LVMH - luksusta salkkuun?

Katselin hieman ja huomasin LVMH/luksusosakkeiden ketjun ilmeisesti puuttuvan? Yksittäisiä esim. kosmetiikkaketjuja löysin, joten toivottavasti ei ole piilossa jotain samanlaista kuin nyt teen. Tämä on myös ensimmäinen tekemäni ketju, joten bear with me. En kerro tässä mitenkään LVMH:sta huonona tai hyvänä sijoituskohteena, vaan yritän pitää sen niin, että saa vain yleisen kuvan :slight_smile:

Tänne voisi pistää suoraan LVMH:n alla oleviin luksustaloihin liittyvät uutiset, mutta myös jos alalla heiluu tai raketoi jokin. Eli luksustuotteisiin ylipäätänsä, koska kilpailijoiden ja tämä alan asiat vaikuttavat usein suoraan toisiinsa :cowboy_hat_face:

LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton SE on valtava kasa käsityön, yrittäjyyden, muodin ja tyylin historiaa, joka on eri “sattumien”, yritysostojen ja yhdistymisien kautta päätynyt nykyiseen tilaansa. Lumipallon ensimmäisen taputtelun sai aikaan 1593 Sauvagen perhe Château d’Yquem viinitilan ostollaan, jolla he yli sata vuotta parantelivat työtänsä juoma-alalla. Tämän jälkeen 1729 ensimmäinen shampanjatalo perustettiin Nicolas Ruinartin toimesta
ruirant
Näiden jälkeen nähdäänkin jo isoja nimiä ja tapahtumia alalla, kuten 1743 Moet & Chandon, 1765 Hennessy,1816 Veuve Cliquet, 1846 Loewe, 1852 Le Bon Marche (ensimmäinen moderni tavaratalo), ja isot osat palapelissä 1845 Louis Vuitton sekä 1859, kun Hennessy keskittyy globaaliin myyntiin, jonka jälkeen ensimmäinen lasti myytiin Kiinaan. Tästä saavutukset vain jatkuvat, kun 1889 tuoksualalla Guerlain valmistaa ensimmäisen tuoksun synteettisten raaka-aineiden kanssa, Villa-alalla 1924 aloittaa Loro Piana ja Christian Dior sytyttää nykyisen luksustuotekonseptin kipinän Miss Dior kokoelmalla. LVMH:n syntytarinaan liittyviä tekijöitä on paljon muitakin, mutta voisimme hypätä näistä merkittävimpiin, jotka ovat 1971 Moët Hennessy yhdistyminen ja 1987 tapahtunut Moët Hennessy ja Louis Vuitton sulautumiskauppa. Tässä kohtaa mukaan tulee Ranskalainen liikemies Bernard Arnault. Vuoden 2017 lopussa LVMH:n ainoa suurin osakkeenomistaja oli Arnault Family Group, Bernard Arnaultin holdingyhtiö. Konsernin määräysvalta oli 46,84 % LVMH:n osakkeista ja 63,13 % sen äänivallasta. Mutta miten tähän päästiin ja miten hän liittyy sulautumiseen ja LVMH:n tarinaan?

Arnault on syntynyt yrittäjäperheeseen, jonka rakennus- ja kiinteistöyhtiössä hän myös myöhemmin opintojensa jälkeen työskentelikin, Arnault muutti perheensä kanssa hetkeksi Yhdysvaltoihin 1981 sosialistien valtaannousun takia, mutta palasi takaisin Ranskaan 1983. Tällöin hän osti Boussac tekstiiliyrityksen, johon Christian Dior kuului. Hän nosti CD:n uusille vesille ja vei firmaa eteenpäin. Tämä tuli hänen 1980 saadusta ideasta liittyä luksusbrändeihin. Tästä hieman eteenpäin, ja hän alkoi työskentelemään Moët Hennessyn toimitusjohtajan Alain Chevalierin ja Louis Vuittonin presidentin Henry Racamierin kanssa yhdistetyn luksustalon perustamisesta. Tämä konserni onnistui vuonna 1987 ja yleellisyystavaroihin erikoistunut monialayhtiöjätti LVMH syntyi. Tämän idean kipinä myös sai aluilleen Ranskalaisen Kering ja Sveitsiläisen Richemont monialayhtiön tarinan.

