samaa mieltä @Raha-aasi. Nikulainen oli todellisuudessa kiinni ja kykeni selkeästi analysoimaan missä ei ole hätää ja mennään suunnitelmien mukaan ja missä suoriutuminen on huonoa. Vakuuttavaa sijoittajaviestintää.
KH Groupin osalta jälleen hyvä torjuntavoitto erittäin hankalassa suhdanteessa.
- Hyvä ja pitkäaikainen asiakaspohja
- Kyky reagoida suhdanteisiin (painottaa vuokraustoimintaan) tarivittaessa
- Ruotsin potentiaali
= strategista kilpailuetua ja kasvupotentiaalia löytyy. Se on erinomainen yhdistelmä ja korostaa edelleen sitä, että isossa kuvassa strategiamuutos on ollut johdolta ja hallitukselta oikea ratkaisu. Tähän koriin lisää kananmunia kiitos.
NRG ei hätää. Hieman kvartaalikohtaisia yllätyksiä, mutta isossa kuvassa ei hätää ja voidaan rauhassa keskittyä exitin optimointiin.
Indoor haastavassa markkinassa ilmeisesti lievää markkinaosuuden menetystä. ERP haasteet takana, Viron osalta vertailukelpoisia kvartaaleja edessä ja myymälöiden yhdistämisillä (=irtisanomisilla) saadaan lisää tehoja. Eli hyviäkin uutisia kuultiin pitkästä aikaa. Taisi Nikulaisenkin mukaan mennä paremmin kuin pelättiin, vaikka kilpailijoille edelleen menetetään markkinaosuuksia.
Silti isossa kuvassa Indoor on edelleen KH Groupille melkoinen painajainen. Rahoitusasema heikkenee edelleen kun kovenanttiehdot sotkettu - entistä huonommassa asemassa olevaa bisnestä ei saa rahoitettua paremmilla ehdoilla… Johto ei pysty esittämään edelleenkään mitään sellaisia toimia, jolla strateginen kilpailukyky yläviivan kasvattamiseksi paransi ilman merkittäviä investointeja (joihin ei ole kykyä/halua). Samalla kun henkilöstöä ja huonointa myymäläverkostoa karsitaan, otetaan jatkuvaa riskiä voluumin pienentymisestä, joka mahdollistaa negatiivista kierrettä - entistä pienemmillä voluuumeilla kannattavuuden kehittäminen on aina vaikeampaa. Ei taida Stokkalle ja Indoorille olla jonossa ostajia köyhtyvässä ja ikääntyvässä kuluttajamarkkinassa - eli Suomessa…
Vai mitä mieltä on foorumi, millaisilla luvuilla ja tavoilla Indoor menisi kaupaksi hyvällä hinnalla?
- 30% huonoimmista myymälöistä kiinni ja pienempi liikevaihto, mutta kannattavuus uuden alhaisemman liikevaihtotason maksimiin? “pieni ja pippurinen”
- Nykyisellä verkostolla toimiminen, mutta 30% pienemmällä henkilöstöllä - jos tällä ei olisi vaikutusta kilpailukykyyn ja myyntiin, niin miksi sitä ei olisi tehty jo vuosia sitten? “sitkeä sinnittely”
- Liikevaihdon ja markkinaosuuksien kasvattaminen. Jyskin, Ikean, Finnish Design shoppin voittaminen kilpailussa? Ehkä, mutta sitten pitäisi varmaan investoida johonkin kilpailuetuun? “isolla riskillä isojen pelureiden kisaan”
- Lappu luukulle ja nettovelkaantumisongelmasta kerralla eroon? Kuinkas paljon Indoorilla oli velkoja ilman vuokria? ”easy exit”
Eikös uusi omistaja maksaisi joko A) kasvupotentiaalista tai B) trimmauspotentiaalista? Jos Indoor on jo äärimmilleen trimmattu ilman kasvupotentiaalia, kuka kiinnostuisi?