Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Itsekin kyllä ihmettelin tuota. Pilkku-/näppäilyvirhe laskuissa, tai sitten tietävät enemmän kuin me muut :smiley:. Tai sitten jotenkin mennyt kokonaismarkkina, ja liikkeiden myyntimarkkina sekaisin, ja liikkeiden myynti ollut selvästi vahvempaa kuin kuluttajien välinen. Mutta spekulointia puhtaimmillaan. Mutta kivempihan se, että kommentoivat Elokuun olleen hyvä, heikon sijaan :sweat_smile:

Mahtoikohan tuo markkinaa koskeva osa jutusta olla epäsuora viittaus RintaJoupin (johonkin?) tiedotteeseen, vai toimittajan omia tulkintoja :thinking:

Edit. Alkuperäisen tiedotteen löydettyäni, tuo markkinaa koskeva kommentti on toimittajan käsialaa ja muut osat paljolti CopyPastea, eli varmaan vedetty luvut ulkomuistista, vaikka olettaisi Mtvuutisten olevan hieman Iltalehteä tai Kuppalehteä tarkempi :sweat_smile:

Vielä edit. Kamuxilla myynnissä yli 100 Golffia ja Octaviaa, mutta Focuksia vain n. 50. Mutta onhan nekin yhteensä jo yli 5% koko varastosta

2 tykkäystä

Tulipahan tässä vahingossa vilkaistua Kamuxin suurimmat omistajat ja sekä eQ Nordic small cap, Danske Bank että Coeus Invest ovat kasvattaneet omistustaan uusimmassa 31.08. listauksessa. Lisäystä kuukaudessa eQ:lla +30%, Danskella +52% ja Coeuksella hulppeat +64%. Eli osakkeina vastaavasti; eQ +242 504 kpl, Danske +193 406 kpl ja Coeus +110 542 kpl.

Tankkasin nyt sitten itsekin lisää. Hyvä ROE% ja halpa hinta pitäisi ilmeisesti olla se voittava strategia inflaatiota vastaan pitkässä juoksussa. Ollut muutenkin harkinnassa tämän lisäys.

17 tykkäystä

“Turha sitä enää on ostaa, viisas raha jo ostanut, vitun kusetus markkinat ja rahastot.”

Ei vaan, aika yllättävää, että noin massiivisista lisäyksistä huolimatta kurssi on valunut, ilmeisesti sitten hallintarekisteröityjen puolelta ollut vastaavaa tai suurempaa myyntipainetta?

17 tykkäystä

Kamuxin kannalta autoykkösellä on harmittavan paljon pelimerkkejä kassassa, mutta Cazoo tiedotti juuri vetäytyvänsä EU-maista säästääkseen kuluissa ja kääntääkseen liiketoiminnan voitolliseksi ilman ulkopuolista pääomaa. Kyseinen yritys tuntuu kasvaneen viime vuosina jopa ”hinnalla millä hyvänsä” -strategialla, kun bruttomarginaalikin on aika ajoin ollut tappiollinen. Vaikka nykyinen ympäristö kurittaa koko autoteollisuutta on jälki huomattavasti rumempaa niissä yhtiöissä, jotka joutuvat turvautumaan ulkopuoliseen rahoitukseen strategiansa toteuttamiseksi.

62 tykkäystä

”Jos lähdetään vuoden alusta katsomaan bensiiniautojen myyntiä, niin 5 000 kauppaa on keskimäärin tehty meidän sivustomme kautta viikossa. Nyt elo–syyskuun vaihteessa bensiiniautoista tehtiin kauppoja jo 7 500 viikossa”, kertoo Nettiautoa hallinnoivan Alma ajon liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti.

”Dieselin kysyntä kävi maaliskuussa melko alhaalla, mutta kesän korvilla se lähti taas nousemaan. Elokuun myynnistä dieseleitä oli 46 prosenttia, ja nyt syyskuussa osuus on noussut jo 52 prosenttiin”, sanoo Saka Finlandin liiketoimintajohtaja Petri Poukkula.

Kysyntä on tainnut vaihdellut voimakkaasti tänä vuonna. Varmasti haasteellista ollut varaston optimointi, mutta senhän se pitäisi olla Kamuxin leipälaji.

