Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Joulukuusta lähtien alkaa sitten jo heikot vertailukaudet tulemaan vastaan. Mielenkiinnolla odottaen, miten näkyy tulevissa myytyjen autojen luvuissa, kun vertailukaudet ovat jo erittäin heikkoja. Mielestäni jo se, että ensi vuonna alkaisi näkymään ±0 -kasvulukuja käytettyjen autojen markkinalla antaisi signaalin, että vuonna 2022 koettu syöksy alkaa olemaan ohi ja on aika katsoa taas tulevaisuuteen. Vaikea myöskään uskoa, että tämän vuoden n. -10% markkinoiden myyntimäärät enää jatkuisi kovin kauaa ellei energiakriisin ja yleisen epävarmuuden päälle tule vielä jotain uutta negatiivista ajuria.

9 tykkäystä

Tässä on Thomaksen kommentit käytettyjen autojen myynneistä.

Autoalan tiedotuskeskus julkaisi torstaina tuoreimmat käytettyjen autojen kauppaa koskevat tilastot. Käytettyjen autojen myynti laski Suomessa marraskuussa 10 % ja oli 45 249 autoa. Lasku oli määrällisesti hieman odotuksiamme pienempi ja sitä korostaa vahva vertailukausi, jolloin käytettyjä autoja myytiin noin 2 % vuosien 2015–2020 keskiarvoa enemmän. Arviomme mukaan käytettyjen autojen myynti on kutistunut kuluttajien välisessä kaupassa autokauppojen myyntiä enemmän.

16 tykkäystä

"Tammi-heinäkuussa 2022 ensirekisteröitiin 93 481 ajoneuvoa** . Laskua edellisvuoteen oli 19 %. Heinäkuun loppuun mennessä henkilöautoja ensirekisteröitiin 49 006, mikä oli 24 % edellisvuotta vähemmän.
"

Hiukan mutkia oikoen palstakonsensusta vastaan jälleen:
-Uusien autojen myynti vähentynyt 24%, mutta käytettyjen vain 10%. Uusien myynnin väheneminen tarkoittaa että merkkiliikkeiden vaihdokkien määrä ja myynti on laskenut merkittävästi. Käytettyjen myynnin vähennys merkkiliikkeissä täytyy luonnollisesti olla samaa luokkaa kuin uusien myynnin vähennys.
Eli merkkiliikkeiden käytettyjen myynti laskenut 24%, ja 10% kokonaismyynnin lasku tarkoittaa että ‘ei merkkiliikkeiden’, vanhempien käytettyjen myynti on kasvanut +14%.

Tukee sitä kun juttelin eilen SAKA myyjän kanssa ja kertoi marraskuun olleen paras myynti kk hänen urallaan, toki ei ollut kovin iäkäs myyjä kyseessä. SAKA ei myy uusia lainkaan.

Eli vanhempien käytettyjen myynti on lisääntynyt noin 14%, selitys se että uusia ei saa, tai ei ole tietoa mikä polttoaine kannattaisi valita, luoton hinta paljon kalliimpi, ja rahaakin paljon vähemmän, eli kuten arvata saattaa, päädytään iäkkäämpään käytettyyn, ala Kamux & SAKA.
Posari Kamuxilta syksyyn?

23 tykkäystä

Ruotsista myös ihan ok luku marraskuulle, -10.4% YoY.

38 tykkäystä

Tiedoksi, että myös monet merkkiliikkeet ostavat kokoajan kotimaasta käytettyjä autoja ja tuovat niitä myös ulkomailta, monet ovat tuoneet niitä pitempään kuin Sakan myyjän ikä on :smiley:.

2 tykkäystä

Positiivista, tai olisiko tässä tapauksessa parempi sanoa vähemmän negatiivista on myös se, että luku nousi lokakuusta kokonaiset 19 autoa. Yleensä marraskuussa on myyty 2000-4000 kappaletta vähemmän kuin lokakuussa.

Lisäys: Ja miten se foorumin legendaarinen karhumarkkinan sanonta menikään…

43 tykkäystä

On hyvä, että myös sähköautojen kulutukseen aletaan kiinnittää huomiota.
Kamuxin sivuilla vinkkejä edullisempaan sähköautoiluun.
Ehkä tosiaan kaikkien ei kannata ostaa vaikka BMW X5 tai Volvo XC90 hybridiä, jos aikoo edullisesti ajaa. Matalampi ja kevyempi henkilöauto menee selkeästi vähemmällä.
Pieni täyssähköauto on tarkan autoilijan valinta…

https://www.kamux.fi/news/sahkoautoilija-tiedathan-jo-4-tapaa-saastaa-sahkokustannuksissa

Salkunrakentajan Ilkka Sinervä on kirjoittanut Kamuxista lainaten mm. Hannu Angervuota.

”Piensijoittajat voivat nyt tankata Kamuxin osaketta noin viidellä eurolla eli kaksi euroa halvemmalla verrattuna 7,20 euron antihintaan, jolla yhtiö meni pörssiin vuonna 2017”, varainhoidon pörssikonkari Hannu Angervuo pelkistää.

