Mikset olisi omistaja? (Blogi)

:orange_heart: :stuck_out_tongue:

Tää vielä. Kiitos porkkanapöksyt. Hyvät bileet Tampere. Hienoa nähdä iloisia samaan leiriin kuuluvia. Nyt nukkumaan.

7 tykkäystä

Hyvää vappua! Enpä tiennytkään, että vappukin on alun alkajin keskiajalla eläneen, abbedissa Valburgin - jonka kerrottiin kykenevänsä erilaisiin ihmeisiin, pyhimykseksi julistamisen päivä, ennen kuin nyt hiljan luin siitä eräässä kirjoituksessa. Arvelen korkeintaan 10% suomalaisista tietävän tämän asian.

Oli hauska keskittyä täysillä Tapparan mestaruuteen ja hetkeksi saada ajatukset pois maailman kamaluuksista. Nyt kun Turun sinapit on voitettu, jonka johdosta porkkanapöksyillä onkin kaikkien aikojen eniten SM-liigan mestaruuksia (ja yksi enemmän kuin sinapeilla), on aika taas kirjoitella. Kun kerta lupasin, ajattelin käydä lyhyesti salkkuyhtiöitäni läpi, suurimmasta positiosta pienimpään.

Harvia
Lähdin tähän mukaan pienin panoksin 9/18 ja hiljalleen ostellut lisää. Kertaakaan en ole myynyt. Heti saman vuoden marraskuussa ostin tätä lisää. Oli sateinen ja harmaa marraskuun ilta, ja ihmettelin kun markkinat hermoilivat ja Harviaakin sai 5 eurolla per osake. Silloin ostin hieman lisää, mutta minulla ei ollut aavistustakaan, mikä kultasuoni olikaan kyseessä. Nukun tämän yhtiön kanssa hyvin enkä ole huolissani, vaikka kurssi on laskenut. En usko hyvinvoinnin, terveyshyötyjen ja elämysten myymisen saunomisen muodossa olevan ongelma yhtiölle myöskään tulevaisuudessa.

Efecte
Matkalla Eurooppalaiseksi vaihtoehdoksi it-palvelunhallinnan markkinoilla. Lähdin mukaan 3/18 eli yli 4 vuotta tullut omistamista täyteen. En ole myynyt, ostellut matkalla hieman lisää. Yhtiön eteneminen on kertakaikkisen vakuuttavaa ja annan yhtiön johdolle ja työntekijöille täydet propsit. Markkinoilla on kova kilpailu käynnissä, markkinoiden muutosnopeus voi olla kova, yhtiö on kärpäsen kokoinen joihinkin kilpailijoihin verrattuna, yhtiön täytyy allokoida tarkasti kassavirrat elintärkeän tuotekehityksen ja markkinoinnin välillä, kehitellä erilaisia myyntikanavia esim kumppanuuksien avulla ja lisäksi onnistua rekryissä eli löytää osaavaa väkeä (ja pitää kiinni niistä), koska kasvu lopulta vaatii myös käsipareja. Ei helppoa hommaa, ja tuskin muutenkaan matka Eurooppalaiseksi vaihtoehdoksi on riskitön, mutta onneksi voin luottaa yhtiön johtoon. Mielellään tosin omistaisin yhtiötä, jota kuka tahansa puupää osaa johtaa, koska johtoryhmäkään ei koskaan ole ikuinen. Mutta mennään tällä.

Talenom
Mukaan hypätty 12/17, hieman osteltu matkalla, ei myyntejä. Myönnän, että lähdin tähän räkänokkana vähän kokeilumielessä mukaan mallisalkun iskiessä tähän. Yhtiön kunnianhimo kasvaa kansainvälisesti on vertaansa vailla suomalaiseksi yhtiöksi. Välillä on kasvutahti meinannut hiipua ja arvostus on viime vuosina noussut reippaasti, ja mallisalkkukin on sortunut myyntihommiin. Itse sen sijaan en ole siltikään nähnyt syytä myynneille, sillä uskon yhtiön kykenevän vain syventävän kilpailuetujaan, ydinbisnes jauhaa tasaisen tappavaa kassavirtaa ja olen pitänyt katseen kaukana katsoessani uusien tuotelähtöjen, ostettavien yritysten ja kansainvälisen kasvun kassavirta- ja kannattavuuspotentiaalia.

Qt
Qt antaa tehokkaan avun krooniselle koodaripulalle, kun sulautettujen järjestelmien kysyntä räjähtää maailmalla. Haluan olla mukana tässä matkassa jonkinlaisella panoksella, vaikka en tunnekaan yhtiötä ja alaa todellakaan tarpeeksi hyvin. Ostin tätä koronadipissä 2/20 mutta myin tätä ensimmäisen kerran jo 9/20 n.35 eurolla. Olen myös sen jälkeen myynyt hieman, mutta silti löytyy vielä koronakriisissä ostettuja lappuja. En ruoski itseäni myynneistä, sillä jos sijoittaisin vain yhtiöihin, joiden bisneksen tunnen hyvin, en olisi ikinä ostanutkaan tätä. Lisäksi sain hyvin kotiutetuilla voitoilla allokoitua pääomia muihin hyviin sijoituksiin. Itseasiassa, pidän tähän mukaan hyppäämistä yhtenä vaarallisimpana tekona sijoitusuraani ajatellen, enkä edes siksi että pelkään tässä casessa menettävän pääomaa, vaikka osakkeen hintaan ollaan leivottu pitkälti yli 10 vuoden päässä siintävät kassavirrat. Olen nimittäin saanut tästä elämäni helpoimmat voitot hyvin vähällä tutkimustyöllä. Usein jos näin pääsee käymään varomattomalle sijoittajalle, se saa äkkiä näyttämään sijoittamisen hyvinkin helpolta. Ne jotka lankeavat tähän mielikuvaan, tulevat menettämään vielä rahaa. Varokaa markkinoiden sadomasokistista luonnetta. En hirveästi onnittele itseäni tähän hyppäämisestä, mutta matkan varrella olen yrittänyt ymmärtää yhtiötä ja mielelläni omistan tätä.

