Suomenkielisessä infossa ei analyytikoiden kysymyksiä enää kuultu ja ajattelin, että voisi olla hyödyllistä avata myös englanninkielisen infon sisältöä, kun se tuli kuunneltua. Esityksethän infoissa ovat aina samat, mutta koska pääosa analyytikoista tapaa kysyä kysymyksensä jo ennen suomenkielistä infoa järjestettävässä kv-konferenssipuhelussa, osa tästä infosta jää välillä vähemmälle huomiolle.
Näkymät 2025: Ohjeistus ei sisällä hiljattain ilmoitettuja yritysostoja Tanskasta, eli kun puhutaan kasvavasta vertailukelpoisesta liikevoitosta, odotukset tuloskasvasvusta ovat nykyisen Keskon kontekstissa. Roslev Trælasthandel, Tømmergaarden ja CF Petersen & Søn -yritysjärjestelyn arvioidaan toteutuvan ensi vuonna ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Ohjeistus 2024: 10 MEUR:lla ylöspäin täsmennetty tuloshaarukka tuli analyytikoille ainakin siinä mielessä yllätyksenä, että ennen tulospäivää konsensus ymmärtääkseni odotti ohjeistuksen ylälaidan laskevan. Ohjeistuksen muutoksen taustalla oli rakentamisen ja talotekniikan kaupan odotuksia parempi tuloskehitys, kuten myös tulospäivän haastattelussa kävi ilmi.
Hintakilpailukyvyn parantaminen: Asiakasvirrat K-ruokakaupoissa ovat kasvaneet edelleen kampanjoinnin ansiosta, mutta keskiostos on pienentynyt. Hinnan merkitys on kuluttajille tärkeä, eikä Kesko odota tämän muuttuvan. Hintainvestointien vaikutukset tulevat näkymään kaupoissa ensi vuodesta lähtien, alennukset ovat kohdennettuja (datan hyödyntäminen, asiakaskohtaiset tarjoukset).
Päivittäisvarakaupan markkinaosuus: Kesko odottaa, että viimeistään vuonna 2026 markkinaosuus kääntyy kasvuun. Taustalla kauppapaikkaverkoston kehitys, erityisesti uudet K-Citymarketit, hintainvestoinnit ja kauppapaikkakohtaisten ideoiden terävöitys.
Media- ja dataliiketoimintojen uudet tulovirrat: Käsiteltiin tätä osa-aluetta tulospäivän haastattelussa, mutta lisätään, että infon kommenttien mukaan näistä saatava tulosvaikutus on vuositasolla kaksinumeroinen, mikäli ymmärsin oikein: ”EBIT of these businesses are two double digits millions annually and it’s growing all the time.” Nämä osaltaan tukevat päivittäistarakaupan kannattavuutta, kun edellä mainitut hintainvestoinnit luovat painetta marginaaliin.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupan kasvu: Kommenttien perusteella Kesko on kasvattanut tänä vuonna markkinaosuutta Suomessa, Ruotsissa, Puolassa ja Baltiassa. Norjassa taas sitä on hävitty hieman. Suomessa Onninen on menettänyt ilmeisesti hieman markkinaosuutta sähkötuotteissa, mutta samanaikaisesti onnistunut lisäämään sitä jossain muissa tuotteissa.