Tästä eteenpäin LVMH onkin ostanut osuuksia/kokonaan eri firmoja, jonka ansiosta heidän portfolio on ainoa alalla joka kattaa tuotekategoriat Wines & Spirits, Fashion & Leather Goods, Perfumes & Cosmetics,Watches & Jewelry, Selective Retailing ja muuta. Näiden sisaryhtiöiden alle mahtuu 75 eri luksustaloa, yli 175,000 työntekijää ja 64,2 miljardia euroa myyntiä.

Tässä vielä heidän omin sanoin: "Created in 1987, the LVMH Group today comprises more than 75 exceptional Maisons, each of which creates high-quality products. It is the only group present in all five major sectors of the luxury market: Wines & Spirits, Fashion & Leather Goods, Perfumes & Cosmetics, Watches & Jewelry and Selective Retailing. LVMH currently employs over 175,000 people across the world and reported sales of 64.2 billion euros in 2021.

Over the centuries, our Maisons have carefully preserved and enhanced their tangible and intangible heritage by resolutely focusing on the quality of their products and services. Vertical integration across the value chain cultivates this excellence both upstream and downstream, from sourcing of the finest raw materials to production and selective retailing. This model guarantees the excellence of our products over time. Our products are designed to last from generation to generation, aligned with our vision of a truly timeless art de vivre.

Just as we never compromise on the quality of our products – the source of our business success – we are every bit as uncompromising about our ethics and our underlying social and environmental responsibilities. This is why we constantly strengthen our commitments, year after year. LVMH has always been strongly committed to ethical behavior and insists on integrity in all our activities and relations, whether with employees, partners or other stakeholders. These commitments constitute a clear response to the issue of the ethical responsibility of businesses in general, and reflect the leadership that a group such as LVMH is expected to show, both for French society and internationally. As the leader in our industry, we actively engage with these responsibilities"

Ja BA:n oma kommentti:

Kattaus LVMH:n alla toimivista firmoista:


Kattaus on mahtava eri aloilla ja hajautusta riittää. Tiedän itse henkilökohtaisesti hieman enemmän tuoksuista kuin täysi “tavis” niiden parissa, vaikka en nyt ihan täysi tietäjä olekkaan. Heillä on oikeasti laadukkaiden ja arvostettujen tuoksutalojen tuotteita allansa.

Luksus alana
Luksus on hyvin mielenkiintoinen, kilpailtu ja usein jopa vihattu ala. Katteet ovat usein valtavia, tuotteita viedään käsistä tekaistun vähäisyyden nimissä ja saatu status tuotteiden mukana ajaa alaa vuodesta toiseen eteenpäin. Applen tavoin luksustuotteissa talot panostavat kokemukseen. Kaupassa voi olla kaupanteon jälkeen shampanjahetki ja saat ison logokassin kävellessäsi ulos kalliista putiikista. Laukuissa ja vaatteissa on jonot ja vain tunnetut asiakkaat “saavat soiton” halutuista tuotteista myyntihenkilöltä. Jotain tuotteita voi vain saada paikan päältä hetken, joten mietintää ei kovin kauaa ostossa voi harrastaa, jos haluat tietyn haluamasi tuotteen.

