Lion E-Mobility AG - Huippuakkuja Saksan autovalmistajille

Kiitos. Liekö numeroiden eron syy, että minun linkkaamissa olisi huomioitu energiatiheys solutasolla ja sun linkkaamassa on valmiin akkupaketin testatut arvot? Soluvalmistajan ilmoittamaa täyttä kapasiteettia ei välttämättä voi/kannata ottaa alusta ulos käyttöiän maksimoimiseksi. BMS siis rajoittaa tätä kuten akkupaketin valmistaja (Tesla, Lion jne.) haluaa. Kannattaa olla tarkkana että käyttää vertailukelpoisia arvoja. Hommat etenee vauhdilla ja muutaman vuoden päästä ollaan eri lukemissa.

1 tykkäys

Lion Smartin nettisivuilla olevan videon mukaan proof of concept 100kWh akun speksit on:

“>230Wh/kg, 460Wh/l on pack level”

Tuossa on aika iso ero 198WH/kg, varmaan jotain muuttujia siellä mukana. Ekan numero tulee 2017 vuoden paprusta? Näytti ainakin samanlaiselta.

Akku ja kenno kun menee ristiin niin tulee aika isoja heittoja tuohon tehopainosuhteeseen:D Pack tason keveys on hyvä kun kennojen ei tarvitse olla kovin erikoisia että saadaan hyvä tehopainosuhde.

2 tykkäystä

Käsittääkseni tulee siitä että batterypackeissa on mukana jäähdytys, BMS, fyysiset kotelot/rivastot mukana painossa kun taas solutasolla on pelkkää “akkua”.

2 tykkäystä

Juu, tämä menee hyvin hankalaksi jos aletaan solutasolla laskemaan (ja onko siitä ylipäätään hyötyä kun halutaan verrata realistista ominaisenergiaa?). Esimerkiksi jos Teslan Model 3 2021 akussa on energiaa 79,2 kWh ja akku painaa 480 Kg, niin jakolaskulla saadaan 165 Wh/Kg. Mielestäni tällä metodilla saadaan kaikista helpoiten vertailukelpoisin luku, koska akun kokonaispainossa on hyvin hankala huijata millään tavalla ja akun sisältämä kokonaisenergia on käytännössä aina saatavilla valmistajien esitteistä tai viranomaisten dokumenteista.

Leijonakaan ei suoraan ilmoittanut LIGHT-akkusysteeminsä ominaisenergiaa, mutta tiedämme että siinä on energiaa 94 kWh ja se painaa 475 kg, joten vertailukelpoinen luku on helppo laskea :wink:

Korkeata ominaisenergiaa mainostaviin Powerpoint -slideihin voidaan sitten lyödä vähän korkeammat luvut, jotta markkinointiosasto on tyytyväinen :cowboy_hat_face:

Noi taitaa olla BMW i3 100 KWh proof of conceptin luvut? Käytin noita 2018 esityksen lukuja, koska niistä sai helpon vertailukelpoisen luvun sen sijaan että oltaisiin vain markkinointikalvojen varassa. Nyt aletaan tosin olla semmoisessa numerosopassa että kohta tästä ei ota kukaan selvää onko yhtiön akku loistava tuote vai täysi susi :joy: Katsotaan josko vuosikertomuksessa paljastettaisiin lisää LIGHT-akusta ja sen teknisistä yksityiskohdista. Siihen asti elän vahvassa uskossa että näiden tietojen perusteella yhtiön tuotteet ovat erittäin kilpailukykyisiä ainakin teknisiltä ominaisuuksiltaan.

3 tykkäystä

Jep, tosin 94kWh voi olla pelkkä datasheet-arvo eikä kapasiteetti jonka BMS antaa todellisuudessa käyttää. Yhtälailla on epäselvää mikä tuo US ympäristöviranomaisen käyttämä arvo on, - “Battery Test Results” tosin viittaisi mitattuun arvoon.

1 tykkäys

Linkkaan tännekkin @NEA :n Microvast - Technology Innovator of Li-ion Batteries -ketjun.

