Saa siirtää kaffehuoneen puolelle…Mutta S-marketissa käydessäni tuli taas pohdittua asioita.
Suurin syy miksi itse en ole pitkäjänteinen Keskon omistaja (Voin kyllä veivata) on seuraava:
Suomessa S-ryhmä on ja pysyy ehdottomasti ykkösenä, erityisesti vihreän S-etukortin ansiosta, joka tuo asiakkaille erinomaisia etuja ja alennuksia. On tärkeää muistaa, että suomalaiset kuluttajat, erityisesti niin sanottu “bingokansa”, arvostavat edullisia hintoja ja käytännöllisiä ratkaisuja. Vaikka K-ryhmän hulppeat myymälät ja hienot palvelut ovat toki houkuttelevia, ne eivät aina vastaa niin kutsutun bingokansan todellisia tarpeita.
Monille suomalaisille, erityisesti maaseudulla ja perämetsissä, tärkeintä on saada hyviä ja edullisia tuotteita, ei niinkään myymälöiden loisto. Bingokansa, joka usein etsii arjessaan käytännöllisyyttä ja hintalaatusuhdetta, ei välttämättä saa viehätystä ostosreissuista. Tuulipuvuissaan kulkeva kansa haluaa löytää järkeviä vaihtoehtoja mahdollisimman pienellä hinnalla.
Samaan aikaan S-mafia, tuo vahva ja yhteistyökykyinen verkosto, osaa vastata kuluttajien toiveisiin ja tarpeisiin. Tämä järjestäytynyt kulutusliike, joka manipuloi paikalliset toimijat ja asiakkaat, mahdollistaa kilpailukykyisten hintojen ja tuotteiden saatavuuden. Myymälät vaikuttavat enemmän tehtailta kuin viihtyisältä ostospaikalta. S-ryhmän kyky tarjota tuotteita kohtuulliseen hintaan tekee siitä silti suosikin suomalaisten keskuudessa. Kun hintatietoisuus on keskiössä, S-ryhmä osaa vastata kuluttajien odotuksiin paremmin kuin kilpailijansa.
Kun suomalaiset valitsevat S-marketeja K-kauppojen sijasta, he saattavat menettää tilaisuuden nauttia paremmasta palvelusta ja monipuolisemmasta valikoimasta. K-kauppa on yrittäjävetoinen ja sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen henkilökohtaista palvelua sekä laadukkaita tuotteita, mutta silti monet kuluttajat suuntaavat S:ään vain saadakseen alennuksia. Pitkän ajan saatossa Keskon kaupoista muodostuu kallis mielikuva, jonka hintoja voivotellaan tutuille ja jälkipolville. “Voitko kuvitella, että ostin K-marketista lohta – onhan se toki herkullista ja tuoretta ja sain vielä mukavaa palvelua, mutta S-marketista olisin saanut saman määrän ja vielä paketin perunoitakin samaan hintaan!”
Loppujen lopuksi, peli on menetetty, kun suomalaiset ostovoiman heikkenemisen myötä jäävät S-markettien pauloihin. Ässän menestyminen perustuu halpoihin hintoihin, mutta samalla Kesko joutuu turvautumaan yhä erikoisempiin liiketoimintamalleihin, kuten autokauppoihin, paikatakseen ruokapuoleltaan syntyvää vajetta. Onko tämä todellakin se suunta, jota haluamme? K-kaupat tarjoaisivat paitsi parempaa palvelua ja valikoimaa, myös paikallista vastuullisuutta, mutta silti kansa suuntaa S:ään ja unohtaa, että laatu ja kestävyys ovat ne arvot, jotka todella lopulta ratkaisevat.
Ja niin suomalaiset tyytyvät kävelemään S-ryhmän rumilla harmailla kivilattioilla, tottuneina alennusten ja halvempien hintojen tarjoamaan mukavuuteen, unohtaen samalla, mitä tarkoittaa oikeasti nauttia ostoselämyksestä, jossa palvelu, laatu ja ympäristö ovat kunnossa. Tällöin he valitsevat taloudellisen lyhytnäköisyyden sijaan mahdollisuuden kokea aidompaa ostamista, ja jäävät vain murehtimaan, miksi he ovat jumittuneet harmaaseen, kylmään ympäristöön, jossa aidot arvot jäävät sivuun.