Mikset olisi omistaja? (Blogi)

Johdanto

Treidaaminen on nyt pinnalla. Ammattilaiset, osakevälittäjät ja niiden edustajat yllyttävät laajoja sijoitusmassoja tekemään voittoa nopeatempoisella kaupankäynnillä, ovathan he pelin todellisia voittajia. Teknistä analyysia pidetään taikakaavana, joka kuin takaa voitot. Sijoittajat veivailevat tuotot pilalle, mutta vain pelin osaavat ihmiset ovat valokeilassa.

En mahda sille mitään että näen nykysijoittamisen aikalailla yllämainittuna, vaikka saattaa minulla olla myös omia ennakkoluuloja ja näkemyksiä. Näkemykseni on myös se, että treidaus ja TA saavuttanee suosiota silloin kun kaikki osakkeet nousevat. Pörssissä myös rasahtelee tämän tästä. Juuri tänäkin päivänä Kiinasta kantautuu huolestuttavia finanssiasioita. Isot tahot liikuttavat rahaa joka saa kurssit laskemaan ja tämä näkyy omassa salkussa punaisina numeroina. Se pelästyttää sijoittajat, ja osakkeita myydään lisää. Hyviä osakkeita pistetään laitaan ja myydään dipin pohjalla. Uutisotsikot täyttyvät välittömästi laskeneista kursseista ja pörssiromahduksen lietsomisesta, koska ne saavat klikkauksia. Tämäkin lisää myyntipaniikkia. Lopulta kun rauha on maassa, samat osakkeet ostetaan 100% nousun jälkeen takaisin. Kaiken aikaa sijoittajat toimivat päättömästi, tunnepohjalta ja ilman suunnitelmaa, koska kaupankäynti on helppoa, vaivatonta ja kulut on helppo kilpailuttaa. Kun ilman selkeää strategiaa ollaan markkinoilla, reagoidaan helposti jatkuviin eri lähteistä pursuaviin uutisvirtoihin. Hyviä osakkeita ostetaan pitkään pitoon, mutta ne myydään seuraavaan rasahdukseen tai kun TA sanoo niin, tai sitten kun siltä vain tuntuu. Riskitasoa pidetään korkealla, koska rikastumisen makuun halutaan päästä nyt eikä 15. päivä.

Mutta on olemassa toinenkin vaihtoehto sijoittaa. Sijoittaja voi sijoittaa yhtiön liiketoimintaan, keskittyä kaiken hälinän keskellä omistamansa yhtiön fundamentteihin, unohtaa turhat kaupankäynnit, nauttia omistajuudesta ja sen tuomista hyödyistä sekä merkityksellisyydestä yli ajan - kokea sen tuomat suuret mahdollisuudet ja laittaa korkoa korolle -ilmiö tikittämään määrätietoisesti omassa salkussa.

Blogi

Olen hionut useamman vuoden (ja hion edelleen) omistamiseen liittyvää strategiaa, mihin ei kuulu salkunhoitamista häiritsevään toimintaan keskittyminen ja turha kaupankäynti, vaan missä keskitytään yhtiön fundamentteihin ja pitkäjänteiseen omistamiseen. Kokemattomuudestani huolimatta olen valmis jakamaan toimintaani erillisellä blogilla, joka tuo hieman selkeyttä tänne Foorumille, missä treidaus ja pitkäjänteinen omistaminen menee vähän väliä hieman sekaisin. Strategiani on sijoittaa liiketoimintaan ja olla oikeasti pitkäjänteinen omistaja. Tämä ei silti tarkoita osta ja unohda; sijoituksia täytyy seurata herkeämättä. Jos liiketoiminta ei kehity oman odotuksen mukaan tai muualla on odotettavissa parempaa tuottoa, osakkeet täytyy myydä. Osakkeisiin ei saa rakastua. Olemme kuitenkin samaa asiaa jahtaamassa: vaurastumista. Mutta siihen voi pyrkiä eri tavoin. Blogini tarkoitus ja arvot ovat:
->muistuttaa minua ja lukijoita sijoittamisen perusasioista aina pitkäjänteisestä liiketoimintaan sijoittamisesta, riskienhallinnasta ja fundamentteihin keskittymisestä lähtien, suunnata huomio pois aktiivisesta kaupankäynnistä
->tuoda vähän kaivattua vastapainoa kovasti aktivoituneelle Foorumille, missä treidaus tai suunnitelmaton sähläys joka ei kuulu oikein mihinkään kategoriaan, on ottanut yliotteen ja joka voi olla vaikea erottaa pitkäjänteisestä tai huolellisesta sijoittamisesta
->antaa mahdollisuus seurata pitkäjänteistä omistamista lähietäisyydeltä, olla (parhaan kykyni mukaan) esimerkkinä kuinka pitää sijoitussuunnitelmista kiinni myös epävarmoina ja turbulenttisina aikoina
->tuoda osaltaan luottamuksen ja rehellisyyden henkeä Foorumille missä anonymia on suurta; lukijat voivat luottamuksella seurata bloggaajan liikkeitä eikä tarvitse epäillä vilpillisyyttä tai salailua, jos hakee esimerkiksi inspiraatiota omaan tekemiseen
->ajaa eteenpäin yhteisöllisyyttä ja luottamuksellisuutta kanssasijoittajiin ja foorumilaisiin toimimalla itse esimerkkinä
->osoittaa, että sijoittaminen on mahdollista elämäntilanteesta, ajankäytöstä tai esimerkiksi taidoista riippumatta
->osoittaa, että jokaisella piensijoittajalla on oikeus nauttia omistajuudesta - vauraudesta tai muusta riippumatta. Edistää osaltaan kansankapitalismia.

Lisäksi tämän tarkoituksena on vähän jäsentää ja selkeyttää omaa ajatuksenjuoksua kirjoittamalla niitä järkevään muotoon sekä kirjoitella muistakin sijoitukseen liittyvistä tai millon mihinkin mieleen tulevista asioita.

Netti on pullollaan laadukkaita sijoitusblogeja, mutta haluan suunnata tämän blogin varta vasten Foorumin yhteisölle. Olen Foorumin pitkäaikaisimmista aktiivisista käyttäjistä ja koen, että olen halukas ottamaan hieman vakavamman askeleen tässä kirjoitus-urallani. Lisäksi tänne on kätevä rajata omaa ajatuksenjuoksua, koska en haluaisi floodata aktiivisia ja laadukkaita ketjuja höpöttelyilläni. Tykkään kirjoitella ja olen itseasiassa melko pitkäänkin ekaks haaveillut, sittemmin pallotellut ja lopulta tosissani suunnittellut sekä kerännyt vähitellen rohkeutta perustaa tämä. Blogin tarkoitus suorastaan huutaa minua perustamaan tämän, joten annetaan mennä, toteutetaan jälleen yksi unelma elämässä ja katsotaan mitä tästä tulee! Jossain kohtaa tavoitteena on tulla kaapista lopullisesti pihalle eli kirjoittelisin omalla nimellä, mutta minun täytyy vielä vähän valmistautua henkisesti siihen, että tätä tosiaan voi myös lukea esim työkaverini tms. Rahasummista en mielellään puhu, mutta muuten pyrin avoimuuteen ja vilpittömään rehtiyteen kirjoittelun ja toimintani suhteen.

