LIDAR-valmistajat (laser)tutkan alla

Mielenkiintoinen aloitus :slightly_smiling_face: laitetaan heti oma korsi kekoon, eli lidar-katsaus automotivessa eiliseltä

Ilmeisesti valmistajia on noin 70-80 ja selkeää suosikkia ei ole. RfQ on menossa ajatellen 2025 tulevia automalleja.

Siitä sitten arpomaan voittajia. Toistaiseksi omaa mielenkiintoa rajoittaa suuri kilpailu, mutta ehdottomasti olisi hyvä penkoa syvemmälle

8 tykkäystä

Omasta salkusta löytyy ainakin pari firmaa joiden suunnitelmissa lidar:

Microvision, Inc.

http://www.microvision.com/consumer-lidar/

http://www.microvision.com/wp-content/uploads/2019/03/MEMS-Based-3D-LiDAR-Engine-Product-Brief.pdf

WIMI Hologram Cloud Inc

https://finance.yahoo.com/news/wimi-hologram-announces-plans-develop-100000155.html

7 tykkäystä

Hyviä poimintoja! Nuo automotive focuksella olevat Lidar-pajat voisivat olla omaan makuun. Vaikka Daddy Musk ei usko Lidariin, niin itselläni on kyllä luottoa sen verran, että moni autovalmistaja tuota tulee käyttämään parantaakseen turvallisuutta ja autonomiaa ajoneuvoissa. Aikanaan tuo tulee olemaan vakio turvavaruste halvimmissakin autoissa, kuten turvavyöt ja airbagit.

Pitää ottaa tarkempaan tutkintaan ja seurailla, mutta kuten @Aston_Livingstone sanoikin, niin kilpailu on kuitenkin kohtalaisen suurta jo alalla. Lasermittaus nyt ei itsessään ole mikään uusi keksintö, mutta automotive sovellukset kuitenkin Lidarista tulevat tulevaisuudessa olemaan kysyttyjä, niin kilpailulle riittää varmasti tilaa. Jos vaikka innostuisi osinkosalkun ostoissa vähän hölläämään ja ottaisi pitkään salkkuun muutaman näistä multibäggäyksien toivossa. Katsellaan…

3 tykkäystä

Hienoa, @Aston_Livingstone olikin tarkoitus pingata tänne. Teknologia liittyy merkittävästi jo tuttuihin aihe-alueisiin mm. SmartEye ja QT osalta. Varsinkin autopuolen toimintamallit on jo tutkittu, niin tietojen hyödyntäminen nopeutta ja auttaa tutkimisessa.

Mielenkiintoinen artikkeli Astonilta ja kuvastaa markkinan fragmentoitunutta tilannetta. Oma näkmemys on ollut, että alalla nähdään paljon yhdistymisiä ja osalta loppuu pelimerkit kilpailussa. Artikkelissakin tämä tuotiin esille: "A further complication is the growing number of lidar players (estimated to be 70-80 companies) crowding the market. Mergers and acquisitions are rampant. " Valmistajien noinkin suuri määrä tuli silti yllätyksenä.

Oma mielenkiinto kohdistuu enemmän muuhun kuin autopuoleen näiden osalta. Discaimerina sanottakoon, että Velodyne Lidar ja Ouster löytyvät salkusta, mikä kuvastaa näkemystä.

Esimerkiksi liikenteen seuranta ja automatisointi on isoa toimintaa ja sensoreista saadaan hyötyä kameroihin tai tutkiin verrattuna. Esim Velodynen sivuilta
According to the research firm Markets and Markets, the Intelligent Transportation System (ITS) market for roadways is expected to grow from USD 17.9 billion in 2020 to USD 36.5 billion by 2025, at a CAGR of 15.3 percent. This growth can be attributed to increased pedestrian safety concerns, growing traffic congestion problems and smart city developments around the world

Toinen näkökulma on esimerkiksi rakennusten tai muuten ahtaiden paikkojen, tunnelit kaivokset jne mallintaminen. Sensori laitetaan vaikka dronen nokkaan ja saadaan kuvannettua näkymä 3D muotoon.


Tämä myös Velodynen case, Emesent tehnyt monivuotisen sopimuksen Velodynen kanssa

7 tykkäystä

Ouster puolestaan on tehnyt sopparia Outrider -yrityksen kanssa, joka automatisoi logistiikkaa logistiikkakeskuksissa.

