Moikka, oikein tulkitsit. Tykkään ajankäyttösyistä vastata laajemmin ketjujen tai artikkeleiden muodossa yhtiökohtaisiin ajatuksiin, mutta heitetään tällä kertaa hieman ajatuksia alle.
Aloin opiskelemaan laajemmin premium-/luksuskuluttajayhtiöitä niin sen vanavedessä halusin myös altistusta sektoriin. On veren kerjäämistä nenästä avata positio vaikeuksissa olevaan alisuoriutujaan, joka teknisessä mielessäkin vielä syöksykierteessä. Omistus on (onneksi) salkun pienemmästä päästä ja nyt -30% pinnan alla, tämän vuoden ylivoimainen alisuoriutuja salkussa. Koska itse odottanut heikkouden jatkumista niin positioon jätetty reilusti kasvatusvaraa, jos vire yhtiössä ja kohdemarkkinoilla paranee.
Kuuntelin Burberryn puhelun eilen. Iso ongelma tuntuu olevan, että toivat paljon uutta mallia downturniin. Nyt on sitten liikaa erilaista kamaa ja joutuu sitten discounttaamaan varastoja pois - perinteinen vähittäiskauppaongelma. Tähän varautumisessa toimitusjohtaja sitten möhli ja sai siirtyä.
Uusi CEO ei ainakaan puhelun perusteella tässä vaiheessa toisi mitään uutta strategiaa vaan lähinnä toteuttaisi säästöt ja olemassa olevaa strategiaa entistä paremmin. Luova johtaja Daniel Lee olisi kaiketi myös jäämässä. Ainakin osingon poisto oli hyvä veto vaikkakin tietty hallituksen. Tykkäsin myös kuinka ison liikkeen hallitus oli valmis kerralla tekemään, vaikka tietysti kurssi jo -75% huipuista (oma positio -30%) eli vahinkoa jo tapahtunut paljon.
Burberryllä on muutama todella ikoninen klassikko ja jossain törmäsin hyvin niiden uniikkiin kulmaan “luxury that protects from weather”, mistä oivana osoituksena niiden firman synnyttänyt “trench coat”. Sateisesta brittien saarista kannattaa tuolla tapaa ottaa mahdollisimman paljon irti. En pidä edes kovin vaikeana siirtää yli 150-vuotiaan tunnetun brändin fokusta takaisin juuriin ja päämäärätietoista kulukuuria päälle.
Burberryn arvostus on nyt karkeasti EV/GP < 2 ja EV/S < 1,2. Eihän noilla tietenkään mitään tee jos firma ei ikinä käännä tekemistä. Jos siinä onnistuu niin on mielenkiintoiset kertoimet huomioiden, että 20 vuoden ajan yrityksen liikevoittomarginaali yli 15% eikä mikään epäeettinen skandaali varsinaisesti yhtiöön ole iskenyt - lähinnä huono toteutus ja heikko (erit. kiinalainen) kuluttaja.
Kiinasta ovat viikon sisään varoittaneet nyt myös kellovalmistaja Swatch sekä Hugo Boss, joiden kurssit muistuttavat Burberryn vastaavaa. Burberry joukon heikoin toteuttaja tällä hetkellä, mutta osoittaa laajempaa ongelmaa sektorilla. Tietty high-end luxury (LVMH, Hermes) porskuttaa paljon paremmin, kun kohderyhmänä Burberrystä poiketen ultrarikkaat. Jatkan aiheen opiskelua ja tarkoitus on kärsivällisesti kärkkyä käännettä, vaikka fiksumpi ja osaavampi tekisi kaikki ostot juuri käänteen hetkellä tai pysyisi kokonaan poissa aina riskisestä käännetilanteesta. Itsestä ei siihen ole.