Kiitos lukemisesta ja muiden kirjoittelut ovat lämpimästi tervetulleita blogille, blogia kunnioittaen. En rustaa ekaa viestiä tämän pidemmäksi. Pidetään rento meno yllä!

(Pyrin seuraavassa viestissä vähän kuvailemaan taustojani ja muuta tarkemmin.)

179 tykkäystä

Peukut hyvästä ideasta ja rohkeudesta, tällaisia “pakopaikkoja” foorumin sisällä pois yleisen hälinän keskeltä juuri tarvitaan. Kun myös sijoitusfilosofiasi kuulostaa hyvinkin samanlaiselta kuin omani, niin täällä ilmoittautuu ainakin yksi innokas lukija tuleville blogiteksteillesi🙂

31 tykkäystä

Mahtavaa. Todellakin on tarve tälle ja mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä postauksia :blush:

7 tykkäystä

Mielenkiinnolla seuraan sijoitusaiheisia blogeja vähintäänkin silloin tällöin, välillä aktiivisemmin. Tykkään seurata, millaisia sijoitussuunnitelmia ihmisillä on ja miten he tekevät sijoituspäätöksiä, ja miten matka etenee.

Oikeassa elämässä en ole niin avoin, vaikka kyllä me vähän kavereiden kanssa keskustellaan mitä kenenkin asuminen maksaa. Hyvä että on anonyymeja alustoja tällaiselle.

Kotona minulle opetettiin, että sijoittaminen on vaarallista ja sitä ei kannata aloittaa koskaan, vaan pitää rahoja pankkitilillä. Sain kotoa paljon hyviä oppeja, mutta tuo ei ole välttämättä yksi niistä - hyvin yleinen ajattelutapa kuitenkin.

Se että ihmiset kirjoittavat sijoittamisestaan avoimesti netissä, tekee siitä helpommin lähestyttävää. Minusta se tuo myös tasa-arvoa siinä, että sitä kautta vaurastuminen tuodaan useamman ihmisen ulottuville. Eli kiitos paljon kaikille jotka avaa omaa sijoittamistarinaansa netissä, se on antanut minulle tosi paljon ja uskon että se auttaa monia muitakin.

11 tykkäystä

Foorumeilla hälinän määrä on lisääntynyt viime aikoina huomattavasti. Yleensä yritän bongata tuttuja nimimerkkejä, joiden kirjoituksen tiedän laadukkaaksi ja luen heidän kommenttinsa ajatuksella. @Kimi.Heikkila on ehdottomasti yksi näistä. Seurantaan menee. :+1:

14 tykkäystä

Sydämellinen kiitos kommenteista ja tykkäyksistä :heart: Olen todella otettu. Tästä on hyvä mieli jatkaa tätä hommaa, eihän tämä olisi mitään ilman teitä. Blogi elää lukijoistaan.

Avausviestin piti alkaa sanalla ”johdanto” mutta tuli vahingossa johdatus :grinning: Tämä alkoi taas hyvin. No, kai tässä joku johdatus oli kans taustalla.

Odotin edes vähän pientä hyökkäystä treidaamisen puolustajilta. Näin ei nyt onneksi käynyt, vaikka kriittisiäkin kommentteja otetaan vastaan toki. Kritiikki kehittää. Eikä tietenkään minulla ei ole mitään treidausta vastaan, päinvastoin tuskin pörssit edes toimisivat ilman aktiivisia kaupankävijöitä. Ja koskee esim Nordean osakkeenomistajia ja kaikkia pankkeja se, miten pörssissä käydään kauppaa. Vaikutus on mittava, joten hyvä etteivät kaikki ihmiset toimi kuten meikäläinen. Itseasiassa pitäisi jopa tutustua treidaamiseen, olisi ihan tervettä mutustella mitä muut ajattelevat samalla pallokentällä.

Suunnittelin ja luonnostelin tätä eilen illalla. Nukuinkin huonosti. Mutta silti on into piukalla. Seuraavaksi olisi tarkoitus vähän avata sijoitushistoriaani ja tämän vuoden ostoja sekä myyntejä. Mutta ensi kertaan, tää ilta menee Käenpesää katsellessa. Hyvää syyspäiväntasausta! Syksy on hienoa aikaa, silloin tähtitaivas alkaa taas näkyä valoisan kesän jälkeen.

41 tykkäystä

Tässä viestissä käsitellään hieman taustaani, strategiaa, nykyistä portfoliota ja tämän vuoden kauppoja.

Olen 28-vuotias metallityöntekijä ja perheenisä. Sijoittajana olen aikamoinen harrastelija, ei ole alaan soveltuvaa koulutustaustaa, joten muistakaa se jos beesailette.

Aloitin sijoittamisen vuonna 2016 joskus 23-vuotiaana aivan oma-aloitteisesti, vailla osaamispohjaa. Sitä ennen vain säästin, se tuntuu olevan jollain tavalla sisäänrakennettuna minuun. Olen tykännyt aina jemmata rahaa säästöön. Olen tykännyt aina siitä, että tilillä on vähän rahaa, mutten koe intoa tuhlata sitä mihinkään. En oikein tiedä mistä tämä juontaa.

Intissä tupakaveri kehui tilillään makaavan 6 tonnia säästössä, ja porukka haukkoi henkeä. Minullakin tosin oli, en vain puhunut siitä. Muutaman vuoden kuluttua olin saanut jollain tavalla kymppitonnin sivuun pelkästään säästämällä.

Sitten vain yks kaks tajusin että tuon rahan voisi laittaa töihin. Tutustuin luonnollisesti pankkien rahastoihin, mutta aika nopeasti tajusin osakepoiminnan olevan se minun juttuni. Niihin aikoihin löysin Inderesin. Osakepoiminta alkoi niin, että ostin osakkeita joita myin sitten -50% tappiolla. Jossain kohtaa kuitenkin homman lähtiessä liikkelle ja säästämisen jatkuessa salkku alkoi saamaankin buustia. Aloitussumma alkoi hipomaan ekaa tuplausta. Tuntui hipovan kauan, varmaan koska seurasin sitä tiiviisti. Toinen tuplaus tulikin - oman mielikuvani mukaan - nopeammin. Skaalautuvuuden konkretia alkoi näkyä. Aloin olla entistä vakuuttuneempi, että hyvän liiketoiminnan omistaminen on se mihin minun pitäisi pyrkiä. Kokemukset ohjaavat meitä.

