Sorry Pyörätär kun kesti vastata.
Olen pohtinut laaja-alaisesti vähän kaikenlaista. Uskon, että mitä avoimempi sijoittaja on uusille ajattelumalleille ja toimintatavoille, sen parempi. Jokaisen pienenkin liikkeen takana on hyvä olla mahdollisimman paljon harkittuja ajatuksia ja eri skenaarioiden pohtimista. Tämä pätee muuhunkin kuin sijoittamiseen. Ihminen on sellainen että ennen kuin hän päättää tehdä jonkun uuden asian, hän ensin kuvittelee tämän asian toteuttamista turvallisessa mielikuvituskentässä, ja jos tapahtuu teon jälkeen hyviä asioita, ihminen toteuttaa tämän teon sitten oikeassa elämässä.
Sijoittamisessa olen pyrkinyt pitämään peliliikkeeni mahdollisimman pieninä ja ajatukset liikkeiden takana mahdollisimman kattavina. Omille toimeksiannoille kannattaa joskus hahmotella jonkinlainen expected value, eli onko liike edes positiivinen odotusarvoltaan. Jos koet, että mitä enemmän veivaat osakkeita sen enemmän tienaat, silloin ostoja/myyntejä kannattanee lisätä, niin kauan kun ev pysyy positiivisena. Itselläni se menee todella herkästi tappiolle mm. hyvin rajoittuneiden taitojen ja ajanpuutteen (joka estää tarpeellisen perehtymisen ja tutkimisen) vuoksi, joten minun on parempi pitää liikkeeni mahdollisimman vähäisinä ja mennä sinne, missä vahvuuteni pääsevät loistamaan (omista yhtiötä joiden holdaaminen on ev+). No, ei hommat yleensä näin mekaanisia ole, oikeasti sijoittaminen on pitkälti jonkinlaista taidetta missä monet viivat ovat veteen piirrettyjä. Mutta omat vahvuudet ja heikkoudet kannattaa tunnistaa.
Olet oikeassa, että toisinaan sijoittajan on aika säätää strategiaa maailman muuttuessa, mutta itselläni strategian muuttaminen on hidasta kuin tähtien liikkeet taivaalla. En usko, että suht toimivan strategian aggressiivinen suunnanvaihto suuntaan ja toiseen tai yleensä voimakkaat näkemyksen otot tuottaa hedelmällisiä tuloksia keskivertosijoittajalle, ellet ole Timontti tai Eka ja tiedät osapuilleen, mitä olet tekemässä. Monet ammattisijoittajat vetävät eteenpäin hajautetulla salkulla riskejä nimenomaan karttaen, varautuen hieman eri skenaarioihin koska tiedostavat ”etteivät tiedä mitään”. Pyrin itsekin mielummin tähän. En käsittänyt väärin toteamustasi että strategiaa pitää säätää, olen tästä samaa mieltä ja pientä viilausta itseasiassa olen tehnytkin strategialleni tässä hiljattain. Mielessä on ”taas” vähän lisäviilausta ja haluisin kertoa tästä joskus, mutta en tunge sitä tähän viestiin.
Ja tästä päästään lopputulemaan että minun ei ole oikein järkevää lähteä hyötymään tästä laskusta millään erikoisilla konsteillla esimerkiksi johdannaisilla tai shorttaamalla, koska puutteelliset taidot tai tarkemmin sanoen liian heikko näkemys tulevasta. Aina jossain on härkämarkkina ja paras olisi sijoittaa sinne. Itse olen tylsimys ja yritän hyötyä laskusta ostamalla hyvää bisnestä alle käyvän arvon. Harvoin osakekurssi seuraa täsmälleen käypää arvoa vaan kurssi nimenomaan heiluu käyvän arvon ympärillä toisinaan melko villisti. Olen melko epävarma tiedostamaan missä osakkeen tarkka käypä arvo on ja siksi pyrin välttelemään myymistä, ainakin koko position tyhjentämistä, heti kun arvostus on hieman koholla hyvässä firmassa (ellei sitten oikeasti mennä arvostuksen suhteen yli). Kuten mainitsin, sijoittaminen on myös vähän taidetta ja jonkinlainen täsmällinen lukittuminen ”myyn tämän koko roskan kun p/e on 15” on mielestäni vähän hassua, koska eihän kukaan tiedä onko tämän osakkeen täsmällinen arvo ”p/e 15x”. Yhtä hyvin se voi olla 14,7 tai 16,8. (Myös näitä ”tämä on vitosen lappu” huutelijoita on yllättävän paljon ). Mutta kun kurssi menee selvästi käyvän arvon alapuolelle, pyrin ostamaan. Sen takia meninkin melko tukevalla osakepainolla läpi tämän vuoden enkä myynyt huipuilla, sillä myönnän että kasvavan ja kilpailuetuja omaavan firman myyminen kun arvostus on hieman keskiarvon yläpuolella voi olla myös hätäinen liike, enkä tavallaan edes säti itseäni etten lähtenyt myymään. Harva sitä oikeasti tietää milloin ollaan huipuilla ja osake on -oikeasti- kallis, kukaan ei vaan myönnä ettei tiedä.
Laittoman vastuutonta höpöttämistä.