Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kysymys etenkin analyytikko Kajaanille: Kamuxin bruttokate% Saksassa on tasaisesti pieni. Onko käytettyjen autojen myynti-osto hintaero Saksassa niin pieni, että itsenäisillä Saksan toiminnoilla on vaikea luoda Kamuxille arvoa? Tuleeko Saksa palvelemaan Kamuxia lähinnä vain autojen hankintapaikkana?

1 tykkäys

Jumakauta Verphu mitä julistussettiä!!! Mistä ihmeestä se nää kaikki kaivaa ja millä ajalla??? :slight_smile:

Masse-setä, FA, Evankelista-fani jo aikojen alusta :heart_eyes:

1 tykkäys

Evlin Kesko-kommentit:

Kesko: elokuun myynti – autokauppa jatkaa laskua
Kesko julkaisi aamulla elokuun myyntiluvut. Kokonaisuudessaan konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen myynti laski 1,0 prosenttia. Päivittäistavarakaupassa vertailukelpoinen myynnin kasvu oli 1,1 prosenttia. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa vertailukelpoinen myynti kasvoi 0,7 prosenttia mutta Autokaupassa vertailukelpoisen myynnin lasku jatkui ja oli 20,5 prosenttia vähemmän kuin vertailukaudella. PT-kaupan elokuun 1,1 prosentin vertailukelpoinen kasvu jää alle tammi-heinäkuun kumulatiivisen kasvun (4,3%). Myös RT-kaupan ja Autokaupan elokuun kasvu jää alle tämän vuoden kumulatiivisen kasvun (RT-kaupan tammi-heinäkuun kumulatiivinen kasvu oli +3,1% ja Autokaupan -18,0%). Elokuussa tukkumyynnissä oli 22 myyntipäivää eli yksi vähemmän kuin vertailukaudella, joka vaikutti osaltaan elokuun myynnin kehitykseen. Autokaupassa myyntiin vaikuttaa edelleen kuluttajien epävarmuus autoverotuksesta, WLTP-päästömittausmenetelmän muutos sekä keskustelu liittyen autojen käyttövoimaan. Elokuun myyntiluvut ovat linjassa meidän odotuksiin nähden, joskin Autokaupan kehitys on ollut heikompaa kuin odotuksemme. Odotamme autokaupan myynnin laskevan tätä vuonna noin 7 prosenttia, mutta kääntyvän kasvuun ensi vuonna.

3 tykkäystä

Saksan toiminnot ovat myyymälätasolla voitollisia. Lisäksi ilmeisesti myös Saksan myyntilukemiin kuuluvat Suomeen kaupatut autot. Näin on siis ainakin Ruotsissa

Mielenkiintoista olisi lähinnä tietää hieman tarkemmin miten nämä konsernin sisäiset siirrot käsitellään kirjanpidossa

1 tykkäys

Kysymys etenkin analyytikko Kajaanille: Kamuxin bruttokate% Saksassa on tasaisesti pieni. Onko käytettyjen autojen myynti-osto hintaero Saksassa niin pieni, että itsenäisillä Saksan toiminnoilla on vaikea luoda Kamuxille arvoa? Tuleeko Saksa palvelemaan Kamuxia lähinnä vain autojen hankintapaikkana?

Suomessa on tosiaan selvästi konsernin korkeimmat bruttokatteet:

Suomessa H1’19 bruttokate oli 13,1 % liiikevaihdosta (12,6%).
Ruotsissa H1’19 bruttokate oli 7,4 % liikevaihdosta (8,1 %).
Saksassa H1’19 bruttokate oli 8,0 % liikevaihdosta (8,1 %).

Ja se heijastuu väistämättä myös liikevoittomarginaaleihin:

Suomessa H1’19 liikevoitto oli 6,0 % liiikevaihdosta (5,1%).
Ruotsissa H1’19 liikevoitto oli 0,9 % liikevaihdosta (1,2 %).
Saksassa H1’19 liikevoitto oli -3,2 % liikevaihdosta (-5,0 %).