Mutta rakastan sijoittaa laadukkaaseen ja arvoa luovaan liiketoimintaan ja olla mukana yhtiön menestystarinassa pitkäjänteisesti! Saan siitä jotain kiksejä mitä ei saa, jos tekisi tiliä jollain muulla tavalla. On mahtava tunne, kun uskoo jonkun firman visioihin ja ne alkavat toteutua pikkuhiljaa ajan saatossa, vähitellen mutta määrätietoisesti - ja lopulta pääsee nauttimaan menestyksen hedelmistä, joka palkitsee ruhtinaallisesti kärsivällisen ja omistajuuteen sitoutuneen sijoittajan. On mahtavaa, kun voi ylpeästi sanoa omistavansa jotakin firmaa, jonka tuotteisiin ja jonka tarinaan uskoo.

Strategia

Strategiani on siis löytää hyvää, arvoa luovaa liiketoimintaa, johon olen valmis sijoittamaan pitkällä tähtäimellä ja josta luulen ymmärtäväni jotain, salkun kokonaisriski huomioiden. Suosin yleensä kotimaisia, kilpailuedun omaavia, mielellään kasvavia, jollain tasolla laadukkaita ja terveitä yhtiöitä. Vaadin, että yhtiöllä on jonkinlainen selkeä strategia, kunnianhimoiset mutta realistisesti saavutettavissa olevat tavoitteet. Minun täytyy uskoa omistamaani firmaan hyvin argumentein. Osake myydään, jos fundamentit muuttuvat epäedulliseen suuntaan, yhtiö ei vastaa aiempia odotuksia tai tuotto-odotus ei ole tyydyttävä. Suosin yleensä Inderesin seurannassa olevia yhtöitä. Niin moni muukin, mutta minä myönnän sen rehellisesti.

Salkun sisältö

Näyttää siis tältä:
AOT
SalkkuNyt
OST
OST NYT

Tämän vuoden kaupat

OjaM aot

Netum olikin, ei ensimmäinen ipo vaan elämäni esimmäinen pikahudat iposta. Ei siitä sen enempää.
Harviaan lähdin mukaan ensimmäisen kerran jo viiden euron hujakoilla joskus 2018, joten nämä tämän vuoden tankkaukset aot ja ost:lle ovatkin semmoisia rivakoita keskihinnan nostoja ja vahvemman näkemyksen ottoja, koska en enää hyväksynyt Harvian tykittävän ainoastaan koronan takia. Kertaakaan en ole myynyt. Keskihinnan nosto on taitolaji.
Orthexiin lähdin mukaan tuolloin huhtikuussa, ja siihen ollaan otettu melko nopeasti vahvaa näkemystä, en tiedä onko vähän liiankin nopeasti, yhtiöllä on vielä paljon todistettavaa ulkomaan valloituksesta.
Jotain piti myydä rahoittaakseni viimeisimmän Harvian oston, joka vähän roikahti isoimman omistajan osittaisen irrottautumisen takia, minkä näin lähinä tankkauspaikkana. Näen hieman käteisoptiollekin tarvetta, joten pistin Qt:tä lihoiksi pitääkseni käteissumman samana. Tarkoitus oli ottaa myynnissä tonni puhtaana käteen. Verovapaan myynnin hyödyntäminen tonni vuodessa on ihan rationaalista sikäli varsinkin jos arvo-osuustilillä oleva verotaakkakin huitelee 5-numeroisena. Mutta olin täysin unohtanut, että tuollahan oli jo Netumista kuitattu yhdet voitot. Sampura, verottaja pääsi iskemään! Noh, olisin tehnyt tuon myynnin silti. En kadu että valitsin Qt:n, mutta se oliko myyntiprosessi itsessään aivan viimeisen päälle mietitty, tähän palataan.

Eli yhteenvetona tältä vuodelta tähän mennessä; 2 myyntiä joista yksi oli poikkeuksellinen ipo pikavoitto ja toinen kevennys, - ja 6 ostoa, joista yhden firman ostaminen uutena ja yhden lisätankkaaminen.

Tämmöistä. Ainiin, kuvat pöllitty Sharevillestä; :point_down:
https://www.shareville.fi/jasenet/astrixx/wall

Jokaisen yllä mainitun oston/myynnin kootut selitykset, eli lyhyt perustelu kaupalle, jos jotain kiinnostaa.:point_down:
Harvia lisäys/Qt kevennys 2.9.
Orthex lisäys 27.8.
Netum myynti (ja pohdintaa onko ipo-pikavoittoilu isossa kuvassa hedelmällistä)/Orthex lisäys 2.6.
Orthex lisäys 11.5.
Orthex position avaus 26.4.
Harvia lisäys 19.4.

63 tykkäystä

Minun on pakko sanoa salkun tähänastisesta performoinnista, että sieltä tulee varmasti myös heikkoa aliperformointia jossain kohtaa. Se olisi luonnonlain vastaista, että tähänastinen kehitys jatkuisi, tai koskaan ei tulisi kunnon vaakasuorajaksoja. Varianssi pitää huolen, että sijoitusurani saa tuta myös realistisen kehityksen lisäksi myös erityisen huonoa tuuria. Silloin sijoittaja vasta punnitaan. Salkun kehitys ei kuitenkaan liity juurikaan blogiin: blogin tarkoitus ei ole osoittaa, että pitkäaikaisomistaminen olisi tuottoisampaa kuin jokin muu strategia. Nähdäkseni se vain olisi monelle yksityissijoittajalle yksinkertaisesti parempi vaihtoehto, jos välttämättä ei halua indeksisijoittaa. Mutta jokainen valitkoot itse myrkkynsä. Minä olen valinnut omani.

Oma henkilökohtainen menestyminen tai töpeksiminen ei siis liity mitenkään blogin tarkoitukseen tai arvoihin. Itseasiassa tähän astiset tuotot ollaan saatu aikamoisella mäihällä. Tämä ei ole suomalaista vähättelyä vain totuus. Olen vain todella onnekas. Satuin aloittamaan sijoittamisen juuri oikeana ajankohtana ja olen valinnut sattumalta yllättävän erinomaisia osakkeita, vieläpä samoja osakkeita mitä lukuisat kanssasijoittajat, joka on varmistanut kurssin (ja kertoimien) nousun. Voi olla että pidän holdaamista oikeana tienä juurikin siksi, koska sillä tavalla sijoitusurani on alkanut hyvin. Ihmisellä on taipumus tehdä johtopäätöksiä kokemusten pohjalta. Sen takia emme nähdäkseni asu puissa enää. Tämä ominaisuus el muuten välttämättä ole hyve osakemarkkinoilla. Lukekaa @yha_musa_soi:n kommentti sijoitusvirheissä.

