Government support for furloughing has been used to a very limited extent during the third quarter and support recognized as income are of minor amounts. There is no support for furloughing recognized as income for Sweden.

The figures are preliminary and not audited by Bilia’s auditors. Complete information will be reported as part of Bilia’s ordinary interim report on October 28 2020.

Gothenburg September 18, 2020

Bilia AB (publ)

Tässä vielä linkki tiedotteeseen: Press releases - Bilia.com

28 tykkäystä

Korkeella on Kamux aamun ostoslistalla, KL:ssä.

17 tykkäystä

Niin Masse kyllä Kamux kertoi jo ko. asian huomioon otetun.
Heidän tuomista autoista Suomeen on 25% jo vaihtoehtoisia, eli hybrid tai täyssähkö/kaasu jne…
Uudenkaupungin tehtaalla vaan tehdään käsittääkseni kahta nyt hyvin myyvää Mersun hybridiä ja siksi työtä riittää, eli GLC ja A-sarjan HB korimallin ladattavia.

Uskon, että Kamuxilla kun johdetaan datan kautta, niin ostoporukka jo ennakoi tulevaa muutosta.
Asiakkailta tulevat vaihdokit ovat sitten pääsääntöisesti bensa/dieseleitä vielä pitkään…

1 tykkäys

Ajattelin vähän tuoda omia kokemuksia esiin entisenä automyyjänä (lyhyen aikaa kylläkin). Kokemuksesta voin sanoa,että harva asiakas korkoon hirveästi keskittyy. Kuukausihinta katsotaan sopivaksi ja sillä mennään. Nämä asiakkaat jotka korkoihin kiinnittää huomiota niin sanovat kyllä hyvissä ajoin,että hakevat rahat omasta pankista.

Toki hyvät korkotarjoukset tuovat asiakkaita. Mutta yleisesti ottaen autotkin on hinnoiteltu niin,että niissä on korkeat pyyntihinnat. Jotenkin ne eurot aina asiakkaalta otetaan. Kamuxin autot on kuitenki järkevästi hinnoiteltu markkinoille. Eikä näissä ylimääräisiä euroja ole. Toki aina joistakin yksilöistä jää korkeampi kate kuin toisesta. Jotkut autot vaan saadaan paremmin ostettua sisälle.

En ollut Kamuxilla myyjänä, mutta jo tuolloin n. 5v sitten pidin kamuxin toimintaa hyvänä ja nykyaikaisena. Työskentelin itse vanhat perinteet omaavassa autoliikkeessä. Myytiin myös uusia autoja ja johtamiskulttuurikin oli suoraan 80-luvulta. Liikkeemme oli melko lähellä kamuxin liikettä, joten tuli myös nähtyä heidän myyjiä. Kaupan nälkäinen ja nuorekas työyhteisö oli niillä. Monesti mietinkin kun olis hienoa olla siellä töissä,mutta päätin kuitenkin itse siirtyä täysin uudelle alalle.

Tärkein huomio kuitenki oli se,että jos en saanu itse kauppaa clousattua ja asiakas sano, että käy vielä nopeesti kamuxin valikoiman katsomassa niin se kauppa meni siinä. Sen verran hyvää myyjää heillä oli,että ei ne enään mun juttusille tullu kun sinne lähtivät😎

88 tykkäystä

Tällänen kauppa ennen pörssin aukeamista tapahtunut. Samanlaiset kaupat toteutunut myös ainakin QT:lla ja Relais Groupilla. Mistähän mahtaa olla kyse?

2 tykkäystä

Kamux pienenä osakkeena liikkuu yleensä aina enemmän kuin indeksi ja indeksi on melkein -3% sekin, joten ei tässä mitään dramatiikkaa ole. Vielä ollaan korkeammalla kuin viime keskiviikkona, joten kannattaa vain ihan rauhassa istuksia kyydissä mukana :+1:

11 tykkäystä

Kamux “peeri” Carvana ennakoi tänään ennätys Q3:sta ja Goldmanilta upgreidaus:

Carvana (NYSE:CVNA) expects to achieve company records in performance across several important metrics (Revenue, retail units sold, gross profit per unit and EBITDA margin) in Q3 2020.

26 tykkäystä

Ai että hymyilyttää. Carvana tänään +33,90% ja Vroom +13,70%. Koronadipissä Carvanaa sai alle USD30 ja nyt taulussa USD233.

34 tykkäystä

KAIKKI SUOMEN KAMUX-LIIKKEET AUKI SUNNUNTAINA 27.9. TULE TEKEMÄÄN EDULLISEMPAA AUTOKAUPPAA!

NO niin, nyt kaikki autokaupoille sunnuntaina kun on aikaa!!

4 tykkäystä