Mikset olisi omistaja? (Blogi)

En malta olla osallistumatta punttijuttuihin, kun kerrankin täällä sellaisia jutellaan :slightly_smiling_face:

Kun puhutaan pelkästään liikkeen teosta, niin minäkin sanoisin että keskimääräiselle henkilölle etukyykky on helpompi liike opetella, koska se pakottaa pysymään oikealla liikeradalla. Mikäli kroppa ei ole ryhdissä ->tiput etukenoon eikä liikkeen tekemisestä tule mitään. On muuten myös loistava liike keskikropan vahvistamiseen! Takakyykyn voit tehdä jullena, tyttöjen kevätjuhlaniiauksena, polvet sisäänpäin kääntyneenä yms vaihtoehtoja, jotka eivät kenties niin paljon palvele yksilön tavoitteita.

Bodaus/voimantuottomielessä nuo ovat sitten niin yksilöllisiä asioita, että kumpi toimii paremmin ja mihin lihakseen liike halutaan kohdistaa.

@Sijoittaja-alokas ei ole todellakaan punttialokas, tuollaista 3xomapaino mavea ei tavallisesti salilla näe, harvoin edes 2xomapainoa :+1:

Vielä se tärkein pointti tuossa treenaamisessa. Mitä enemmän sinulla on voimissa reserviä, sitä paremmin kuntoudut vanhuksenakin sairaalajaksoilta. Aika monella vanhuksella kun tilanne on se, että penkiltä ylösnousu alkaa tuottaa vaikeuksia ja yhden sairaalajakson jälkeen ei välttämättä onnistu enää sekään.

4 tykkäystä

Uskon nyt, että etukyykky on helpompi liike opetella - hyviä perusteita Kimin linkissä sekä viestissä ja RahattomanMiehen viestissä. Voi olla, että oma heittoni vaan perustui vaan siihen, että olen itse tehnyt enemmän takakyykkyä ja siihen, kun etukyykky on harvinaisempi liike. :slight_smile: :+1:

En osaa sanoa, kumpi on hyödyllisempi liike ja jos eroa on paremmuudessa, niin ero paremmuudessa on varmasti pieni. Suosittelisin tekemään molempia ja ehkä jollekin yleisesti sopii paremmin toinen liike kuin toinen liike, lisäksi johonkin lajiin tai “syyhyn” muuten sopii toinen liike paremmin.

Kiitoksia! :pray: Täytyy muistaa, että käytän remmejä kovimmissa nostoissa. Mulla on tosi lyhkäset sormet niin varsinkin paksumpien tankojen kanssa on hankalaa… toki puristusvoimia on testailtu yli 20 vuotta ja remmejä käytän vain, kun on tarpeen. :slight_smile: Eli oma ennätykseni suhteessa omaan painoni on jotain 3,3 kertaa oma painoni, mutta tosiaan ne remmit on käytössä ja vyö, mutta ilman vyötä nostan about saman verran kuin vyön kanssa.

Tiedän aika monta sijoittajatyyppiä, jotka haluavat tuloksia myös salillakin. On paljon siis juttuseuraa kenen kanssa voi jutella sekä salista että sijoittamisesta. Molemmissa voi suorittaa ja saada selkeitä mitattavissa olevia tuloksia. :slight_smile:

5 tykkäystä

Itsellä mave täysin surkea 2xop. Selittelen tätä lyhytkätisyydellä, joka taas tekee punnerrusliikkeistä helppoja (penkkiennätys 1,6xop ja pystypunnerrus seisten ilman mitään vippejä 1xop), mutta en minä silti asian suhteen ole luovuttamassa :slightly_smiling_face: Nämä tulokset siis 20 vuoden on/off treenaamisella ja kilpailu tapahtuu itseäni vastaan. Homma on kyllä luisunut enemmän hyvinvoinnin puolelle, kuin ykkösten jahtaamisen perään.