Näkisin muutaman syyn, mikä selittää Saksan ja Ruotsin matalaa bruttokatetta verrattuna Suomeen.

  1. Kamux ei ole ulkomailla vielä niin tunnettu, joten yhtiö joutuu kilpailemaan hinnoilla siellä enemmän kuin Suomessa → pienempi bruttokate-%.

  2. Kamux tarvitsee isoa skaalaa ja markkinaosuutta, jotta toimintamallin parhaat puolet tulevat esiin (kiinteiden kulujen skaalautuvuus, laajan myymäläverkoston hyödyt, neuvotteluasema integroitujen palveluiden tarjoajiin päin jne.) Yhtiö voi siten hakea ensin aggressivisella hinnoittelulla ja hieman heikommalla kannattavuudella markkinaosuutta ja liikevaihtoa nopeammin ylös, jotta skaalaetuja voidaan käyttää myöhemmin hyväksi. → pienempi bruttokate-%.

  3. Ruotsissa ja Saksassa on selvästi kalliimpia autoja mikä näkyy myös Kamuxin liikevaihtoluvuissa per myyty auto näissä maissa, joten saman euromääräisen katteen saamiseksi Saksassa ja Ruotsissa voi myydä pienemmällä kateprosentilla.

  4. Kamuxille tulee integroiduista palveluista liikevaihtoa sisään lähes 100 %:n katteella. Suomessa integroitujen palveluiden osuus liikevaihdosta ja diilit niiden tarjoajien kanssa on paremmalla tasolla kuin ulkomailla, koska Kamux on tunnettu ja vakiintunut toimija markkinoilla. Tämän takia bruttokate-% on matalampi Saksassa ja Ruotsissa. Tämä luultavammin korjaantuu aikanaan, kun Kamuxin kokoluokka ulkomailla kasvaa isommaksi ja vakuutus- ja rahoitusyhtiöt heräävät Kamuxin “provikkapohjaisen myyntitiskin houkuttelevuuteen” omassa liiketoiminnassaan.

  5. Kamuxille tarjotaan Suomessa lähes joka kerta vaihdossa auto, kun sieltä tullaan ostamaan uutta käytettyä autoa. Tämä on paljon yleisempää Suomessa kuin ulkomailla. Tästä syystä Kamux saa Suomessa helpommin autoja hankittua sisään ovesta käveleviltä kuluttajilta, jotka eivät ole välttämättä niin hintatietoisia, mitä heidän vanhoista autoistaan voisi markkinoilla saada eikä heillä ole juuri sillä hetkellä ketään muuta joka autosta siltä istumalta enempää tarjoaisi, joten mahdollisuus parempaan bruttokate-%:iin tulee myös tätä kautta Suomessa, kun ostajana neuvotteluasema on parempi (kuluttajaa haluaa päästä helposti eroon vanhastaan samalla istumalla).

  6. Kamuxilla on Suomessa tosi hyvät lonkerot ujutettu kaikkiin autojen hankintapaikkoihin esim. autohuutokaupat, merkkiliikkeet, leasing-yhtiöt jne. jotka koko ajan tarjoavat Kamuxille isoja varastoja ostettavaksi. Ulkomailla yhtiö ei ole vielä niin tunnettu ja autojen hankinta ei ole siellä niin helppoa ja kannattavaa kuin Suomessa.

  7. Kun ulkomailla kasvetaan nopeampaa kuin Suomessa, niin varastonkierto ei ole yhtä nopeaa ja se johtaa siihen, että autot seisovat varastossa kauemmin, jolloin niiden hinnat ehtivät joka päivä/viikko laskea enemmän kuin Suomessa, joka myös laskee myös bruttokate-%.

Siinä joitain pointteja, mitä itselläni tuli mieleen ja mitä on johdon kanssa aiheesta jutellut.

Ja vielä tuohon viimeiseen kysymykseen

"Tuleeko Saksa palvelemaan Kamuxia lähinnä vain autojen hankintapaikkana?