Orthex
Hypätty mukaan 4/21 (hitto menipä vuosi nopeasti). Ei myyntejä. Olen panostanut tähän absoluuttisesti enemmän kuin mihinkään muuhun, mutta vielä sijoitus odottaa satoa korjattavaksi. Raaka-aineiden nousu on romahduttanut yhtiön kannattavuutta, mutta niin kauan kun yhtiö suoriutuu siinä, mihin se voi vaikuttaa ja kykenee syventämään kilpailuetujaan sekä erottautumaan kilpailijoistaan, en ole huolissani tämän kanssa.

Revenio
Mukaan 11/19 ja ihanasti tankattu koronakriisissä. Yhtiön kansainvälinen eteneminen vakuuttaa ja katson aina kieli pitkällä uusien lähtöjen potentiaalia. Välillä arvostus on laittanut epäröimään, mutta toistaiseksi olen pysynyt kyydissä. Ei myyntejä.

Admicom
Lähdetty ipossa mukaan 2/18. Valitettavasti iposta saatuja lappuja ei ole enää matkan aikana tehtyjen myyntien jälkeen, mutta osakkeet mitkä ostin heti ekana kaupankäyntipäivänä 9.2.18, niitä löytyy vielä. Yhtiön krooninen yliarvostus ja sisäpiirin myynnit ovat olleet sijoittajien huulilla. Olen silti iloisesti kyydissä, sillä uskon yhtiössä piilevän vielä runsaasti arvoa uusien tuotelanseerauksien, yritysjärjestelyjen ja/tai kansainvälisen kasvun muodossa. Lisäksi yhtiön vankka eteneminen kapealla toimialalla, missä yhtiöllä liki monolimainen asema, antaa turvaa, vaikka rajallinen markkina rajoittaakin kasvua.

Kamux
Mukaan 9/19 ja lisäostoa koronakriisissä. Ohueksi kaventunut kannattavuus ja kasvun kalleus välillä arveluttaa, mutta en ole vielä myynyt. Hyvin kapea kate on ongelma siinä mielessä, että jos liikevaihto sattuukin laskemaan mutta kulut eivät anna myöten, tai vaikka liikevaihto ei laskisikaan mutta kulut nousisivat, yhtiöstä tulee äkkiä tappiollinen. Tämä yhtiö vaatii hieman seuraamista, mutta katson yhtiön kv-kasvua edelleen pitkälle tulevaisuuteen.

Inderes
Jättö siirto 10/21 ja yksi snadi lisätankkaus, ei myyntejä. Yhtiö on löytänyt erinomaisen markkinaraon demokroitaessaan finanssialaa ja uskon yhtiön luovan omistaja-arvoa järkevällä mutta kunnianhimoisella kasvulla. Tähän asti näyttää hyvältä, vaikkakin arvostus kiristää.

Berkshire Hathaway
Sisään kertapanoksella 5/20 eli pari vuotta omistajuutta takana. Tykkään ottaa Amerikan markkinoihin näkemystä Berkshiren kautta. Yhdellä sijoituksella saat lukuisia hyvää kassavirtaa tekeviä bisneksiä sekä option tuleviin sijoituksiin. Tässä casessa ei harmita mikään muu paitsi se, että olen jättänyt position aivan liian pieneksi.

TieroEvry
Sisään 11/20. Kerran täydennetty, ei myyntejä. Edullinen hinta ja fuusion tuomat synergiat houkutteli, lisäksi hain sijoituksella pientä arvonurkkausta kasvuyhtiöpainotteisen portfolion kylkeen. En missään nimessä usko omaavani mitään edgeä tässä. Käsittääkseni juna on puksuttanut ihan hienosti eteenpäin, mikäs tässä pidellessä tätä salkussa pienellä painolla.

EcoUp
Sisään kertapanoksella 11/21. Yhtiöllä on onneksi suojanaan vakaa perusliiketoiminta, mutta investment caseni nojaa myös Teknologian läpimurtoon. Teknologia kuulostaa todella potentiaaliselta, mutta liiketoiminnan riskisyydelle on helppo asettaa jonkinlainen arvio asettamalla se @yha_musa_soi :n taulukkoon. Bisnes menisi siis taulukon aivan alkuun eli kategoriaan 2, eli ei varsinaista liikevaihtoa mutta kaupallisen potentiaalin tarina on melko uskottava. Vielä on kysymysmerkkinä, onko bisnes elinkelpoista, jos on niin onko se lopulta kuinka kannattavaa ja kykeneekö se muodostamaan kilpailuetuja korvaavien tai kilpailevien liiketoimintojen ilmaantuessa paikalle. Perusliiketoiminnassa arveluttaa riippuvuus Suomen rakennussyklistä. Tämä lienee ainoita salkkuyhtiöitä, josta olen lähtökohtaisesti valmis luopumaan jo keskipitkällä (3-5v) aikavälillä, koska syklisiä yhtiöitä ei kannata aina yli ajan omistaa. Tällä hetkellä myös panoskoko pysyy riskisyyden mukaisena. Mikäli Teknologiasta saataisiin joku vakaampaa bisnestä tekevä kultasuoni, voisi casea katsoa silloin eri kulmasta.