Mitään paineita en siis todellakaan ota blogin myötä siitä, miten salkku performoi jatkossa. Delegoin suorituspaineet siis iloisesti Mallisalkun vastuuhenkilöille ja salkunhoitajille. Ilman suorituspaineita tehdä tätä hommaa on suurimpia piensijoittajan etuja, siitä edusta ei kannata luopua ihan heti.

On ihan loogista että suuntaan osakepoimintaan perustuvan blogin sinne, missä osakepoimijoita on. Mutta lähtökohtaisesti en edes suosittele osakepoimintaa kenellekään :smiley: Ensisijaisesti suosittelen virittämään oman talouden kassavirtapositiiviseksi, ja kun säästöä alkaa kertyä, harkita osan säästöistä laittamista oman halun ja riskinsietokyvyn mukaan indeksirahastoihin ajallisella hajautuksella. Jos on kuitenkin tarpeeksi jääräpää tai mielipuoli ja haluaa lähteä tuuttaamaan säästöjä suoraan osakkeisiin, missä riski menettää pääoma on merkille pantavan iso, siitä vaan, omalla vastuulla.

Tämmöinen disclaimeri oli vain pakko vielä höpöttää.

38 tykkäystä

On tuo kyllä aika jäätävän kova salkku (riippuu toki ostohinnoista), mutta nukkuisin hyvin yöni noilla hankinnoilla. Inderes on siitä kiva paikka, että nuo yhtiöt olisi voinut täältä hyvin bongata. Näillä hinnoilla mielestäni tuotto-odotus ei ole tarpeeksi iso että enää kannattaisi ostaa, mutta mahtavaa että olet onnistunut valikoimaan hyvät osakkeet :clap:.

Ja erittän kova saavutus, jos ei isompia “huteja” ole edes tullut.

8 tykkäystä

Mitä jos sijoittaisi(n) vaatteisiin? Vastuullinen pukeutuminen

Olimme eräänä päivänä lähdössä pihalle syömään, joten piti laittaa jotain kivaa päälle. Kaivettuani vaatehuoneesta esiin lempi Guessin housut vilkaisin huvikseni, missä ne on valmistettu. Made in Pakistan. No onpa aikamoinen paikka. Kyseessä on nk. riskimaa, eli maa, missä on riski ihmisoikeusrikkomusten toteutumiselle suuri. Syynäsinpä sitten T-paidan: merkki Guess, valmistusmaa Bangladesh. Riskimaa. Neule: merkki Jack&Jones, valmistusmaa Bangladesh. Riskimaa.

Tilasin hiljan päheellä konemusa-artisti Astrixin logolla varustetun T-paidan. Vilkaisin senkin. Made in Nicaragua. No missäs helvetissä on Nicaragua? Se sijaitsee Väli-Amerikassa. Se on maailman köyhimpiä maita. Riskimaa.

Eipä jäänyt käteen kauhean vastuullinen olo vaikka hikoilen pyörällä töihin täysin vapaaehtoisesti liki aina kun mahdollista. Myönnettäköön että tässä pukeutumishommassa olen vähän tyrinyt.

Vastuullisuus on muodissa länsimaissa. Ihmiset kulkevat joukoittain sähköpyörillä. Huolehditaan, että teepussitkin löytävät bioroskiksen. Vastuullisuus on tavoittanut myös osakemarkkinat ja bisnesmaailman. Tämä kaikki on tietenkin vain hyvästä. Vaatetuspuolella ihmiset sitten sössivät vastuullisuuden hienosti. Muotiteollisuus tuhoaa ympäristöä ja onkin saastuttavimpia teollisuudenaloja. Valtavaa ympäristökuormaa selittää suurilta osin nk. pikamuoti. Toiminta perustuu mallistojen tiuhaan vaihtuvuuteen, missä isot ketjut myyvät halpaa, heikkokatteista ja huonosti kestävää vaatetta kuluttajille nopealla kierrolla. Valtavia kasoja vaatteita hävitetään mallistojen vaihtuessa, koska niiden kierrättäminen ”ei kannata”. Tehtaat on keskitetty halpamaihin epäinhimillisiin olosuhteisiin. Kehitysmaat pukevatkin puoli maapalloa, ellei jopa jokaisen ihmisen. Heikkolaatuisten ja muovia sisältävien vaatteiden valmistuksessa ja konepesussa irtoaa mikromuovia päätyen vesistöihin. Kuluttajat juoksevat halpojen hintojen ja vaihtuvan muodin perässä. Tähän vaateketjut kaiketi pyrkivät.

Miten tämmöistä kompleksista ongelmaa lähteä korjaamaan, kun kukaan ei halua ottaa edes vastuuta ja isot ketjut eivät halua luopua voitoistaan? Hyvä kysymys.

Jos ihmiset edes käyttäisivät vaatteensa loppuun asti eivätkä juoksisi aina muodin perässä. Tässä olen muuten maestro! Minimalisuuttani ja kitsauttani välttelen yleensä viimeiseen asti vaatekauppoja. Vaatteita, millä kuljen ihmisten ilmoilla, käytän mahdollisimman lähelle kulahtamis- tai hajoamispistettä. Lopulta kun kyseinen vaate päällä ei kehtaa enää edes kauppaan mennä, se toimii silti kätevänä kotipaitana tai autonrenkaanvaihtopaitana, ja näin saatiin paidalle uusi elämä taas muutamaksi vuodeksi. Joskus kuitenkin koittaa aika, kun se paita on niin surullinen näky, ettei se oikein vaatekappaleeksi enää mitenkään kykene. Itse en tosin tunne tämmöistä skenaariota, vaan tässä vaiheessa kuvioihin astuu kotitaloutemme Hallitus eli rakas vaimo, viheltää pelin poikki ja määrää paidan elinkaaren päättyväksi (on vain oikeus, että on vaimoja). Entäs paita, energiajakeesen vai? Höpsis. Leikkaamalla paidan kappaleiksi niistä saa erinomaisia öljyrättejä autoon! Näihin siis pyyhkäistään mittatikku kun tarkastellaan öljymäärää ENNEN kuin se valo syttyy.

