Osakesijoittaminen

Kamux Oyj -ketju

Kova tilasto odotuksiin nähden kyllä. Myös pörssi näkyy huomanneen tilaston, mukava 3% päivänousu tänään, vaikka muu pörssi on prosentin laskussa :slight_smile: Odotellaan vielä Kamuxin oma Q2 raportti pystyivätkö yhtä pieneen myynnin pudotukseen kuin nyt voisi ennakoida.

Itselle enempivähempi vieras alue tuo tuloslaskelma, mutta elän siinä kuvitelmassa että varaston koon muutos ei näkyisi tuloksessa niin voimakkaasti kuin vaikka kassavirrassa. Vai osaako joku avata tätä?

hahha… saatan tällä viikolla palata takaisin töihin :wink:

32 tykkäystä

Suoraa vaikutusta tulokseen ei toki ole. Mutta jos/kun varasto on vajaa ennen “autokauppiaan joulua” eli Q3:sta, niin tämä vaikeuttaa vääjämättä myyntiä. Varastossa pitää olla tavaraa jotta voi myydä.

Viime vuonna varastot olivat suurimmillaan nimenomaan Q2:n lopussa ja tätä oikein erikseen osareissa selitettiin, että tässä nyt vain varauduttiin tulevaan kysyntään. Nyt ei ole varauduttu, joten osto-organisaatio on entistäkin isommin polttopisteessä jos/kun myös Q3 halutaan vetää läpi kunnialla ja kasvua hakien, pohjalla kun on huikea viime vuoden Q3-tulos.

6 tykkäystä

Nyt saavutin viimein ymmärryksen, miksi automyynti käy niin hyvin koronan jälkeen… aaaaivan!

image

eli pitääkö renkaiden potkimisen sijasta koeajolla ns. kokeilla jousia :sweat_smile:

10 tykkäystä

Juuri nimenomaan näin. Eli jos vaikka yhtiöllä on nolla autoa varastossa, kun Q2 alkaa ja se ostaa 1000 autoa Q2:lla ja myy niistä vain 500 Q2:n aikana, niin näistä 500 auton ostoista menee kulut tuloslaskelmaan Q2:lle ja loput 500 oikaistaan varaston arvon muutoksessa tuloslaskelmassa eli näistä ei tule kuluja Q2:lle, vaikka ne on sen aikana ostettu. Niistä lopuista 500 autosta tulee kulut tuloslaskelmaan vasta sen jälkeen, kun ne on myyty. Kuitenkin kaikkien näiden 1000 auton ostoon käytetyt rahat näkyvät Q2:lla kassavirrassa, koska niiden ostamiseen on lähtenyt rahat tililtä. Näin tuloslaskelma ottaa aina huomioon sen onko varaston arvo kasvanut/laskenut katsauskauden aikana.

22 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/uutiset/kaytettyjen-autojen-kauppa-kay-yllattavan-hyvin-koronatilanteesta-huolimatta

Suurin koronaviruksen aiheuttama pudotus käytettyjen henkilöautojen myyntiluvuissa näyttää Suomessa osuneen huhtikuulle (-18 % vertailukaudesta), mutta toukokuussa myynti näytti jo hieman elpyneen (-4 % vertailukaudesta) ja kesäkuussa myynti lähti jo yllättävän kovaan kasvuun (+13 % vertailukaudesta). Tilastoa tulkitessa kannattaa ymmärtää, ettei se ole aivan aukoton. Sen perusteella voi kuitenkin saada ainakin jotain konkreettista tarttumapintaa siihen, että toisin kuin odotimme, koronavirus ei ole tehnyt suurta kuoppaa käytettyjen autojen myyntilukuihin. Kamux on viime vuosina suoriutunut Suomen käytettyjen autojen markkinoilla selvästi yleistä markkinakehitystä paremmin, joten keväällä Kamuxin tulosvaroituksen jälkeen voimakkaasti alas vedetyt liikevaihto- ja tulosennusteemme saattavat osoittautua turhan negatiivisiksi Q2:n ja näillä näkymin myös koko vuoden osalta. Kamux julkistaa Q2-raporttinsa 13. elokuuta.

20 tykkäystä

Eiköhän tämä jo aika suoraan vihjaa, että päivitys on tulossa ja siinä päivityksessä tavoitehinta ei ole enää 8€ (veikkaan, että korjaus voi tulla jopa ennen Q2-tulosta). Mutta kyllä tähän Kamux-junaan on piiiitkään annettu sijoittajalle mahdollisuus hypätä mukaan hyvällä hinnalla, että jos jää kyydistä niin ei voi kuin peiliin katsoa :D.

19 tykkäystä

Joo on kaksi kertaa oltu vitosessa ja jos molemmat on mennyt ohi, niin ei ole halua omistaa Kamuxia.
Ostin parisataa lisää että kuulun joukkoon, näitä kun on ennestäänkin kertynyt.

Kyllä tämä kympin puhkaiseen kun Korona on taittunut tai sen kanssa opittu rokotteiden kera elämään.