Vincit
Lähdetty mukaan kertapanoksella 9/20. Halusin ottaa näkemystä Suomen it-markkinoihin jonkun yhtiön muodossa, jolla on näyttöä vahvasta kasvusta ja joka on yksi rekrytointikilpailun voittajista. Yhtiön sinkoilu ja heikentynyt kannattavuus on välillä arveluttanut. Lisää harmaita hiuksia lisää nykyinen fuusio, mutta ajattelin katsoa tämän ajatuksella, että yhtiö kykenee fuusion jälkeen tarjoamaan asiakkaille jotain, mitä se ei ole ennen pystynyt. Kauheasti en osaa yhtiöstä ja fuusiosta sanoa, siksi panoskin on sen mukainen. Aavistuksen olen silti positiivinen yhtiön suhteen, mutta seurailen yhtiötä tavallista enemmän varsinkin nyt fuusion yhteydessä.

Eipä tuo portfolio mikään kummoinen ole, hyvinkin ”foorumisalkun” kaltainen. Sijoittamisestani on tullut viime aikoina hieman suurinpiirtein -touhua. Kunhan yhtiöllä menee suurinpiirtein hyvin ja salkunhoito on suurinpiirtein kunnossa, se riittää minulle juuri nyt. On vain niin paljon muitakin asioita hoidettavana, että sijoituksiin laitettava aika on tällä hetkellä hyvinkin rajallista.

Kun kävin tuota portfoliota läpi niin tajusin, kuinka pienestä onkaan välillä ollut kiinni, että olen johonkin caseen lähtenyt ajoissa mukaan, tai ylipäätänsä mukaan. Hyvää säkää on yleensä paljon käynyt poimintojen ja kaiken suhteen matkan varrella. Kaikin puolin tilanne voisi olla myös aivan erilainen. Olen myös huomannut, että neljä viisi vuotta sitten tein paljon rohkeampia päätöksiä suhteellisen heikolla taustatyöllä. Nykyään kun tekee sijoituspäätöksiä, sitä on paljon epävarmempi kaikesta, vaikka kuinka tekisi taustatyön huolella. Tavallaan ihan hyvä juttu tietenkin.

27 tykkäystä

Tämä onkin tässä omistajuudessa mielenkiintoista!

Miten sinä olet määrittänyt sen, mitä yritystä haluat omistaa eniten?

Syntyykö salkkuyhtiöiden suuruusjärjestys tietoisesti salkun rakentamisvaiheessa?

Ymmärrän sen, että kurssimuutosten myötä yksittäisen omistuksen arvo/prosenttiosuus salkussa voi vaihdella, mutta saat varmaan kiinni ajatuksestani?

2 tykkäystä

Hyvä kysymys! Lyhyesti; yritän säätää yksittäisen yhtiön painoa sen tuottoriskisuhteen mukaan. Money management eli tuttavallisemmin salkunhoito, mistä harvoin puhutaan, käsittää esim panoskoon säätämisen esim riskisyyden, oman henk.koht riskinsietokyvyn ja sijoitusstrategian mukaan. Tämä taito tulee vähitellen ajan kanssa (en itsekään ole mikään mestari tässä :smile:). Mitä tuottoisampi ja varsinkin vähäriskisempi sijoitus on, sen isommin uskallan ottaa näkemystä. ”Hyvää ei voi olla koskaan liikaa”. Riskillä tarkoitan pääoman pysyvää menetystä.

Olen rakentanut tätä portfoliota useamman vuoden ja salkun rakenne (ja omistukset) on muuttunut vuosien aikana voimakkaasti. Admicom dominoi salkun ylivoimaisena siivuna pitkään, mutta nyt se on tippunut sijalle 7. Efecte on lähes itsestään noussut kakkossijalle kurssinousun ansiosta. Yhtiön riskiprofiili on korkeahko mutta olen melko tiiviisti seurannut yhtiön kehitystä. Qt se vasta on sinnikkäästi pysynyt isossa painossa kurssinousun ansiosta, vaikka kuinka olen keventänyt enkä ikinä sijoittanutkaan siihen isosti. Eli omistukset seilaavat myös itsestään paljon. Jos joku positio nousee liikaa voin tasapainottaa sitä keventämällä tai tankkaamassa vastapainoksi muita (salkunhoitoa…). Keventäminen ei yleensä ole ollut kovin suosittua minulla.

Riski menettää pääomaa kasvaa myös silloin, kun ei tiedä mitä tekee. Jos joku yhtiö on liian hämärä minulle, mutta haluan silti omistaa sitä, saatan pitää sitä vain pienessä painossa sen sijaan etten omistaisi ollenkaan (Vincit). Myös liian maltillinen tuotto-odotus ei houkuta nostamaan painoa korkealle, esim Tieto. EcoUp on semmonen arpa vielä, että pidän sitä tarkoituksella hyvin pienessä painossa sen riskisyyden vuoksi.

Eli yritän allokoida pääomia eri osakkeisiin mm. niiden riskisyyden mukaan, mutta painot seilaavat myös väkisinkin itsestään. Tällä hetkellä olen hyvin tyytyväinen portfolioni sisältöön ja niiden painotuksiin.

11 tykkäystä

Kiitos vastauksestasi!

Noin se taitaa juuri pitkässä juoksussa mennä.

Kun nyt olen tässä niin selkeästi salkunkasvatusvaiheessa, on tavallaan ristiriitaista edetä sijoitussuunnitelman mukaisesti. En tiedä, onko se tämä markkinatilanne, joka sen aiheuttaa, vai onko sijoittaminen aina tällaista.