39 tykkäystä

Kyllähän tuo on melko itsestäänselvyys, että alkaa polttomoottoriautot taas ilmojen kylmetessä kiinnostamaan, kun ihmiset muistaa kuinka kylmältä kylmä tuntuu kesän jälkeen, jos pyörällä tai muuten kulkenut. Bussit täpötäynnä aamuisin ja iltapäivisin, puolet yskii tai niistää ilman maskia, ja sähköautot ymmärtääkseni ei ehkä yhtä hyviä talvella kuin kesällä ja sähkön hinta pysynyy talvellakin korkealla. Päälle vielä ainakin toistaiseksi laskevat polttoainehinnat. Kunhan ei työt ihmisiltä katoa niin ei katoa autojenkaan kysyntä.

Mutta hyvä, että tulee dataakin nettiauton kautta tukemaan ajatusta.

17 tykkäystä

Juu tankkasin eilen 95E10 bensaa 1,92e/litra, tuntui halvalta :grinning:
Ehkä Kamuxin osake pohjaa näillä tietämin, tuo edellä ollut HS:n juttu tukisi ajatusta ja
ja samoin Salkunrakentajan jutussa ollut seuraava kappale:

18 tykkäystä

Kamuxin autokannan muutokset noin kuukauden seurannan jälkeen: dieselien suhteellinen osuus laski, hybrid- ja sähköautojen osuus kasvoi:

54 tykkäystä

Elokuussa dieseleiden myyntimäärät ottivat kuitenkin merkittävän harppauksen ja käytettyjen dieselautojen myynti kasvoi peräti 91% heinäkuuhun verrattuna.

37 tykkäystä

Näyttää taas siltä, että Kamuxin osake hakee taas uusia lähiajan pohjia. Lueskelin huvikseni uutisia Kamuxin listautumisvuodelta 2017, jolloin putiikki tuli pörssiin 7,2€ osakkeen hinnalla. Ostin myös aikoinaan ensimmäisen erän osakkeita nykyisen kurssin tuntumasta. Päätin ostaa taas lisää osakkeita, kun halvalla saa.

Tuntuu siltä, että pörssi hinnoittelee tätä nykyisen tuloksentekokyvyn mukaisesti ja oletuksena on, että nykyinen tuloksentekotaso on Kamuxin kestävä pitkän aikavälin tulostaso. Eli silloin kasvulle ei anneta juurikaan arvoa, koska se ei tuota riittävästi. Kaiketi markkinaympäristöllä ja lähiajan talousnäkymillä on myös tähän vaikutusta.

Mutta jos tätä sijoitusta miettii 5-10 vuoden tähtäimellä, niin eikö tämän pitäisi olla erinomainen ostonpaikka riski/tuottosuhteella ajatellen? Toki tämänkin riippuu siitä millaisia lukija exceliin työntää.

23 tykkäystä

Jos ei laajenna ja kasva, “meh, ehkä OK”. Jos tavoite euroopan suurimpana käytettyjen kauppiaana alkaa taas vaikeiden aikojen jälkeen toteutua niin aika halvalta vaikuttaa.

Nykymarkkinassa kaikki tulevaisuuden ehkä-hömpötykset hinnoitellaan nollan arvoiseksi, joka näkyy myös Kamuxin kurssissa.

14 tykkäystä

Tänä vuonna avattu liikkeet:

  • Kalmariin
  • Nyköpingiin
  • Ouluun

Laajennettu tai yhdistetty:

  • Porissa
  • Vantaalla
  • Kaarinassa
  • Espoossa
  • Varkaudessa / Mikkelissä & Kuopiossa

Lisäksi viime vuoden lopulla avattiin liike Malmöön.

Jees. Sillä pistin, että kaikki ketjua seuraavat eivät välttämättä tiedä, jolloin laajentumisen loppumisen jossittelusta voi tulla väärä kuva yrityksen toiminnasta. Mennyt ei tietenkään ole tae tulevasta, mutta eiköhän tässä kasvua jatkossakin haeta, strategian mukaan, ainakin vielä ensi vuonna.

Itse tykännyt Kamuxista casena juuri siksi, että kun joskus taantuma iskee (eli nyt) ja kaikesta pitää säästää, niin käytetyt autot ovat houkuttelevampia kuluttajalle kuin uudet.

