Itsellä mielessä seuraavat vaihtoehdot ja en ole päättänyt mitä tekisi. Salkku vielä toistaiseksi plussalla, mutta ihan mielenkiinnosta, miten olet itse reagoimassa nykytilanteeseen?
Myyn kaikki ja palaan markkinoille tilanteen rauhoituttua
Tammikuussa tehdyssä Laajassa rapsassa lyytikko kirjoittaa näin
Emme odota yhtiön maksavan osinkoja, vaan keskittyvän Hopeakaivoksen kehittämiseen ja elinkaaren pidentämiseen (ml. mahdolliset malminetsintäinvestoinnit lähialueilla)
Kannattaako minun antaa Fugro NV:n ostaa osingojen sijasta minulle uusia osakkeita osingon verran? Ei ole tälläistä kysymystä aikaisemmin sijoitusurallani tullut vastaan, 12.5 asti on aikaa miettiä. 0,75x155 olis osingot eli n. 116e miinus verot.
Nordnetin pre-market kaupankäynnin mahdollistumisen myötä kiinnostus hieman heräsi
Nyt benzinga pro kokeilussa, hyvin toimii ainakin watchlistit ja excelistä importtaaminen. Vaikuttaa kuitenkin siltä että jotkin uutiset kuitenkin tulee pienellä viiveellä…
Taitaa tällainen “uutisotsikoihin treidaaminen” olla nykyään niin vahvasti bottien hommia että en tiedä voiko yksityissijoittaja oikeasti tuossa pärjätä. Ammattilaisilla on Bloombergin feedissä kiinni botit jotka analysoivat kaiken uutisdatan millisekunneissa ja reagoivat automaattisesti.
Bloombergin (kallis) terminaali on tässä ammattilaisilla standardi ja kilpailevat markkinauutisfeedit ovat järjestään väkisin hitusen perässä poislukien viralliset tiedotteet jotka napsuvat joka feediin samalla kellonlyömällä.
Juu, näin olen itsekin epäillyt. Ei sitä välitöntä reaktiota varmaankaan kannata yrittää treidata. Ellei sitten ole vahvaa näkemystä bottien virhepäätelmästä.
Markkinalla näkee kuitenkin paljon tällaisia 1-3pv ”viivästyneitä reaktiota” joissa varmaankin ekaan triggeriin otetut positiot on kertaalleen kiertäneet jonka jälkeen osake aloittaa pidempiaikaisen trendin.
Haussa olisi palvelu johon voi importata pitkän listan seurattavista tickereistä ja niille filtteröitynä uutisfeedin. Jos ilmaiseksi löytyy niin parempi.
Moikka. Sattuuko joku viisaampi tietämään, kuinka pääsee eroon lähes arvottomaksi muuttuneista muutamasta Kanadalaisesta osakkeesta, jotka ei mene kaupaksi? Niitä on siis 3kpl ja arvo yhteensä muutama euro. Kiitos.
Oliko pienempi kauppa? Noissa bull bear jutuissa on joku minimikoko (olikohan 1000e?) joka on ilman kuluja. Sitä pienempiin kauppoihin ne tulee. Joskus myös historiallisesti on ollut tapauksia jossa ensin systeemi näyttää kuluja mutta jälkikäteen kun katsoo historiaa niin niitä kuluja ei ole velotettu. Jos on epäselvää, kannattanee kiusata Nordnetin asiakaspalvelua.
Juu, pienempi kauppa oli (reippaasti alle 1000e). Ostohetkellä tosiaan se 0e ja molempiin suuntiin oli otettu jälkikäteen 10e välityspalkkio.
Olin yhteydessä ja vaadin 10e hyvitystä. Ennen olen pystynyt luottaa siihen, että kaikki kaupankäyntikulut Nordnetissa on laskettu mukaan ostohetkellä. No, nyt tuo 0e ihmetytti mutta korkealla vivulla pelatessa pitää olla nopea ostojen ja myyntien kanssa. Omaan piikkiin meni siis osittain. Nordnetissa bear kaupankäyntikulut ilmaisia (jos yli 100e) ja joissain bull-tuotteissa nähnyt myös todella kustannustehokkaita ja jopa ilmaista kaupankäyntikulua (muistaakseni en tosin tuolla Ruotsin pörssin puolella).
“Arvo” on juuri se mitä saat kun myyt ne. Eli jos ne eivät mene muutamalla eurolla kaupaksi, niiden arvo ei ehkä ole muutama euro. Oletko siis yrittänyt myydä mahdollisimman pienellä rajahinnalla (tyyliin $0,01) eikä mene siltikään kaupaksi?
Tämän lisäksi esim. Interactive Brokers ostaa dollarin nimelliseen hintaan positiot, jotka eivät muutoin mene kaupaksi. Mitä välittäjää käytät, oletko kysynyt tällaista menettelyä välittäjältäsi?
Olen muutaman vuoden käyttänyt Morningstaria salkun seurantaan. Tai siis seuranta tarkoittaa vain päivän kursseja, ei mitään tunnuslukuja tms.
Nyt sitten Morningstar ilmoitti lopettavansa tämän salkkutsydeeminsä. Taisi olla 27. kesäkuuta eli ihan kohta. Tietäisikö kukaan muuta ilmaista paikkaa, jossa olisi vastaava palvelu? Jonne vain ilmoittaisi firman tai rahaston nimen ja osake- tai osuusmäärän, ja systeemi hakisi sitten taulukkoon päivän kurssit ja laskisi niiden arvot?
Kokeilin nyt Kauppalehden Omaa salkkua. Se olisi muuten ihan riittävä, mutta systeemi ei tunnistanut ihan kaikkia sijoituksiani. Kaksi saksalaista yritystä ja yksi Danske Investin rahasto jäivät puuttumaan.
Yahoo Finance näyttää liian monimutkaiselta minulle. En ole ammattimainen sijoittaja.
Tuo sun Excel kuulostaa hyvältä! Onko se jostakin saatavissa oleva pohja, vai oletko itse räätälöinyt sen? Kun en ikävä kyllä ole Excel-mestariosaaja, niin vinkkaatko miten pääsisi rakentamisessa alkuun?
Täälläkin olisi kiinnostusta vastaavanlaiselle excel-pohjalle, mutta ei oikein aika/osaaminen riitä tuohon excel-velhoiluun…vinkkejä kaivattaisiin alkuun tai joku valmis pohja muokattavaksi @Qwerty123
Google Sheetsissa (selaimessa toimiva Exceliä vastaava ohjelma) on myös Google Finance -toiminnot joilla taulukkoon saa haettua livedataa Financesta.
Google Financesta tosin jostain syystä puuttuu Oslon pörssi joten jos sikäläisiä osakkeita on, niitä ei tuonne saa. Samoin listaamattomat rahastot ym. puuttuvat.