Olen jo oppinut ajattelemaan niin, että selvitäkseni kuiville vähän nopeammin näistä viimevuotisista ATH-hinnoista ostamisistani, olisi minulle todellakin suotuisaa, että osakkeiden hinnat vielä jatkaisivat laskuaan ja pääsisin laskemaan keskihintaani. Pääsääntöisesti en vieläkään ole myynyt mitään. Ja kasvuyrityksiähän minä edelleen suosin.

Mutta ongelmatonta tämä sijoitussuunnitelmassa pidättäytyminen ei todellakaan ole - ja tarmoa vaatii. :sweat_smile:

Olin ajatellut aloittaessani, että valitsen salkkuuni muutamia tukipilareita ja osto-ohjelmani mukaisesti tein niihin lisäyksiä säännöllisesti. Sitten mukaan tuli lisää yrityksiä, aloittelijan ajattelun mukaisesti “ohhoh, onpas edullista” -hinnoin.

Ja sitten, kun ostettavaa alkoi olla siellä ja täällä, alunperin tukijaloiksi suunnitellut osakkeet alkoivatkin olla kurssilaskun myötä arvoltaan vähäisempiä ja niitähän piti sitten ostaa lisää.

Noh, nyt on sitten tukijalkoja siellä sun täällä ja kurssiheiluntojen myötä ajatus tietyn yrityksen osakkeiden määrästä “nyt tätä on riittävästi” vähän horjuu, kun mieli tekisi vielä ostaa juuri sitä lisää, riskisyydestä huolimatta. Tätä pohdin eniten.

Ja taidan olla rakastunut osakkeisiini - juuri niin - tästähän sitä juuri varoitellaan.

Taitaa olla aloittelijalle kuuluvaa hämmennystä ja normaalia pohdintaa ilmassa.

Ja anteeksi, tämä postaus ei edes sisällä varsinaista kysymystä.

Kiitollisena kuitenkin luen kirjoituksiasi, koska niin kärsivällisesti jaat ajatuksiasi myös aloittelijan kanssa. :yellow_heart:

9 tykkäystä

Ei niin pahaa ettei jotain hyvää. Jos osto-ohjelma ollaan aloitettu ath-lukemissa ennen rajua laskua, on siinä se hyvä puoli että mahdollisiin myyntihommiin ryhtyessä pääset myymään heti niitä kalliimmalla ostettuja osakkeita fifo-periaatteen mukaisesti, vaikka olisitkin onnistunut ostamaan myöhemmin myös pohjilta :sweat_smile: Minulla ei tuommoista mahdollisuutta juuri ole. Jos haluaisin nyt keventää vaikka Harviaa yks kaks, minun täytyisi myydä eka ne viidellä eurolla hankitut laput, sitten vasta 40 eurolla hankitut. Ja verottaja kiittää. Toisaalta tämä nostaa kivasti kynnystä myydä…

Itsekin painin samojen asioiden kanssa kun aloin rakentamaan salkkua. Salkku muistutti aluksi jotain sillisalaattia mutta kun sai rönsyjä hieman karsittua ja vähän himmattua osteluja ajan mittaan niin kyllä se siitä haki paikkaansa.

Muutama vuos sitten haalin muutenkin ihan erilaisia yhtiöitä kuin nyt. En esim koskenut p/e 25 osakkeisiin suksisauvallakaan. Sitten kun aloin hokata minkälaisia firmoja haluan omistaa niin niitä sitten lähdin skannaileen ja kyttäileen ja arvostusta opettelin katsomaan hieman eri kulmista. Eli sijoitusstrategiani on kokenut muodonmuutoksen pariinkin kertaan.

Kun muistelen omaa sijoittamista niin mitä kummallisimmilla syillä sitä lähti aina jotain ostaan. Onneks ollaan vähän tultu sieltä eteenpäin, mutta edelleen tuntuu ettei sitä kyllä tiedä mistään mitään :grin: Tää tunne on itseasiassa ehkä pahempi kuin koskaan.

Tärkeää on välillä vetää henkeä ja pohtia omaa salkkua ja kartoittaa oma tilanne. Siitä on hyvä sitten edetä. Välillä sitä edelleenkin käyn jonkin sortin kriisipalavereja itseni kanssa että mitäs nyt tehdään tämän ja tämän osakkeen kanssa. :grin: Mutta semmosta se on kun tilanteet ja maailma muuttuu ympärillä yhtäkkiä ja kaiken aikaa. Parhaimmat ideat lähteä muokkaan salkkua tulee kun hetken miettii ja nukkuu pari yötä. Viikonloput on hyvää aikaa funtsia, kun ei ole markkinat auki. Ehtii vielä pyyhkiä toimeksiannot pois sunnuntai-iltana. :grin:

6 tykkäystä

FIFO kannustaa tarpeeksi fiksuja ja varakkaita ostamaan samaa osaketta useamman eri välittäjän tileille. Verosuunnittelu helpottuu, mutta kustannukset kasvavat. Välittäjät kiittävät verottajaa FIFO-säännöstä. Juurikki itse ei tätä harrasta, vaikka onkin huomannut mahdollisuuden aikoja sitten.

Älkää kiitelkö vinkistä. On Juurikki ennenkin vahingossa saanut verotuksen porsaanreikiä tukkoon niitä somessa julkistamalla.

5 tykkäystä

Eikös tämä onnistu samankin välittäjän kautta? Siis avaamalla vaikka Nordnetiin useamman arvo-osuustilin?