Käyttökohteita löytyy huimasti, kun alkaa hahmottamaan tekniikan mahdollisuuksia ja sensorit pienenevät sekä kustannustaso tulee alaspäin. Toki hintojen lasku pienentää liikevaihtoa ja katetta per sensori, samoin kuin kilpailu. Omalta osaltani katsonkin siis mieluummin sinne, missä eivät ole kaikki muut samoilla markkinoilla. Ouster ja Velodyne esimerkkinä toimivat laajemmin eri sektoreilla.

Edit: Astonin linkin kautta löytyi tonenkin eetimesin artikkeli Ousterista. Xilinx FPGA piirejä käytetään laskentaan. Pyörivistä tutkista ollaan siirtymässä VCSEL ja ASIC tekniikoihin myös muilla kuin Ousterilla.

Artikkelista löytynyt videolinkki:

5 tykkäystä

Jatketaan vielä valuaatioista valmistajien vertailun osalta. Oheinen on hieman vanhentunut, muistaakseni noin kuukauden takaa, mutta antaa silti kuvaa avauksessa mainittujen valuaatioeroista.

Kurssit ovat kirjoitushetkellä tulleet muun tech-sektorin kanssa alaspäin. Myös korkojen nousun vaikutus 2024-2026 vuosille alkaa varmasti näkymään nykyarvossa.

Aiemminkin ollut jo esillä SPAC-ketjussa, mutta näistä Ouster ja Velodyne selkeästi pienemmällä arvostuksella syystä tai toisesta. Velodynen kasvukerroin on ennustettu muita pienemmäksi, mutta vastaavasti historialliset ja nykyiset revenuet aivan eri tasolla ja liiketoimintaa ollut pitkään muihin verrattuna.

Ouster ja Aeva on siis mergen läpikäynyt ja nykyiset tikkerit $OUST ja $AEVA
Innoviz ja Aeye ovat vielä SPAC-vaiheessa, eli löytyy toistaiseksi $CGRO ja $CFAC tikkereillä.

7 tykkäystä

LiDAR-ketju, eikä mainintaakaan Trimblestä - laserkeilaamisen ykkösfirmasta. Liekö syynä se, että firman liiketoiminta ylihypetetyllä liikennepuolella on varsin marginaalista verrattuna tylsiin rakennus-, infra.- ja geosektoreihin? Trimblenkin materiaaleista toki löytyy kuvia mm. itseohjautuvista traktoreista, ja tusinan verran tuotteita ja ratkaisuja autonomous driving -sektorille. Osaaminen on myös maailman huippua lasermittaamisen ohella GPS-puolelta, mikä ainakin vielä muutama vuosi takaperin oli yhtä kriittinen komponentti kuin itse LiDAR-mittalaite, kun mobiililaserkeilainten pistepilviä haluttiin sitoa yhtenevään koordinaatistoon. Tuo GNSS-osaaminenhan ja satelliittiträkkäys lienee myös varsin oleellinen osa autonomista ajamista ihan ilman lidareitakin.

Trimble muistuttaa varsin paljon kotimaista Vaisalaa, jolle on pitkän historiansa aikana muodostunut ylivoimainen osaaminen ja asema omalla mittaussektorillaan. Vaisalaltakin toki löytyy LiDAR-osaamista ja -tuotteita sääsektorin tarpeisiin. Ainoa ongelma Trimblessä on hieman korkealle karannut arvostus.

Itseohjautuvat autot toki saavat eniten huomiota, mutta ainakin Velodyne omissa slideissaan näkee 5 vuoden jänteellä delivery-sektorille myytävän eniten sensoriyksiköitä. Mielenkiintoisesti projekteja tällä sektorilla on kuitenkin vain 18 käynnissä, eli liekö projektit/tuotteet paljon geneerisempiä (ja näin ollen kenties kannattavampia)? Velodynen mukaan delivery sisältää: “touchless delivery,
B2B transport, railways, and robotic delivery”. Puhdas arvaus, että nämä sensorit menisivät varastoihin keräyskoneisiin.

image

Velodyneltä löytyy toinen toistaan värikkäämpiä slideja ja eksponentiaalisia käyriä (jo postattu Q4-esitys), mutta ken tietää, paljonko näistä puheista realisoituu teoiksi.

Slangi ja kuvaajat muistuttavat paljon Smart Eyeta sillä erolla, että Smartista löytyy paljon positiivista keskustelua ja analyysiä, kun taas Velodynen Seeking Alpha -otsikot ja -artikkelit puhuvat toistuvista luottamuksen menetyksistä. Viime kuussa co-founderi sai hallitukselta nuhtelut “due to inappropriate behavior related to the board and company processes”.

Seekin Alphan analyysissä mainitaan mm.