Tässä ev/vety/akku-markkinassa on kyllä taitavalle osakepoimijalle tarjolla suuria tuottoja, mutta meille keskinkertaisille tämä on kyllä kimurantti paikka. Kilpailijoita on iso kasa ja melkeinpä viikottain tulee uusia merkittäviä uutisia. Täytyy olla valveilla koko ajan.

Täällä usein siiterattu WB:n lausahdus taitaa sopia tähän aika hyvin:
What you really should have done in 1905 or so, when you saw what was going to happen with the auto is you should have gone short horses. There were 20 million horses in 1900 and there’s about 4 million now. So it’s easy to figure out the losers, the loser is the horse. But the winner is the auto overall. 2000 companies (carmakers) just about failed.

Olisi mielenkiintoista kuulla @Pohjolan_Eka mietteitä Microvastista. Noista Wh/kg luvuista on enää vaikea sanoa mitään, kun ilmoituskäytännöt näyttävät vaihtelevan.

6 tykkäystä

Raskaiden ajoneuvojen akkumarkkina tulee hiukan henkilöautoja jäljessä, mutta tilanne on mielenkiintoinen. EU-alueella yhteiskunnan hankkimia kuljetuksia (joukkoliikenne, jäte, katujen kunnossapito jne.) sääntelee puhtaiden ajoneuvojen direktiivi, joka velvoittaa eri ajoneuvotyypeissä siirtymään asteittain joko uusiutuvaan dieseliin, biokaasuun tai sähköön. Suurennuslasin alle voisi ottaa kaupunkiseutujen tavaraliikenteen ja sähkön käyttövoimana siinä: Ajomatkat ovat lyhyitä, tyhjäkäyntiä liikennevaloissa ja ruuhkissa paljon, mutta polttoaineen kustannusosuus on kuitenkin huomattava. Kuorma-autojen alustarakenne antaa erilaisia vapausasteita akustolle henkilöautoon verrattuna, samoin oman hyötynsä tuo se, että sähkön myötä ajoneuvon voimalinjasta poistuu kokonaan mm. vaihdelaatikko. Potentiaalia on paljon - ilman direktiiviäkin. Markkinat ovat vielä kehittymättömät.

Olennainen kysymys tämän yrityksen osalta on seuraava: Miten se erittäin pienenä yrityksenä pääsee isojen alustavalmistajien kelkkaan mukaan? Ja mikä on SE juttu tuotteessa kilpailijoihin verrattuna? Nämä ovat kaksi kenties olennaisinta kysymystä menestykselle. Te ketkä olette yritykseen tarkemmin perehtyneet, kuulen mielelläni näkemyksenne. Ketjua ja yrityksen materiaalia selailemalla ei heti auennut asiat ihan aukotta.

6 tykkäystä

Omalta osalta case on selkeä:

  • Tuote vaikuttaa hyvältä ja yritys osaavalta (esim. ketjussa olevien tuotespeksien perusteella.) Mitään pitkäkestoista vallihautaa ei tähän leikkiin kukaan saa, en usko
  • Yritys kasvaa kovaa vauhtia ja on nähtävissä realistia aihioita kasvun kiihtymiselle (erityisesti Kanadassa)
  • Arvostus ja kertoimet eivät täysin vastaa kahteen yllä olevaan (nykyisessä markkinaympäristössä). Joku voi vieläpä vaikka ostaa pois. Tuskin ilman makoisaa preemiota irtoaa.

Eli tarjolla mahdollisesti suht korkeaa tuottoa korkean riskin kylkiäiseksi. MCAP voi aivan hyvin moninkertaistua vuoden 2022 loppuun mennessä. Tälle vuodelle taas on jo 60-70% kasvua plakkarissa tammikuun aikana, joten alaspäin ei ole vastaavaa pudotusta yhtä todennäköisesti nähtävissä.