Ostajakunnasta mielenkiintoisen tekee sen äärimmäinen jakautuminen. Toisessa ääripäässä on henkilöt, jotka ovat syntyneet perheyritykseen joka ei ota isoja riskejä ja on toiminut avainhenkilönä tietyssä alassa vuosisatoja. Heillä usein esimerkiksi inflaatio ei ole ongelma, kun kauppareissun aikana ostettujen kenkien verran on jo tullut tilille rahaa. He usein ostavat juuri laadunkin takia näitä vaatteita. Sitten on se toinen ääriesimerkki joka ostaa tekaistun statuksen takia vaatteitta joihin heillä ei olisi järkevän talousosaamisen kulmasta varaa, mutta he päättävät ostaa näitä tuotteita kuitenkin. Tässä välissä on kultainen keskitie, jonka tilanteella on varaa ostaa merkkituotteita aina silloin tällöin. He ostavat laadukkaat ja vuosia kestävät nahkakengät itselleen palkintona hyvästä vuodesta. Luksustuotteitakin on todella laidasta laitaan ja toiset on enemmän logopainoitteisia kuin toiset, jolloin statuksen tietää vain tästä merkistä tietävät. Nämä “varattomat” ostajat eivät usein ole niitä, jotka ostavat Loro Pianan 3000 euron paidan ilman mitään näkyviä logoja.

Mutta entäs alan kasvu vuosien aikana ja maailmantilan yleinen vaikutus?

Luksusmarkkina otti hieman turpaan koronan aikaan ja vuonna 2008.
n
nn
Luksuksen myynti voi todella nopeasti menettää paikkaansa yllättävissä maailman tilanteissa. Nousevia kuluja myös saadaan puskettua takaisin hintoihin, kuten monella muullakin alalla. Varakkaampi väki jatkaa inflaatiosta huolimatta tuotteiden ostoa ja nykyisessä tilanteessa luksustuote voikin pärjätä odotettua paremmin. Tämä on luksusalalla se etulyönti, vaikka halvemmat vaatemerkit saavatkin ne poistuvat asiakkaat.

Second hand:

Onko luksusmarkkinaan tulossa ison siivun syönti? Itse en usko, vaikka kestävämpi/halvempi uusiokäytön buumi onkin juuri nyt päällä. Shampanja todennäköisesti tulee olemaan juhlapöydän juoma ja hajuvettä laitetaan puvun kanssa juhliin. Status ja tuotteiden laadukas presentaatio on omasta mielestäni liian syvällä jo ihmisten arvostuksessa. Aasiassa markkina luksustuotteissa on ollut isossa nousussa jo pitkään, ja he ovat esimerkiksi kosmetiikkatuotteissa isoimpia ostajia.

Tästä pääsee LVMH:n Q3 2022:

Ja tässä muutamia ottoja sieltä:





Ja yleistä:



LVMH:n kurssikäyrä:
jkjkj

Voisi lopettaa Bernardin lausahdukseen tämän katsauksen “Luxury goods are the only area which it is possible to make luxury margins”.

Lisättävää ja korjausta voi kommentoida.

59 tykkäystä

Lisäksi muuta tähän koskien:


kuva

Nettiostaminen on varmaan esimerkiksi Koronan aikaan ollut aika iso huokaisu alan myynnille. Ihmiset haluavat muutenkin tavaraa suoraan ovelle ja ehkä putiikkia ei löydy välttämättä aivan vierestä/maasta ollenkaan. Sitten on tietty Goyard, jonka idea on täysin se ettei maailmassa ole kuin 35 kauppaa. Tuossa on etsityimpien joukossa useampi LVMH:n talo, mikä aina hyvä asia. Vaikeiden aikojen vaikutus myös on historiallisesti ollut kohtalaisen lyhyt ja osakkeen/myyntien painuminen ei ole johtanut täyteen katastrofiin.

7 tykkäystä

Tästä haastattelusta saa myös vähän käsitystä LVMH:sta firmana. Luksus on todella mielenkiintoinen ala, jään seuraamaan tätä ketjua.

6 tykkäystä

Tässä on englanniksi toinen tämmönen nopea kattaus ja hieman sellaista, mitä en jaksanut tuohon ketjun avaukseen lisätä.

7 tykkäystä

Tulee myös olemaan mielenkiintoista nähdä miltä tämän vuoden ja 2023 joulu tulee näyttämään maailmalla Jos ensi vuonna kyykättäisiin. Myös Euroopan joulumyynnissä voisi kuvitella näkyvän ei ultrarikkaiden tippumista tänä talvena. Tai ainakin luulisi, että kotitaloudet varautuu hieman ja ei osta ehkä niin isoja ostoja.



