Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

mulle kelpais jo 4% vuotuinen tuotto, joten vaikka 10% tyydyttäisiin, niin olis ok mulle myös :wink:

Edit: suurimmat positiot ovat Talenom ja Revenio, ei Kamux.

On hankintahinnaltaan Kamux, realisoimattomia tuottoja ei nääs lasketa…

Kyllä minä ainakin omassa salkussa katson ihan niiden nykyarvoa, huomasin kyllä saman, että hankintahinnaltaan suurin. Toki salkun arvo on kokoajan noussut, joten on luonnollista kasvattaa oston kokoa, jos luottoa on.

Edit: logiikallasi Revenio on sitten Mallisalkun pienin sijoitus!

3 tykkäystä

Näin on lei jos ostat 5000eurolla osaketta niin sun riskisi on 5000e jne.
Ja tuoton ja tappion lasken suhteesa sijoitettuun pääomaan.

Mä vielä ymmärrän jollain tapaa, että kun aikansa Inderesin salkussa on ollut pitkään käteistä et laittavat ne Kamuksiin, mutta se, että kirjoittavat tulevien vuosien tuovan 20% vuotouista tuottoa, niin en ymmärrä.

Itse olisin kyllä laittanut tuosta puolet Nordeaan 7,50 tasosta, mutta Inders pitää Nordea kalliina. Toki Nordea kurssi on alle kirja-arvon ja sijoitetun pääoman tuotto vaatimatonta vs jenkkipankit, eli jotain vikahan Nordeassa täytyy olla ?

Jaksan vielä kommentoida tähän:

Mikä kasvattaa Nordean tulevaisuuden tulosta? kulujen leikkaus!
Voiko pankit muudä ylihintaisia rahastojaan jatkossa kuten ennen? ei minusta, jopa OP tarjoaa ETF rahastoja vinkeissään (jota eivät halunneet mainitakaan minulle vuosia sitten).
Tuleeko lainamarkkinoille uusia pelureita: kyllä esim. Fellowfinancen tapaiset yritykset.
Onko Nordea johtaja Digitalisaatiossa: ei minusta, mutta ovat kyllä panostaneet uuteen it-järjestelmään massiivisesti, joten varmaan monia vanhoja pankkeja edellä (esim. Taaleri osti robopankkiirin itselleen, joten kilpailua).
Tarvitseeko asiakkaiden edes käydä pankin sivuilla, jos rajapinnat avataan mm. Talenomille, joka reaaliaikaisesti näyttää saatavat yms. ja voit myydä laskut heille ja saat rahat 30 päivän sijaan heti. Kilpailua

Mitäs muuta? Osinko hyvä. Minulla Sampoa, jossa Nordeaa mukana (saman moista osinkoa, mutta vakaata vakuutustoimintaa).

Kunhalvallasaa, laita sinä tähän perustelut Nordean eduista!

1 tykkäys

Joudun kommentoida lyhyesti: Nordean etu on skaalaetu.

Nordea isom kokonsa puolesta talloo pienemmät jalkoihinsa ja heiluttaa markkinaa. Nimenomaan digitalisaatiossa on isosta koosta etua, kustannuksia on väjemmän per asiakas.

Totuushan on se että EI NORDEA ole panostanut digitalisaatioon mitenkään isosti. Onko 200Me vuodessa paljon jos yhtiö telee 4000Me tulosta vuodessa, vastaus on että EI OLE.

Nordeassa osakkeenomistajan etu taloo myös digitalisaatiohankkeiden budjetit alleen ja sitten ihmetellään että kakkaa saatiin uuden järjestelmän muodossa.

2 tykkäystä

"Ensirekisteröinnit laskivat 3,0 prosenttia edellisvuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin helmikuussa 8 084, mikä on 11,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. "

http://tilastokeskus.fi/til/merek/2019/02/merek_2019_02_2019-03-06_tie_001_fi.html

1 tykkäys

Ihmettelinkin päivällä salkku-applikaaton välityksellä mikä Kamuxia nostattaa.
No nythän sekin selvis, Inderes peesaa hankinnoissa Sissiä. :+1:

3 tykkäystä

Lisää hyvää matskua tänne talteen.

