Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Juuripa näin, eli matalavaihtoisessa osakkeessa ei välttämättä ole sitä ostolaitaa tai osto-ja myyntilaitojen ero on iso.

Suoraan sanoen en suosittele “varmisteltuja” stoplosseja ellei osakkeen vaihto ole suurta jolloin voi olla varma että laitojen välinen ero on pieni. Pienivaihtoisissa on joko oltava valmis ottamaan isompi hitti automaagisesta stoplossista tai pulattava enemmän käsipelillä ja katsottava minkä hinnan irti saa.

1 tykkäys

Hei,
Valuutanvaihdosta kyselisin. En ole ennen vaihtanut valuuttaa itse ja ajattelin ostaa tiettyä jenkkiosaketta. Ymmärtääkseni jos nyt (n. klo 16) vaihtaisin euroista Yhdysvaltain dollareihin, niin varat näkyisi tilillä klo 18 jälkeen?

Jos sulla on valuuttatili, ei kannata ottaa paineita. Osta vain laput mitä meinaat ostaa. Selvitys on vasta 2 päivän päästä eli sulla on 2 päivää aikaa vaihtaa se valuutta ja tarkalleen oikea määrä ja ohjeet jopa sanoo odottamaan seuraavaan päivään ennen vaihtoa jotta kulut varmasti ovat myös mukana. Ainakin Nordnetissa väliaikaisesti taalatili menee miinukselle mutta sillä ei ole mitään väliä kunhan on europuolella saldoa kattamaan kauppa ja teet sen valuutanvaihdon ennen selvityspäivää.

“automaattivaihto” isommilla kuluilla tapahtuu vain jos ei ole avattuna valuuttatiliä.

Selvä, kiitoksia! On joo avattuna valuuttatili, eli ei kai siinä sitten muuta kuin ostohousut jalkaan. Olettaisin, että tätä selvitystä ei pysty tekemään puhelimen sovelluksella, vaan Nordnetin selainversiolla… :thinking:

Nyt tulee taas liuta kyssäreitä:

1.) Pankkien toiminta- ja aukioloajat.

Tänäpäivänä me ihmiset tehdään jatkuvasti jotain. Harva ihminen on tänäpäivänä tietoinen, miltä tuntuu tylsyys. Siitä päästäänkin varsin pitkällä aasin loikalla kysymykseen. Miksi pankit eivät toimi pyhinä, erikoisvapaina netissä? Joo, perus rahansiirrot yh:lle toimii mutta esim klarnalle jne kauhea viive ja samoin osakkeiden kanssa. Millä asioilla tätä perustellaan? Joo, tiedän että henkilökunta tarvii vapaansa mutta luulisi näiden juttujen olevan automatisoituja…

2.) Rahansiirto käsittelyajat

Tänäpäivänä mobiilipankki saattaa henkilöillä x ja y olla 24h auki ja rahaa siirretään jatkuvasti eri paikkoihin. Silti joissain paikoissa rahansiirto saattaa kestää jopa yli kaksi päivää henkilöltä/taholta toiselle. Miten tämä on mahdollista vuonna 2017-2020. Meillä on kuussa ja marsissa etäyhteydellä robotteja jotka tutkii maaperää jne mutta rahaa ei voi siirtää alle 5 min toiseen paikkaan tietyillä tahoilla. How that’s possible…

1 tykkäys

On tehty tutkimuksia. Ei nyt ole käsillä linkittää niitä mutta ulkomuistista: 15% Stoplossin pitäisi tutkimuksen mukaan olla “Paras.” Tavallinen markkinaheilunta ja kevyet korjausliikkeet eivät vielä triggeröi mutta tuollainen pelastaa niiltä isoilta, useiden kymmenien prosenttien, sukelluksilta. Samoin hidas kurssilasku on henkisesti helpompi katkaista stoplossilla kuin omalla analyyttisella päätöksellä, ainakin enemmistölle.

Se mihin osakkeeseen laittaa minkälaisen stoplossin on vähän monimutkaisempi juttu. Johonkin veivattavaan senttiosakkeeseen laitan aina 15% stopparin. Jossain kryptossa ei välttämättä kannata pitää tiukkaa stoplossia sillä riski sen “turhaan” aktivoitumiseen on suuri.

Itselläni ei ole salkun “pitkän holdin” osakkeissa stoplossia asetettuna mutta olen pitänyt tuota 15% rajana jossa viimeistään mietin syitä kurssilaskuun ja toimenpiteitä.

15% alempana oman position ostohinnasta vai -15% sen hetkisestä markkinahinnasta?

Käsittääkseni jotkut välittäjät tarjoavat ylöspäin liukuvia stoppareita, joiden aktivoitumishinta liukuu ylös jossain suhteessa kun lapun hinta nousee. Tämä tietysti helpottaa sitä ettei stopparia tarvitse päivitellä jatkuvasti.

Enpä ole kännykällä kokeillut. Selaimessa onnistuu ainakin.