While Velodyne Lidar didn’t provide details on the inappropriate behavior, both executives remain on the Board of Directors. The biggest concern was that the company would need to restate financials or provide a material change to the project pipeline forecasts.

Ei omaan silmään näytä tuo Velodynen käyrä mitenkään stabiililta, vaan ennemminkin täysin holtittomalta WSB-meiningiltä.

Allekirjoittanut ei myöskään erityisemmin lämpene, kuinka VLDR investor-slidit ovat puhdasta myyntikamaa: Ensin mainitaan isoin kirjaimin, että “First mover with highest market share”, ja pienellä präntillä perusteena on omien johtajiensa estimaatti. Markkinajohtajuutta rummutetaan ilmoittamalla kumulatiivisesti myydyt sensorit ja liikevaihto 16 vuoden ajalta.

Meitillä löytyy VLDR:ää seurantapossa, mutta nyt tehdyn pintaraapaisun pohjalta jäi kyllä fiilis, että tämän firman paras puoli on seksikäs nimi, joka sekin itsessään pitäisi kenties nähdä varoittavana merkkinä. Ehkä joku muukin on tehnyt samankaltaisia päätelmiä, mikä voisi selittää tämän:

Mitäs muuten tapahtui marraskuun puolivälissä LiDAR-skenessä? Sekä VLDR, CLA että LAZR piirsivät kuolleen miehen käyrää, mutta tuplasivat arvonsa samaisena päivänä. Ilmoittiko Volkkar/Mersu tms siirtymisestä itseohjautuvien kehitykseen tms?

Onkos tässä skenessä mitään Trimblen kaltaista firmaa, jolla olisi hieman pidemmältä aikäväliltä näyttöjä? Hieman ihmetyttää tasaisen heikko liikevaihto ja bisneksen kehitys näillä ketjun firmoilla, kun keilaimia on kuitenkin jo käytetty vuosikausia varastoroboteissa ja muissa vastaavissa kohteissa. Näillä high-tech-aloilla allekirjoittanut mieluummin luottaa Trimblen kaltaisiin tunnettuihin pelureihin, tai ainakin firmaan, johon kohdistuu Redeyen tai Inderesin kaltaista laadukasta seurantaa. Muussa tapauksessa menee hieman arpajaislipukkeen ostamiseksi.

9 tykkäystä

Lidar tulee yleistymään monessa käyttötarkoituksessa. Autoissa ensin ADAS toiminnoissa, mutta pidemmällä aikavälillä voi todennäköisesti tiestö on digitaalisessa muodossa pilvessä ja reaaliaikaista dataa sinne päivitetään autojen lidareista sekä kiinteästi tiestön ympärille asennetuista lidareista. Alkuun siirretään tunnistetut objektit, joissa siirrettävän datan koko on pieni.

Kiinassa tästä on jo toteutuksia.
Sijoittamisen kannalta haastava alue, koska tuotannossa toimivia kehittyneempiä lidareita ei moni saa tuotantoon vielä vuosiin

Itselläni sijoituksia Velodynessä ja Aevassa

Velodyne Lidar
Ovat viime vuosina hankkineen paljon asiakkaita eri toimialoilta, kehittäneet uusia edullisempia uuden tekniikan tuotteita ja rakentaneet valmiuksia massatuotantoon, joten varsinaisesti kannattava liiketoiminta saadaan pikkuhijaa investointien jälkeen käyntiin. Odotan heidän tekevän ensimmäisen positiivisen neljänneksen jo ensi vuonna.

Yritys ei ole ulospäin kovin innovatiivinen ja olen siksi hieman skeptinen firman suhteen. Toivottavasti osaavat panostaa ML/neuroverkko-osaamiseen, sillä sensorien kehitys vaatii ymmärrystä siitä, miten tulevaisuudessa lidarin dataa analysoidaan.

Toisaalta Velarray H800 tuntuu kehittyneimmältä tuotantovalmiilta lidarilta ja melko edulliselta. Tekniikasta en ole löytänyt tarkkoja speksejä, muuta kuin 8 laserin Micro Lidar Array (MLA). Olisiko jokin MEMS-toteutus ?