Olisiko joku alaketju treenaamisesta mitään? Nimimerkillä saisin yhdeltä palstalta sen jälkeen kaiken irti :grin:

3 tykkäystä

Pakkotoisto on muutenkin niin out tänä päivänä :smiley:

4 tykkäystä

Terve sielu terveessä ruumiissa ja terve sielu auttaa hyviin sijoituksiin. @RahatonMies just kovia tuloksia :slight_smile: Noi Alokkaan siirtelemät romut on kyllä jotain omaa luokkaansa mihin ei oma mielikuvitus yllä, mutta oon alkanut pikku hiljaa tottua Alokkaan tuloksiin tässä :smile: Toi pystypunnerrus seisten on kans kova joka kertoo lahjomatta onko sulla hartian seudulla, ojentajissa ja olkapäissä jerkkua ja keskivartalossa pitoa pitään kroppa pystyssä.

Mutta otevoimaa ja roikkumista on tullut treenailtua eri metodein. Tänään sitten huvikseni roikuin tangossa ja 2min meni että vihelsi, ja 2min30s kohdalla aloin miettiä että ehkä saavutan 3min…olisi ennätys. Sekunnit valui ja ote alkoi lipsua, 10 sekuntia,…ote lipsui taas, otin uudestaan tangosta kii mutta ei ollut jerkkua enää ja tipuin perseelleni maahan. 5-10s jäi 3 minsasta. Ei tosin hyväksytty kisasuoritus sillä kisoissa ei saa vissiin otetta korjata. Mutta on vain oikeus että tanko voittaa miehen joskus. Pakko olla tyytyväinen tuohon.

Sit kuntoportaille. Oli vähän väkee portailla eikä oikein jaksanut niitä askelmia jauhaa joten lähdin runnoon portaiden vieressä menevää laskettelurinnettä ylös alas. Mitä v…se olikin vähän erilaisempaa kuin portaat, paljon hapokkaampaa. Olin parin ylösjuoksun jälkeen ihan löylyn lyömä. Se on ihan erilaista kuin tasaisten portaiden jauhaminen, repii keuhkot sisältä ja polttaa jalat tulille. En enää ikinä mene portaille, ylämäkijuoksu ftw!!

4 tykkäystä

Mulla on pitkät kädet; mun syliväli on 15 cm enemmän kuin pituuteni, eli senkin takia maastavetoni on aika hyvä, kun kädet roikkuvat melkein maassa asti. Sun punnerrustulokset ovat hyviä, eikä varmaan taida selittyä vain lyhyillä käsillä. :wink: Mulla sujuu punnertelut osin sen takia, koska saan hyvän “käyrän selkääni” ja muutenkin saan muiden mittasuhteitteni takia hyvän asennon penkkiin. Kyykky on huono suhteessa muihin ja osin selittynee ehkä hyvin pitkillä reisillä sekä muilla ei niin optimaallisilla kehon mittasuhteilla siihen liikkeeseen - jalkoja olen tainnut priorisoida jo yli 15 vuotta. :smiley: Toki olen jalkoja parantanut vuosien mittaan aika paljon suhteessa muihin, mutta se on vaatinut kovaa työtä.

Treenaatko vielä kuitenkin kovaa, mutta varovaisemmin ja monipuolisemmin? Mä treenaan kovaa, mutta en enää yritä enkkoja, ehkä enemmän sellaista voimabodausta, jotta en rikkoisi itteäni näillä päivillä.

Olisi kyl huimaa ja veikkaisin sen saavan kovan suosion. :sunglasses: En uskalla edes harkita asiaa, ehkä maksimissaan silloin, kun Inderesin maskotti Verneri on palannut lomilta. :lion:

Se on vähän sääli. En tosin sinne koskaan ole kirjoitellut, mutta aikaisemmin luin sitä ahkeraan ja on siellä edelleen muutamia ketjuja, joita luen, mutta harmi ettei se ole enää entisensä. Se toki ehkä auttaisi, jos tietäväiset ja tunnetut kaverit aktivoituisivat siellä sekä kirjoittelisivat ahkeraan.

