Kreate - Suomalainen Infrarakentaja

Tämä voi olla ihan kannattava treidi osallistua ipoon. Pitkään pitoon en itse uskalla rakennusalan firmoja ottaa lainkaan. Kilpailu on liian kovaa mikä johtaa riskinottoon urakkakilpailutuksissa. Aniharva yhtiö tekee hyvää tasaista tulosta. Perusbisnes ei skaalaudu. Budjetti- ja aikatauluylitykset on enemmän sääntö kuin poikkeus etenkin isoissa hankkeissa. Osaajista on pulaa. Työskentelen alalla.

Isot infran allianssihankkeet saattavat tosin olla rakentajille ihan kannattavia sen perusteella mitä olen itse kuullut sopimuspuolesta. Jos kaikki rakennustyö käytännössä maksetaan.

15 tykkäystä

Tästä päästään mielestäni seuraavaan hauskaan detailiin, joka täyttää “ostin/myyn” ketjun kun kaupankäynti alkaa.

Mihin hintaan lyöt possasi laitaan heti ekana kaupankäyntipäivänä
  • Merkintä + 2-5%
  • Merkintä + 5-8%
  • Merkintä + 8-12%
  • Merkintä + 12-15%
  • Merkintä + 15-20%
  • Merkintä + 20-30%
  • Merkintä + 30-40%
  • Merkintä + 40-50%
  • Merkintä + yli 50%
  • En mistään hinnasta ensimmäisenä päivänä

0 voters

2 tykkäystä

Alkoi hieman mietityttämään miten tässä oikein käy. Nyt tuntuu olevan hieman liikaa hypeä ja liian monta pikavoiton metsästäjää, että voisiko olla niin että ostajia on vähemmän kuin myyjiä kun kaupankäynti alkaa? Paljon tulee ratkeamaan kun saadaan tietää kuinka allokointi meille piensijoittajille toteutuu. Jos sieltä tulee muutama kymmenen per sijoittaja niin on oikeastaan aivan sama mikä se reaktio tulee olemaan. Itse ajattelin tätä pidempään holdiin ja valmiina myös ostamaan mahdollisesti lisää pörssistä jos vain hinta säilyy kohtuullisena. Nyt kun luen näitä kommentteja ja odotuksia niin luulen että ensimmäinen päivä listalla voi olla vauhdikas :smile: toivottavasti ei tule monta pettynyttä merkitsijää, jos enemmistö on myyntilaidalla. No perjantaina nähdään, melkein jopa jännittää :smile:

6 tykkäystä

Luulisin että intsikkapuolen ylimerkintä(=puute osakkeista) ratkaisee, voi olla isojakin ostajia liikkeellä pörssissä. Silläkin puolella kassat pursuaa rahaa ja ainuttakaan halpaa ostettavaa ei ole ollut kuukausiin ennen kuin nyt. Luulen että intsikoilla on tälle joku arvo(osakekurssi) mihin saakka ostavat kaiken mitä tulee tarjolle. Varovasti arvioin toisella palstalla että se oikea kurssitaso olisi noin 100% ylempänä kuin listautumishinta…näinä hypeaikoina.

varovaisen kuulonen arvio kyllä tuo +100% :smiley:

13 tykkäystä

Hienoa pohdintaa, ilo lukea näin perusteellista ja analyyttistä pureskelua. Pääsin itse omalla laskennallani melko maltilliseen lopputulokseen, pientä nousun varaa hinnassa on, mutta melko maltillisesti kuitenkin. Itselläni eroina tekemääsi mallinnukseen oli

  • hieman pessimistisempi 2021, merkit tähän tilikauteen eivät ole erityisen hyvät.
  • kasvua pitemmällä aikavälillä tulee syntymään, mutta mielestäni tämä on syytä huomioida capexissa ja working capitalissa; markkina ei tule kasvamaan oleellisesti, joten liikevaihdon kasvun voi olettaa tulevan ainakin osittain yritysostoilla, ja joka tapauksessa toiminnan kasvaessa capex- taso tulee varmasti jonkin verran nousemaan. Myös working capitalin suhteen on hyvä ottaa hieman konservatiivinen suhtautuminen, kasvu voi hyvin sitoa sitä lisää. On toki luonnollista että CFO ei sitä sano ääneen, mutta on myös optimistista olettaa ettei 100 mEUR kasvu liikevaihdossa näkyisi working capitalissa.
  • itse en myöskään ihan uskaltanut ennustaa tasaista kasvua liikevaihdolle ja EBITA:lle. Olen samaa mieltä siitä ettei merkittävää heikennystä ole välttämättä syytä ennustaa ilman selvää syytä. Kun puhutaan kuitenkin n. 10 vuoden aikajaksosta, itse yleensä lasken mukaan ennusteeseen myös heikomman (heikompia) tilikausia, se on itselleni tietynlainen “sanity check” ja tämä on kuitenkin kannattavuudeltaan varsin herkkä ala. Jos tämän jälkeen hinta ei enää näytä houkuttelevalta, niin ei mahda mitään. Mutta en myöskään uskalla olettaa että kehitys etenee kuin juna, näin ei varmasti tule tapahtumaan. Jo nyt tiedetään että tästä tilikaudesta on tulossa edellistä huonompi.