26 tykkäystä

Olisiko tässä sitten Kamuxille oston paikka?

15 tykkäystä

Ei se aina ole helppoa keksiä pyörää uudestaan, vaikka täälläkin oli aikanaan kova hehkutus tästä firmasta. Ilmeisesti muitakin ongelmia ollut siinä sivussa, jotka ovat kiihdyttäneet alamäkeä

14 tykkäystä

Keskivertoa parempi youtubepätkä, jossa lyhyesti ja selkokielisesti kerrotaan, miten Carvana on päätynyt tähän pisteeseen. Samalla hiukan viitteitä, mitä USAn käytettyjen automarkkinalla tapahtuu tällä hetkellä. Carvanan lopullinen murtuminen toimisi varmasti ensimmäisenä dominopalikkana hintojen isommalle laskulle, minkä voisi olettaa heijastuvan myös vanhalle mantereelle.
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Videon katsomisen jälkeen itse toivoisin, että Kamux suosiolla skippaisi Carvanan mahdollisen ostopaikan.

24 tykkäystä

Mielenkiintoinen pätkä!

Kun vähän tutkii Suomen markkinaa niin löytyy sieltäkin pientä kuplan poikaista. Ei koske tietenkään Kamuxia pelkästään vain yleisesti. Vielä kevään / alku kesän aikana kaikki meni kovaan hintaa ja niitä hamstrattin varastoihin.
Esim
Tesloja myynnissä tällähetkellä 1055 kpl
Täyssähkö härpäkkeitä 4319 kpl
Yli 80" eur maksavia autoja myynnissä 1755 kpl
Yli 150" myynissä 260 kpl
Ei helppoa löytää uutta kotia, joten kyllä näihin tulee korjausliike hinnoissa talven aikana

Kuluttajat varovaisia, se on selvä juttu mutta kyllä kovat ajat aina rokottaa kalliiden käytettyjen myyntiä enemmän, koska ostovoimaisia kuluttajia huomattavasti vähemmän. Normi autoille löytyy aina luonnolista kysyntää.

4 tykkäystä

Tuota Carvana videota katsellessa ei voi kyllä muuta tuumia kuin että jälleen kerran “too good to be true” oli totta. Kamuxissa on se hyvä puoli, että hommaa on kasvatettu ajan kanssa rauhassa, kannattavasti ja huolella. Eikä kuten Carvana, joka yritti parissa vuodessa paitsi uudistaa toimialan myös skaalata toiminnan maailman isoimmaksi. Varmasti omat ongelmansa Kamuxillekin luvassa markkinan myllerryksestä, mutta paljon paremmat asemat kyllä Kamuxilla.

Hyvä video kyllä. Saapa nähdä millaiset perhosvaikutukset tuosta Carvanan rysäyksestä vielä tulee.

25 tykkäystä

Uusien autojen rekisteröinti on kuin varkain kääntynyt Euroopassa nousuun vrt. vuodentakaiseen :open_mouth:

EDIT: näköjään tuossa ei ollutkaan vielä marraskuun lukuja, koitin löytää jonkin lähteen erään pankin uutiskirjeen väitteeseen, että nousivat marraskuussa 17% :slight_smile:

Tässä siis tuorein raportti:

Voi olla Kamuxin kannalta merkittävää, jos spill-over myös käytettyihin ja kuvastaa yleisesti kuluttajakäyttäytymistä:

The strongest increase was observed in Germany (+31.4%)

51 tykkäystä

Ei “peltihalleista” pääomakustannus oo mikään järjettömän iso eli tuo kulu voi olla suureksi osaksi sähköä jo valmiiksi. En osaa haarukoida todennäköisyyksiä kovin tarkasti, mut kyllä on olemassa joku mahdollisuus, että tuo höylää nettotuloksesta muutaman miljoonan pois noin vaan. Ehkä joku muu tietää millainen kulurakenne tuollaisessa Kamuxin tyyppisessä toimitilassa on.

2 tykkäystä

Ei koske Suomea. Vaikka Yhdysvalloissa käytettyjen autojen markkina on romahtamispisteessä kuluttajakysynnän hiipumisen ja korkojen nousun tehdessä autolainoista mahdottoman kalliita keskivertokuluttajille, niin meidän Kamux onnistuu parantamaan kannattavuuttaan ja koska ensi vuonna käytettyjen autojen hinnat laskevat roimasti ja ostoja vähennetään eikä uusia myymälöitäkään avata, niin käyttöpääomaakaan ei sitoudu yhtä paljon kuin ennen ja siksi tehdään yksi yhtiön historian parhaista vapaista kassavirroista ikinä :grin:
@Thomas_Westerholm

image

Ensi vuoden odotuksien ero tähän aiemmin syksyllä tulleeseen rapsaan verrattuna on muuten varsin huomattava:

image

36 tykkäystä

Odotatko itse siis että suomen volyymit romahtaa ja sitä myöden rautakatteet sekä osittain myös integroidut? Ja tämän lisäksi varsinkin rahoitustuottoihin (integroitujen osa) tulee painetta ostovoiman laskiessa, korkojen kallistuessa ja kamuxin marginaalin kaventuessa?