Velodyne perustaja David Hall taidettiin savustaa firman johdosta ulos Graf SPAC:n perustajien toimesta. Ehkä katsottiin, että David Hall ei kykene johtamaan yritystä nopean muutoksen läpi.
Toisaalta Velodyne johtoryhmä ei pikaisella silmäyksellä vakuuta

Aeva
VW on viime aikoina viestinyt, että haastavat Teslan sähköautoissa. Tähän liittyvät kiinteästi sensorit, joita VW ilmeisesti kehittää Aevan kanssa. Jos näin käy, on Aeva parin vuoden sisällä keskeinen peluri

Aevan käyttämä FMCW on lupaava tekniikka, johon nimenomaan autonomisista ajoneuvoista tunnetut yritykset panostavat. Nämä yritykset ymmärtävät, millaista sensoria tarvitaan tulevaisuudessa.
Mobileye lähtee kehittämään FMCW-lidaria (Intelin kanssa) ja myös Aurora tekee saman

7 tykkäystä

David Hall kertoi siinä viime viikon kirjeessään, että heillä on eri näkemys siitä, mihin tuotteisiin pitäisi panostaa. Velodynen osakekurssi taas on dyykannut erityisesti siitä syystä, että Ford myi alkuvuodesta omistuksensa.

Näiden lidareiden arvostuksessa nähdään tällå hetkellä korostuneesti EV-sektoripainotteisuuden suosiminen. Sekä Velodyne että Ouster ovat siksi esimerkiksi Luminariin nähden reilusti aliarvostettuja. Jos jompikumpi saa jonkin merkittävän EV-asiakkuuden, se varmasti palkitaan kurssinousulla (Ousterilla haussa mm. automotive-puolen sales director).

3 tykkäystä

Jep, näin David Hall kertoi
“It became quickly apparent to me that Jim Graf and Michael Dee – joint founders of the SPAC – wanted to curtail my involvement in the quality and selection of products being developed, the contracts negotiated and integrity of the Company’s business moving forward. These actions, in my view, emboldened Chief Executive Officer Anand Gopalan to disregard my views.”

Tuo jotenkin kertoo, että David Hall ei sopinut Jim Grafin ja Michael Deen näkemyksen mukaan johtamaan yritystä

2 tykkäystä

Onko näistä firmoista joku israelilainen?

1 tykkäys

Innoviz on sieltä lähtöisin.

2 tykkäystä

Tämä oli juurikin syy avata keskustelua, että saadaan muitakin toimijoita ja osaamista esille. Hieno avaus Trimblestä ja sen toiminnoista. Itselle paikannustoiminnot ja GPS/GNSS -osaaminen on Trimbleltä tuttua, kun taas laserkeilaus lidareiden osalta on jäänyt täysin sivuun yleistiedoista. Tarkemmin en ollut aiemmin perehtynyt Trimblen muihin toimintoihin aiemmin, pitääkin tutkia lisää.

Mitä tulee Velodyneen, @JukkaM jo avasikin asiaa. Hallitus on myös vastannut David Hallin väitöksiin:
“As required under Form 8-K Item 5.02, Velodyne Lidar, Inc. (the “Company”) is filing as Exhibit 17.1 to this report a letter that was delivered from David Hall to the Company’s Board of Directors on March 9, 2021 regarding his voluntary resignation. The Company strongly believes David Hall’s letter contains a number of false accusations, misstatements and inaccuracies, and disagrees with its assertions.”

Turhaa köydenvetoa, valtataistelua ja fokusoitumista vääriin asioihin joka tapauksessa. Selkeästi kuitenkin näyttää ulospäin siltä, että tulevaisuuden suunnasta ollaan eri mieltä ja Hall sai lähteä.

Hyvä rekry Velodynen johtoryhmään tällä viikolla:
https://seekingalpha.com/pr/18236740-velodyne-lidar-announces-appointment-of-deborah-hersman-to-board-of-directors
Taustaa Waymolta ja NTSB:ltä, vaikutusmahdollisuuksia siis esim. liikenteenohjauksen automatisoinnin osalta.

Mainittujen yritysten kurssikehityksiin alkuvaiheessa vaikuttaa merkittävästi SPAC-status ja sen takia on merkittävää heiluntaa nähtävissä. Velodynen osalta PIPE-rahoittajien nopeat voitot vetivät mergen yhteydessä kurssin alas ~12$ paikkeille syys-lokakuussa.

Marraskuussa muistaakseni oli Applen autosta ja lidarin käytöstä huhuja, jonka takia toimijat ottivat “pienen” pompun yhdessä. Fordin vetäytyminen Velodynen omistajista sekä revenue -ennusteista koronan takia jääminen Q4:lla puolestaan nykäisivät kurssin nykyiseen tasoon. Myös 2021 ohjeistus vedettiin tuolloin pois koronan vaikutusten takia - nyt siis mahdollisesti myös muita syitä kirjanpidon kanssa :man_shrugging:. Nämä muistista Velodynen lyhyestä pörssihistoriasta tiivistettynä.