Pitäisikö ihmisten sitten vältellä kehitysmaissa valmistettuja vaatteita? Ehkä, mutta kyllä Aasiasta myös ihan laadukkaitakin vaatteita varmaan tulee. Ja tarvitsevat hekin töitä. Pakistanin taloudesta vaateteollisuus kattaa viidesosan. Muun muassa Bangladeshin ja Kambodžan viennistä vaatteet käsittävät suunnilleen 60-70%. Ehkä kuitenkin silti pitäisi suosia myös suomalaisia vaatemerkkejä, mitkä ovat pääosin kaiketi Euroopassa, jotkut harvinaisuudet jopa Suomessa valmistettu.
->tuet suomalaista työtä ja taloutta
->tuet vastuullisuutta, myös logistiikan osalta. Tunnet paremmin vaatteesi alkuperän
->se olisi otsikon mukaan sijoitus; yleensäkin hieman laadukkaimmissa ja hintavammissa vaatteissa hintalaatusuhde on usein parempi, vaate maksaa itsensä takaisin pitkän käyttöiän avulla.

Sentään meidän kakarat on yleensä ihan vastuullisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin puettu, tästäkin toki kiittäminen Hallitusta. Jos kerta olen niin ylpeä yhtiöistä mitä omistan, pitäisikö joskus yrittää pyrkiä siihen, että olisin myös ylpeä siitä millä olen pukenut itseni? Oletko sinä tietoinen vaatteesi alkuperästä?

Ps. Sijoittakaa edes hyviin kenkiin, ja jalkanne kiittävät! Vastuulliseksi Yritykseksi itseään tituleeraavan Keskon Mywearit ei muuten kestä sitten vuotta paria pidempään (lieneekö edes tarkoitettu?). Kokemusta on. Sen sijaan yhdet Adidakset minulla on ollut käytössä kohta varmaan 10 vuotta, ja edelleen ehjät. Tuossa ajassa saa muutamat mywearit vaihtaa alle. Kumpi lopulta rasittaa kukkaroa enemmän?

46 tykkäystä

Viimeaikaisia liikkuja

Koska tällä viikolla tein jopa kaksi kauppaa, ja ensi viikolla osallistunen Inderesin ipoon, päätin hieman kommenttia kyhätä näistä liikkeistä. Voi nimittäin olla ettei taas puoleen vuoteen toteudu mitään kauppoja. Tai mistäs sen tietää.

Markkinahermoilun hyödyntäminen - TietoEvryä ja Harviaa lisää

Näitä hyvin varovaiset lisäsiivut. Aina silloin tällöin kun markkinat hermoilevat ja varallisuutta on uusjaossa, kannattanee olla ennemmin netto-ostajana kuin myyvänä osapuolena jos vain mahdollista. Tämmöisiä toistoja kun tekisi tarpeeksi usein ja pitkäjänteisesti, alkaa tapahtua salkussa kummia. Yleensä kun maailmalla panikoidaan ja ulkkarit pakenee Helsingistä, olisi hyvä tilaisuus suomalaisilla lisätä omistuksiaan kotipörssin yhtiöissä.

Kurssilasku ei sinänsä vielä herätä minua, yhtiöhän voi olla kallis myös romahduksen jälkeen. Mutta Harviassa en vain voinut katsoa vierestä, kun sen kaltaista suoriutujaa saa taas tämän vuoden p/e 25:llä. Jos joku ei ole vielä perillä yhtiöstä, lue tämä Harvian Q&A niin ymmärrät, mitä tarkoitan. En ihmettelisi vaikka porukka painaisi myyntinappia ja pitää osaketta kalliina puhtaasti vain siksi, että osake on noussut viime aikoina. Minä olen sitä mieltä, että kurssikäppyrällä ei ole mitään tekemistä osakkeen hinnan kanssa. Tämä on fundamenttisijoittamista. Ei tämäkään toki riskitön osake ole, mutta nykyinen arvostus ja tähänastinen suoriutuminen ei vain yksinkertaisesti mene kaaliini.

Tietoevry os. Tietotehdas edustaa osaltaan pientä arvosijoitusleiriä salkussa, jota ostin jo kauan ennen mallisalkkua. On tämä sen verta hämärä yhtiö silti meikäläiselle, joten pidän panoksen sen mukaan pienenä. Osakkeita pidetään kuplaantuneena mutta tämmöinen monsteri treidaa p/e 10x ja 5% osingolla jonka integraatio käsittääkseni etenee erinomaisesti ja yhtiö ratsastaa maailman digitalisoinnin aallonharjalla. Tietenkin tämä on vain osatotuus. Esimerkiksi todellinen p/e 2022e kertaerät mukaan lukien on Jonin ennusteen mukaan 12,5x tienoilla. Lisäksi yhtiö hädin tuskin kasvaa orgaanisesti, tai kasvaa hyvin hitaasti, ja integraation sulattelukin varmaan kummittelee vielä. Markkinalla on syynsä osakkeen hinnoittelulle, mutta kalliiksi tätä on paha haukkua. Lisäksi jos raha lähtisikin pakeneen teknoista arvoihin, tuskin tämä siinä vaiheessa sijoituksena pahmmista päästä olisi. Ja aina voi nostella osinkoja. Ps. Jos olet halukas biittaamaan mallisalkun nyt olisi Tietoa tarjolla alle mallisalkun hankintahinnan. :smiley:

Joskus voi olla hyvä suunnata sinne, missä on tarjolla alhaista riskiä eikä aina sinne, missä on utopistista kasvuodotusta jäätävällä riskillä.

Inderesin listautuminen

Pläräsin yhtiöesitteen supernopeasti. Täytyy vähän vielä tutkia firmaa, mutta kyllähän minä tätä merkkaan ja ryhdyn omistajajoukkoon, jos ei tässä nyt yhtäkkiä mitään mullistavaa tapahdu. Toisin kuin Karo Hämäläinen muuten hyvässä kirjoituksessaan, joka julisti merkkaavansa lähes hinnasta välittämättä, minä oikeasti tutkin ensin ja päätin vasta sitten. Niin paljon kuin Inderesiä fanitan, sijoitukseni Inderesiin on kylmä ja tunteeton…no, sijoitus. En olisi merkannut millään överivaluaatiolla, toivon näin. Yhtiöllä muuten olisi ollut hinnoitteluvoimaa veivata valuaatio minne tahansa kiitos näiden fanihuutelijoiden, mutta onneksi näin ei käynyt, en tosin siihen uskonutkaan. En myöskään ymmärrä, ettei joitain pitkäaikaisiksi omistajiksi ryhtyviä kiinnosta riskit. Itse olen hyvin kiinnostunut riskeistä. Päällimmäisinä pyörii ajatus yhtiön suoriutumisesta lamassa tai karhumarkkinassa, tai kasvun ylläpitämisestä yhtiön koon kasvaessa.