1 tykkäys

-15% omien ostojen jälkeisestä ATH:sta. Näin siis indeksitasolla. Osakekohtaisesti kannattaa miettiä minkälaisesta osakkeesta on kyse ja asettaa mahdollinen stoppari sen mukaan. Joku kovasti kallistunut kasvuyhtiö saattaa ottaa välillä vähän henkeä ja vauhtia vähän alempaa ja olisi harmillista jos putoaisi kyydistä liian tiukan stoplossin takia.

1 tykkäys

Onko joku käyttänyt Krakenia ostaakeseen kryptovaluuttoja? Tutkailen juuri sivua ja toi rahan syöttäminen tilille näyttää jotenkin tosi kömpelöltä. Kokemuksia?

Itse olen käyttänyt crypto.com palvelua. Selkeä ja helppokäyttöinen appi ja pystyy ostamaan joko suoraa kortilla tai sitten vaihtoehtoisesti tilisiirrolla.

Olen käyttänyt. Millä tavalla rahansiirto on kämpelö? Perus SEPA tilisiirto. Johon tarvitse IBAN numeron ja oman henkilökohtaisen reference numberin (viitenumeron).

Kaikki nuo on samanlaisia, poislukien suomalainen kallis vaihtoehto, jossa voi siirtää verkkopankilla.

Krakeniin menee minulla yhdessä työpäivässä rahat Siirrolla perille.

Edit. Sen verran negatiivista krakenista, että jos haluat samantien kryptot sieltä pois, niin ei välttämättä onnistu. Heillä jokin oma ”max withdrawal” algo. En ole saanut selville miten se toimii. Itsellä aina kestää useita päiviä, että saan siirtää kaikki pois.

Oletko ottanut heiltä korttia käyttöön? Jos olet, niin onko siitä kokemuksia?

En ole ottanut, joten valitettavasti ei siitä kokemuksia. Itse olen ostanut omalla kortilla ja tilisiirrolla. Ostoissa ja tilisiirroissa (molempiin suuntiin) ei ole myöskään ilmennyt ongelmia. Pankkiviive yleensä 1-2vrk.

Minulla on tili Krakenissa ollut jo muutaman vuoden, muistaakseni siirsin aikoinaan sinne kryptoja Coinbasesta. Nyt katsoin miten saisin siirrettyä Krakeniin euroja, deposit kohdan valinnassa tulee kuvan mukainen valinta, mitäs tosta pitäis valita, jos haluaa siirtää rahaa OP:sta?

Taidat tietää näistä enemmänkin. Onko coinmotion mistään kotoisin cryptokauppa tarkoitukseen?

Ääni kanssa tälle crypto.com Hyvä sovellus kännykkään, kryptovaluuttojen kaupankäynti tosi helppoa. Myös pankkikortti heiltä toimii cashbackeineen kuin junan vessa. Itsellä tästä tuli ns. kulutus/käyttötili noiden cashbackien takia, ”bonusta viinakaupasta” ja kaikesta.

Lisäksi tosi hyviä etuja jos sinne lukitsee heidän omaa CRO kolikkoaan, etutaso määräytyy siitä kuinka paljon sinne lukitsee varoja, mutta aika vähällä saa netflix ja spotifyn kk maksut ilmaiseksi, yms etuja. Kannattaa tutustua, parin kaverin kanssa todettiin tämä parhaaksi alustaksi kryptovaluutoille kun vertailtiin useita eri paikkoja. Helppous, aspa nopeahko, cashbackit ja kaikki edut mitä tuolta saa niin ei taida muilla olla vastaavaa tarjota? Kertokaa kokemuksia jos on parempaa tarjolla?

Jotain huonoa jos pitää keksiä niin pankkikortin toimitus kesti reilu kaks kuukautta, mut taisi johtua heidän korttiaihio toimittajasta ja ruuhkasta tilauksissa, mut odotus oli sen arvoista, pähee metallinen pankkikortti.

Siirsin muutamat viestit pois BTC:n ketjusta tänne - pidetään BTC:n ketju puhtaasti asiapitoisena ja esitetään mm. kaikki kryptoihin/kryptopörsseihin liittyvät kysymykset ja vastaukset täällä :slight_smile:

Ota vaikka tuo ylin SEPA. Sen jälkeen sinulle aukeaa sivu jossa valitun pankin tiedot.

Tärkeitä tietoja on sinulle vain saajan nimi, IBAN ja Reference number.

Näillä tiedoilla voit tehdä omasta pankista siirron. Muista laittaa reference number kokonaisuudessaan suomalaisen pankin viitekenttään.

1 tykkäys

On se helppo ja suomalainen. Helppo siksi, että rahan pystyy siirtämään verkkopankista ilman viivettä.

Tosiaan aika kallis on. Taitaa defaulttina ottaa 2% välityskuluja. Ja olisko siellä vain 4 eri cryptoa(?).

Lisäksi tietysti myyvät huonolla kurssilla, niin kuin kai kaikki välittäjät. Siksi itse käytän joka paikassa limit orderia. Näin saa kurssia paremaksi vs market order.

2 tykkäystä