Eikös 1 kvartterin aikana luvattu Stockan Strategisen selvityksen päättymistä? Mitä luulette, saadaanko oikeasti tällä viikolla vihdoin positiivisia uutisia? Mitään hiiskuntaa kun ei ole kuulunut edistymisestä.
Toinen mielenkiintoinen juttu omasta mielestä seurata; Josstrateginen linjaus on Stockan divestointi, meneekö tavarataloketju “julkiseen” bidaukseen vai alkaako neuvottelut uutisissakin nostettujen todennäköisimpien ostajakandidaattien kanssa heti?
Millä aikavälillä ylipäänsä uskotte divestoinnin mahdolliseksi, tämän tilikauden aikana kenties?
Kävin itsekin alkuiltapäivästä yhtiökokouksessa, varsinaisissa esityksissä ei ollut nähdäkseni mitään noteerattavaa.
Kokouksessa oli yksi aktiivinen pienosakas kyselemässä varsin aiheellisia asioita lähinnä saneerausprosessiin liittyen ja jonkun verran siitä juttelin myös kokouksen jälkeen. Vaikka virallisesti asiaa ei ihan suoraan sanottu, niin rivien välistä tuli mielestäni selväksi että viimeisen saneerausriidan vastapuoli LähiTapiola on tässä se taho joka estää sulkutilijärjestelyn (jonka myötä saneeraus voitaisiin siis päättää ja oikeusriidat käydä erikseen). Valvoja-Tähtinen ei ilmeisesti voi osapuolten (Lindex ja Lähitapiola) välistä sopimusta estää, mikäli tällainen saataisiin aikaan, mutta muu sopu kuin sulkutili näyttää omaan silmään hyvin epätodennäköiseltä. Tämän riidan selviämisen ja saneerausprosessin nopean päättämisen suhteen ei siis näytä erityisen lupaavalta, jos tulkitsin kuulemaani oikein.
Strategisen arvioinnin osalta ei tullut minkäänlaista uutta tietoa. Kuten olen aiemminkin todennut, tavaratalojen myynti olisi teknisesti helpompaa, jos saneeraus olisi saatu ensin loppuun, mutta mikään absoluuttinen vaatimus se ei pitäisi olla. Strategisen arvioinnin osalta siis kesäkuun lopun deadline voimassa.
Susannen esitystä ei taida olla missään jaossa, mutta siellä oli typo logistiikkakeskuksen säästöjen suhteen jossa 10 MEUR:n säästöjen todettiin olevan EBITA-tasolla, kun pitäisi olla EBITDA (D-komponentti eli poistojen kasvu on monta miljoonaa, joten ero on oleellinen). Sanoin tästä kokouksen jälkeen Suskille, joka katsoi hyvin tuimasti vieressä olevaa CFOta ja totesi sitten että “that was a mistake, I dont like mistakes”
Kannattaa muuten osakkeenomistajien tsekata Hullut Päivät.
Osakkeenomistajien iloksi kampanja on kokonaan 2Q2025 puolella, vertailukelpoisuusystävällisesti aivan kuten 2024.
Protip: kannattaa tsekata vakuutusten hinnat, ainakin jos Lähitapiolla. Itse säästin pitkän pennin kun vaihdoin hybridin vakuutukset Lähitapiolalta muualle.
Tähän vähän lisäystä vielä; taustakeskustelujen perusteella Tähtinen ei voi estää Lindexin ja velkojien välisiä sopimisia (esim. case Nordika) jos sellainen halutaan tehdä, tämä sulkutilijärjestely lienee myös tällaisten sopimusten piirissä eli se voidaan tehdä jos siitä sovitaan Lindexin ja LT:n välillä.
Taustakeskusteluista selvisi myös se että tämä riita LT:n kanssa ei tällä hetkellä ratkea sillä että maksetaan 16M€ vaan jotain muuta.
Mitä tulee oikeuscaseihin niin tilannekuva on tällä hetkellä se että tämä tulee kestämään todella kauan eli ainoa tapa päästä eroon saneerauksesta on saada sopu LT:n kanssa oikeuden ulkopuolella. Miksi? Minulle on kerrottu että tämä Lindexin tilanne on oikeushistoriassa täysin poikkeuksellinen, sillä on samasta asiasta caset menossa kahdessa eri oikeudessa ja lopputulema on se että tod.näk. mennään hakemaan Korkeimmasta oikeudesta hakemaan ennakkopäätös kumpi on se ns. määräävä case ja on jopa todennäköistä että Korkein oikeus palauttaisi casen alioikeuteen uudelleen käsiteltäväksi. Eli nyt näyttää siltä että tämän casen käsittely vie useita vuosia.