Kuinka paljon arvoa mielestäsi kamuxin DCFlle kannattaa antaa? Tai varsinkaan yhden vuoden ennustetulle kassavirroille?

PS. auton downgradeejat taitaa olla yksiä parhaista asiakkaista kamuxille - ainakin “normaali” markkinassa. Mutta nämäkin saattaa helposti mennä huonoiksi tradeiksi ensivuonna jos osuu pahasti tuulettimeen.

4 tykkäystä

Viitisen päivää sitten julkaistiin Yhdysvaltain suurimman käytettyjen autojen kauppiaan kvartaalirapsa. Tuosta voi ottaa mallia miltä käytettyjen autojen kauppa näyttää, kun markkina alkaa aidosti hidastumaan :grin:

Euribor menee juuri nyt katosta läpi, mikä rajoittaa erityisesti suomalaisten kuluttajien ostovoimaa ja -haluja sekä nakertaa Kamuxin mahdollisuutta tienata rahoitustuotteilla. Samaan aikaan mennään mitä ilmeisimmin kunnon taantumaan ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen. Kamux taas on puhdasverinen syklinen yhtiö, joten… :wink:

34 tykkäystä

Kamux myy lainan auton ostajille, toimii siten kuin pankki, vaikka laina tulee muualta, kuvio on sama kuin vuosia ollut tähänkin saakka. Sanotaan että pankkien, eli lainanantajien tuotto nousee hyvin merkittävästi korkojen noustessa, jopa viisinkertaistuu korkojen tuplatessa.
Mutta miksi lähdetään siitä että Kamuxin myymästään lainasta saama tuotto romahtaa, vaikka lainan myöntäjän saama tuotto nousee erittäin merkittävästi.
Väitän että Kamuxin saama provisio myös nousee reilusti, ovat kuitenkin hyvin merkittävä korkeakorkoisten lainojen myyjä ja neuvotteluvoima iso. Ja vaikka eivät saisikaan kuin korkotuottoon perustuvan perus-feen, on se silti moninkertainen tuotto suhteessa nollakorkojen aikaiseen tuottoon pari-kolme vuotta sitten. Kun korot ovat moninkertaistuneet, niin varmaan Kamux saa nyt keskimärin 2000e/per auto kun aikaisemmin oli satasia. Eli Kamuxin tulos tulee nousemaan merkittävästi ainakin tältä osin, itse asiassa moninkertaistumaan. Mahdollisuus positiiviseen tulosvaroitukseen on alkuvuodesta suuri.

Jos ajatellaan yritystä pääasiallisen tuloksenteon näkökulmasta, Kamux ei ole enää vuosiin ollut autokauppa vaan lainojen ja vakuutusten myyjä, eli laina- ja vakuutusmeklariyritys. Näiden bisnesalueiden tuoma nettokate on jo isompi kuin valitettavan välttämättömän mutta lähinnä ongelmia tuovana sivubisneksenä olevan autokaupan, ja tämä yhä enemmän korostuu korkojen noustessa.

Erääseen vähän käytettyyn autoon Kamuxin 12kk lisäturva olisi maksanut 960euroa, ensimmäiset 6kk myyjän vastuu kattaa kaikki viat, joten lisäturva kattaa vain 6kk-12kk välisen ajan eli 6kk. Tuo 6kk tuskin maksaisi oikeasti kuin enintään 300-400 euroa koska ehdot ovat melko ahtaat, eli kate turvassa 60% luokkaa ja siitä varmasti suurin osa Kamuxille koska ilman heitä ei vakuutusyhtiö saisi myytyä ainuttakaan vakuutusta tai turvaa ko. auton ostajalle, voisi arvioida Kamuxin osuudeksi 500euroa per lisäturva/auto. Korvaukset mitä ostajille vioista maksetaan eivät keskimäärin montaa kymppiä ole koska turvan korvauksessa on omavastuu ja tiukat ehdot.
Tuohon päälle Kamuxin myymä kasko ja liikennevakuutus, jos asiakas ottaa molemmat kilahtaa Kamuxin kassaan katetta 500-600euroa per auto.
Olisivat mielissään jos vaan keksisivät keinon päästä autojen kaupasta eroon ja elää näillä muilla hyväkatteisilla varsinaisilla pääbisneksillä joilla tulee kuitenkin jo vähintään nelinkertainen nettokate auto myynnin katteeseen verrattuna.

5 tykkäystä

-Taantuma siirtää kysynnän voimakkaasti keskittyen käytettyihin, tilastojen mukaan käytettyjen autojen hinnat on suomessa nousseet yhtäjaksoisesti jo viimeiset neljä vuotta.