Yhtiön osakemäärä on annin jälkeen enintään 1633515. Se on 25 euron merkintähinnalla 40,8 meur markkina-arvo. EBITA-liikevoiton yhtiö arvioi olevan 2021 2,1-2,6 meur. Nettotulos lienee haarukassa 1,4-1,7 meur, joten p/e olisi nykyhinnalla 26x tuntumassa. Tämä ei kilpailuedut ja kasvu huomioiden mikään hävytön ole. Aineetonta pääomaa se on mitä tässä viedään pörssiin, mikä ei tietenkään sovi tasehuutelijoille. Kuulostaa muuten ihan hyvältä, että yhtiö kerää annissa rahaa ja laittaa rahan töihin pitäen oman pääoman tuoton korkealla. Tuskin tämä käytännössä näin yksinkertaisesti menee, mutta ei liene epäselvää, etteikö pojat tiedä mitä omistaja-arvon luonti on. Kaikinpuolin, yhtiöhän menee strategian, kilpailuetujen ja uskottavuuden osalta juurikin yhtiöstä, mitä yleensä metsästän salkkuuni. Tankkaanko tätä lisää pörssistä? Se riippuu ihan täysin siitä, millä hinnalla tällä käydään kauppaa.

Ps. Ovela veto tämä listautumisen toteuttaminen strategisesti myös siinä mielessä, että hyvin todennäköisesti moni sijoittaja tekee Inderes-tunnuksen vain merkatakseen. Osan näistä on pakko jäädä palveluihin koukkuun tai ei muuten vaan jaksa poistaa tunnuksiaan ipon jälkeen. Lisääntynyt käyttäjämäärä houkuttelee entistä enemmän uusia asiakkaita tilaamaan palveluja Inderesiltä - lumipalloilmiö.

49 tykkäystä

Osuit oikein tuossa Ps arviossasi, itse löysin tämän yhteisön sen perusteella että haluan merkata ja nyt kun näitä juttuja täällä lukee niin sen verran hauskaa että taidan pyöriä täällä jonkin aikaa :slight_smile:

15 tykkäystä

Tervetuloa yhteisöön @KassiAlma!

Yleensä kun listalle tulee yhtiö jonka markkina-arvo nousee pitkällä aikavälillä, kasvaa myös omistajamäärä. Jos Inderesin omistajamäärä kasvaa, luulisi osan niistä käyttävän Inderesin palvelua ihan vain koska omistaa yhtiötä. Kasvava käyttäjämäärä ruokkii kävijöiden ja asiakkaiden välistä verkostovaikutusta - yhtiö kasvaa taas (lisäksi premium-maksut lisääntyy). Alan ymmärtää Inderesin motiivin hakeutua listalle. Tosin tämä ilmiö voi myös pyöriä toiseenkin suuntaan. Mielenkiinnolla seuraan tätä kehitystä.

Mutta kannattaa joskus unohtaa pörssi ja mennä syysiltana johonkin missä ei ole valosaastetta. Tähän aikaan vuodesta tähtitaivas on nimittäin komeimmillaan. Kuinka moni kaupungissa asuva on nähnyt taivaalla Linnunradan juovan? Minä näin lauantaina. Kokeilin myös porukoiden kaukoputkia mutta ei siitä tahtonut mitään tulla. En ole mikään pro tällä alalla muutenkaan. Yhdellä harrastelijaputkella tosin sain Jupiterin bongattua (kuva alta). Bongasin ehkä jopa yhden sen kuista, lieneekö Europa.

Ja siis ihan törkeän mieletöntä. Biittaa sijoitushommat 100vv-0

18 tykkäystä

Kiitos @Asterix, astronomia oli aikoinaan korkeakulttuureissa arvossaan, ehkä taivaalta kannattaa mielihyvän lisäksi hakea suuntaa markkinoiden heiluntaan :slight_smile: joka tapauksessa rentouttava harrastus tuo tähtitaivaan tutkiskelu.

5 tykkäystä

Hienoa, että mukana on myös astrologiasta kiinnostunut :slightly_smiling_face:
Katselin myös Jupiteria kiikareilla, mutta 10x ei kaiketi riittänyt kuiden näkemiseen.

3 tykkäystä

Astrologia eli tähdistäennustaminen on oppi, jonka mukaan taivaankappaleiden suhteellisista asemista ja välisistä kulmista voidaan päätellä Maan tapahtumien yksityiskohtia kuten ihmissuhteita ja ihmisten kohtaloita sekä tulkita luonteita. Nykyaikaisen tieteellisen käsityksen mukaan astrologia on näennäistiedettä.

1 tykkäys

Välillä harmittaa katsoa Nordnetin ja Lepikön videoita Youtubessa. Siellä on innostunut fiilis, valot vilkkuu, näytetään hienoja kurssikäppyröitä, pidetään hauskaa ja annetaan mielikuva, että päiväkaupalla ja treidaamisella rikastut nopeasti. Käytännössä siis kannustetaan vasta-alkajia maksimoimaan kaupankäyntikulunsa, ostamaan ja myymään osakkeita päivittäin/viikottain edestakas. Vuosikymmenten akateeminen tutkimus ja tilastot kertovat varmuudella, että tyyliin 90% amatöörikatsojista menettää rahansa tai vähintään häviää indeksituotolle esim. 10 vuoden aikajaksolla. Suuri osa katsojista ei tajua, että videosarjan tarkoitus on maksimoida Nordnetin kaupankäyntipalkkiot. Viihdearvoa toki on myös, siksi itsekin katson välillä.

Youtubesta kannattaa sen sijaan katsoa Warren Buffettiin liittyviä videoita. Hän ei yritä myydä mitään ja kertoo, että miten hänestä on tullut lähinnä buy and hold -tyylillä suunnilleen maailman rikkain ihminen. Kun videoita katsoo, ymmärtää, että kaikki markkinahäly on turhaa ja yksinkertaisilla periaatteilla sijoittaminen on järkevää.

Tämä muuten laittaa miettimään: Buffett sanoo, että järkevin tapa 99% ihmisistä on laittaa rahat osakeindeksirahastoon. Suomessa Seppo Saario sanoo nykyään, että on lopettanut lähes kaiken osakepoiminnan ja laittaa valtaosan rahoistaan osakeindeksirahastoon. Syynä se, että tuotto on tilastojen mukaan paras ja mikä tärkeintä, välttyy vuotuisilta osinkoverojen ja myyntivoittoverojen maksulta. Osingot uudelleensijoitetaan indeksiin automaattisesti ilman verojen maksua. Tätä veroetua on tosi vaikeaa tai mahdotonta yrittää biitata omilla osakevalinnoilla vuosikymmenten ajan. Lisäksi säästyy aikaa tyyliin vähintään 1000 tuntia elämästä kun ei tarvitse pohtia osakevalintoja ja seurata niitä koko elämänsä. Seppo Saario on asiaa vuosia pohtinut ja laskeskellut excelissä vaihtoehtoja, paha tuota mielipidettä on siis mennä vastustamaankaan?