Mitä tulee strategiseen arviointiin niin oman arvioni mukaan on suhteellisen todennäköistä että strategisen arvioinnin lopputulema julkaistaan kesäkuun loppuun mennessä, lisäksi en olisi yllättynyt jos tulisi uutisia retailin myynnistä, ehkä jopa samassa yhteydessä.
Noh tätä minä en tiedä mutta vastausta voi haarukoida sen perusteella mitä LT on oikeudessa vaatinut, siellä on useampia vaatimuksia mutta alkuperäinen vaade taisi olla jotain 39M€ jos nyt en nyt ihan väärin muista.
Ei tarvitse, eihän nyt varsinaisesti uhkaa mikään mutta jos haluaa tämän nopeasti pois päiväjärjestyksestä niin se maksaa enemmän kuin 16M€. Tällä hetkellä siis ja varmasti siksi yritys kertoo että aktiivisesti neuvotellaan LT:n kanssa.
Lisätään tähän nyt vielä sellainen vaihtoehto että Hovioikeudessa LT voittaa ja HO kumoaa Helsingin KO:n päätöksen, se olisi juridisesti nopein tapa saada tämä maaliin.
Sillä 16 MEUR:lla olisi kuitenkin mun käsityksen mukana selvitty jos vuodenvaihteessa ei olisi käräjäoikeuden päätöksestä valitettu (jossa siis välimiesoikeuden tuomitsema 16 MEUR lisää vahvistettiin). Edelleenkin voi siis kyseenalaistaa miksei näin haluttu tehdä. Toki jos saneerauksen jatkuminen ei estä tavaratalojen myyntiä, niin saneerauksen päättäminen yksinään ei varmaankaan ole tuon 16 MEUR:n maksamisen “arvoinen”.
Sähän muutuit tässä jopa mua karhuisammaksi, onneksi ydinsotaa ei kuitenkaan tullut, ks. alla
Mä en ole tästä enään niin varma, perusteena se että Helsingin KO:ssa oli Lindexin voitto alla ja tässä tulee nyt tämä “kaksihaarainen” oikeuskäsittely jota en oikeasti ymmärrä miten näin pääsi tapahtumaan. Olen tätä nyt fundeerannut ja ainoa selitys mitä tälle voi keksiä on että Helsingin KO:n päätös viime syksyltä oli aika kummallinen ja ehkäpä se kaatuu HO:ssa.
EDIT: tarkennuksena siis että ilmeisesti se surullisenkuuluisa VMK päätös jonka Lindex hävisi on laajalti ns. käsittämätön oikeuspiireissä eli sitä pidetään vääränä, ongelmana on se että näiden VMK päätösten kumoaminen on niin vaikeata. Eli sen takia ei vaan voitu hyväksyä sitä mutta tämä on nyt omaa arvailua.
Näin on päässyt käymään että tuli tällainen “häröpallo” joka ei mahtunut mihinkään mun järkevään skenaarioon. Joskin olen edelleen ihan varma että saneeraus ei tule kestämään “useampia vuosia” eli uskon että tämä taputellaan oikeuden ulkopuolella.
Lindex raportoi Q1:n viikon päästä. Jos jollain on mielessä Susannen haastikseen varsinaiseen businekseeen liittyviä kysymyksiä, niin pistäkää tulemaan tänne. Rakenteellisista asioista (saneeraus ja strateginen selvitys) ei liene uutta kerrottavaa ja niistä osaan halutessani jankata itsekin
Rauli etkoillee sille Lindex julkaisee Q1-rapsansa ensi viikon tiistaina.
Ennustamme konsernin liikevaihdon olevan vertailukauden tasolla ja oikaistun liiketuloksen paranevan hieman. Lindex on ohjeistanut koko vuoden liikevaihdon kasvavan paikallisissa valuutoissa 0-4 % ja oik. liikevoiton olevan 70-90 MEUR. Uskomme yhtiön toistavan ohjeistuksensa.