14 tykkäystä

Käytettyjen autojen kauppa käy ymmärtääkseni taantumassa ihan hyvin. Mitäs muut ajattelevat Kamuxista taantumassa?

Oma järkeilyni on se, että uusien autojen hinnat laskevat ja niitä myydään vähemmän. Varmasti myös käytetyissä autoissa kalliimmat autot käyvät huonommin kaupaksi. Voi myös olla, että useassa perheessä luovutaan kakkosautosta tai ainakin lykätään sellaisen mahdollista hankintaa.

Toisaalta mietin myös, että käytettyjen autojen osalta kauppa voisi käydä hyvin halvempien mallien osalta. Autoja tarvitaan kulkemiseen ja niitä hajoaa yhtenään. Järkeilen myös, että monessa taloudessa kallis auto saatetaan vaihtaa edullisempaan.

Myös tilanteessa, jossa vanha auto hajoaa, voi olla houkuttelevampaa ostaa uusi auto osamaksulla kuin maksaa tuhansien eurojen remonttia kertarysäyksellä.

Näihin järkeilyihin pitäisi sitten osata suhteuttaa inflaatio, nousseet korot ja kamuxin kyky luovia haastavissa olosuhteissa. Miten te näette esimerkiksi inflaation vaikutukset Kamuxiin? Palkat ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi provikkaperusteisia eli suurta palkkainflaatiota tuskin nähdään? Mites sähkönhintojen nousu?

Hankalaa on, mutta olen Kamuxin suhteen melko bullero, vaikka talous hiukan kyykkäisikin (niin olin myös, kun kurssi oli triplat nykyisestä).

6 tykkäystä

Kyllä, tiedän nuo, en vain voi tietää mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Kaikki viittaa siihen että kasvuponnistelut jatkuvat.

1 tykkäys

Omia haja-ajatelmia Kamuxista:

• Käytettyjen autojen kauppa on historiallisesti ollut varsin taantumadefensiivistä (lähde: Inderesin laajat raportit) mutta inflaatio on osoittautunut ikäväksi seuralaiseksi, mitenkähän liiketoiminta reagoisi stagflaatioon?

• Kamuxin liikevaihdosta pian noin 40% tulee Saksasta ja Ruotsista, mutta liikevoitosta edelleen 0% - arvostuskertoimia mietittäessä siis ulkomaat ovat toistaiseksi käyttämätön optio

• Kamuxin Suomen liikevoittoprosentti (EBIT%) on viime vuosina ollut 5-6%

• Kamuxia saa tällä hetkellä lähes koronadipin hinnalla, jolloin hinta pohjasi 5,40€: tuolloin Suomi laitettiin säppiin ja Kamuxin myyjille asetettiin useamman viikon ostokielto epäselvän markkinatilanteen vuoksi, Saksassa laitettiin suuri osa liikkeistä kiinni samoin tein ja myyjiä lomautettiin

• Omissa toiveissa uusia liikeavauksia Saksaan, mutta luotan johdon kyvykkyyteen arvioida sopivaa ajankohtaa

• Nykykurssin perusteella mitään tulevaisuuden kasvua ei ole hinnoiteltu osakkeeseen, joten pahoillani en osaa olla vaikkei uusia myymälöitä aiemmalla tahdilla aukeaisikaan

Kamuxilla on tehty 1,5 vuoden aikana pienillä hajautetuilla ostoilla komeat turskat huolimatta oikea-aikaisesta kevennyksestä tasolla 16€. Missään vaiheessa en ole kuitenkaan harkinnut luopua kokonaan, enkä varsinkaan nyt. Mielenkiintoista nähdä missä Kamux menee vuonna 2026 :smiley:

21 tykkäystä

Muutama ajatus käytetyt autot x taantuma keissistä - lähinnä enemmän järkeilyä kuin tilastotietoon pohjautuvaa