4 tykkäystä

Kyllä. Merkit täyteen

2 tykkäystä

No mietin just samaa, että eihän tuossa pitäisi mitään olla. Mut aika nerokasta kaikin puolin enkä ole ennen edes ajatellut asiaa! Taidan ajatella tästä lähin. Toinen olis että ostaa ekat satsit ostlle ja seuraavat aotlle kallimmalla. Tässä on myös se hyvä puoli niille jotka tykkäävät ihailla tuottoprosentteja, että jos ostat halvalla osakkeita yhdelle tilille ja kalliimpia toiselle niin voit aina käydä ihailemassa sitä 1000% tuottoa siellä ekassa salkussa.

4 tykkäystä

Juurikin näin. Ja sitten tänne foorumille saa julkaista salkun tuotto ketjuun sen kaikista kovimman salkku % :ok_hand::sweat_smile::innocent:

7 tykkäystä

Salkun rakentamisesta

Sain oikeastaan idean kirjoittaa tämän tekstin kun pohdin noita @Pyoratar ja minun välisiä keskusteluja tuossa ylempänä.

Varsinkin viimeisin Pyörättären viesti, missä hän kuvaili salkkunsa hieman rönsyilleen niin sanotusti - koska ostettavaa on löytynyt sieltä ja täältä, sai minut inspiroitumaan. Vaikka koen, että tietynlaisen riman nostaminen sijoituksia valittaessa on varmasti sijoitusuran kestävä prosessi, on melko luonnollista ja asiaan kuuluvaa, että salkusta löytyy myös jos jonkinlaista rönsyäkin.

Käyn tässä läpi vain omia mietteitä joista on tarkoitus saada pohdintaa omiin sijoituksiin, eikä mitään lausumaani pidä käyttää kiveen hakattuna ohjeena. Yleensä sijoittamisessa on liki mahdotonta antaa jokaiselle käypiä yleispäteviä ohjeistuksia “tee näin, älä tee näin”, sillä jokaisen lähtötaso, elämäntilanne ja sijoitussuunnitelma eroaa toisistaan. Osakepoiminta on muutenkin enemmän taidetta kuin eksaktia tiedettä, joten kaikki pohdinnat kannattaa ottaa vastaan pikemminkin sinne päin kuin täsmällisesti.

Yksittäisen position rakentaminen lähtee minulla usein siitä, että ostan osakkeita ensimmäisen erän, niin sanotun aloitusposition. Tässä vaiheessa yhtiö ei taustatyöstä huolimatta ole välttämättä vielä kauhean tuttu minulle tai yhtiöllä on paljon todistettavaa, siksi positio avataan varovaisella summalla. Mielenkiinto seurata yhtiön kehitystä pysyy silti yllä, kun siinä on rahaa kiinni. Lisäksi olen varmistanut mukana olemisen, jos yhtiöstä kuoriutuu yllättäen jokin sweet spot.

Jos yhtiön tarina etenee odotusteni mukaan, ostan osaketta lisää sitä myöten. Varsinkin nousumarkkinassa tämä täytynee tehdä useimmiten nousevaan kurssiin, jolloin tuottoprosentti menee pilalle, mutta tälle ei mahda mitään. Osakesijoittamisessa ratkaisevaa on eurojen tai osakemäärien nostaminen eikä tuottoprosentit. Vastaavasti jos yhtiön liiketoiminta ei lähdekään lentoon, se vähäinen positionripe myydään ja näin vauriot jäivät vähäisiksi. Pelkkä osakekurssin mörniminen ei ole syy myynnille.

Koska position avaamisvaiheessa yhtiö ei ole vielä välttämättä syvällisesti kauhean tuttu, saattaa kynnys olla hieman matalampi avata varovainen positio siihen (mitä pienempi panos, sen matalampi kynnys voi teoriassa olla). Siksi on melko luonnollista, että tämmöisiä “avauksia” kertyy useampi salkun pohjalle. Vaikka tietenkin jokaisella on tavoitteena avata positio mahdollisimman hyviin sijoituksiin, voidaan silti turvallisesti olettaa, ettei jokainen ostos tule osumaan kultasuoneen. Siksi näitä avauksia on syytä olla useampi. Oleellisinta ei onneksi ole välttämättä osumatarkkuutesi kultasuonesta toiseen vaan se, että kun se kultasuoni lopulta paljastuu joistain näistä avauksista, sinä panostat siihen rohkeasti lisää (ja pidät kiinni näistä osakkeista niin kauan kun potentiaalia piisaa). Näillä toimilla voi edesauttaa rakentamaan salkkua, jossa tukijaloiksi muodostuu kuin itsestään vain yhtiöitä, jotka todella ovat väkeviä arvonluojia ja joita oikeasti haluat omistaa. Myös todennäköisyys salkkusi markkina-arvon nousemiselle kasvaa, kun voittajat dominoivat portfoliotasi. Ei ole siis merkitystä voitatko vai häviätkö, vaan sillä kuinka paljon lopulta voitat. Tähän oikeastaan voisi kiteyttää koko homman jujun.