EDIT: Megatrendi myös vetää…

19 tykkäystä

Uusi tilaus:
(vai vasta nyt tämän lähteen uutisoima? vaikea näistä on erotella kun asiakkaista ja määristä ei paljoa kerrota)

Lyhykäisyydessään:
Asiakas USA:ssa oleva hyötyajoneuvovalmistaja, mutta nimi on NDA:n takana.
Tilaus on puolen miljoonan euron luokkaa ja perustuu i3 akkujärjestelmän pohjalle. Valmis Q2/2021

Viimeisenä lauseessa vielä optio sarjavalimistukseen, mutta keskustelu jatkuvat tämän tilauksen toimituksen jälkeen.

26 tykkäystä

Eilen on ollut 16.00 suomen aikaan call, mutta ilmeisesti ei suurempia uutisia kun ainakaan tuolle Saksalaiselle foorumille kukaan ei siitä ole kirjoitellut. Tähän on päässyt ilmeisesti mukaan newsletterin tilaajille lähetetyllä linkillä, itse laitoin tilaukseen jospa pääsisi seuraavaan mukaan:

https://www.lionemobility.de/en/newsletter

11 tykkäystä

…ja sama Englanniksi

https://www.lionemobility.de/en/news/lion-smart-receives-development-order-for-battery-integration

5 tykkäystä

nettisivut saaneet uuden ilmeen: https://lionsmart.org/en/homepage/

18 tykkäystä

Olen yrittänyt tonkia Lion Smartin mahdollisuuksia päästä muihin kuin Bemarin autoihin. Myyntisyklit taitavat olla melko pitkiä ja autonvalmistajat avioituvat herkästi omaan hovihankkijaan kuten BMW tehnyt Lionin kanssa. Tässä kuussa on kuitenkin tullut hieman säröä Fordin ja Volkswagenin akkutoimittajaan.

https://www.bloombergquint.com/business/lg-chem-wins-u-s-import-ban-on-sk-innovation-ev-batteries

SK Innovation Co.’s South Korean-made batteries will be banned from the U.S. for 10 years, dealing a potential blow to efforts by Ford Motor Co. and Volkswagen AG to ramp up production of electric vehicles.

Artikkeli väittää autonvalmistajien siirtyvän kotimaisiin toimittajiin Jenkeissä, mutta ainahan sitä toivoo, että katsoisivat Lionin suuntaan kun hakevat luotettavaa partneria. Ford on investoimassa isosti sähköautovalmistukseen Euroopassa.

Se mitä Lion ottaa useasti esille viestinnässään on tämä mystinen tier 1 supplier keissi, jota on vuoden päivät kosiskeltu LIGHT akulla. Mulle on jäänyt epäselväksi kuinka isosta keissistä on kyse ja mitä se tier 1 supplier tarkoittaa. Toimittaako tämä taho akkuja ajoneuvovalmistajille vai onko kyseessä ihan ajoneuvovalmistaja? Viime vuoden investor callissa sanottiin muistaakseni, että tier 1 supplier harkitsee LIGHT akkua moneen eri ajoneuvoon (olikohan 17 eri mallia). Lionille olisi jytky jos LIGHT soveltuisi edes yhteen näistä ajoneuvoista.

Edit: tätä tier 1 kuviota oltiinkin avattu jo aikaisemmin ketjussa Lion E-Mobility AG - Huippuakkuja Saksan autovalmistajille - #84 käyttäjältä Pohjolan_Eka

11 tykkäystä

Voi olla että Leijonalle tulee myöhemmin tänä vuonna lisää tilauksia “Tärkeältä Pohjois-Amerikkalaiselta asiakkaalta” :cowboy_hat_face:

VANCOUVER, BC / ACCESSWIRE / February 22, 2021 / Grande West Transportation Group Inc. (TSXV:BUS)(OTCQX:BUSXF)(FRA:6LG) (“Grande West” or the “Company”), a leading supplier of electric, CNG, gas and clean diesel buses, today announced that it has entered into a strategic U.S. distribution agreement with ABC Companies (“ABC”), a leading provider of motorcoach and transit equipment in North America.

The ABC distributorship supports Grande West’s focus on U.S. expansion as it begins marketing the fully Buy America compliant Vicinity™ heavy duty mid-size bus, the Vicinity Lightning™ EV and Vicinity™ LT light duty models to new and existing customers.