  • Tarve autoille on sama niin kauan kuin ihmisten tarvii liikkua - uhkaava taantuva siirtää huonovaraisemman auton ostoa myöhemmäksi, mutta osto jokatapauksessa tulee tapahtumaan - todennäköisesti tosin alemmasta hintaluokasta kuin aiemmin ollut tarkoitus
  • Köyhät voi joutua luopumaan jo hallussa pitämästään autosta tai vaihtaa edullisempaan
  • Keskiluokka siirtyy ostamaan pitkänajan keskiarvoa edullisempia autoja - uusia autoja suosineet esim. vähän käytettyjä tai käytettyjä jo ostaneet vanhempia tai alemmasta segmentistä
  • Mitä parempi varaisiin tulee niin taantuma ei vaikuta ostokäyttäytymiseen mitenkään - kalliit ökyautot menee todennäköisesti ihan samaan tapaan kaupaksi kuin ennenkin
  • Taantumaan tässä tapauksessa yhdistyy myös vahvasti energian kohonnut hinta ja sitä kautta keskimääräistä kovempi kysyntä vähäkuluisiin ajoneuvoihin

Jos näistä sitten peilaa mitä tämä tarkottaa Kamuxille

  • Olettaisin että suhteessa uusien autojen myyjiin Kamux voi suhteellisesti hyötyä taantumasta - mutta koska kysyntä kokonaisuutena varmasti väliaikaisesti tippuu tämä ei juurikaan näy positiivisesti tuloksessa.
  • Jos Kamuxin portfolio on keskiluokan autojen suhteen asemoitu vähäpäästöisiin ja edullisemman pään / paremman hinta/laatu suhteen omaaviin autoihin tulee lafka varmasti pärjäämään kilpailijoitaan paremmin
  • Jos Kamux onnistuu tavoittamaan vähävaraiset kuluttajat ja hankkimaan autoja alta käyvän arvon myyntipaineessa avautuu tästä mahdollisuus tuottaa arvoa myöhemmin
  • Jos Kamux on asemoitumut kestämään väliaikaista kysynnän hiljenemistä paremmin kuin kilpailijansa pitkässä juoksussa se sataa omaan laariin
3 tykkäystä

Tätä toivon itsekin. Uusi maajohtaja on ollut ratissa tammikuusta alkaen, joten luulisi kohta alkavan olevan kartalla omasta hommastaan. Korona lockdownit ja petokset on peräpeilissä, nyt katseet baanalle.

Toki kriisi Euroopassa tuo omat ongelmansa matkalle, eikä esimerkiksi Ruotsissakaan ole avattu hetkeen uusia liikkeitä. Se onkin sekä Kamuxin hyvä että huono puoli, kun otetaan maltillisesti eikä kaahata. Lienee kuskille hyvä ominaisuus, mutta liiketoimintaan liittyen en ole ihan niin varma.

Joo.

4 tykkäystä

Onko sulla saatavilla exceliä tai vastaavaa koko seurannan datasetistä? Kiinnostaisi tehdä analyysiä vähän hintajakauman suhteen niin nykyisestä varastosta kuin mitä on mennyt kaupaksi x trendi

2 tykkäystä

Tarkoitat varmaan @Jorma_Peras , että Kamux ei ole julkistanut Ruotsissa uusia myymäläavauksia, olen ymmärtänyt,että nuo Kalmarin ja Nyköpingin liikkeet avataan juuri nyt syyskuussa!? Ei toki ole ensimmäinen kerta, kun olen jotakin väärin ymmärtänyt🙂

Lisäys: Ja anteeksi, jos kommentissani on pilkunviilauksen makua, mutta toisaalta tuovat liikevaihtoa vasta kun on avattu.

Joo toki Kalliokoski hiukan vihjasi, että Saksassa on uusia liikepaikkoja tutkinnassa. Mutta kyllä se 4M€ kupru Saksassa viivästytti laajenemista selkeästi.

Itse ole ollut useamman kerran porukassa etsimässä/ostamassa autoja Saksasta. Itse ostanut 1-2kpl joka reissulta. Kokemuksia on Hampurin, Berlinin, Hannoverin ja Bremenin rajaamalta alueelta. Tuolta alueeltaan kaikki löytävät sopivan auton.
Kaikissa noissa kaupungeissa on niissä paljon autoliikkeitä ja asukaspohjaa, että kylläpä niin Kamux myös menisi.
Itse laittaisin liikkeen Bremeniin, mersujen Mekkaan.
En löydä mitään hyvää syytä miksi Kamux ei laajene pohjoisessa Saksassa. Nyt kun johtaminen on Saksan osalta kohentunut, niin kaasua vaan.

6 tykkäystä