Jos sijoittaja panostaa osakkeeseen vasta kun yhtiö lunastaa lupauksia, säätää panoskoon yhtiön riskisyyden ja oman riskinsietokyvyn mukaan, pitää tunteet pois pelistä, pysyy jossain määrin omalla osaamisalueellaan, pitää yllä jonkinlaista käteispuskuria ja laatii sijoitussuunnitelman noudattaen siihen nojaten kuuluvaa strategiaa, sijoitusuran katkeamisen todennäköisyys lienee jo hyvin alhainen. Pahin tilanne tähän salkun rakentamiseen liittyen mikä äkkiseltään tulee mieleen on se, että sijoittaja panostaa tuotto/riski-suhteeltaan hyvin houkuttelevaan caseen, yhtiön tarina etenee erinomaisesti jonka johdosta sijoittaja asianmukaisesti panostaa tähän yhtiöön vielä lisää todella rohkeasti - sitten kaikeksi yllätykseksi yhtiön suunta muuttuu ja kurssi laskee rajusti. Lopputuloksena on, että sijoittajalla on täyslaidallinen kuraa salkussa, lisäksi sijoittajalle tulee yhtäkkiä hyvin epävarma olo yhtiön tulevaisuuden suhteen. Myyminen ei vaikuta hyvältä idealta, koska sijoittaja kokee sen, sinänsä virheellisesti, hankalaksi sijoituksen ollessa tappiolla. Lisäksi sijoittajan pitää varautua kääntämään takkinsa, mikä voi olla hyvin haastava temppu, mutta samalla se on sijoittajan mahdollisesti tärkein ominaisuus. Mutta holdaaminenkin aiheuttaa pahoinvointia. Mikään vaihtoehto ei tunnu hyvältä. Mitä pitäisi tehdä?

Nämä kimurantit tilanteet tehdä isoja päätöksiä paineen alla kysyvät sijoittajalta kylmäpäisyyttä ja taitoa siirtää tunteet sivuun. Lisäksi näissä tilanteissa sijoittaja usein viimeistään narahtaa, jos kotiläksyt ovat jääneet tekemättä. Hyvä nyrkkisääntö edelleen on se, että myy jos liiketoiminta ei etene odotustesi mukaan. Jos inhottaa myydä koko roska, myy puolet ja tutki sitten asiaa uudestaan. Voi nimittäin olla, että pystyt jo silloin tarkastelemaan asiaa paljon objektiivisemmin. Aina voi onneksi ostaa osakkeet takaisin.

Jos roiskit johonkin osakkeeseen vailla huolen häivää, kannattaa pitää mielessä myös ikävät “entä jos” -skenaariot ja edelleen sijoittaa edelleen vain sen verran, mikä sinulla on varaa menettää (ja mikä ei horjuta objektiivisuuttasi yhtiötä kohtaan!).

Toisinaan voi olla hyvä viedä roskat ulos eli siivota salkkua ylimääräisistä rönsyistä, jos siltä tuntuu. Saat vapautettua pääomaa uusiin sijoituksiin, mielesi kirkastuu ja pystyt keskittymään paremmin oleellisimpiin sijoituksiin. Varsinkin jos olet realisoinut myyntivoittoja verovuonna ja vuosi lähenee loppuaan, voi olla viisasta muistaa realisoida myös tappiolliset rönsyt, mistä haluat päästä muutenkin eroon.

Jokainen tietenkin rakentaa salkkuaan miten haluaa. Esimerkiksi mallisalkulla on tapana tehdä vain täsmäiskuja ja lisätä omistusta yhtiössä vain poikkeuksellisissa tapauksissa. Mutta tässäkin täytyy muistaa mallisalkun tehtävä osoittaa Inderesin analyysien onnistumiset. Yksityissijoittaja voi sen sijaan rakennella salkkuaan miten itse näkee parhaakseen, esimerkiksi hajauttaa ajallisesti kurssien myös laskiessa ja kauhoa osakkeita osto-ohjelman tavoin mahdollisimman lähellä pohjaa. Tämäkin voi olla järkeenkäypää varsinkin, jos markkinoilla vallitsee yleinen paniikki eikä kurssilasku johdu yhtiökohtaisista ongelmista. Itsellä kuitenkin position rakentaminen nojaa ensisijaisesti yhtiön fundamenttien mieluisaan kehitykseen, mutta toki myös toisinaan paniikkien ja erikoistilanteiden hyödyntämiseen, mikäli siis käteissaldo antaa myöten.

Näistä ajatuksista voidaan tulla lopputulemaan, että vaikka peräänkuulutan pitkäaikaisen omistamisen puolesta, ei ostonapin painaminen minulla tarkoita automaattisesti sitä, että tämän yhtiön kyydissä pysytään seuraavat 5 vuotta piste, koska sattumanvaraisia asioita tapahtuu ja omat oletukseni ovat poikkeuksetta toisinaan vääriä. Yleensä se menee niin, että pitkäaikaisen omistamisen voi todeta vasta sitten, kun se on toteutunut. Eli vaikka sijoittaja ostelisi ja myisikin toisinaan osakkeita hieman miten sattuu, voi sijoittaja silti olla mieleltään pitkäaikainen omistaja. Vaikka bisnekseen sijoittaminen onkin lähes luonteeltaan pitkäaikaista - ainakin yhtiöiden bisnes heiluu vähemmän kuin niiden osakekurssit, tosiasiallista pitkäaikaisuutta kannattaa suosia nimenomaan niissä osakkeissa, jotka luovat arvoa omistajilleen yli ajan.

22 tykkäystä

Juurikin näin, Peter Lynch kuvasi saman asian sanomalla, että yhtiön tulos viime kädessä ratkaisee sijoituksen tuoton. Esimerkkinä hän totesi (90-luvulla, huom.):

“30 vuodessa Johnson & Johnsonin tulos on 70-kertaistunut ja osakekurssi on myös 70-kertaistunut. Bethlehem Steelin tulos on tänä päivänä vähemmän kuin 30 vuotta sitten ja arvatkaapas mitä? Osakekurssikin on alempana kuin 30 vuotta sitten.”

Itse olen nykyään pyrkinyt siirtymään arvoa kasvattaviin yhtiöihin ja omistamaan niitä niin kauan, jos joku ei olennaisesti ja pysyvämmin muutu huonommaksi. Hetkelliset vastoinkäymiset kuuluvat pelin henkeen, hyvin harva yhtiö välttyy pieniltä kolhuilta silloin tällöin. (Siksi kvartaalien liiallinen seuraaminen on vähän vaarallista, kun kokonaiskuva voi hämärtyä.)