Aluksi olin vannoutunut osakepoimija, nyt osakeindeksisjoittaminenkin on alkanut tuntua järkevältä vaihtoehdolta, vaikka vielä en ole sitä aloittanut.

28 tykkäystä

@Nordman09 Kiitos viestistä. Olen kyllä melkolailla samaa mieltä. Tietenkään en lähde kritisoimaan Jukkaa kun en ole juuri kaveriin perehtynyt, uskon lisäks että hän varmasti sydämellään tuota hommaa tekee taidoistaan päätellen. Ja täytyyhän meidän jokaisen leipä tienata, vaikka kyllähän se nostattaa kulmakarvoja tosi paljon kun osakevälittäjä tukee noita videoita. On selvää, että Nordnet haluaa porukan treidaamaan. Kivijalkapankit haluavat, että niiden rahastoihin säästetään jne. Kieltämättä nopealla vilkaisulla Lepikkö käsittelee myös hyviä ja ajankohtaisia aiheita.

Mutta siinä kohta kun treidaamisesta maalaillaan semmoinen cool juttu ja uskotellaan, että se on helppo tapa tienata, sitten mennään lujaa metsään, ja tätä nähdäkseni tapahtuu. Innostusta treidaamiseen kuvaa hyvin myös Jukan valitseminen vuoden sijoittajaksi. En kuitenkaan leimaa treidaamista ihan Saatanan keksinnöksi - jos osakkeilla ei kukaan kävisi kauppaa niin voi sanoa morjes edullisille välityshinnoille ja osakkeiden likviditeetille. Tekninen analyysi, no en uskalla siitä paljon puhua kun en ole perehtynyt, mutta kyllähän minä uskon, että sitä voi tiettyyn pisteeseen käyttää apuna, kun optimoidaan entry ja exit kaupanteossa. Ihmiset kuitenkin tekevät tunneperäisiä osto- ja myyntipäätöksiä - osakkeista halutaan eroon voitolla tai lisää ostetaan vasta kun saa samalla hankintahinnalla - muodostuu tuki- ja vastustustasoja, esimerkiksi.

Ja onhan treidaamisessa motiivinsa. Treidaaja voi tehdä voittoa lähes millä osakkeella tahansa. Huono yhtiö voi olla hyvä sijoitus. Pitkäaikaisomistajalla sen sijaan ei paljon vaihtoehtoja ole - hyvä yhtiö tai ei mitään. Treidaaja voi tehdä voittoa myös laskumarkkinassa, pitkäaikaisomistajaa lohduttaa silloin lähinnä osingot. Pitkäaikaisomistaja säätää riskiä tasapainotellen käteis/osakepainon ja osakehajautuksen kanssa, treidaaja säätää riskiä lähinnä stop-lossilla. Pitkäaikaisomistaja tekee hirveän selvitystyön ennen kuin hyppää yhtiön kyytiin, vaikka toki aina myyminenkin sallittua on.

Mutta pitkäaikaisomistajan ei tarvitse olla lukkiutuneena ruudun ääressä kun positio on auki. Ei tarvitse keskittyä taustahälinään, vain liiketoimintaan. Ei tarvitse pelästyä jokaista uutista, jos yhtiöllä menee hyvin. Treidaaminen on lähinnä nollasummapeliä (miinus välittäjän kulut), hyvän yhtiön omistamisessa kaikki voittaa. Kumpi kuulostaa paremmalta? Näen lisäksi, että suomalaisessa sijoituspiirissä kaivattaisiin hieman enemmän pitkäaikaisomistajuutta pitämään yhtiöistä kiinni ja huolehtimaan niistä. Olisi mahtavaa, jos suomalaiset porukalla omistaisivat yhtiöitä ja olisivat kiinnostuneita ajamaan eteenpäin niitä, eikä päästäisi esimerkiksi lipumaan niitä ulkomaille. Loppupeleissä omistajat määräävät yhtiön suunnan. Pitkäaikaisomistajuus on siis hedelmällisempää myös itse yhtiöille.

25 tykkäystä

Osakkeet laskee: mitä aiot tehdä?

Eittämättä yksi lempiyhtiöistäni Harvia on tullut ilokseni melko lailla alas, vaikka saunamarkkinoilla ei ole nähdäkseni tapahtunut mitään negatiivista. Ainakin osittain syy johtunee markkinoiden yleisestä laskusta. Kiuasmarkkinoiden markkinajohtajan tulos on kasvanut räjähdysmäisesti, saunasuosio on lähtenyt maailmalla aivan käsistä ja yhtiö on vastannut tähän investoimalla järkevästi, mutta historiaan nähden isosti. Jälkimarkkina kasvaa sitä mukaan, mitä enemmän uusia kiukaita myydään. Pitkän aikavälin kasvu muutettiin 5% → 10% joka tarkoittanee, ettei yhtiön kasvu nyt ainakaan ole pysähtymässä, vaikkei se nyt enää 100% olisikaan. Kassavirrat määrittelevät osakkeen pitkän aikavälin tuoton. Yhtiöön jatkuvasti valuva rahavirta on vahvaa. Tätä voisi omistaa, vaikka pamahtaisi joku systeemikriisi. Myöskään kevyt inflaatio ei pelota, koska kassavirrat eivät odota missään tulevaisuudessa ja yhtiö kykenee käsittääkseni nostamaan kiukauden hintoja ihan mallikkaasti. Osake eli osuus yhtiöstä laskee, mutta rahavirta vain kasvaa. No mitä tämmöisen kultakaivoksen jotkut arvostuskertoimet ovat? Esimerksiksi EV/Ebit on 15x ja osinko 2,5%. Tuommoista hintaa voisin maksaa myös vaatimattomammastakin yhtiöstä. Joten olen lisäillyt Harviaa pitkin vuotta tässä.

Pörssien lasku herättää aina enemmän huomiota kuin nousu, vaikka molemmat kuuluvat yhtälailla pörssin tavalliseen elämään. Kuvitelkaa, jos jompi kumpi komponenteista puuttuisi. Mutta toisinaan markkina liioittelee laskun niin, että jo kohtuu hyviä yhtiöitä alkaa saamaan jo mielenkiintoiseen hintaan. Nämä ovat niitä tilaisuuksia, kun on hyvä olla hereillä tai edes suunnitelma valmiina. Laskussa rahalla on tapana paeta jo vaurastuneilta niille, jotka vaurastumista vasta tavoittelevat. Joten kannattaa tehdä kaikkensa, ettei ainakaan ole myymässä vikojen joukossa.