Kiitos! :slight_smile: Yli 20 vuotta tähtäsin lähinnä vain maksimituloksiin eikä ollut mitään taukoja treeneistä ja mulla oli useamman vuoden just se valmentaja kenet halusin. Se pitää vielä sanoa, että mun tulokset eivät ole kisatuloksia, kisoissa vaaditaan useimmiten todella puhdasta suoritusta tarkkojen sääntöjen ehdoilla.

Minä olisin tuohon pirun tyytyväinen, mä olen puristellut tässä jo yli 20 vuotta enkä pärjäisi sulle tuossa. :muscle:

Anteeksi Kimi, että vien sun blogiasi vähän uusille urille. Nyt ryhdistäydyn. :grimacing:

3 tykkäystä

Kyllä tämä on luiskahtanut enemmän läpsyttelyn puolelle :grin: En osaa olla treenaamatta, mutta ei riitä aika eikä motivaatio mihinkään todelliseen omistautumiseen. Tällä hetkellä treenit on mallia koko kroppa mahdollisimman nopeasti läpi. Esim tänään kulmasoutu, penkki, sivuviparit triplasarjoina tehden. Sitten kyykky ja sjmv (kevyesti) vuorosarjoina ja loppuun triplasarjoina kyljet+kädet. Vehkeet on kotona ja aika tällä hetkellä kortilla, niin siksi mennään nyt näin. Toki näin yöllä ehtisi treenaamaan, mutta siinä samalla saisi hyvästellä viimeisetkin yöunet.

Muutenkin olisin voinut nuorempana treenata fiksummin ja ulosmitata itsestäni enemmänkin voimaa. Esimerkiksi penkissä pääsin ennätyksiin asti ihan 2*6 jauhamalla ja syömällä yli kulutuksen. Pystypunnerruksessa taas pikkuhiljaa maksimikolmosilla ylöspäin nousten. Eteneminen katkesi kun toinen epäkäs napsahti todella pahasti jumiin ja sama ongelma jatkui vaikka kevensin kuormia reilusti ja yritin nousta rauhassa uusiksi ylöspäin.

Tuon jälkeen suuntana on ollut enemmän voimabodaus/bodaus. Bodaus itsessään on niin tylsää, että tykkään pitää perusliikkeet mukana. Valmentajia on vuosien varrella ollut tikka, jto ja Timo Haikarainen.

Vielä joskus olisi tarkoitus panostaa treenaamiseen enemmän voimapuolen suhteen, mutta aika näyttää mitä kroppa kestää. Nyt voisi puhua enemmänkin ylläpidosta. Lihasmassan suhteen ei ole sinänsä suuria tavoitteita, vaatisi liikaa työtä tehdä mitään merkittävää muutosta enää. Otetaan se mitä tulee, jos tulee :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Pohdit viime syksynä tuota nimimerkin takaa vs. omalla nimellä kirjoittamista.

Olisi kiva kuulla pohdintaasi asiasta - miltä nyt on tuntunut? Ilmeisesti se ei ole osoittautunut huonoksi vaihtoehdoksi👍

2 tykkäystä

Pidin pienen kesätauon markkinoista mutta täällä ollaan taas. Erittäin mukavaa lukea kysymyksesi!! :heart: Sanotaan suoraan: välillä on ahdistanut! :sweat_smile: Ei ahdista esiintyä yhteisön edessä omalla nimellä, päinvastoin olen hyvin iloinen siitä. Sen sijaan en ole juuri tottunut jakamaan ajatuksia julkisesti eikä ole muutenkaan taipumusta jakaa elämää verkossa (ei ole esim mitään sometilejä), vielä kun tämmöinen hirveä tabu nimeltään sijoittaminen kyseessä (mitä tosin yritetään murtaa koko ajan), niin välillä miettii että kuinkahan moni tuttu täälläkin on minut tunnistanut. Helpottavaa on että tää foorumi on vielä suhteellisen suljettu tai tämmöinen tiivis yhteisö missä on kiva roikkua ja missä kaikilla sama harrastus. Mutta en kadu että olen tullut nimimerkin takaa pihalle ja tarkemmin ajateltuna ihan sama vaikka joku tunnistaisikin täällä. Ja tykkään kirjoitella minkäs sille ihminen voi, joten miksei sitä sitten tee samantien omalla nimellä. Olen jossain työhakemuksissakin kertonut että bloggailen Inden foorumilla ja muistaakseni linkkiäkin laittanut. :sweat_smile:

Kesätauosta puheenollen, kun tarpeeksi kauan katselee laskevia kursseja ja laittanut vielä ostotoimareita menemään, tekee varmasti psyykkeelle hyvää sulkea välillä läppäri viikoksi pariksi. Mutta en kyllä varsinaisesti voi suositella pitämään pidempiä taukoja markkinoista nimenomaan kesällä, vaikka mieli tekisikin kumota vain margaritakannuja terassilla. Nimittäin kun porukka on hönössä ja makoilee vaan rannalla, vähenee myös kaupankäynti ja laidat ohenee. Tämä voi saada kursseissa aikaan mielenkiintoisia heilahteluja kun volyymi puuttuu, suomeksi sanottuna markkinat ovat tehottomammat kun smart money ei korjaa heti hintoja. Lienee selvä, että tämä tuo tilaisuuksia valveutuneelle sijoittajalle. Varsinkin jos olet vähääkään aktiivisempi kaupankävijä, tauon pitäminen kesällä markkinoista ei missään nimessä tule kuuloonkaan.

Tuli sitä taas juostua ja kyykkäiltyä, ja nyt kantapäät kiukuttelevat ja ovat kipeät. Olen ennenkin kärsinyt tästä mutta tuntuu että helle vaan teki tän pahemmaksi, en tiedä voiko olla edes mahdollista. Marssin apteekkiin ja, kehtaanko sanoa, maksoin 40 euroa silikonipehmusteista. Arvatkaa olisko netistä saanut halvemmalla, tajusin vasta jälkikäteen. Harmitti kyllä, en enää ikinä mene apteekkiin. No, pistin ton helteen ja paniikinomaisen kantapääkivun piikkiin, tai pitäiskö sanoa luupiikkiin. Nyt vähän venyttelyä ja hierontaa, eiköhän tää tästä taas.

9 tykkäystä

Kirjoitin vaihteeksi osakkeista Aamulehden lukijapalstalle kun teki mieli tökkiä taas ampiaispesää (tästähän alkaa tulla melkein jokakesäinen tapa :smiley:). Tämä on ihan karvalakkitekstiä foorumilaiselle, mutta joillekin al:n lukijoille tuo voi olla hyvinkin hämmentävää, kuka tietää.

Aloin tosin luonnostella tota, kun Admicomiakin sai alle viidenkympin. Nyt siitä saa pulittaa jo lähes 60e. Kuinkahan monelta Admicomin kyttääjältä tuokin value jäi pöydälle kun oli rannalla ottamassa aurinkoa pitäen taukoa pörssistä (ja unohti laittaa kurssihälytykset)?

Otsikkoa toimitus taas kopeloi, alkuperäinen oli Osakkeita kannattaa harkita kun niistä ei puhuta. AL, miksi pilaatte aina otsikkoni?? :smiley: Samaten ”(tunto, mieli)” ei ollut meikäläisen käsialaa kun mainitsin lopussa tuon sentimentin. Muuten melko alkuperäisenä ne säilytti tekstin, kiitos siitä.

41 tykkäystä

Hyvä kirjoitus, Kimi :tada:

Psykologia toimii sijoittajaa vastaan, jos luulee, että osakkeen alhainen hinta on sama kuin alhainen arvo. Vaikkei se aina niin mene, joskus vain.