Nämä siis vain omia huomioita ja ajatuksia. Kuten sanottua, erinomaista pohdintaa ja hienosti laskettu malli!

15 tykkäystä

Kreaten osalta tosiaan on urakka taputeltu. Aikataulullisia haasteita siellä oli yhdessä vaiheessa, mutta nämä ymmärtääkseni saatiin ratkaistua.

Nythän kyseessä oli kannen 1. vaihe ja uskon että Kreate saattaa jatkaa kumppanina kun kannen seuraavat vaiheet etenee.

SRV tilasi Kreatelta urakan projektinjohtourakkana, joten tuon kaltainen tilanne, jossa perustukset ei kestäisikään tms. vaatisi jonkun isomman suunnitteluvirheen ja se ei kyllä Kreaten vastuulla ole. Toki on mahdollista jos siellä on toteutuksessa tehty ihan mitä sattuu (en usko).

Projektiriski on kyllä ihan oikea riski, mikä voi tapahtua vaikka olisi miten osaavaa henkilöstöä (mielestäni Kreatella on). Jos kuulisin ensimmäiset uutiset projektista x, jossa on kustannuksellisia ja/tai laadullisia ongelmia ja projekti olisi isoa kokoluokkaa yrityksen liikevaihdosta, lähtisi omat laput erittäin nopeasti laitaan. Projektin suuntaa on erittäin vaikea saada kääntymään ja usein ollaan liian optimistisia näissä asioissa. En Kreatea omista, enkä rakennusalan yrityksiä tule omistamaankaan. Jos alalta jotain haluaisin omistaa, olisi se jokin infrapuolen toimija ja omat näkemykset Kreatesta on positiivista, tosin kokemukset itsellä on talo ja tukiseinäpuolelta.

10 tykkäystä

Kreate mennyt kaupaksi myös instikka puolella

6 tykkäystä

Maltillinen arvostus taannee sen, että halukkaita ostajia on enemmän kuin myyjiä. Varsinkin kun hypeä on pörssissä muutenkin. Bilotin kohdalla oli täysin päinvastoin hypen osalta ja silloinkin halvahko Ipo-hinta piti kohtuu hyvin.

Raksafirmat eivät omaan pitkään salkkuun sovi, mutta kun lähes varmaa kurssinousua on tarjolla, niin kyllähän näihin kannattaa osallistua. Ja vaikka kävisi huonosti, niin harvalla talous kaatuu, kun osakkeita saa taas sen perinteisen 50-60 kpl yleisöannissa.

4 tykkäystä

Kiitos hyvästä tilanneselvityksestä. Uskon, että näin on.

Yleensähän suuriin rakennusprojekteihin liittyvät ongelmat ovat jotain muuta kuin perustuksia koskevia, joista tosin tunnetuin esimerkki lienee Pisan kalteva torni kaukaa menneisyydestä. Tuon Tampereen kannen suhteen on kuitenkin syytä muistaa, että siellä alla jyristelevät raskaat junat, jolloin rasitus rakenteille on aivan toista luokkaa kuin kumipyöräliikenteen kohdalla. Tämä kaikki on kuitenkin puhdasta maallikkospekulointia.

1 tykkäys

Kyllä rakennusprojekteissa, ainakin Suomessa, isot riskit on jossain ihan muualla kuin siinä ettei perustusrakenteita osattaisi suunnitella. Suomessa mitoitetaan kaikki (kantavat) rakenteet niin varman päälle että riski on lähes olematon.

(Suuret) rakennushankkeet munataan usein neuvottelupöydän ääressä: Sitoudutaan epärealistiseen aikatauluun ja/tai budjettiin, eikä tunnisteta hankkeen riskejä etukäteen.

3 tykkäystä

Mitä itse olen tehnyt & nähnyt perustuksia, mitkä tulleet kannattelemaan kantta junaradan yläpuolelle, ne kyllä kestäisi vaikka atomipommin… muutama kuutio on betonia mennyt.

Ylipäätäänsä Suomessa suunnitellaan sillat huomattavasti järeämmäksi kuin esim naapurimaassa Ruotsissa.

6 tykkäystä

Samaa mieltä ja itsekkin niitä tullut ihmeteltyä. Jytkyä on.

Tämähän se ongelma usein on.

Tästä ei kauaa aikaa ole.

En tosin muista miten case päättyi. Lemminkäinen syytti oikeudessa muistaakseni Rudusta viallisesta massasta.

Pahoittelut kun menee ehkä hieman offtopikin puolelle!

