Keskustelua tietoteknisistä laitteista, sovelluksista ja ongelmista

No en nyt tiedä. Oletettavasti opiskelut kestävät 4v luokkaa (?) kuitenkin läppäri nykyisin opiskelijan tärkein työkalu. Voi irvistellä koko opiskeluajan jollain 400€ koneella joka viimeisimpinä, tärkeimpinä vuosina tökkii ja kaatuilee.

En keksi milloin läppäri olisi ihmiselle tärkeämpi kuin opiskeluaikana.

3 tykkäystä

Siirsin tänne viestejä tuolta Kahvihuoneelta. Tarkoititko @Hades näin? :thinking:

Näin on varmaan hyvä? :slight_smile:

EDIT: Kiitos @Kale-possu ja kiitos @Hades ! :slight_smile:

2 tykkäystä

Juurikin näin, saadaan keskustelu paremmin alkuun täällä näin. Kiitän! :+1:

3 tykkäystä

Nyt saattaa mennä hiukan asian vierestä, mutta itselläni yksi sujuvaa käyttökokemusta lisäävä tekijä on riittävä prossuteho sekä RAM-muistimäärä. Vähintään 8-12GB ja joku tehokas viimeisin i5 tai i7, toki myös nämä amd:n ryzen prossut ovat paljon kehuttuja. Niistä toistaiseksi tosin kokemusta vain desktop -käytössä.

Toki yksi yllättävän tärkeä on näyttö itse ja koko. Jotkut kuten minä’ tykätään max 14" tuumaisista ja toiset sitten jopa 18" tuumaisista. Toki lisänäyttö on tietyissä paikoissa mahdollista ottaa viereen ja yhdistää kahdeksi eri näytöksi mikä kokee sen tarpeelliseksi.

Puolustan vielä Macbookkia sen verran, että sen arvonalenema on huomattavasti pienempi kuin muilla.

3 tykkäystä

Tästä olen kuullut pari kertaa. Kokemusta ei ole. @Ensihoitsu

1 tykkäys

Ja nämä M1-vehkeet on kaikella tavalla jumalaisia - valovuosia Intelin kökötyksiä edellä. Mulla on M1 Pro ja ei voi kun ihastella:

  • aina täysin äänetön (en ole siis kertaakaan kuullut tuuletinta) ja viileä
  • todella tehokas
  • akkukesto 20h
  • mini-LED-näyttöä on vaikea erottaa OLEDista ja HDR-kontentti näyttää upeaslta
  • 120 Hz ruudunpäivitys on nannaa
  • Macin touchpad on yhä parasta, mitä tarjolla on
  • Unix
  • parempi äänentoisto sisäisillä kajareilla kuin yhdessäkään muussa koneessa - ero on todella iso

Aiempiin Intel-mäkkeihin nähden tässä on myös kunnon liittimet, MagSafe tuli takaisin, TouchBar heitettiin roskiin ja tuli kunnon F-nappulat jne.

Suosittelen todella vakavasti harkitsemaan MacBook Airia jos haluaa hyvän budjettikoneen. Jos ei välttämättä tarvitse Windowsia, niin Air on todella hyvä kone laadukkaalla näytöllä ja hinta on M1-mallissa kohtuullinen - reilu tonni. M2 näköjään selvästi kalliimpi.

Jos raha ja softatuki ei ole este, niin en harkitsisi sekuntiakaan mitään muuta kuin MacBookeja.

Windows-koneiden kohdalla on sitten 1000 ja 1 mallia joista ei löydy testejä, mallit vaihtuvat puolen vuoden välein, samasta mallista on 20 eri variaatiota joiden eroja on vaikea löytää. On vaan tosi vaikea muodostaa mitään kokonaiskuvaa, mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, eikä kellään ole mistään tietystä koneesta kokemuksia.

15 tykkäystä

@Musti Osaatko sanoa tästä mitään? Muunmuassa tätä miettinyt…

Itsellä on yksi vanhempi t450s thinkpad ja musta on tullut thinkpad-fani. Kestäviä laadukkaita koneita raudaltaan. Käyttiksenä tuttu toimiva ja oikein käytettynä turvallinen windows. Toki Linuxin voi koneeseen heittää jos haluaa erilaista menoo ja on osaamista.