En silti uskaltaisi ikipäivänä olla Harviassa all-in, niin vähäriskiseltä sijoitukselta kuin se vaikuttaakin nykyhinnalla. Kun sijoitushorisonttini on niin pitkä, korkoa korolle ehtii varmasti tikittää hienosti, vaikken myisi vaatteita päältäni rahoittaakseni yhden hevosen veikkaamista.

Yleensä pyrin ajattelemaan askeleen parin päähän: mitä tapahtuu seuraavaksi, mitä voisi tapahtua? Mitä silloin teen? Mietin erilaisia skenaarioita ja niiden todennäköisyyksiä. Elämme kuitenkin lopulta vain keskellä todennäköisyyksiä ja sattumaa. Jos joku asia tapahtuu kerran kymmenestätuhannesta, on senkin asian toteutumiselle olemassa todennäköisyys.

Eli on myös jokin todennäköisyys sille, että jopa itse Harvia on huono sijoitus. Ehkä olen perehtynyt yhtiöön liian vähän? Tunnenko todellakin yhtiön? Kuinka suuri osa yhtiöön kohdistuvasta mielikuvastani perustuu vain omiin oletuksiini, kuinka suuri osa todellisiin faktoihin? Teemme käsittämättömän pienten asioiden pohjalta suuria olettamuksia. Pidänkö yhtiötä erinomaisena sijoituksena, koska olen vain päättänyt niin ja olen sen omistaja? Entä jos tapahtuukin yhtiökohtaisesti jotain, mitä kukaan ei osannut arvata? Kukaan ei osannut ennustaa saunabuumin räjähtämistä, kuka ennustaa sen lopahtamisen?

On elinehto laatia suunnitelma ja edetä sen mukaan, mutta tilannetta on hyvä kartoittaa vähän väliä. Itsellä se on jatkuvaa neuvottelua ja pohdintaa käteissaldon/osakepainon välillä, mikä on yhden yhtiön osuus ja mikä yhtiön riskiprofiili on - ja mikä on oma riskinsietokyky. Skenaarioiden pohdiskelua; mitä tapahtuu jos Harvia tippuu 50%? Paljonko tippuu koko salkku? Kuinka pahalta se tuntuisi? Minkä kokoisen laskun hyväksyn koko salkulle, jos yksittäisen yhtiön osake sulaa 50%? Mikä todennäköisyys tapahtumalle on?

Tällä hetkellä olen pisteessä, missä käteissaldo on nippanappa Ok, Harvian osuus salkusta on reilu, mutta siinä ja siinä, ettei liikaa. En tiedä, mitä tehdä, ostaako lisää vai ei? Myös se on Ok. Silloin ei kannata yleensä tehdä mitään, sen sijaan kannattaa sulkea läppäri ja mennä nukkumaan. Hyvin nukutun yön jälkeen osaa tehdä paremman päätöksen. Ei ole mieltä tehdä isoja päätöksiä kauhealla kiireellä ja stressillä, jos mihinkään ei ole kiire. Yleensä tiedät parhaimman tavan edetä, kun annat ajan hieman kulua, pohdit asiaa aina välillä, mutta välillä keskityt taas täysin muihin asioihin.

Sijoittaminen on välillä jatkuvaa tasapainoilua: täytyy olla rohkea, kun tilaisuus tulee eteen, muttei kuitenkaan tyhmä. Ei saa olla myöskään liian arka. Pitää nöyryys yllä sattumalle ja omalle tietämättömyydelle, eikä anna kusen nousta päähän menestyksen jälkeen. Pysyä omalla riskinsietoalueella ja omalla pallokentällä yhtiöiden kanssa. Pitää langat niin sanotusti omissa käsissä. Jos huomaa, että jollain alueella lähtee hommat hieman lapasesta, on hyvä ottaa aikalisä. Kun sijoitushorisontti on kymmeniä vuosia, ei kokoajan tarvitse olla laskelmoimassa tai sähläämässä. Ei ne osakkeet sieltä salkusta mihinkään katoa.

Hokasin eräänä päivänä, minkä takia monet myyvät osakkeita varsinkin laskupäivänä, tai muuten vaan. Ei siksi, että he treidaamisen ja teknisen analyysin avulla yrittävät biitata markkinat. Vaan siksi, että he pelaavat aivan liian suurella riskillä! Otetaan liikaa näkemystä aivan liian riskisestä yhtiöstä. Kun olet ulkona omasta riskinsietoalueesta, et pysty toimimaan rationaalisesti, olet markkinoiden riepoteltavana ja et edes huomaa ajautuvasi myyväksi osapuoleksi varallisuuden uusjakotilaisuuksissa (=laskuissa). Lisäksi riskeillä on myös tapana välillä realisoitua. Nämä selittänevät sen, miksi riskijanoisen kaverin salkku performoi heikommin, kuin esimerkiksi lapsensa, jonka salkkua hoidetaan paljon varovaisemmin. Liian isolla riskillä painaminen on kuin ralliautolla ajo talla pohjassa tavoitteena vetää rata ympäri niin nopeasti kuin mahdollista; vauhti on kova, mutta ennen pitkää tulee mutka, joka on liian jyrkkä vauhtiisi nähden. Onko tämä todellakin sijoittamisen tarkoitus? Eikö pikemminkin olisi parempi päästä maaliin, pysyä pelissä mukana, läpi hyvien ja huonojen aikojen? Ostaa kun muut hermoilevat, myydä kun muut ahnehtivat?

Pysymällä omalla riskinsietoalueella, laatimalla sijoitussuunnitelman ja kartoittamalla tilanteesi pystyt ajattelemaan järkevästi ja tekemään järkeviä liikkeitä kun markkinat heiluu ja kanssasijoittajat, jotka uivat liian syvissä vesissä, panikoivat. Kun perusasiat ovat kunnossa, voit huoletta keskittyä bisneksen omistamiseen ja fundamenttien tarkkailuun. Eikä välttämättä tee pahaa kuunnella Zen Cafén biisin sanoja: pidä jemma rahaa pankkitilillä.

Tämän sekavan tekstin tarkoitus oli muistuttaa minua ja lukijoita riskien tunnistamisen ja suunnitelmallisuuden tärkeydestä, sekä selvittää vähän omaa pääkoppaa. Toimii: pääkoppa on selkeä!

62 tykkäystä

Täysin samaa mieltä kuin @NukkeNukuttaja!

Terveisin lukija

7 tykkäystä