Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

Joulupukinralli, ei se ollutkaan niin kiva asia kuin olin kuullut. :rage:
image

71 tykkäystä

Kyllä näihin sveduteknoihin väsyy

34 tykkäystä

Mikäs tätä tänään näin nostaa?

12 tykkäystä

Mielenkiinnosta kysyn, missä noin liukasta että kelkka painaa -12% kulmassa jäämäkeä? Saat voimahalin täältä :heart_eyes:

Edit. Taitaa olla tuo Smart-rotkale

9 tykkäystä


Sama oli omassakin salkussa, onneksi huomattavasti pienemmällä painolla kuin jokunen kuukausi sitten.

11 tykkäystä

Lainaan hienon viestisi tänne, koska siinä on pitkälti omiakin ajatuksia tästä tilanteesta.

Smart Eye tosiaan -12,29% tänään, koska diili valui sille ketjussa paljon haukutulle kilpailijalle. Vaikuttaisi foorumin ja Redeyen mukaan tietysti siltä, että eihän tämä mitään haittaa, peruskauraa.

Meno on silti muuttunut alkuvuodesta. Pahin ylimielisyys on poistunut. Enää ei näy morkkausta kilin-Colineista ja isosta dipistä huolimatta osto-/myyntiketju ei täytykään enää ostoilmoituksista.

16 tykkäystä

No ei diilin meno kilpailijalle sinänsä haittaa, muuta kuin että meinaa hieman pienempää tuotto-odotusta tulevaisuuteen. Silti Smartissa on ihan perusskenaariolla edelleen houkutteleva tuotto-odotus ja tämän päivän hinta ei päätä huimaa. Jatketaan holdilinjalla ja odotellaan tulevia tuottoja.

2 tykkäystä

Joulupukkirallin tämänhetkiset tunnelmat:

sleighcrash

136 tykkäystä

Taitaa T:tä tänään nostaa kaksikin asiaa: Morgan Stanleyn analyytikko patisteli kansaa ostoksille ja yhtiö itse ilmoitti, että ainakin ensi vuoden ensimmäinen osinko pysyy ennallaan.

Itse puolestani kummastelen sitä, että näinköhän Smart Wiresin tämän päivän pulkkamäkeen riitti pelkkä ruotsalaisuus ja etuliite “Smart?” Rymisi etunimikaimansa perässä tänään liki kymmenen prosenttia alas.

5 tykkäystä

Nasdaq-100 on nyt aika lailla poltellut eiliset nousut pois. Voi olla huomenna Suomessakin huomenna kylmä ja punainen päivä.

Ei kyllä tätä markkinaa pysty ymmärtämään enää millään tavalla. Jää nähtäväksi, onko vuoristorata vain paperikäsien tiputtelua kyydistä, vai aletaanko olla nousukauden viimeisissä hitaissa.

19 tykkäystä

On eletty erikoista aikaa, sillä en muista koko koronan aikana nähneeni vanhaa sanontaa. Tuonpa sen muistutuksena siksi julki:

Don’t fight the FED.

Tuntuuko muistakin, että sangen poikkeuksellisen elvytyksen aikana et ole 1.5 vuoteen juuri tätä kuullut? Onko päässyt tapahtumaan joku sijoittajien kollektiivinen massaunohdus?

22 tykkäystä

Onhan tää kylmää kyytiä. Sopiva päivä hypätä mm. tämän matkaan EDIT: tällä meinasin että ostin avauksesta aloitus possan ja tankkasin kun dipattiin alle 100usd🤯
$AFRM -13.8%

Joku sanoi että eilinen oli bull trap mutta voisiko tämä päivä olla bear trap?

Joka tapauksessa ennustan että huomenna mennään joko ylös tai alas :rocket::money_mouth_face::christmas_tree: :JOULUPUKKIEMOJI

13 tykkäystä

Olen nyt 4kk sijoittanut joten mitään kokemusta ei vielä ole kertynyt, mutta sen olen oppinut, että markkinoissa ei taida tällä hetkellä olla mitään järkeä. Olen koittanut viisaampien jalan jäljissä edetä etten tekisi mitään suurta virhettä, mutta tuntuu ettei kaikki viisaatkaan tiedä mitä taitaa tapahtua. Monella osakkeella ollut viime aikoina se tapa, että vaikka tulisi hyviä uutisia niin silti mennään alas ja paljon. Tässä vaiheessa vain tuntuu siltä että täytyisi vetää kaikki vain takaisin käteiseksi ja palata takaisin vasta sillon kun kaikessa olisi jotai järkeä.

7 tykkäystä
**4. Lasku alkaa**

Osakkeiden arvonnousumahdollisuudet rapisevat korkeiden ostohintojen jälkeen. Voittojen tekeminen ostamalla ja myymällä osakkeita alkaa olla mahdotonta. Myönteiset uutiset eivät enää kohota kursseja.

Kyllähän tässä marketissa Seppo Saarnion syklien neljäs kohta alkaa olemaan aika vahvoilla.

Monissa tapauksissa paras mahdollinen lähestymistapa olisi todennäköisesti istua käsien päällä ja olla tekemättä yhtään mitään. Jos juoksee kurssin perässä, ostaa vihreänä päivänä ja myy punaisena, niin on aina myöhässä. Itsekin tähän olen syyllistynyt.

Toki kyllähän vaikka QT:n kurssikehitys on tällä hetkellä varsin jännittävää. Viimeisen viiden päivän aikana on sahattu 6 % heiluntaa per päivä. Markkinalla tuntuu olevan varsinkin korkean PE:n teknojen osalta FOMO molempiin suuntiin, kun mennään ylöspäin niin kaavitaan äkkiä osaketta salkkuun hinnalla millä hyvänsä ettei “myöhästytä nousuista”, kun mennään alaspäin niin kaikki laitaan.

Mitä seuraavaksi? Tosiasia on, että sitä ei kukaan tällä planeetalla tiedä. Voi olla että tämän päivän lasku on bear trap, ja ylihuomenna painetaan taas ylämäkseen, tai sitten ei.

17 tykkäystä

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen itseeni siinä, että mitään en ole myynyt vaikka väärässä kohtaa olen ostanut ja siitä menty alaspäin. Luotto silti markkinoita kohtaan on vielä sen verran kova, että kyllä sieltä vielä joskus ylös tullaan. Lisää ostojakin on tullut sen jälkeen tehtyä, että saisin keskihintoja alaspäin ja hajauttamista ruvennut parantamaan siinä toivossa, että jos joskus alas tullaan niin ei sattuisi niin paljoa.

6 tykkäystä

Hyvä katsoa mitkä sektorit markkinoita ajaa tänään alas. SP500 on n. -1% ja Heat Map näyttää silti tältä. Isoimmat teknot hallitsee yli 20% jenkkimarkkinoista. Nasdaq onkin sitten alhaalla -2,7% ja kasvu Russell 2000 -2,3%. Raha kiertää kohteesta toiseen ja tänään on havaittavissa sektorirotaatiota Fedin puheiden jäljiltä. Kulta, hopea, kupari ja platina ovat myös ylhäällä. Vix n.12% ylhäällä ja n. 21,70.

Alla sektorit tältä päivältä:

Heat Map näyttää tältä (15min viivästetty):

14 tykkäystä

Jos Embracer olisi pyramidihuijaus, niin pyramidin huipullakin olisi täysin mahdollista menettää rahansa.

4 tykkäystä

TORILLE!
https://invst.ly/wwy04
Kotoinen Nordea vetää joukkoa viime vuoden ajan kivasti pöhisseellä pankkisektorilla.

11 tykkäystä