Olen kai jonkinlainen kryptokerettiläinen, kun ajattelen, että on Cardanolle hyväksi, että ada ei raketoi eikä muutenkaan houkuttele sijoituskohteena. Mutta mikä selittää sen hintaa?
Ada ei ole osake eikä velkakirja, mutta siitä huolimatta se tuottaa passiivista kassavirtaa (jos vaivautuu vähän säätämään). Steikkauksen vuosituotto-odotus on tällä hetkellä adassa laskettuna noin 3,15 %. Se ei ole niin suuri, että sen takia kannattaisi adaa ostaa.
Ada on maksuväline, ja siten sen arvo pitää arvioida (ensisijaisesti) sen mukaan, mitä sillä voi ostaa.
Kiinnostavasti adan arvolle on asetettu ankkuri. Cardanon transaktiomaksu on kiinteästi hinnoiteltu adoissa - siihen ei vaikuta kysyntä, vaan vain transaktiotietueen koko. Ideaalitilanteessa - koska steikkauksessa ei ole vallihautoja eikä uuden poolin perustaminen ole vaikeaa - adan arvo asettuu sille tasolle, että steikkauspoolin pyörityskustannukset (mukaan lukien pääomakustannus) tulee juuri ja juuri katettua steikkaustuloilla. Niin kauan kuin nämä kustannukset on maksettava fiatrahassa, tämä myös asettaa adan fundamenttipohjaisen fiatarvon.
Mistään kuuraketista ei siis ole kyse. Ja se on hyvä asia. Cardanossa kun on kyse jostain ihan muusta kuin sisällöttömästä treidaamisesta. Jos Cardanosta etsii finanssisijoitusvoittoja, katse kannattaa ohjata sen defi-tarjontaan, ei adan hodlaamiseen.
Tämä toki vaatii sen, että Cardanossa on jotain muutakin ostettavaa kuin transaktiot. Jotain on jo, ja pöhinää löytyy (toki pienemmässä määrin kuin joillakin muilla lohkoketjualustoilla). Tällä hetkellä ollaan kuitenkin tässä pitkälti tulevaisuuden odotusten varassa. Tästä alempana.
Hoskinsonista en hirveästi tykkää, mutta puhtaasta käärmeöljykauppiaasta ei ole kyse, eikä Cardano ole ollut höyryä vuosiin.
Cardanon alustan kehitys on ollut hidasta, mutta siihen on hyvä syy: työ on tehty perusteellisesti ja erityisesti kiirehtimättä. Tutustuin siihen vasta tänä keväänä, mutta olen ollut hyvin vaikuttunut. Olen aikoinani lukenut työkseni tietojenkäsittelytieteen ja ohjelmistotekniikan akateemisia julkaisuja, ja Cardanon pohjalla olevia Ouroboros-julkaisuja on ollut kiinnostavaa ja innostavaa lukea. Taustalla on useita arvostettuja tutkijoita, ja tunnistan useita nimiä aiemman työni ajalta.
Paljon näistä innovaatioista on Cardanossa jo käytössä ja tulossa useita uudistuksia (Voltairen tuoma hajautettu hallinto on kovasti hehkutettu - eikä syyttä - mutta itse odotan enemmän transaktioiden käsittelyä tehostavaa Leiosta).
Merkittävää on, että algoritmien toimintaa on varmistettu huippumenetelmillä, joita harva ohjelmistokehittäjä edes tietää: ominaisuuspohjainen testaus ja formaalit todistusmenetelmät. Näillä on oikein käytettynä mahdollista saavuttaa uskomattoman vahvoja luotettavuustasoja.
En ole itse vielä tutustunut Cardanon kehittäjätyökaluihin, mutta kommenttien perusteella on kehittäjäkokemus ollut vasta vuoden verran sellaisella tasolla, että älysopimusten kirjoittaminen ei vaadi poikkeuksellista erityisosaamista. Ei siis yllätys, että älysopimuspohjaisten sovellusten maailma on Cardanossa vasta kehittymässä (toki early adoptereita löytyy usean vuoden historialla).
Teknologisesti Cardanolla on hyvät mahdollisuudet nousta vakavasti otettavien kryptosovellusten pääalustaksi. On toki sekin mahdollista, että jokin muu alusta ottaa Cardanon innovaatiot käyttöön ja ohittaa Cardanon niissäkin kategorioissa, joissa se on nyt vahva, ja Cardano näivettyy. Tämä toki on tuttua kasvusijoittajille muutenkin.
Tämä ei ole sijoitussuositus. En itse asiassa ole vakuuttunut Cardanosta sijoituksena - vaikka näen sillä vahvat edellytykset valoisaan tulevaisuuteen, en näe mitään sellaista sijoituskohdetta, jolla tähän tulevaisuuteen voisi ostaa osuuden. Cardanon kannalta se on hyvä asia: jos minä en voi ostaa siitä pientä siivua, se tuskin onnistuu syvätaskuiltakaan, vaan alusta jää käyttäjiensä nautittavaksi.
Ihan hyvä huomio. En tarkoittanut kommenttia noin luettavaksi, enkä itse asiassa edes suosittele adaa sijoituskohteeksi, kuten yllä sanoin. Mutta se tosiaan voi jäädä huolimattomalta lukijalta huomaamatta. Muokkaan kyseistä kohtaa toivottavasti selkeämmäksi.