En usko, että Saksa jää vain hankintapaikan rooliin. Sieltä kyllä saa pääsyn hyvään valikoimaan ja on sekä Ruotsin että Suomen toimintojen kannalta hyvä, että ovi on auki sekä Saksasta että Saksaan. Saksa kääntyy oman arvioni mukaan voitolliseksi 2021 aikana, mutta se vaatii selvästi isompaa skaalaa ja hyvät sopimukset integroituihin palveluihin, että kannattavuus nousisi Suomen tasolle.

18 tykkäystä
8 tykkäystä

Mikko puhui ostoistaan myös sijoitustiedon sivuilla. Hän oikeastaan otti tämän Uberin puheeksi mikä sai minut ajattelemaan autoilun trendiä pidemmälle ajalle. Itsellä ei ole mitään käytännön tietämystä uberista sun muista tämmöistä, siksi kyselinkin viisaammilta täällä miten he näkevät yksityisautoilun pidemmällä aikavälillä. Laskutkin maksan vielä vanhanaikaisesti tietokoneella.

Juu Saksassa on autojen hankinnassa nipussa ehkä enemmän kilpailua kuin Suomessa.
Kannattaa poiketa Bockelissa www.autohus.de Hampurin ja Bremenin välillä A1 tien varrella.
Leasingistä palautuneita autoja on ku lumiaitaa. Vaikka Saksassa on kysyntää, on myös paljon tarjontaa. Kamuxin puheet isoista markkinaosuuksista Saksassa on kyllä rohkeita.
Aika näyttää mutta alku ei ole mennyt ihan nappiin.

Voisiko Kamux perustaa Suomeen 1000auton taxfree myymälän.
Tuoda siis Saksa sellaisenaan Suomeen. Kukin maksakoot sitten autoveroissa itse.

1 tykkäys

Oli puhetta noista brändeistä tuolla ylempänä, ja haettiin analogiaa Lidliin. Lidlihän on panostanut vahvasti brändinsä kehitykseen ja ne näkyy kyllä liikevaihdon kasvussa viimeisen kymmenen vuoden 5 vuoden aikana. Mainostus ja brändityö näkyy kyllä myös tuloksessa, joka dippasi viimevuosina, mutta on taas ilmeisesti nousussa. Muistan hyvin kuinka meidän kulmilla 2000 luvun alkupuolella halveksittiin Lidliä, koska siellä ei pidetty työntekijöistä huolta ja myymälät oli rumia. Nyt se on monien mielestä jopa ihan cool. Brändi on vahva työkalu jos sen osaa rakentaa, mutta ilmaiseksi sitä ei saa. Monet 2000- luvun menestystarinat on syntynyt niin, että ensin on lähdetty luomaan brändiä, sitten vasta opetellaan luomaan koneistoa taustalle. Voi se toimia Kamuxilla toisinkin päin, mutta ilman vahvaa brändiä ei tulla selviämään.

Itsellä Kamuxista tulee mielikuva autokaupan Ikeasta :grin:

1 tykkäys

Kattava vastus Kajaanilta :+1: Mielenkiintoista seurata miten Kamuxin toiminnot kehittyvät!

2 tykkäystä

Surffailin Kamuxin sivuilla tässä kun sadetta pidellyt.
Täytyy sanoa, ihan hyvä kansaan menevää vaihtoautoa on paljon.
Yksittäinen Kamuxin liike näyttää rupiselta ja varasto on pienehkö.
Mutta kun selaa heidän koko varastoa, niin löytyyhän heiltä moneen lähtöön.

Kamux on hyvä paikka ostaa auto, mutta heidän rahoitus ei ole kilpailukykyisesti hinnassa. Alimman viivan luku voisi kasvaa jos vaan laittaisivat koron 3,95%+kulut ja that’s it.

Jos vähäkin on laskutaitoa, niin eipä nyt 8% autolainaa
pitäisi kenenkään ottaa.