Erittäin hyvin sanottu. Muilla koneet huutaa ja päivittää tuon tuosta, kun Macbookilla ”It just works”. Hintaluokkahan uudessa Macbook airissa menee heittämällä yli, mutta siinä onkin kone kaikkeen, kuin vain opiskeluun. Toki ymmärrettävästi on turha tarjota vaihdolle 1600 euron konetta, jos haussa on 600 euron kone :face_with_monocle:

Mikäli Appleen päätyy, niin Apple opiskelijan kaupasta saa alennuksen :raised_back_of_hand:

4 tykkäystä

Minun silmääni tuo näyttää oikein hyvältä paketilta tarpeisiisi. Tuo prosessori on käsittääkseni samaa luokkaa kuin Intelin neliytiminen i5, eli ihan jämäkkää suoritustehoa pitäisi olla. 8 gigan muisti on aika standardi alle tonnin kevyissä läppäreissä ja useimmille riittävä. Tallennustilaa on hyvin ja se on oikean mallista.

Ainoa mahdollisesti hieman pehmeä kohta voi olla tuo muisti, mikäli sinulla on tapana pitää paljon välilehtiä auki (etenkin jos käytät Chromea), ja samaan aikaan on vielä jotain muita ohjelmia auki.

3 tykkäystä

Kiitos. Tuo aika vakavasti nyt harkinnassa, täytyy vielä muita vaihtoehtoja selailla.

Tietokonetta tulee kotona käytettyä todella harvoin, ja tuo nyt tulee hankintaan 99% tulevien opintojen takia. Viimeksi olen kotona edes avannut tietokonetta joskus viime syksynä. Älypuhelimella kun pystyy nykyään hoitamaan ns. kaiken, ja tarvittaessa työpaikalla pääsee tulostamaan tai käyttämään wordia tms. tarvittaessa.

Käyttö tulee tosiaan olemaan melko kevyttä, lähinnä wordin ym. käyttämistä muistiinpanojen, esseiden tai gradun kirjoittamiseen. Tulevissa opinnoissa ei tarvita raskaiden ohjelmien käyttämistä, joten perushommat luulisi toimivan hyvin tuollakin.

Oikeastaan tämän takia en aijo sijoittaa ~1300€ macbookkiin, koska käyttöä tietokoneelle on varsin vähän. Toki tulevaisuuden työssä koulusta valmistuttua voi ollakin.

3 tykkäystä

Kalen kanssa samoilla linjoilla, tuo 8GB:n muisti on vähän niin ja näin. Riittänee peruskäytössä mutta sen tuplaaminen olisi enemmän ”future-proof” jos käyttötarkoitukset sattuu laajenemaan. Ja hyvin harvaan läppäriin sitä enää nykyään pystyy oston jälkeen lisäämään.

Ideapadia en ole koskaan itse omistanut (talosta löytyy T4x0 sarjaa, X1 extreme ja Yoga Slim 7) niin en osaa rakennetta kommentoida.

Jos suinkin mahdollista, niin kannattaa käydä jossain kokeilemassa fyysisesti laitetta. Kun itse viimeksi ostin konetta, oli jopa Lenovon samanhintaisten välillä paljon eroa fyysisessä laadussa. Osa oli melkoisia rimpuloita, osa todella jämäköitä. Aika usein fyysinen fiilis ja laatu korreloi. Samoin esim touchpad ja näppis vaihtelee samallakin valmistajalla joskus paljonkin.

1 tykkäys

Jos olisin itse ostamassa nyt läppäriä ihan yleiseen tai opiskelutyyliseen käyttöön niin se olisi joko thinkpad tai macbook air M1/M2. Molemmat ovat toki yli tuon 600-700 euron hintaluokan, apple varsin reilusti.

Omasta mielestäni tietokonetta hankkiessa ei kannata pihistellä liikaa vaikka sillä ei mitään raskaita ohjelmia aikoisikaan pyörittää. Käyttökokemus on paljon parempi, kun ihan normi tehtävät sujuvat nopeasti ja sulavasti. Omaakin kokemusta tästä löytyy, kun köyhänä opiskelijana tuli ostettua vähän turhan halpa läppäri. Sen käyttäminen oli yhtä tuskaa.

1 tykkäys

Linkattu ideapad riittää satavarmasti kuvauksesi käyttöön.

Jos yhtään löytyy intoa ja kanttia niin suosittelen käytetyn hankkimista, jossa lähinnä tärkeimpänä ominaisuutena on lisenssöity käyttöliittymä (Wintoosa tjms) ja akku joka kestää vielä edes jonkin aikaa.