Ihan vinkkinä, Kamuxilla oli BMW mikä sopisi modernille sijoittajalle, HINTA on edullinen!

Kamux tarjoaa kivaa tuottoa ja herkullisia autoja.

3 tykkäystä

Kamux on kyllä viime aikoina tarjonnut hyviä veivauspaikkoja. Vieläköhän sitä tohtisi laittaa laput kerran ulos, jos alempana taas käytäisiin kun pelätään niin kauhiasti tulevaa :slight_smile: Kova usko tulevaan itselläni, siksipä juuri tämän kanssa sitä uskaltaa veivausta tehdä. Mutta vieläköhän meille tarjotaan aleja… :thinking:

1 tykkäys

Mitkäs tahot seuraa nykyään Kamuxia. Ilmeisesti ainakin Inderes ja OP, mutta oliko joku muu joka aloitti vasta seurannan :thinking:

Ei kun ymmärsit väärin tai selitin asian huonosti. Eli olin mielelläni ottamassa kamux kasko ja lähdin etsimään kokemuksia. Löytyi vaan kokemuksia kamuxilta joita sitten aloin lukemaan ja yllätyin miten monella on huonoja kokemuksia firmasta.

Eli siis minä vieläkin omistan kamuxia, mutta minun viestiini vastanneet ei ilmeisesti ole käynyt googlettamassa kamuxia. Laittakaa esim hyviä kokemuksia kamux tai kokemuksia kamux, niin tulee monia vaihtoehtoja.
Sen tiedän myös että harva menee hyvistä kokemuksista kirjoittamaan, mutta jos huonoja on noin monella, niin missä kohtaa se rupeaa vaikuttamaan osakkeeseen vai vaikuttaako ollenkaan?

1 tykkäys

Ei tarvi mennä montaa vuotta taaksepäin että on myyty 150 000 autoa. Jos noista 1%(1500 asiakasta) on todella pettyneitä ja niistä 10% (150)kirjoittaa nettiin todella negatiivista. Jos löytää 150 negatiivista kokemusta, niiin sehän tuntuu todella pahalta, mutta mittasuhteissahan tämä on aika pieni ryhmä.

Käsittääkseni Kamuxilla pyritään menemään korjauksissa mahdollisimman lähelle mitä kuluttajansuoja määrää.

8 tykkäystä

Kyllä näitä luettu on, kuten kaikkien kilpailijoidenkin vastaavia kommentteja. Mitään eroavaisuuksia en ole löytänyt, laittaa Googleen sitten kokemuksia Kamux/Saka/Rinta-Jouppi/mikä ikinä. Auto on iso investointi ja ikävät yllätykset herättävät siten isoja negatiivisia tunteita, joista menee sitten aika pienellä kynnyksellä keskustelupalstoille avautumaan on syy myyjässä, peilissä tai ihan vain huonossa tuurissa.

Kaikista käytettyjen autojen myyjistä näyttää siis löytyvän ihan samanlaisia kommentteja netistä. Jos näitä alkaa ostajana pelkäämään niin jää auto kokonaan ostamatta :slight_smile: Yllä tuossa jo vähän mittasuhteita avattiinkin, hyvin pienikin osa tyytymättömistä asiakkaista saa absoluuttisesti ison määrän kommentteja aikaiseksi. Jos toimintatavoissa olisi jotain kestämätöntä jolloin asiakkaat olisivat merkittävässä määrin tyytymättömiä, niin like-for-like myynnissä tämä näkyisi vääjäämättä. Like-for-like myynti on kasvanut oikein hyvää vauhtia, joten hirveän huolissani en muutamasta netin keskusteluketjusta henkilökohtaisesti ole.

12 tykkäystä

Pikaisesti katsoin saka ja rintajoupin kokemukset ja ei ollut läheskään samaa luokkaa. Toisaalta jos kamux myy huomattavasti enemmän autoja, niin silloin niitä valittajiakin on enemmän. Tuossa ketjussa oli yli 300 viestiä ja yli 20000 katselukertaa, niin kyllähän sen täytyy vaikuttaa ihmisten päätöksiin. Jopa minuun se vaikutti ja jouduin auton muualta ostamaan vaikka en alkuun edes katsonut niitä muualta. Sitä en sit tiedä kuinka moni lukee kommentteja ennen ostoa.?

Kuluttajasuojastakin on paljon puhetta.
Liitin osan kommentista: Sitten otin yhteyttä kuluttajasuoja-asiamieheen ja kerroin koko historian, jonka jälkeen kuluttajasuoja-asiamies oli sitä mieltä, että kamuxin pitää 100% korvata moottori vaihtoineen, johon kamux ei suostunut (edes kuluttajasuoja-asiamiehen ehdotuksen jälkeen!!!
Tarkoitus ei siis ole haukkua vaan ymmärtää miten tämä mahdollisesti vaikuttaa kurssiin. Tullut siihen päätökseen, että pidän nykyiset laput ja seurailen tilannetta.

