KH - Koneiden osalta muutama päivitetty tilasto, jotka aika kivasti kuukausi kuukaudelta rakentavat tulevaa kysyntää KH-Koneiden osalta ”oikeilla” alueilla.
Ja kun samaan aikaan rahoituksen, kuluttajien luottamuksen ja myymättömien asuntojen yhdistelmä pitää uudet aloitukset pohjamudissa ainakin Turun, Tampereen ja pääkaupunkiseudun osalta, meille voi olla rakentumassa hetkellinen asuntopula kasvukolmion kärkiin. Ensin Turussa ja Tampereella hinnat nousuun ja pääkaupunki seuraa hieman myöhemmin perässä?
Ja mitäs jos Von Gerich osuu ennusteessaan oikeaan ja samaan aikaan korot nasahtaakin 2% pintaan? Pitäsikö KH-koneiden myyntimiesten sittenkin ajaa tuntisaldot karusti pakkaselle tänä talvena, jotta 25 kesällä/syksyllä voidaan myydä koneita laikka punaisena.
Tämä tietysti jeesaa myös Indooria, mutta uskoisin, että valitettavasti hieman enemmän viiveellä. Koska ainakin vielä tämän nykyisen kriisin Indoor on ottanut enemmän laihdutuskuurina, kuin strategisena mahdollisuutena parantaa omaa kilpailukykyä asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi nämä Timon ennusteet näyttävät aika kylmää kyytiä monelle Indoor lokaatiolle. Kuka investoisi ja uskoisi näiden ikääntyvien ja kutistuvien keskuskaupunkien ja seutukaupunkien kuluttajien ostovoiman kasvuun…?
Melko eri näkymät TOP6 kaupungin osalta.
Kahta on oikeasti vaikea muuttaa: demografia ja geografia.
Ja loppuun vielä eilisiä kuulumisia viikkarin reitin toisesta päästää.
https://www.ft.com/content/bfd9af3d-d607-4877-9571-078ab82a837e
”The Swedish fintech has already cut its workforce from 5,000 to 3,800 in the past year. Siemiatkowski told the Financial Times that Klarna could employ as few as 2,000 employees in the coming years as it uses AI in tasks such as customer service and marketing. “Not only can we do more with less, but we can do much more with less. Internally, we speak directionally about 2,000 [employees]. We don’t want to put a specific deadline on that,” he added.”
”He said that Klarna had boosted its average annual revenue per employee from about $400,000 a year 12 months ago to $700,000 now, due to cutting its workforce and reducing expenses through AI.”
Kuluttajamarkkinan isot pelurit eivät enää nimittäin puhu mitä AI tulee tekemään, vaan miten se on jo muuttanut asiakaspalvelun. Nämä ratkaisut ovat jo markkinoilla. Näitä ERPin kylkeen kiinni ja pian!