LiDAR-ketju, eikä mainintaakaan Trimblestä - laserkeilaamisen ykkösfirmasta. Liekö syynä se, että firman liiketoiminta ylihypetetyllä liikennepuolella on varsin marginaalista verrattuna tylsiin rakennus-, infra.- ja geosektoreihin? Trimblenkin materiaaleista toki löytyy kuvia mm. itseohjautuvista traktoreista, ja tusinan verran tuotteita ja ratkaisuja autonomous driving -sektorille. Osaaminen on myös maailman huippua lasermittaamisen ohella GPS-puolelta, mikä ainakin vielä muutama vuosi takaperin oli yhtä kriittinen komponentti kuin itse LiDAR-mittalaite, kun mobiililaserkeilainten pistepilviä haluttiin sitoa yhtenevään koordinaatistoon. Tuo GNSS-osaaminenhan ja satelliittiträkkäys lienee myös varsin oleellinen osa autonomista ajamista ihan ilman lidareitakin.
Trimble muistuttaa varsin paljon kotimaista Vaisalaa, jolle on pitkän historiansa aikana muodostunut ylivoimainen osaaminen ja asema omalla mittaussektorillaan. Vaisalaltakin toki löytyy LiDAR-osaamista ja -tuotteita sääsektorin tarpeisiin. Ainoa ongelma Trimblessä on hieman korkealle karannut arvostus.
Itseohjautuvat autot toki saavat eniten huomiota, mutta ainakin Velodyne omissa slideissaan näkee 5 vuoden jänteellä delivery-sektorille myytävän eniten sensoriyksiköitä. Mielenkiintoisesti projekteja tällä sektorilla on kuitenkin vain 18 käynnissä, eli liekö projektit/tuotteet paljon geneerisempiä (ja näin ollen kenties kannattavampia)? Velodynen mukaan delivery sisältää: “touchless delivery,
B2B transport, railways, and robotic delivery”. Puhdas arvaus, että nämä sensorit menisivät varastoihin keräyskoneisiin.
Velodyneltä löytyy toinen toistaan värikkäämpiä slideja ja eksponentiaalisia käyriä (jo postattu Q4-esitys), mutta ken tietää, paljonko näistä puheista realisoituu teoiksi.
Slangi ja kuvaajat muistuttavat paljon Smart Eyeta sillä erolla, että Smartista löytyy paljon positiivista keskustelua ja analyysiä, kun taas Velodynen Seeking Alpha -otsikot ja -artikkelit puhuvat toistuvista luottamuksen menetyksistä. Viime kuussa co-founderi sai hallitukselta nuhtelut “due to inappropriate behavior related to the board and company processes”.
Seekin Alphan analyysissä mainitaan mm.
While Velodyne Lidar didn’t provide details on the inappropriate behavior, both executives remain on the Board of Directors. The biggest concern was that the company would need to restate financials or provide a material change to the project pipeline forecasts.
Ei omaan silmään näytä tuo Velodynen käyrä mitenkään stabiililta, vaan ennemminkin täysin holtittomalta WSB-meiningiltä.
Allekirjoittanut ei myöskään erityisemmin lämpene, kuinka VLDR investor-slidit ovat puhdasta myyntikamaa: Ensin mainitaan isoin kirjaimin, että “First mover with highest market share”, ja pienellä präntillä perusteena on omien johtajiensa estimaatti. Markkinajohtajuutta rummutetaan ilmoittamalla kumulatiivisesti myydyt sensorit ja liikevaihto 16 vuoden ajalta.
Meitillä löytyy VLDR:ää seurantapossa, mutta nyt tehdyn pintaraapaisun pohjalta jäi kyllä fiilis, että tämän firman paras puoli on seksikäs nimi, joka sekin itsessään pitäisi kenties nähdä varoittavana merkkinä. Ehkä joku muukin on tehnyt samankaltaisia päätelmiä, mikä voisi selittää tämän:
Mitäs muuten tapahtui marraskuun puolivälissä LiDAR-skenessä? Sekä VLDR, CLA että LAZR piirsivät kuolleen miehen käyrää, mutta tuplasivat arvonsa samaisena päivänä. Ilmoittiko Volkkar/Mersu tms siirtymisestä itseohjautuvien kehitykseen tms?
Onkos tässä skenessä mitään Trimblen kaltaista firmaa, jolla olisi hieman pidemmältä aikäväliltä näyttöjä? Hieman ihmetyttää tasaisen heikko liikevaihto ja bisneksen kehitys näillä ketjun firmoilla, kun keilaimia on kuitenkin jo käytetty vuosikausia varastoroboteissa ja muissa vastaavissa kohteissa. Näillä high-tech-aloilla allekirjoittanut mieluummin luottaa Trimblen kaltaisiin tunnettuihin pelureihin, tai ainakin firmaan, johon kohdistuu Redeyen tai Inderesin kaltaista laadukasta seurantaa. Muussa tapauksessa menee hieman arpajaislipukkeen ostamiseksi.