2 tykkäystä

Sen verran off topickia vielä, että kyllä. Vika oli betonin laadussa (ei saavuttanut suunniteltua puristuslujuutta ym.). Urakoitsija (esim. Kreate nyt kun sen langassa ollaan) ei tällaiseen pysty varautumaan ennalta mitenkään.

2 tykkäystä

Edelleen jatkan omaa ajatuksenkulkua, olisi kiva kuulla löytyykö mielipiteitä asian tiimoilta. Itse olen yhtiöstä kiinnostunut ja tein merkinnän 1000kpl osakkeista. Nyt jos saan vaikka sen 100kpl niin se on rivinä omaan salkkuun liian pieni, menettää merkityksensä kaikessa muodossa, ei hajauta eikä tarjoa upsidea niin jäljelle jää päätös mitä tehdä? Itse olen valmis ostamaan lisää vaikka sen puutuvan 900kpl, niin silloin tämä rivi ja salkku olisi kokonaisuutena se mitä lähden tavoittelmaan. Mutta tietenkin minulla on rajahinta, jonka olen valmis maksamaan. Ja yleistäen luulisin kaikilla sijoittajilla olevan se myös. En voi uskoa että esim. instikat ostaisivat tätä salkkuihinsa hinnalla millä hyvänsä. Kyseessä on kuitenkin rakannusalan yhtiö, ja sen alan performanssi ei kovin vakuuttava ole ollut viime vuosina. Nyt kun iso osa ainakin tälle palstalla kirjoittavia on hakemassa pikavoittoa ja puhutaan kymmenien tai jopa suurempien % kurssinoususta kun noteeraus alkaa, niin olen kyllä skeptinen sen suhteen. Jonkunhan pitää olla niiden kauppojen vastapuoli ja ostaa ne osakkeet. Ketä ne siis olisivat? En minä ainakaan, vaikka haluaisin tästä pysyvän rivin salkkuuni. Te jotka povaatte sitä nousua niin kertokaa, miten te sen ajattelette, kuka tätä ostaa vaikka 16.4€ kpl hintaan? Ja näen kyllä tapauksen myös niin, että jos tämän noteeraus vaikka viikon päästä olisi yli 12€ (+50%), niin kyllä silloin annin järjestäjä on myös arvonmäärityksessä epäonnistunut. Tietysti toivon tälle hyvää ja pontevaa alkua pörssiin, mutta onko nyt niin että mukana on paljon ensi kertaa IPO:n osallistuvaa uutta sijoittajaa ja odotukset ovat yksinkertaisesti liian korkealla? Vai eikö vanha vain ymmärrä hypeä :smile:

10 tykkäystä

Puhutaan kurssia alas, vai ? No, ei tarvitse saada mainitsemaasi 16,4 hintaa osakkeelta, kyllä 16 euroakin riittää :wink:

Noin vakavemmin, kukaan ei saa haluamaansa määrää osakkeita, niin vilkasta tullee olemaan kaupankäynti ensimmäisinä päivinä.

1 tykkäys

Ne jotka ei usko yhtiön ohjeistusta siitä, että 20% vuotuisesta kasvusta siirrytään suoraan joko markkinan mukaiseen muutamien prosenttien kasvuun tai jopa liikevaihdon laskuun heti listautumisen jälkeen. Itellä ainakin on pieni kutina sen suhteen, että jotain peliliikkeitä on yhtiöltä tulossa. Yhtiöhän hakee rahoitusta, jotta voi vahvistaa omaa erikoisosaamistaan.

1 tykkäys

Harva taitaa mitään 12€ hintoja odottaa heti. Maltillinen nousu avauspäivänä, joka korjaa lievän aliarvostuksen on ainakin se mitä itse odotan. Jos saa veikata, niin 9-10€ välistä löytyy kyllä avauspäivänä ihan riittävästi kiinnostuneita ostajia. Ruokakaupparahat tästä taitaa olla pikavoittojen metsästäjille tarjolla ainakin jos parin ekan tunnin aikana myy pois.

Ensi viikolla nähdään miten tämän käy pörssissä. Minä veikkaan, ettei alle 12 euron tätä saa lainkaan pörssistä. Perusteluni:

  • DCF-arvo on yli 13€
  • kohtuullinen P/E valuaatio on n. 16€
  • Ihan koska vaan hype ja kysyntä vähän kaikkeen on kova. Paljon vapaata rahaa jahtaa pientä määrää ostokohteita.
  • Kun tämä voi hyvin mennä vuodessa tuonne 16 euroon, 12-13€ ostohinnallakin tuotto-odotus on hyvä.

Mutta eipä kristallipalloni taida olla sen kirkkaampi kuin kenelläkään muulla, joten täytyy odottaa ja katsoa mitä tapahtuu. Tässä voi tulla isoja yllätyksiä kumpaan suuntaan vaan.

9 tykkäystä

Eikö niin, että tänään tulee annin tulokset ja huomenna alkaa kaupat?

3 tykkäystä