14 tykkäystä

Hyvä kirjoitus. Haluan sanoa, että blogiasi on ollut erittäin mukava lukea, kirjoitat hyvin. Teksteissäsi on paljon asiaa, mutta jäsentelet kirjoitustasi hyvin, sekä käytät helposti lähestyttävää kirjoitustyyliä, ilman liiallisia, vaikeita bisnestermejä, jotta tälläinen perus tamperelaine tyäukkoki jaksaa lukea loppuun.

Käytän itse samaa metodia, tosin vielä varovaisemmin, sillä en pidä ylimääräistä käteispositiota ollenkaan. Teen tämän mielikuvituksen tasolla. Kun löydän uuden, mielenkiintoisen yrityksen, kirjoitan ylös että sijoitin yhtiöön x hinnalla y ja seuraan hetken aikaa mitä olisi tapahtunut. Jos yrityksen suunta on mennyt kuten olin ajatellut ja näyttää edelleen jatkavan samaan suuntaan, sijoitan oikeaa rahaa sen hetkisestä summasta juurikaan välittämättä.
Tässä kohtaa yleensä varovasti ruoskin itseäni selkään, että olisi vaan rohkeasti pitänyt sijoittaa, mutta samalla pidän mielessä, että tällä tavalla olen useammin saanut taputtaa itseäni selkään väistettyäni monet hypejunaonnettomuudet.

Kiitos vielä mainiosta blogistasi ja oikein hyvää viikonloppua!

12 tykkäystä

Kiitos, viisaita pohdintoja, joista taas herää lisää ahaa-elämyksiä :pray: kasvusijoittajan haasteita :upside_down_face:

Kokosin tähän siis kirjoituksestasi oman sijoitussuunnitelmani ja sijoitusstrategiani keskeisimmät opettelun kohteet, jotka kirjoituksesi sai minut oivaltamaan.

Tätä olen mielestäni harrastanut :blush:

:yellow_heart:

Tämä se vasta vaatiikin aikamoista taitoa - varsinkin näinä epävarmoina aikoina. Laskumarkkinassa. Aloittelevalle sijoittajalle.

Miten erotat näinä erilaisten uhkakuvien aikoina, onko sijoittamisen kohteena oleva kasvuyritys onnistunut investoinneissaan tai edes tehnyt lupaamiaan investointeja suunnitellussa aikataulussa. Onko laskeva kurssi kuitenkin merkki jostakin, joka pitäisi ymmärtää - vaan kun ei vielä tällä kokemuksella osaa päätellä mikä voisi johtua mistäkin. Onko yhtiöllä vielä tulevinakin aikoina merkittävää kilpailuetua muihin verrattuna, saati kysyntää muuttuvissa olosuhteissa. :sweat_smile:

Ja muutenkin, kun kasvuyhtiöihin sijoittamisen suosio muuttuu sentimentin, markkinatrendien ja yleisen taloustilanteen mukaan kaiken aikaa.

Mutta kuitenkin, tämä sijoittaminen kaikkineen, on älyttömän mielenkiintoista! Ja sijoittaminen kasvuyhtiöiden suoriin osakkeisiin jatkuu :blush:

5 tykkäystä

Jep! Itsekin piti tämä asia tuoda tekstissä esiin, mutta en saanut asiaa sitten mahtumaan ja yritin pitää tekstin kasassa. Vastoinkäymisiä ja pehmeitä osareita tulee eteen jokaisen firman kohdalla. Toisinaan, melko usein itseasiassa sijoittajalta vaaditaan arvioinnin tekoa onko pinnan alla vakavia ongelmia vai onko ongelmat vain lyhytaikaisia, kun jotain säröjä tulee. Tämä on mielestäni ehkä vaikeinta sijoittamisessa. Harvemmin firman toimari kertoo suoraan että nyt tämä laiva uppoaa. :smile:

Juurikin tuo mainitsemasi kilpailuetu ja sen arviointi on se pihvi. Niin kauan, kun yhtiö kykenee ylläpitämään tai jopa syventämään kilpailuetujaan, sijoittajalla ei pitäisi olla mitään hätää vaikka välillä tulisikin tulospettymyksiä tai viivästyksiä investointeihin. Sen takia on erityisen tärkeää, jos yhtiöllä vähän tökkii meno, osata tunnistaa onko yhtiön kilpailuedut saaneet jonkin iskun. Vielä jos tuntisi joissain määrin kilpailijayritysten edut ja niiden kehitystä pystyy arvioimaan, se olisi kova juttu.

Erittäin lämmin kiitos :pray: Ja Tampereelle propsit! Yritän kehittyä kirjoittelussa koko ajan mutta hienoa kuulla että nykyinenkin ulosanti on mukavaa luettavaa. Viime ajat ovat olleet itsellä hieman kiireisiä joka on näkynyt välillä jaksamisessa ja monenlaisessa tekemisessä. Sen takia ei ole aina jaksanut kirjoittaa vaikka mieli tekisi ja aiheita olisi päässä. Lämmin ja rehellinen palaute on siis hyvin tervetullutta ja auttaa jaksamaan blogin ylläpidossa.

Kuulosti muuten hauskalta ja taatusti vähemmän riskialttiilta tavalta tuo tapasi seurata uutta yritystä!

Hyvää viikonloppua sinullekin ja muille :slight_smile: Nyt sammutan foorumin ja alan juomaan olutta.