Jännää miten voi samasta firmasta olla ihmiset, niin eri mieltä. Toiset kerää voittoja ja toiset ei.

1 tykkäys

Autobildin teettämässä “mystery shopping” -kyselyssä Kamux sijoittui Suomen parhaaksi käytettyjen autojen liikkeeksi, kun kriteerinä oli asiakkaiden arvio ja kokemus autoliikkeestä.

Tuo tuli ekana vastaan kun googlasin Kamuxin asiakastyytyväisyyksiä :slight_smile:

9 tykkäystä

Mites jos kävis Lynchmäisesti itse kyselemässä niin saisit omia kokemuksia, etkä olisi riippuvainen toisen käden tiedoista…? Varsinkin epäilevän sijoittajan tuo kannattaa tehdä, koska kynnys on niin matala.

Antaisin omille kokemuksille sitten suuremman painoarvon kuin joku nettikeskustelu vuonna 2020.

Sitten kannattaa myös miettiä, kuinka suuren painoarvon erilaisille tiedoille antaa kun sijoittaa. Esim mikä on sijoittajan kannalta merkityksellistä/vähemmän merkityksellistä tietoa? Mitä tietoa voi pitää luotettavana ja mikä on mahdollisesti erilaisilla motiiveilla tuotettua tietoa jne?

Mielestäni Esim kamuxin tapauksessa kun katsoo vaikka operatiivisen toiminnan track recordia niin kyllähän tuo on huomattavasti merkityksellisempi asia, kuin joku nettiavautuminen.

Lukekaa analyysiä, tehkää hyviä osakepoimintoja :v:

30 tykkäystä

Tässä viime viikkoina olen etsinyt käytettyjä autoja Nettiauton hakuagenttien avulla. Tänä aamuna päivitin yhtä agenttia, mutta unohdin poistaa rastin kohdasta, jossa annetaan lupa liikkeille ottaa yhteyttä minuun. No, nyt tuli tekstiviesti Kamuxilta, että olisiko tarvetta hakuagentin mukaiselle autolle.
Vahva osta. (Siis osakkeelle, ei autolle.)

13 tykkäystä

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/13b-2020/koronakriisi-jakoi-autokaupan-kahteen-leiriin/

Käytettyjen kauppa korjaantui jo

Tekniikan Maailmaakin julkaisevaan Otava-konserniin kuuluva Nettiauto on Suomen suurin autoalan sähköinen kauppapaikka. Sen sivuilla pyörii noin 100 000 autoilmoitusta, joista 70 prosenttia koostuu autoliikkeiden ja 30 prosenttia yksityishenkilöiden kalustosta. Valtaosa autoista on käytettyjä. Uusia autoja 100 000 ajokin joukossa on noin 8 000.

Lähes kaikki autoliikkeet ilmoittavat myös Nettiautossa, joten se saa autokauppojen järjestelmistä perusdataa toteutuneista kaupoista. Suomalaisen autokaupan tilannekuva alkaa näyttää paremmalta, kun Nettiauto-sivustoa ylläpitävän Nettixin liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti ryhtyy availemaan markkinapaikkansa numeroita.

Käytettyjen autojen myynti notkahti keväällä 2020

Käytettyjen autojen kaupat tammi-toukokuussa

Kalalahti sanoo, että vuosi alkoi Nettiautossa vahvasti. Tehtyjen kauppojen määrät kasvoivat maaliskuun puoliväliin mennessä 12 prosenttia. Sitten tuli poikkeustila. Huhtikuun lopussa Nettiauto kirjasi 9 prosenttia miinusta. Erityisen selvästi koronaisku näkyi sivuston kävijämäärissä. Kun vielä 10. maaliskuuta kävijöitä oli 250 000 päivässä, puolitoista viikkoa myöhemmin lukema oli enää 190 000.

Siitä kävijät ja kaupat lähtivät lisääntymään. Kalalahti sanoo, että kahdessa alimmassa hintaluokassa eli alle 15 000 ja alle 30 000 euroa maksavissa autoissa Nettiautolle raportoidut myyntimäärät nousivat tammi–toukokuussa neljä prosenttia. Yli 30 000 euron hintaisissa autoissa myynti kasvoi kuusi prosenttia.

Kalalahti sanoo, että autoliikkeiden keskinäiset erot repesivät kriisin pahimpina aikoina erittäin isoiksi. Joillakin myynti sakkasi 40 prosenttia, jotkut sinnittelivät nollille. Muutamat liikkeet onnistuivat kasvattamaankin myyntiään, joku jopa parikymmentä prosenttia.

”Yksityisten välisistä kaupoista voisi vielä sanoa, että kauppa on käynyt, mutta myyntiajat ovat venyneet viisi prosenttia ja myytyjen autojen pyyntihintojen keskiarvot ovat pudonneet neljä prosenttia. Autoliikkeissä myyntimäärät ja -hinnat ovat viimevuotisella tasolla, mutta niissä keskimääräinen myyntiaika on pidentynyt kahdeksan prosenttia.”

18 tykkäystä