Kvarttaalikatsauksen aika:
Myynti:
Yleisesti myytyjen autojen määrä oli vähän alakanttiin omista toiveista, mutta kuitenkin tähän markkinaan kelpo suoritus. Y/Y markkinaosuuksia saatiin kaikilla markkinoilla ja rullaava 4Q markkinaosuus nousee tasaisen nätisti:
Suomi: Suomessa etenkin markkinaosuuden Y/Y kasvu oli hieno juttu pehmeän Q1 jälkeen. Suomi ei kasva kovaa, mutta kasvattaa markkinaosuuksia kuitenkin.
Ruotsi: 4Q rolling nousee vielä hyvin, mutta tahti vähän hyytynyt. Loppuvuodelle on uusia avauksia, joten oletettavaa, että tämäkin nousee lisää.
Saksa: ATH markkinaosuus. Uusista avauksista vihjailtu viimein.
Lisäksi markkinaosuudet erilailla ilmaistuna:
Myytyjen autojen määrät: Kasvu vs Markkina:
Kun sininen viiva on ylempänä Kamux voittaa markkinaa
Liikevaihto per myyty auto: Tämä edelleen kasvussaja tukee liikevaihdon € kasvua ja osittain haittaa kannattavuus prosentteja.
Kannattavuus
bruttokate per myyty auto - Suomi vähän pehmeä - Saksa todella kova
Rautakate per myyty auto: Suomi hyvin heikko - Saksa todella kova
Integroidut palvelut per myyty auto: Raportin highlight! - Tämä osio toimii juuri nyt.
Kustannukset:
Konsernikulut kasvussa*. Kulut kasvoivat suhteessa yli myynnin → Valuua alariville
*webcastissa selitetty että IT panostuksia tehdään enemmän omana työnä vähemmän investointina. Investoinnit laskivat selvästi. Pienentää huolia kuluerästä.
Opex / liikevaihto: Viime aikainen kehitys sakkaa johtuen matalasta myynnistä
Henkilöstökulut per myyty auto ovat trendanneet ylös samalla kun myydyt autot per henkilö laskeneet → Trendit huonot
Ajatukset:
- Markkina - Vastatuuli on kova. Pitkäjänteinen sijoittaja malttaa istua yli näiden kolhujen. Tämä voi jatkua pidempäänkin ja Kamuxia voidaan kyllä dumpata armottomasti.
- Kasvu: Markkinan voittaminen jatkuu hyvin. Suomen osalta huoli pieneni. Ruotsissa ja Saksassa olisi kiva nähdä vähän parempaa kasvua casen pitkän juoksun kannalta, sillä kasvupotentiaali on niissä markkinoissa.
- Integroidut palvelut: Näiden osalta näyttää nyt hyvälle. Tykkään.
- Myyntikatteet per myyty auto - nämä on ihan hyvässä tahdissa.
- Suomen rautakate - tämä indikoi seisovien dieseleiden ja kovan kilpailun ongelmaa - kuitenkin integroidut palvelut paikkaa hienosti. Diesel-tilanne & markkinan normalisoituminen auttaisi kovin.
- Kannattavuus: myynnin kasvu auttaisi skaalautumisessa. Kulutaso & tehokkuus vähän huolettaa.
Case on kieltämättä ottanut takapakkia vuoden takaisesta. Olen Kamux-bullerona saanut aika pahaa tukkapöllöä. On kyllä tullut hyvää opetusta siitä kuinka ongelmat tuppaavat kasaantua ja jatkua, kun niitä ilmenee. Markkina myös opettaa armottomuudestaan.
En kuitenkaan pidä pitkää peliä katsovalle nykyhintaa perusteltuna. Uskon edelleen 5 vuoden päästä 2Mrd / 3% ebit on realistinen. → Ebit 60M vs nykyinen markkina-arvo 260M. Mahdollinen kiitorata on pitkä eikä tuo ole päätepiste, kunhan vain homma toimii.
Edit. Tuli juuri mieleen viime kesän pohdintani, kun itsekseni mietin: “Joskus vielä naurattaa, että kaikki olivat sitä mieltä, että käytettyjen autojen kauppiaasta kannattaa maksaa lähes PE30.”
Enpä kuitenkaan keventänyt kuin maltillisesti ja into oli kova kauhoa lisää turhan aikaisin.