IT-palvelusektori sijoituskohteena

Olen töissä itse IT-alalla konsulttina ja haluisin sijoittaa samalla toimialalle. Oman tutkimukseni mukaan pörssissä on ainakin seuraavat yhtiöt Vincit, Innofactor, Gofore, Digia ja Tieto. Mahdollisesti myös muita. Onks muut sijoittaneet näihin? Kuka näistä firmoista tulee tekemään parhaat rahat tulevaisuudessa?

Syy sille miks haluisin sijoittaa IT-alaan (vaikka joku sanoikin mulle että ei kannata sijoittaa siihen missä on itse myös töissä koska jos hommat menee huonommin, niin menee sekä työpaikka että sijoitukset), on se koodareilla tehdään oikeasti nyt paljon rahaa. Jos osaat koodata, sut myydään asiakkaille heti hyvään hintaan konsulttina. Tähän aaltoon haluisin todellakin mukaan.

3 tykkäystä

Listaan voisi lisätä Nixu, F-secure, Efecte, Heeros? Ei taida olla puhtaita palveluyhtiöitä kylläkään…?

Mua hämmentää se että miten Innofactor voi olla niin huono… muut koodarit revitään käsistä ja voi pyytää mitä tahansa työstään, mutta jos meet innofactorille niin kukaan ei halua ostaa sulta työvoimaa :joy: sijoitin siis Innofactoriin kun se oli vielä hyvällä radalla ja turskaahan sillä tuli. Selittäkää joku fiksumpi mulle…

1 tykkäys

Innofactortilla ei tainnu laajentumissuunnitelmat mennä täysin putkeen ja sitä kautta jouduttu laittaa resursseja sisäisten ongelmien selvittämiseen. Potentiaalia siis on huomattavasti, kunhan sisäiset ongelmat saadaan ratkaistua.

Myöskään pelkästään se, että allalla on paljon kysyntää ei tee alasta hyvää rahantekokonetta. Varsinkin edellä luotellut yritykset perustuu skaalautumattomien palvelujen tuottamiseen ja alalla on työntekijöistä pulaa, niin se tietää merkittävää kustannustason nousua palkkojen muodossa. Mitäs sitten kun kysyntä vähän laskee, niin ollaan kovapolkkasten koodarien kanssa lirissä.

Olennaista on se mitä yritykset maksaa ja minkään trendin perässä ei pidä juosta. Surkea yhtiö surkealla allalla voi olla huippusijoitus, jos hinta vaan kohdillaan. Hinta ratkasee eikä mikään muu.

1 tykkäys

Ongelma hinnan tarkastelemisessa on se että se on todella spekulatiivista. Innofactor oli hinnaltaan halpa mutta kun ongelmat realisoituivat niin hinta putosi eikä ollutkaan halpa. Sen takia suosittelen IT-alan firmoissa katsomaan millainen kulttuuri ja millaiset referenssit yhtiöllä on ja sijoittamaan sen mukaisesti. Hyvä kulttuuri ja teknologinen osaaminen vetää muita koodareita luokse ja antaa yhtiölle parempaa kasvuajuria tulevaisuutta varten. Esimerkkinä Gofore loistaa nimenomaan hyvällä kulttuurilla ja SiiliSolutions sen sijaan loistaa teknologisella kulmalla, heillä paljon autoihin liittyvää osaamista. Tällaiset seksikkäät referenssit vetää hyviä koodareita luokse.

3 tykkäystä

Jos nyt olis pakko johonkin laittaa rahaa kiinni, niin itsekin laittaisin Goforeen. Oli Inderesin yhtiöillas niin hyvä puhe heidän tavasta motivoida työntekijöitä, hieno kultturi yrityksessä.

6 tykkäystä

Goforea tuli otettua listautumisannista a 6.35€/kpl eikä ole tarvinnut katua. Timur Kärki oli vakuuttava myös Sijoitusmessuilla Tampereella nyt keväällä. Syksyllä yli 10eeron lappu.

3 tykkäystä

Samaa mieltä, että tässä sektorissa kannattaa sijoittajan ainakin jollain painolla olla mukana. Nämä firmat rakentavat digitaalista yhteiskuntaa ja koska kyseessä on palvelubisnes, niin ei tarvitse sijoittajana niin paljoa kantaa teknologiariskiä / ottaa näkemystä voittavista teknologioista. Toki kääntöpuolena heikompi skaalautuvuus.

Meillä ostettu Digiaa mallisalkkuun ja löytyy pikkaisen myös omasta salkusta. Digia on selkeästi sektorin edullisimpia yhtiöitä melkein kaikilla mittareilla. Yhtiö on ollut alisuorittaja, mutta nyt on alettu saada merkkejä käänteestä. Arvostuksen pitäisi korjata ylöspäin jos tuo käänne jatkuu.

