Johdanto
Treidaaminen on nyt pinnalla. Ammattilaiset, osakevälittäjät ja niiden edustajat yllyttävät laajoja sijoitusmassoja tekemään voittoa nopeatempoisella kaupankäynnillä, ovathan he pelin todellisia voittajia. Teknistä analyysia pidetään taikakaavana, joka kuin takaa voitot. Sijoittajat veivailevat tuotot pilalle, mutta vain pelin osaavat ihmiset ovat valokeilassa.
En mahda sille mitään että näen nykysijoittamisen aikalailla yllämainittuna, vaikka saattaa minulla olla myös omia ennakkoluuloja ja näkemyksiä. Näkemykseni on myös se, että treidaus ja TA saavuttanee suosiota silloin kun kaikki osakkeet nousevat. Pörssissä myös rasahtelee tämän tästä. Juuri tänäkin päivänä Kiinasta kantautuu huolestuttavia finanssiasioita. Isot tahot liikuttavat rahaa joka saa kurssit laskemaan ja tämä näkyy omassa salkussa punaisina numeroina. Se pelästyttää sijoittajat, ja osakkeita myydään lisää. Hyviä osakkeita pistetään laitaan ja myydään dipin pohjalla. Uutisotsikot täyttyvät välittömästi laskeneista kursseista ja pörssiromahduksen lietsomisesta, koska ne saavat klikkauksia. Tämäkin lisää myyntipaniikkia. Lopulta kun rauha on maassa, samat osakkeet ostetaan 100% nousun jälkeen takaisin. Kaiken aikaa sijoittajat toimivat päättömästi, tunnepohjalta ja ilman suunnitelmaa, koska kaupankäynti on helppoa, vaivatonta ja kulut on helppo kilpailuttaa. Kun ilman selkeää strategiaa ollaan markkinoilla, reagoidaan helposti jatkuviin eri lähteistä pursuaviin uutisvirtoihin. Hyviä osakkeita ostetaan pitkään pitoon, mutta ne myydään seuraavaan rasahdukseen tai kun TA sanoo niin, tai sitten kun siltä vain tuntuu. Riskitasoa pidetään korkealla, koska rikastumisen makuun halutaan päästä nyt eikä 15. päivä.
Mutta on olemassa toinenkin vaihtoehto sijoittaa. Sijoittaja voi sijoittaa yhtiön liiketoimintaan, keskittyä kaiken hälinän keskellä omistamansa yhtiön fundamentteihin, unohtaa turhat kaupankäynnit, nauttia omistajuudesta ja sen tuomista hyödyistä sekä merkityksellisyydestä yli ajan - kokea sen tuomat suuret mahdollisuudet ja laittaa korkoa korolle -ilmiö tikittämään määrätietoisesti omassa salkussa.
Blogi
Olen hionut useamman vuoden (ja hion edelleen) omistamiseen liittyvää strategiaa, mihin ei kuulu salkunhoitamista häiritsevään toimintaan keskittyminen ja turha kaupankäynti, vaan missä keskitytään yhtiön fundamentteihin ja pitkäjänteiseen omistamiseen. Kokemattomuudestani huolimatta olen valmis jakamaan toimintaani erillisellä blogilla, joka tuo hieman selkeyttä tänne Foorumille, missä treidaus ja pitkäjänteinen omistaminen menee vähän väliä hieman sekaisin. Strategiani on sijoittaa liiketoimintaan ja olla oikeasti pitkäjänteinen omistaja. Tämä ei silti tarkoita osta ja unohda; sijoituksia täytyy seurata herkeämättä. Jos liiketoiminta ei kehity oman odotuksen mukaan tai muualla on odotettavissa parempaa tuottoa, osakkeet täytyy myydä. Osakkeisiin ei saa rakastua. Olemme kuitenkin samaa asiaa jahtaamassa: vaurastumista. Mutta siihen voi pyrkiä eri tavoin. Blogini tarkoitus ja arvot ovat:
->muistuttaa minua ja lukijoita sijoittamisen perusasioista aina pitkäjänteisestä liiketoimintaan sijoittamisesta, riskienhallinnasta ja fundamentteihin keskittymisestä lähtien, suunnata huomio pois aktiivisesta kaupankäynnistä
->tuoda vähän kaivattua vastapainoa kovasti aktivoituneelle Foorumille, missä treidaus tai suunnitelmaton sähläys joka ei kuulu oikein mihinkään kategoriaan, on ottanut yliotteen ja joka voi olla vaikea erottaa pitkäjänteisestä tai huolellisesta sijoittamisesta
->antaa mahdollisuus seurata pitkäjänteistä omistamista lähietäisyydeltä, olla (parhaan kykyni mukaan) esimerkkinä kuinka pitää sijoitussuunnitelmista kiinni myös epävarmoina ja turbulenttisina aikoina
->tuoda osaltaan luottamuksen ja rehellisyyden henkeä Foorumille missä anonymia on suurta; lukijat voivat luottamuksella seurata bloggaajan liikkeitä eikä tarvitse epäillä vilpillisyyttä tai salailua, jos hakee esimerkiksi inspiraatiota omaan tekemiseen
->ajaa eteenpäin yhteisöllisyyttä ja luottamuksellisuutta kanssasijoittajiin ja foorumilaisiin toimimalla itse esimerkkinä
->osoittaa, että sijoittaminen on mahdollista elämäntilanteesta, ajankäytöstä tai esimerkiksi taidoista riippumatta
->osoittaa, että jokaisella piensijoittajalla on oikeus nauttia omistajuudesta - vauraudesta tai muusta riippumatta. Edistää osaltaan kansankapitalismia.
Lisäksi tämän tarkoituksena on vähän jäsentää ja selkeyttää omaa ajatuksenjuoksua kirjoittamalla niitä järkevään muotoon sekä kirjoitella muistakin sijoitukseen liittyvistä tai millon mihinkin mieleen tulevista asioita.
Netti on pullollaan laadukkaita sijoitusblogeja, mutta haluan suunnata tämän blogin varta vasten Foorumin yhteisölle. Olen Foorumin pitkäaikaisimmista aktiivisista käyttäjistä ja koen, että olen halukas ottamaan hieman vakavamman askeleen tässä kirjoitus-urallani. Lisäksi tänne on kätevä rajata omaa ajatuksenjuoksua, koska en haluaisi floodata aktiivisia ja laadukkaita ketjuja höpöttelyilläni. Tykkään kirjoitella ja olen itseasiassa melko pitkäänkin ekaks haaveillut, sittemmin pallotellut ja lopulta tosissani suunnittellut sekä kerännyt vähitellen rohkeutta perustaa tämä. Blogin tarkoitus suorastaan huutaa minua perustamaan tämän, joten annetaan mennä, toteutetaan jälleen yksi unelma elämässä ja katsotaan mitä tästä tulee! Jossain kohtaa tavoitteena on tulla kaapista lopullisesti pihalle eli kirjoittelisin omalla nimellä, mutta minun täytyy vielä vähän valmistautua henkisesti siihen, että tätä tosiaan voi myös lukea esim työkaverini tms. Rahasummista en mielellään puhu, mutta muuten pyrin avoimuuteen ja vilpittömään rehtiyteen kirjoittelun ja toimintani suhteen.
Kiitos lukemisesta ja muiden kirjoittelut ovat lämpimästi tervetulleita blogille, blogia kunnioittaen. En rustaa ekaa viestiä tämän pidemmäksi. Pidetään rento meno yllä!
(Pyrin seuraavassa viestissä vähän kuvailemaan taustojani ja muuta tarkemmin.)