2 tykkäystä

Ei hitto, se olikin inderesin poikien vika kun kamux nousi : DDD

Kyttäsin ostopaikkaa ja töissä ihmettelin että mikä hitto tätä nostaa. Joo, huomenna mukaan. Ei voi enää odottaa. Siinä kun oli plus 5 % jossain kohtaa päivällä, niin alkoi jo harmittaa että nytkö se aliarvostus alkaa purkautumaan. Ei pysty enää kyllä odottamaan, ja täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen siitä, että osasin itse kiinnostua yhtiöstä samaan aikaan kuin se Inderesin mallisalkkuun valittiin. Hyvää toimintaa!

Velho :smiley:

No nyt se nostekin jo hävisi. Miten me nyt selvitään?


155.036K myyntivolyymi, kynttilästä muodostui hyvin bearish. Joku isompi valas laittoi isohkon erän myyntiin.

1 tykkäys

SEBin ja OP:n rahastot molempia isoja omistajia, suaappi nähdä onko sieltä painettu laitaan.


Kajaanilta intohimoinen pitch aamarilivessä ja lopussa kuittailut koko toimiston väelle kuittailusta hänelle Kamux-casesta :smiley: Aika näyttää…

Yritin kaivaa enemmän huonoja puolia/riskejä esiin.

4 tykkäystä

Toivottavasti päästään Kajaanin kanssa nauramaan viimeisenä.

2 tykkäystä

OP-Finland Value -rahasto näkyy myyneen jo helmikuun aikana, mutta aika vähän vasta. Omistukset hallintarekisterin kautta myös vähentyneet helmikuun aikana eli SEB todennäköisesti myös keventänyt jo helmikuussa.

Näyttäisi, että viime päivien vaihdosta noin puolet on nettomyyntiä OP/SEB. Näillä oletuksilla OP+SEB myyneet noin 160k osaketta maaliskuun puolella. Eli myytävää riittää kyllä.

2 tykkäystä

Muistaakseni vain noin 8% maailman autoista on yhtäaikaisesti liikenteessä ja yli 90% autoista seisoo paikallaan. Tämä ei ole kestävää ja tulemme näkemään jollain aikavälillä liikenteessä olevien autojen määrän putoavan. Kaupungistuminen, ridesharing, muuttuva ajatus omistamisesta ja rahankäytöstä, sekä ympäristötietoisuus vaikuttanevat nuorten ihmisten ajatuksiin auton omistamisesta. Ainakaan omat teinini eivät auton omistamisesta haaveile. Suuret ikäluokat kuitenkin putoavat ratin takaa pois etenevässä määrin seuraavien vuosien aikana.

Oletteko nähneet / löytäneet uskottavia ennusteita joissa arvioidaan liikenteessä olevien autojen määrää 10 vuoden päästä? Suomessa toki autoa tarvitaan enemmän kuin monessa muussa maassa, mutta Kamuxin keissi nojannee paljon ulkomaan kasvuun. Ja toki näiden megatrendien vaikutukset lyhyellä tähtäimellä ovat rajalliset.

Saksaan laajentumisesta - paikallinen käytettyjen autojen kauppa itselleni suht tuntematon alue, mutta ainakin Mersulla on ollut todella hyvät takuut ja palvelut merkkivaihdokeille. Kuinka realistisena kanssasijoittajat näette oikeasti että Kamux onnistuu yhdellä maailman haastavimmista markkinoista ulkomaiselle toimijalle alalla kuin alalla haalimaan merkittäviä markkinaosuuksia?

4 tykkäystä

Minusta on erikoinen ajatus mitata henkilöauton hyötyä sen käyttöasteena, kun käyttämättömän auton kuluminen on säilytyksestä riippuen jokseenkin vähäistä ja kierrätys tehostuu kaiken aikaa.