2 tykkäystä

Ruotsalainen Terranet kehittää VoxelFlow-systeemiä, kertovat vasteajan olevan huomattavasti kilpailijoita pienempi. Pilotointia ainakin Mersun kanssa.

3 tykkäystä

Tämä on erittäin mielenkiintoinen. Jos käsitin oikein, 3 kameraa kuvaa jatkuvaa 2D (x ja y) tapahtumavirtaa (eivät ota yksittäisiä kuvia), laser seuraa kameroiden pistettä ja jokaiselle pisteelle laser antaa etäisyyden (z) jolloin saadaan 3D x,y,z-piste(voxel).
Olen kommentoinut muutamaan keskusteluryhmään, että kameroiden ja lidarin early fusion taitaa olla tulevaisuutta, eli raakadata tasolla yhdistetään nämä sensorit. Tämän käsittelyyn on vain saatava tehokas algoritmi

4 tykkäystä

Prosessoiko näiden kameroiden data molempia pikseligrafiikkaa ja vektorigrafiikkaa päätelaitteelle?

1 tykkäys

Nostetaan nyt sitten esille myös Applen viime vuosina iPadiin ja iPhoneen sisälletyt LiDAR skannerit, joilla voi kuluttajatkin tehdä 3D-malleja kohtuu helposti. Kaukana on ne vuodet kun piti ladata OpenSource ohjelmia nyrkillinen että sai yhden huonolaatuisen ja tilaa vievän photogrammetria mallin tehtyä :sweat_smile: Näitä malleja voi sitten kohtalaisen helposti lähteä printtaamaan 3D-tulostimella, että kunhan 3D-mallinnos on kuluttajille helppoa, niin 3D-tulostimiakin tulee lähtemään entistä enemmän hyllyltä.

3 tykkäystä

Jos viittaa yllä mainittuun VoxelFlow:n, niin oman käsitykseni (en löytänyt tarkkoja speksejä) mukaan siinä käytetään tapahtumapohjaista kameraa (Event Camera). Sillä ei oteta kuvia vaan se lähettää tapahtuman jokaisen pixelin muutoksesta.
Jos tavallinen kamera ottaa kuvia/videota, se ottaa useita kuvia ja jokainen kuva ajetaan neuroverkon läpi.

Tapahtumapohjaisessa vain muutokset käsitellään, joten se on paljon nopeampi.
VoxelFlow:ssa lisäksi laser tunnistaa jokaisen kameran pisteen etäisyyden. Näin saadaan point cloud, jossa on x,y,z sekä pisteen väri/kirkkaus (mitä valmistaja haluaa käyttää)

Perinteisesti kameroiden kuvat käsitellään omassa neuroverkossa ja lidarin omassa. Lopuksi päätellään molempien lopputulosten mukaan mitä objekteja tunnistettiin.
Tuossa VoxelFlow:ssa laser ja kameroiden tieto käsitellään käsittääkseni samassa prosessissa

2 tykkäystä

Sovellutuskohteita löytyy muualtakin kuin “vain” liikenteestä ja tekniikka on ylätasolta katseltuna mielenkiintoinen, kuten sanot. Terranet näyttäisi hankkineen patenttiportfolion kymmeneksi vuodeksi Gerard Smits -nimiseltä jenkkikehittäjältä. Myynnistä tulevat rahat menevät jakosuhteella 70% Terranetille ja 30% kehittäjälle, jos ymmärsin oikein.

Selasin lisensoitua patenttilistaa, mutta minun taustatietoni/opiskeluni eivät riitä hahmottamaan mikä niissä on ainutlaatuista ja toisi kilpailuedun. Lähinnä mietityttää miksi patenttisalkku ei kiinnostanut muita toimijoita, edes rakentaakseen vallihautaa, vaikka ei niitä hyödyntäisikään?

Toivottavasti Terranetillä nyt tärppäisi ja menestys ei jäisi hypen asteelle. Jos yritystä on omistanut alusta asti, ei alkuperäisestä sijoituksesta ole kuin murut lukuisten osakeantien ja warranttien jäljiltä.

2 tykkäystä

Tuossa ero kun kuvaa loitonnetaan.Vektorissa vasemmalla kuva pysyy huolimatta terävänä.

Vektorigrafiikka käyttää neljä kertaa vähemmän dataa samasta kuvasta.
Liikenne on yksi monimutkasimmista ja yllättävämmistä tapahtumista koostuva jolloinka tiedon/tapahtuman prosessointi/nopeus HD-kartalle oleellista autonomisessa ajamisessa.
Kiinnostaisi tietää mille grafiikalle Lidar kamerat valmistetaan.

3 tykkäystä