Jos hajauttaa ajallisesti, ei tarvitse niin miettiä sitä, onko hyvä aika ostaa vai ei. Aina löytyy ostettavaa :smiley:

5 tykkäystä

Kiitos Elina! Jep, toisinaan se käypä arvo valuu samaan aikaan osakkeen hinnan kanssa :smiley:

Kaikkea oleellista en saanut puserrettua tuohon, kun pyrin pitään tekstin alle 400 sanan pituisena. Mietin varmaan kahdesti, varotanko edes 70-luvun öljykriisistä. Silloin kuitenkin talous oli paljon riippuvaisempi öljystä ja sen ajan inflaatio oli käytännössä myös palkkainflaatiokierre (mistä nyt ei ole puhettakaan). Keskupankit katselivat käsittääkseni kauan meininkiä sivusta ennen jäätäviä koronnostoja ja Vietnamin sota söi vielä Amerikan verorahoja. Olen kohtuu varma, että jotain noista ajoista ollaan opittu ja kun palkat eivät selvästikään tällä kertaa seuraa kulujen perässä, vaikea nähdä inflaation nousevan vuosikausia samaa tahtia. Hyvin mahdollista, että jo pelkkä inflaatio jäähdyttää taloutta ennen koronnostoja.

Joten en mielellänikään huvikseni pelottele ihmisiä 70-luvusta koska tämä on yksinkertaisesti vain eri tapaus, vaikka toki mitä tahansa voikin tapahtua ei siinä. Mutta onpahan varoitettu. Muutenkin inflaatio sitä ja inflaatio tätä.

On tullut rääkättyä kädet verille viime aikoina ja roikuin tänään omalla painolla (+ulkovaatteet päällä) 3min 10sek @Sijoittaja-alokas. En olis uskonut kyllä vielä puoli vuotta sitten. Sen kunniaksi Better Call Saul pyörimään järkyttävän pitkän kesätauon jälkeen ja vähäks aikaa ajatukset muualle. @Kale-possu :stuck_out_tongue:

8 tykkäystä

Niin ja sanoihan Mäkisen Mikkokin nerokkaasti, että eihän inflaatio pelkästään huono asia ole, nousevat hinnat on aina jonkun voitto. Kun öljy-yhtiöt nousevat, ne osaltaan nostavat indeksejä. Samaten kun korot nousevat, pankkien voisi olettaa hyötyvän tästä joita myös löytyy pörssistä (olettaen ettei talouden jäähtyminen syö tätä hyötyä).

3 tykkäystä

Kiitos Kimi kirjoituksestasi. Siinä taisi olla mainiosti tiivistettynä tämänhetkinen tilanne markkinoilla.

Vähän pelonsekaisin tuntein lähdin lukemaan kirjoitustasi. “Karvalakkitekstiä foorumilaiselle”. Ajattelin, että jos tuota en aloittelijana ymmärtäisi, ottaisi varmaan koville. Sen verran aikaa on tullut vietettyä foorumilla ja muiden tietolähteiden parissa.

Mutta, onneksi, ymmärsin kaiken. Ja vielä ensimmäsellä lukukerralla :sweat_smile:

Huh! Yksi aloittelijan testi tullut suoritettua.

Mutta näinä päivinä on tullut mieleen taas uutta ajateltavaa. Me onnettomat, surkean ajoituksen sankarit, jotka viime vuoden aikana innostuimme sijoittamisesta, olemme sitten joskus nousumarkkinan alkaessa uuden edessä. Nämä ATH-hinnoissa ostetut ja ehkä dipistä keskihinnan alentamiseksi ostetut osakkeethan ovat todennäköisesti vielä pitkään miinusmerkkisiä. Ja sitten, kun ne joskus nousevat vähän plussalle, ei niitä ainakaan heti kannata myydä. Eipä tietenkään.