Gofore on älyttömän kiinnostava ja laadukas firma (kasvunopeus, kannattavuus), mutta osake hintavimmasta päästä (2x liikevaihto palveluyhtiöstä on paljon…). Mitä toimialaa olen seurannut ja jatkuvasti kuulustelen ristiin eri toimijoita, en ole ikinä kuullut kenenkään sanovan mitään pahaa Goforesta. Koodaripuolelta en ole myöskään kuullut koskaan mitään negatiivista firmasta. Löytyy kyllä omalta ostolistalta heti kun hinta on minulle kohdillaan :grinning:

8 tykkäystä

Onko Mikael mitään työantajamielikuvatilastoja näistä it firmoista? Kuka houkuttelee eniten työntekijöitä? Se ratkaisee minusta kuka tän pelin voittaa pitkässä juoksussa.

Haha löysin suomi24 keskustelun Goforeen aika hauskoja kommentteja. Siinä vähän vastapainoa Mikaelin positiivisella kommenteille :smiley: Gofore työpaikkana? - - Suomi24 Keskustelut

5 tykkäystä

Itsekin haluaisin tältä sektorilta yhden toimijan salkkuuni, mutta mun on jotenkin todella vaikeaa hahmottaa näiden yhtiöiden liiketoiminnan luonnetta. Esim. alan syklisyys on mulle melkolailla täysi arvoitus, vaikka siellä taustalla toki on vääjäämätön kehitys kohti yhteiskunnan digitalisoitumista joka varmasti tukee sektorin pitkän aikavälin näkymiä.

Jos lähtisin roiskaisemaan, roiskaisin joko Digiaa tai Vincittiä. Mutta ainakaan tän hetken ymmärryksellä tuskin tulee tehtyä ostoja, koska on todella epämiellyttävä ajatus omistaa yhtiötä jonka bisnestä ei kunnolla ymmärrä. :smile:

Gofore-tyyppisissä firmoissa johdon ei juuri kannata asetella koodareille ymv. kovin tyrmääviä työehtoja. Duunarin markkinat menossa. Luulen, että Goforen ydinduunarit ovat hyvin tyytyväisiä työolohinsa. Syksyllä siis 10erkin lappu.

Mitä mieltä olette Siilin uusimmasta yritysostosta? Vaikuttaa aika Goforemaiselta firmalta tuo Vala Group. ““VALA Groupin visiona on olla Suomen onnellisin työpaikka” Siili jatkaa investointeja ohjelmistoautomaatioon ostamalla enemmistöosuuden VALA Groupista | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

2 tykkäystä

Ei ole oikein kunnon statistiikkaa valitettavasti. Great place to work -kisat/vertailut ja vastaavat antavat pientä signaalia. LinkedInissä törmäsin yhteen kaveriin, joka oli tehnyt algoritmin jolla seurata työntekijävirtoja eri firmojen välillä :slightly_smiling_face: Alan ihmisiltä (koodarit&johtajat) kyselemällä saa tuntumaa, mutta yksittäisen henkilön näkemyksistä ei kannata tehdä liian isoja johtopäätöksiä.

3 tykkäystä

Erikoinen veto jättää VALAan vähemmistöomistus ja yhtiö omalla brändillä itsenäiseksi. Siilin perustaja hyppäsi vuoden alussa TJ:ksi ja organisaatiomallia uudistetaan nyt aika reippaasti. Tosi kiinnostavaa nähdä, miten onnistuu. Siiliä ollut vuosien ajan salkussa.

4 tykkäystä

Noi great place to work palkinnot on sitten todella naurettavia et ei kannata pitää niit kovin merkityksellisinä. Varsinkin toi alle 500 hengen sarja on luokkaa firman saunan illan jälkeen toimitusjohtaja heittää kaikkien täytettäväksi pienessä huppelissa arvostelulomakeen “tykkäätkö olla tääl töissä” kaikki laittaa sinne joo ja palkinto kotiin…:joy::joy:

7 tykkäystä

Digialle tainnut päivittyä tavoitehinta ja suositus (3,4€ ja osta kun ennen oli 2,85€ ja lisää).

Maanantaina noustaneen.

1 tykkäys

Tieto tulee syyskuussa ROASTiin :fire: ROAST Tieto 12.9.2018 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

6 tykkäystä

Tää on hyvä. Mitä huonomaineisempi firma, sitä parempi Roast :kissing_smiling_eyes:

4 tykkäystä

Itsellä jo Vincit ja Siili it-palvelukorissa. Digia ilmeisesti seuraava ja Gofore kun arvostus sallii. Luon oman it-indeksin…:grin:

4 tykkäystä