8 tykkäystä

Haluan ehkä vielä palata tuohon aiempaan tekstiini. Vaikka annoin ymmärtää, että uuden position voi avata hieman matalammalla kynnyksellä, ehkä korjaisin ajatusta hieman. En halua osoittaa, että uuden position voi avata millä verukkeella tahansa, päinvastoin kannustan tekemään aina niin runsaan taustatyön kuin mahdollista. Mutta, vaikka kuinka tutustuisi itselleen uuteen yhtiöön, uskon että lopulta siihen yhtiöön pääsee ”sisään” vasta, kun sitä omistaa vuoden pari, lueskelee osareita, katselee toimarin haastatteluja ja elää siinä samassa taloussuhdanteessa, missä yhtiö porskuttaa. Ainakin itse uskon näin, sen takia varsinkin itselläni on usein hankalaa pistää heti maksimipanos minulle uuteen yhtiöön. Vaikka yhtiöllä olisi kuinka pitkä historia takanaan ja kuinka olisin lukenut läpi kaikki tilinpäätöksistä analyyseihin, en koe että ”tunnen” silti vielä yhtiötä täysin. Sitten vasta kun alkaa pääsemään yhtiöön kunnolla sisään, ja samalla liiketoiminta etenee odotusten mukaan, voi lähteä suurentamaan panosta. En tiedä miten muilla. On eri asia tutkia yritystä 100 tuntia yhtenä könttinä ja iskeä kiinni, kuin tutkia yhtiötä 10 tuntia kuukaudessa vuoden pari ajan, huolellisesti ja eri kausina.

Ja joskus on tilanne, että yhtiöllä oikeasti on todistettavaa, jonka vuoksi positio aloitetaan varovaisella summalla, esimerkiksi itsellä tuo EcoUp.

Loppuun todettakoon, että tekstini oli esimerkki salkun rakentamisesta muiden joukosta, jonka tarkoitus oli antaa uutta pohdittavaa. Toinen vaihtoehto on seurata yhtiötä kuin haukka jonkin aikaa, mutta panostaa siihen kerralla enemmän kun aika on kypsä. Miksi ei? Kuten sanottua, sijoittaminen on eräänlaista taidetta missä on vaikea antaa täsmällisiä ohjenuoria.

Tai sitten yhdistelee näitä kaikkia variaatioita; tee ”iso” tutkimustyö → seuraa yhtiötä haukkana → osta → jatka seuraamista → jatka ostoa sitä mukaan kun tuntemus paranee ja liiketoiminta kehittyy…

12 tykkäystä

Muistatteko kun kirjoitin vastuullisesta pukeutumisesta? Tulee sen verta pyörittyä ihmisen ilmoilla lähiaikoina että ostin jotain kivaa päälle pantavaa ekaa kertaa varmaan, no en tiä kuinka pitkään aikaan, kun tuntuu että vaatehuoneesta löytyy vain puhki kuluneita vaatteita. Suomalaisen Luhta -merkkisen neuleen ostin, mikä oltiinkin valmistettu Kiinassa. Myyjä höpötti että siellä ne kaikki vaatteensa tekee, mutta oli vaate suunniteltu Suomessa ja väitti että vastuullisesti on tehty Kiinassa, valvoo sitä jotenkin. Toki ihan mahdollista, en minä sitä ja noinhan se yleensä menee että ne vaatteet teetetään halpamaissa, poikkeuksia lukuunottamatta.

On hyvä että toimintaa valvotaan mutta ”Design by Finland” kannattaa silti kääntää suosiolla pään sisällä ”Made in China” eikä anna yritysten onnistua hyväuskoisten linssiin kusemisessa. Tuo ”Design by…” -käyttö pitäisi kyllä kieltää lailla. Paitsi no ”Design by Markku” hyväksyn vielä.

Yksi päivä ihan hiljan muuten kaupassa joku ystävällinen muori tuli luokseni sukkapari kädessä ja kysyi että olenko sivistyneempi kuin hän ja osaan sanoa mitä tarkoittaa lapussa oleva teksti ”Made in PRC”. Sanoin että minkäänlaista hajua mutta katsotaan Googlesta. Vastaus: People’s Republic of China, eli Kiinan kansantasavalta. Haa, ovelaa! Mummo ei sitten ostanut sukkia.

Saatan ajatella hieman mustavalkoisesti, kun pidän jossain Pirkkalan eliittikeskuksessa, minne Luoja luo kauniin auringonlaskun joka ilta hyväosaisten iloksi, asuvaa ihmistä tekopyhänä, jos hän toteaa ”ei koske minua maailman saasteet, en ole tehnyt mitään, minulla on Tesla.” En jaksa kaivaa lähdettä mutta muistan nimittäin lukeneeni, että tyyliin 90% merten muoviroskasta tulee joistain muutamasta vaivaisesta joesta, jotka kaikki sijaitsee tietenkin jossain Intia-Thaimaa-Kambodza -akselilla. (Tietenkin, Pareto-periaate, minkä mukaan suuri osa tapahtumista tapahtuu muutaman tekijän ansiota). Ei koske länsimaalaisia mikään, aasialaiset ovat syyllisiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että minnehän se kaikki krääsä sieltä Kiinasta valuu? Meidän luokse tietenkin, meidän prismoihin ja ”Maailman Vastuullisimpiin Ruokakauppoihin”. Ne ehkä valmistaa mutta me tilaamme! Olemme syyllisiä kaikkeen.

Paras ehkä olisi hakea vaan kierrätyskeskukselta kaikki mahdollinen. Lompakko ainakin kiittäisi. Jakaa käytännössä ilmaiseksi niissä vaikka mitä.

13 tykkäystä