Nämä liikkeet kuitenkin myy sitä lahjatavaraa millä on se shokkivaikutus avatessa ja mitä ihmiset pitkäänkin haaveilevat. Tässä kohtaa hyvä etu on taas juuri varakkaampi ostoväki joulukautena.

2 tykkäystä

Luksuksen myyminen on kauppias työtä vaikeinta.

LVMH:sta on ihan hyvä juttu 50 Maailman vaarallisinta yhtiötä -kirjassa. Toki kirja on hieman populisoitu.

LVMH elää sillä, että ihmiset haluvat näyttää yksilöllisyytensä. Rajattujen määrien kaupassa pätee hieman samat lait kuin taidekaupassa. Jos saadaan luotua sellainen tilanne, että kappaleita on rajallinen määrä, hinta voi nousta rajattomasti. Toki vaatii sen, että tarpeeksi moni haluaa sen tuotteen, jonka tarjonta on rajallista.

Jostain syystä taloudellisesti vaikeina aikoina tai yhteiskunnan varallisuuden kasvaessa epätasaisesti ihmisille tulee enemmän tarvetta näyttää menestyksensä. Usein myös lainausmerkkeihin laitettuna.

Tuohon koronavuosien takapakkiin…

LVMH:n liikkeitä on paljon lentokentillä ja risteilyaluksilla. Monille on syntynyt tapa ostaa verovapaasti matkustaessaan tsi tuoda tuliaisia. Itseä tässä hetki takaisinpäin melkein nauratti lentokentällä katsellessani niitä liikkeitä, kuinka moni oikeasti on LVMH:n liike. Ei moni varmaan tajua siinä ihmetellässä menevänsä joka kerta LVMH:n myymälään. :sweat_smile:

Ehkä siis matkustamisen normalisoitumisella on yllättävän suuri merkitys juuri LVMH:n myyntiin.

13 tykkäystä

Hyvä lisäys tuo lentokenttä/muu taxfree kiinni oleminen. En muistanut lisätä sitä tuohon.

Näyttämisen lisäksi on onneksi vielä jäljellä laadun arvostamista maailmassa, kuten Loro Pianan tuotteet. Iso osa näiden muotitalojen tuotteista on nykyään tehty juuri tätä räikeää myyntikuntaa varten. Niissä tuotteissa ei pysty millään nähdä sitä brändin historiallista tyylisuuntaa, jota on alunperin haluttu näyttää, joten sanoma on ns. pilalla. Se ei kuitenkaan ole usein kuin osa kokoelmista.

Rajattujen määrien kaupassa usein hinnat ovat MSRP:llä ”lukittu” (vaikka hintoja nostetaan kulujen noustessa), kuten kelloissa ja kaupasta ulos kävellessä hinta nousee esim. Birkineissä, kun haluttavuus on aivan tähdissä.

LVMH on myös siitä ”hyvä” (ainakin sijoitusmielessä), kun se omistaa juuri todella ison osan liikkeistä, joita näät juuri vaikka kävellessä lentokentällä. Hieman sama kuin ruokakaupassa 90% hyllytuotteista omistaa 5 firmaa.

2 tykkäystä

Yritysosto Italiasta Watches & Jewelry -puolelle. Hankala sanoa, onko kyseessä merkittävä lisäys vai ei, kun LVMH näistä kovin vähän numeroita kertoo.

https://www.lvmh.com/news-documents/press-releases/lvmh-strengthens-its-position-in-jewelry-with-the-acquisition-of-pedemonte/

4 tykkäystä

Useamman päivän vanha juttu, mutta ajattelin jakaa, kun LV on LVMH:n/muotialan iso nappula.

48% tuotoista tuli Fashion & Leather goods osasta ja LV luonnollisesti on iso osa sitä, joten tulevilla/mahdollisesti kiinnostavilla kokoelmilla on väliä.

2 tykkäystä