1 tykkäys

Peruskorko itse asiassa näyttää olevan 6,9. Jos vertaa suurimpaan osaan muita firmoja niin ei ne vaihdokkien korot hirveästi tuosta poikkea. Toista prosenttia on aika monessa edullisempi

Mutta kuten monesti tullut mainittua niin oleellista on tietää paljon on ostettavan auton hinta ja mitä vaihdokista tarjotaan. Kuukausierä on varmaankin sama tai edullisempi kuin kilpailijoilla huomioiden edellä mainitut tekijät. Eivät suuret massat muutamia prosentteja tajua, mutta kuukausierä on huomattavasti helpompi hahmottaa.

2 tykkäystä

Niin onhan Kamuxin rahoitus helposti yli 8% kun avausmaksu ja kuukausittainen kulu 13€ huomioidaan. Eli vaikka auto on vakuutena, niin korko on vakuudettoman kulutusluoton tasossa. Mutta kuten sanoit, halpa kuukausierä toimii jos autokuumetta yli 39 astetta :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 tykkäystä

Nojoo. Aina noissa on suunnilleen samat avausmaksut ja kuukausimaksut. Pelkkä korko tekee vertailun vain helpommaksi, koska esimerkiksi edullisemmassa autossa suhteellinen korko on näiden takia aina korkeampi

Saksaa vallataan! :de:

9 tykkäystä

Ei perskules! Nyt loppu sedänkin kantti ja mukaan Kamux-bisnekseen 5 eerolla. Mestarin Kamux-pommitus pehmensi vihdoin vanhan jääränkin :slight_smile:

Masse-setä, FA, ajelee käytetyllä ja pelastaa maailman metallit :blue_car:

12 tykkäystä

Niin Saksan käytettyjen autojen markkina on 25 x Suomi eli onhan siinä valtaamista.
Mutta tyvestä puuhun, niinkuin joka hommasa tehtävä.
Voihan se päivä koittaa että tekee tuolla ihan käytä tulosta, Suomen prosentteihin tuolla ei pääse.
Mutta kun on volumea, niin on euroissa on alimmallakin viivalla potkuu, vaikka prosentit oli kesymmätkin.

Pitäisi oikein tehdä sivistävä Joulutori-matka Saksaan ja käydä heidän liikeessä, muutoin on Saksan autokauppoja tullut koluttua. Ruotsissa kävin Jönköpingissä kamuxilla ja heti oli ruotsinsuomalainen naismyyjä vastassa, ihan miellyttävä kokemus vaikka en autoa ostanutkaan.

1 tykkäys

Se on noi ammattilaisetkin siirtyneet tällaiselle Masse-tyylisille MT-analytiikalle! Liekö alkaneet lukea sedän sijoitusopasta? :slight_smile:

Masse-setä, FA, kaikista tulee vähitellen seurakuntalaisia, halusivatpa tai ei :church:

2 tykkäystä

Cayenne E-Hybrid
Cayenne E-Hybrid on täydellinen yhdistelmä arkiajoon sopivaa mukavuutta, suorituskykyä ja taloudellisuutta. Porsche Traction Management -nelivetojärjestelmä takaa turvalliset ajo-ominaisuudet kelistä riippumatta.

Varusteisiin sisältyy mm. 19" Cayenne -vanteet, LED-ajovalot, Sähkösäätöiset 8-suuntaiset etuistuimet, Automaatti-ilmastointi (kaksialueinen), Vakionopeudensäädin, ParkAssist pysäköintitutkat edessä ja takana, Porsche Communication Management navigoinnilla ja ääniohjauksella sekä Hifi-kaiutinjärjestelmä, 10 kaiutinta.

Hinnat alkaen 102 276,13 €
CO2-päästö 89 g/km
Polttoaineen- ja energiankulutus (WLTP): 3,9 – 4,7 l/100 km, 231 – 241 Wh/km
462 hevosvoimaa, kiihtyvyys 5,0s 0-100 km/h

Ylläoleva mainos on esimerkki siitä, että autoverotta alkaa saaman Suomeen mahtavia autoja ja
“ihan kohtuudella”. Kyllä käytetyn markkinalle on tilausta…

NYT MASSE !!

1 tykkäys