Under the new agreement, ABC Companies, a leading provider of motorcoach, transit and specialty passenger transport equipment in the USA and Canada, will distribute the manufacturer’s Vicinity™ heavy-duty vehicles throughout the Western United States from Texas to California. The Vicinity line fills in key transit and private shuttle markets within the ABC portfolio of new vehicles for these locations, enhancing the offering to current customers while expanding to other sectors.

“As we continue to expand the ABC product portfolio, our main goal is to provide more choice and price points for operators,” said Roman Cornell, President ABC Companies. "Our customers’ needs drive our strategic priorities and after an extensive search, we found the Grande West Vicinity product line achieved best in class results across a number of the Federal Transit Authorities Altoona testing procedures. Our distribution agreement with Grande West enables ABC to offer its proven track record of customer sales, service and support with a proven, high-quality Buy America compliant product line, inclusive of their innovative new battery-electric vehicles.

“The Grande West Vicinity lineup offers added flexibility and choice to our transit customer base who already utilize ABC’s parts and maintenance services, providing a great fit for our large base of operators. With decades of experience in sales, technical, repair and maintenance support, ABC is committed to supporting heavy duty mid-size market users who can leverage the expertise of a proven market leader like Grande West,” concluded Cornell.

“We are proud to announce our distribution partnership with ABC, representing an excellent addition to our reach in the United States, particularly as we begin to market our Buy America compliant Vicinity™ buses to new and existing customers,” added William Trainer, President and Chief Executive Officer of Grande West. "In particular, ABC’s well-established reputation for EV sales in the California market will prove invaluable as we bring our new Vicinity Lightning™ EV bus to market. We look forward to working closely with Roman and the ABC team going forward."

Seuraavaa posaria odotellessa… :sunglasses:

48 tykkäystä

Bussit on hyvä markkina olla mukana. Käsittääkseni bussit sähköistyvät tällä hetkellä markkinaehtoisesti eli kuvio ei ole kovin riskialtis poliittisille riskeille / regulaation etenemiselle vaan etenee itsestään omalla painollaan.

Esim. HSL:n linjakilpailutuksissa on ollut viime vuosina minimimäärät sähköbusseille (esim 25%), mutta monesti halvimman tarjouksen antaja on ollut toimija jolla sähköbusseja on ollut huomattavasti suurempi osuus kuin tämä (eli siis sähköbusseilla on edullisempi ajaa monia linjoita kuin dieselillä).

Esim:

“HSL:n vaatimus oli, että kilpailussa mukana oleville Leppävaaran linjoille tulisi vähintään viisi sähköbussia, mutta autoja tulee kuusinkertaisesti”, HSL:n Joukkoliikenne-osaston johtaja Tero Anttila kertoo.”
Helsingin seudun linjoille tulee 30 uutta täyssähköbussia | Uutiset | HSL | HSL.fi

Myös ekologisuusperspektiivi on näissä busseissa ihan eri tasolla kuin jossain Teslassa. Bussissa voi olla range huomattavasti pienempi kun bussia voidaan ladata aina päätepysäkillä. Eli ajatelkaa miten paljon vähemmän joudutaan sitomaan akkuihin harvinaisia metalleja: litiumia ym. per ihmistä kuljetettu kilometri. Sähköbussit ovat aidosti ekologisia innovaatioita jo tämän päivän teknologialla.

10 tykkäystä

Onko muilla hävinnyt mahdollisuus käydä kauppaa tällä Nordeassa? Osakkeet toki näkyy edelleen, mutta sekä osto- että myyntinapit harmaana.

1 tykkäys

Mulla sama, mistä lienee kyse?

Sama Nordnetissä. Kummallista.

1 tykkäys

Kyllä Nordnetissä näyttäisi löytyvän ihan normaalisti?

1 tykkäys

Kahteen eri otteeseen ollut minuutin pari harmaana. Nyt taas oli aktiivisena, mutta ei näy ollenkaan ostoja tms. tälle päivälle.