Nostan muutaman itseäni mietityttäneen aiheen, saattaa toki olla, että näitä on aiemmin jo sivuttu. Jospa näistä saa muotoiltua myös kysymykset Tiinalle tai herättää edes keskustelua ketjuun.
Partnerimalli
Näkeekö Marimekko, että Aasian markkinoilla käytetty “loose franchise” / partnerimalli voisi toimia myös muilla alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa tai Keski-Euroopassa? Omilla myymälöillä on kerrottu olevan keskeinen rooli brändi-imagon ylläpitämisessä, koko tuotekonseptin markkinoinnissa sekä myynnin kehittymisen seuraamisessa. Partnerimallissa kyseiset hyödyt saadaan myös, mutta on pääomakevyempi sekä luultavasti nopeampi tapa kasvattaa myymälöiden maantieteellistä peittoa?
Kuinka jo nykyisten partnerien kautta liikkeiden mahdolliset lisäykset tapahtuvat? Eli lähinnä keneltä aloite tulee? Mitkä tekijät vaikuttavat päätökseen avata uusi liike uudelle alueelle partnerin toimesta? Kartoitatteko jo etukäteen kuinka nykyisillä partnereilla on halua tai kykyä määrällisesti uusien liikkeiden avaukseen tai onko jotain muita vaatimuksia?
EMEA ja piratismi
CMD esityksissä huomioni kiinnitti seuraava kuvaaja. Ymmärrän toki, että EMEA ei kuulu tällä hetkellä keskeisiin kohdemarkkinoihin eikä omia liikkeitä ainakaan vielä ole samassa määrin kuin muilla markkinoilla. Pohdin kuitenkin liikevaihdon ja brändimyynnin välistä suht suurta eroa.
2022 EMEA vastasi 9,6% liikevaihdosta mutta 28% brändimyynnistä.
2023 puolestaan 8% liikevaihdosta ja brändimyynnistä 20%.
2023 Q4 kerrottiin seuraavaa: “EMEA:n alueella tukkumyyntiä heikensivät toimenpiteet harmaaviennin kontrolloimiseksi.” Eli kontrollitoimina myyntiä rajoitetaan.
Tänä vuonna H1 aikana EMEA laski vielä -23%. Tukkumyynnin lasku jatkuu yhä mainituista toimista johtuen(?).
Liikevaihdon ja brändimyynnin välillä on siis varsin suuri ero, joka on kaventunut kontrollitoimien takia vähentämällä tukkumyyntiä?
Kysymys: Onko rajoitustoimia yhä jatkettu ja miten yhtiö näkee tilanteen kehittymisen. Mutta tärkeämpänä minkälaisen mahdollisuuden yhtiö näkee konvertoidakseen isomman osan alueen brändimyynnistä omaksi liikevaihdoksi? Mitkä voisivat olla potentiaaliset toimet? Millainen vaikutus voisi olla omalla lokaalilla presensillä? Pariisi ainakin mainittu uutena avainkaupunkina.
Maripedia eli Marimekko-printtien virtuaalikirjasto näyttää olevan myös suljettu. Liittyykö kenties piratismiin?
Kiitos.