Metso - Edelläkävijä kiviainesten käsittelyssä

Osaako joku sanoa miksi nuo Metso Outotec omistukset näkyvät yhä edelleen Nordean OSTilla hankintaerinä? Sama juttu Neles omistusten kanssa. Pitääkö sinne itse käydä syöttämässä joku lähtöarvo vai mitä ihmettä?

Kannattaa varmaan käydä itse syöttämässa hankintahinta. Arvonmuutos kohdasta löytyy muokkaa

Joo, hassuahan tässä on se, että kun ei itse noita ole ostanut. Olin siis jo vanhan Metson omistaja. Ilmeisesti nuo lähtöhinnat / -arvot oli määritelty etukäteen ja ne näkyy jostain? Hieman hämmentävää :thinking:

Ihmettelin ja ihmettelen edelleen samaa.
Yhdistyneen Metso-Outotec hinnat ovat aikaisempia Outotec hankintahintoja ja Neleksen alkuperäisiä Metson hankintahintoja.
Mietin, uskaltaako noita mennä muuttelemaan itse, jos Nordea kuitenkin jossain vaiheessa tekee itse korjaavan muutoksen ja sitten ollaan taas sormi suussa.

Eiköhän tuo ole tehty niin että kyseessä on vain käyttäjän iloksi korvaava hinta jotta ruudulle tulis kivempaa dataa ja todelliset ostohinnat eivät muutu systeemissä.

Ota vanhat ylös talteen jos ahdistaa :smiley:

Vastasivat, että pitää itse muuttaa. Jotakin tuli sinne sit laskeskeltua.

Ok! Näin itsekin järkeilin, mutta silti tuntuu jotenkin oudolta, että näin. Ei kai tuolla periaatteessa niin väliä ole, mutta salkun kehityksen kannalta ajattelin. Pitää vetäistä sinne jotain mutua ja sillä hyvä :grin:

Katsoin Metson ja Outotecin euromääräiset tuotot salkkuraportista 1.7. aamulla juuri ennen muutoksia ja laskin niiden perusteella Nelekselle ja Metso Outotecille uudet hankintahinnat. Prosentit näyttää todennäköisesti väärin, mutta ainakin tuotot euroina pitäisi olla nyt oikein.

Etsinnässä Outotecia pidempään kuin vuoden seurannut henkilö.

Kysäisen nyt näin foorumilta omaan googlaus laiskuuteen nojaten; Mitä tapahtui Outotecin osalta 2018 kesäkuun ja 2019 tammikuun välillä? Mitkä uutiset aiheuttivat osakkeen pudotuksen 8,4e aina 3e asti?

Itse seurannut osaketta vasta sen jälkeen ja vaikuttanut hyvä pöhinä olevan. Hyvä olisi ymmärtää taustoja myös. Kiitos jo etukäteen!

3 tykkäystä

Muistelen että joku kustu projekti ainakin oli josta tuli melkoiset alaskirjaukset.

Vanha juttu 2019 alusta

Ja samaan aikaan tulos kyykkäsi muutenkin ja ilman tätäkin olisi ollut vähän miinuksella. Tilaukset sakkasivat, liikevaihto sakkasi…

3 tykkäystä

Eikös tuo iso varaus ole edelleen mukana. On mennyt meikäöäiseltä ohi jos on sopuun päästy asiakkaan kanssa. Toivottavasti osan varauksesta saisi tuloutrttua pian. Onko kukaan kuullut uutta tästä keissistä?

1 tykkäys

Eikös siellä ihan lue, että itse muutetut hinnat on vaan ns. omaksi iloksi ja eivät välity verottajalle.

Moi Eywin, Jarnisin esiin ottaman 110 MEUR:n ylimääräisen kuluvarauksen (Saudi-Arabian ilmeniittisulattoprojekti) lisäksi syksyllä 2018 kaivosalan investointinäkymät alkoivat heiketä suhdanteen kypsyessä länsimaissa, Kiinan talouskasvun hidastuessa ja Kiinan-USA:n kauppasodan noustessa esille. Lisäksi kuparihuuma alkoi haihtua ja kuparin hinta laski tasolle, joka ei enåä stimuloinut investointeja. Q3’18-raportissaan Outotec myös laski koko vuoden 2018 EBITA-marginaaliohjeistuksensa 5-7 %:sta 5-6 %:iin. Yhtiön viestinnässä nousivat myös tuolloin enemmän esille yksittäiset huonokatteiset projektit (“high-impact projects”), jotka rasittaisivat tulosta Q4’18-Q1’19:llä. Lopuksi voi vielä todeta, että kurssitaso jolta laskuun lähdettiin oli hyvin vaativa. Terv. Eki

25 tykkäystä

Kiitos vastauksestasi Erkki. Yli 50% pudotus osakkeen arvostuksessa herätti mielenkiintoni ja vaikuttaa todella radikaalilta tämän kokoluokan yritykseen.

Ilokseni huomasin, että vanhat Analyytikon kommenttisi ovat avoimia ja näistä pääsee tutustumaan tarkemmin asiaan. Tosin nuo vanhat laajemmat raportit ovat maksullisia. Sen tarkemmin kantaa ottamatta Inderesin politiikkaan aiheesta, itse opiskelijana saan kauppalehden kautta uusimmat raporttinne ja olen kiitollinen niistä!

5 tykkäystä
5 tykkäystä

Näillä vedätys uutisilla kurssi laski perjantainakin.Aavistelen illaksi kurssin menevän punaiselle enkä tietenkään toivo sitä.Tämä yhteenliittymä ei saa nyt tuulta purjeisiin sitten millään.Uutisointi on inderesillakin johtajien palkitsemisuutiset uudessa metso-outotecissa vaikka eivät ole mitään vielä kerinneet tehdäkkään.Töihin vain kiireesti ja uusia isoja tilauksia kehiin.Tämä 5 % nousun sulaaminen ilman isompia uutisia on tyypillistä myös nokialle ja outokummulle.


Laitetaan tähänkin ketjuun tämä Kauppalehden uutinen, jossa pieni kirjoitus Metso Outotecistä, kun kaikki eivät välttämättä kahvihuonepalstalla vieraile :slightly_smiling_face:. (otsikko harhaan johtava, toimittajan oma näkemys ainoastaan)

1 tykkäys

Yhdistymisestä oli mainio videokin postattu Youtubeen :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Niihän siinä kävi kuten ennustin.Olis mukava kuulla Vesolan näkemys yhdistymisen jälkeisestä kurssi liikkeestä alaspäin.En tosin tiedä saako hän kommentoida sellaista työn vuoksi.Heillä on jonkinlaisia rajoituksia.Monilla muillakin oli sellainen käsitys että mennään kuuteen että heilahtaa mutta toisin kävi ja ollaan kaukana inderesin 5,7 euron tavoitehinnasta.Pelolla odotan hexin parin prosentin miinuspäivää.Salkussa on ja paljon metso outotecia .

1 tykkäys

Rauhotu nyt vähän, se on sitä paitsi tavoitehinta 12kk:n päähän

12 tykkäystä