Miehinen rakkaus korkeateknologiaan jossa vaihdetaan aina laitteita, kun uudempi on markkinoilla saatavilla sekä lukuisat työpaikoilta dumpatut täysin kelvolliset läppärit takaavat tarjonnan. Käytetyn läppärin kohdalla penaltyakaan ei rahallisesti tule vaikka opiskeluaikana kuljettaisi kaljakassin pohjalla ja valmistujaisissa päättäisi vetää auton perässä.

Käytän itse tällä hetkellä ammattitason musiikkieditointiin käytettynä ostettua 2014 vuoden Lenovoa ja peliläppärinä jotain 5 vuotta vanhaa lätyskää.

Mac vs. tietokone keskusteluun en lähde syvemmin :grin:. Mutta käytettynä yhtälailla suosittelen
#maailmapelastuu

4 tykkäystä

Näistä suosittelen pysymään mahdollisimman kaukana. Olen töissä tehtaalla, missä on arviolta noin 50kpl T14 ja T14s läppäreitä käytössä. Yhtään valehtelematta näissä on 2-4 viikon välein uusia teknisiä ongelmia. Joskus vilkkuu ulkoiset näytöt, joskus näppäimistö lakkaa toimimasta kesken lauseen, joskus kone menee aivan jumiin ja parin minuutin päästä näyttö pimenee ja läppäri alkaa kuumenemaan aivan älyttömästi. Joskus painat Käynnistä uudelleen, tietokone sammuu kyllä hienosti mutta ei lähdekkään enää käyntiin ja virtapainikkeesta ei tapahdu mitään. Läppärin pohjassa olevaa “reset”-painiketta saa olla jollain neulalla painamassa kokoajan. Eikä nämä ole mitään yksittäisiä viallisia läppäreitä, vaan samanlaisia ongelmia tapahtuu kymmenissä koneissa tällä tehtaalla sekä firman muilla tehtailla. Säännöllisin väliajoin Lenovon huolto tulee vaihtamaan emolevyn tai milloin mitäkin, mutta harvemmin siitä on mitään hyötyä.
Itsekin olen pitänyt Lenovoita laadukkaina, mutta nämä ovat aiheuttanut niin paljon harmia ja lisätöitä, että en voi kenellekkään suositella mitään Lenovon laitetta enää.

1 tykkäys

Samaa mieltä. Itsellä on M1 prosessoriperheen Air, akku kestää 8 tuntia, laittessa ei ole tuuletinta, se ei lämpene sylissäkään, kosketuslevy on hyvä, näppäimistö on valaistu ja hyvä, ja tehoa on. Jopa äänet on yllättävän miellyttävät, tietysti jonkin tilaprosessoinnin läpi mennyt, koska äänen tilavaikutelma on vain ruudun edessä.

3 tykkäystä

Olisikohan niin, että kyseiset laitteet eivät ole sopivassa ympäristössä? Itse käyttänyt vuosikausia Lenovoa, tällä hetkellä kotona 470 ja työkoneena muutamaa versiota vanhempi.

Riippuu varmaan todella paljon käyttötarkoituksesta ja tarpeesta, että minkälaista laitetta kannattaa harkita itselle.

Kyseisiä koneita on käytetty vain toimistotiloissa, missä ympäristö on varsin suotuisa. Koneita ei ole myöskään rasitettu liikaa tai muuten käytetty “väärin”, suurimmassa osassa koneista käytetään vain Teamssia ja Office-sovelluksia.

3 tykkäystä

En kyllä tuota Macbook Airia sanoisi budjettikoneeksi. Hinta on 1000+e halvimmilla konfiguraatiolla. Omistan itse tuollaksen ja onhan se huippu, mutta opinnot luovii läpi halvemmallakin vehkeellä. Etukäteen on tietenkin vaikea sanoa, että onko Windowsin käytöstä ja MS:n tuotteiden paremmasta integraatiosta etua? Thinkpadit ovat hyviä laitteita ja sellaista vanhempaa huippumallia voi katsella käytettynä. En osaa sanoa ovatko halvemmat mallit maineen veroisia. Noita olen tyytyväisenä työelämässä käyttänyt.

Itse tuli luovittua yliopiston läpi (tietotekniikka) alle 500e Samsungilla mihin jossain kohtaa vaihtui SSD-levy. Toki minulla oli kotona myös pöytäkone, jolla tein osan asioista.

Apple on varmasti hyvä valinta, jos pinkka kestää ja sille on muutakin käyttöä. Speksien parantelun osalta (RAM/SSD) Applen hintapolitiikka on tympeä, mutta ehkä pilvestä ja ulkoisista tallennuslevyistä on pelastukseksi.

1 tykkäys