Kuljetusten koplaamisella:

  • Joudut odottamaan kyytiäsi, koska auto ei ole pihassa kun sitä tarvitset.
  • Matka-aikasi kasvaa koska poikkeat poimimaan muitakin kyytiin.
  • Et saa skaalaetua koska henkilöauton tilamäärä on rajallinen.

Onko näiden haittavaikutusten taloudellinen merkitys pienempi kuin polttoainekustannukset ja autojen kuluminen? En ole oikein varma asiasta. Ehkä siinä tapauksessa katseet kannattaa kohdistaa toimivaan julkiseen liikenteeseen.

2 tykkäystä

Uskon että ihmiset enemmän ja enemmän tulevat arvostamaan laadukasta vapaa-aikaa ja sen määrää. Oma auto tuo vapauksia ja mahdollisuuksia ja säästää useimmissa tapauksissa kulkemiseen käytettyä aikaa ja vaivaa verrattuna ridesharing tms. ratkaisuihin. Sähköautojen ja uusiutuvan energian käytön lisääntyessä autoilusta tulee myös ympäristöystävällistä, jolloin autoilu mahdollisesti jopa lisääntyy.

Itseohjautuvat autot lienevät arkipäivää muutaman vuosikymmenen sisällä, jolloin carsharing palvelut luultavasti yleistyvät, kun autot voivat itsenäisesti ajaa sinne missä niitä tarvitaan ja käyvät lataamassa akkuja kun käyttöä ei ole. Tällöin autojen kokonaismäärä mahdollisesti pienenee, mutta ihmisten liikkumisen tarve pysynee silti samalla tasolla. Tässä tapauksessa pienemmällä automäärällä ajettaisiin sama määrä kokonaiskilometrejä kuin aikaisemmin, jolloin autot kuluvat nopeammin ja auton vaihtamisen tarve tihenee, ja käytettyjen autojen kauppias kiittää.

1 tykkäys

Ridesharing-palvelut kuten Uber Ja Lyft markkinoivat omaa toimintaansa siten, että autojen määrä kaupungeissa pienenee, ihmiset voivat jakaa kyytejä ja sitä kautta ajetut kilometrit vähenee, päästöt pienenee ja ”maailma pelastuu”. Näistä saa hienoja markkinointi- ja sijoittajapresiksiä ja selvästi uppoo ihmisiin. Tästä moni mullekin puhumaan tullut sijoittaja vetää helposti naiivin johtopäätöksen, että ”Kohta ei ihmiset enää aja omilla autoilla, kukaan ei osta enää autoja, autokauppa siis romahtaa, Kamuxilta lähtee toiminta alta”.

Tässä on kuitenkin monien tutkimusten perusteella käynyt juuri päinvastoin. Uberin ottaminen on niin helppoa ja halpaa, että ihmiset ottavat nykyään helposti Uberin sellaisille matkoille, joita ovat ennen kävelleet, menneet bussilla tai pyörällä. Sitä kautta ajetut kilometrit maailmalla lisääntyy ja se johtaa autojen suurempaan käyttömäärään ja tiheämpään vaihtofrekvenssiin.

Tässä on yksi Washington Postin julkisema tutkimus, joka viittaa juuri näiden ridesharing- palveluiden kautta lisääntyneeseen autojen käyttöön suurissa kaupungeissa.

”Kuudessa vuodessa yhdeksässä kaupungissa USA:ssa autolla ajetut matkat lisääntyivät 5,7 miljardia mailia ridesharing-palveluiden takia ja ruuhkat on nyt pahempia kuin koskaan”.

Sitten pitää vielä muistaa, että näitä palveluita ei näy Kamuxin toimintamaissa Suomessa ja Ruotsissa hirveästi pääkaupunkiseutujen ulkopuolella, joten aika paljon jää lääniä, missä näille palveluille ei löydy riittävästi ajajia ja/tai kysyntää. Ja Uber-kuskien autot eivät yleensä ole niitä uudenkarheita mersuja vaan juurikin käytettyjä autoja.

https://www.google.fi/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/news/dr-gridlock/wp/2018/07/25/a-new-study-says-services-like-uberpool-are-making-traffic-worse/

8 tykkäystä