Mutta… - ikiholdihan olisi varsin helppo tapa olla osakesijoittaja, mutta ei tällä kokemuksella todellakaan järkevä. Ja itse asiassa, kuukausittaisella netto-ostajallahan on aika mukavaa aikaa ostella laskumarkkinassa…

Ja sitten tulee se uusi ajateltava - myynnin ajoitus. Leikittelen siis jo ajatuksella, että sitten kun olen joskus plussalla :blush:

Pitäisikö siis alkaa jo tehdä jonkinmoista alustavaa suunnitelmaa, miten aikoo toimia mahdollisen, joskus plussalle nousevan yksittäisen position kanssa. Voiko siitä alkuperäisestä tuotto-odotuksesta pitää enää kiinni? Ei varmaankaan.

Tämä pohdinta siis koskee kaltaistani jähmeää tyyppiä, joka ei ole osannut reagoida näinä supervolatiileinä aikoina muutoin kuin ostamalla kuukausittain lisää laskeviin kursseihin.

Paitsi, hmm. kyllähän minäkin yritin hyötyä erään kerran tästä ajasta ja tehdä nopean treidin. Perustin oikein AOT-pelisalkun ja ostin Harviaa hinnalla 50.xx, kun se oli jo niin paljon laskenut, että kohtahan sen on jo pakko taas nousta. Ja mitä sitten kävikään - no niin - pitkään salkkuunhan sekin sitten päätyi :grin:

On tämä silti hienoa hommaa ja niin mielenkiintoista tämä sijoittaminen :yellow_heart:

13 tykkäystä

Sateisen lauantaipäivän henkilökohtainen huomio sinulle!

Mukava kuulla, että olet ollut tyytyväinen kirjoittamiseen myös omalla nimelläsi. Ja hienoa kuulla, kun toteat, että tykkäät kirjoitella!

Kirjoittaminen omalla nimellä on aidompaa ja joutunet punnitsemaan sanottavaasi hetken pidempään kuin me nimimerkin takaa huutelijat. Mehän voimme kirjoitella mitä vaan, ja mistä roolista milloinkin - käyttää sarkasmia ja itseironiaa ajatustemme peittona tilanteiden niin vaatiessa. Emme ole vastuussa kuin itsellemme.

Tämähän se on, että omalla nimellä kirjoitettaessa on oikeastaan pysyttävä johdonmukaisesti totuudessa tai saa varmasti kuulla siitä läheisiltään. Oma luonne on myös aika paljaana arvostelulle näin toimien - mutta sinun tapauksessa tästä ei toki tarvitse olla huolissaan, sillä vaikutat maltilliselta jalat maassa tyypiltä.

Arvostan päätöstäsi kirjoittaa omalla nimelläsi ja rohkeuttasi avata ajatuksiasi elämästäsi ja osakkeiden omistajuudesta. :yellow_heart:

9 tykkäystä

Piti vastata monta kertaa jo aiempaan viestiisi mutta aina tuli jotain. :slight_smile:

Kiitos! :slightly_smiling_face: Koen kyllä ehdottomasti oloni tervetulleeksi kirjoitella foorumilla ja jos en olisi yleensä saanut näin paljon tukea kanssakirjoittelijoilta blogin pitämiseen, tuskin olisin omaa nimeäni edes paljastanut, joten tästä iso kiitos kuuluu kaikille lukijoille ja positiivisen palautteen antaneille.

Haha ei ollu tarkoitus luoda paineita ;D Olen itsekin vasta ihan hiljattain oppinut ja alkanut ymmärtämään monia talouden kytköksiä vaikka vuosia olen jo osakkeita ja markkinoita seurannut, ja vielä on opittavaa työksi asti. Mutta kiva jos oli selkeää ja ymmärrettävää tekstiä!

Jep, jos on vaikka sitten nousumarkkinan huipulla lähtenyt peliin ja vähintään pitänyt kiinni positioistaan + ostellut lisää, on siinä mielessä hyvässä tilanteessa että seuraavaa nousua on käytännön mahdoton skipata ja on jopa hyötynyt jotain myös laskusta lisäostojen ansioista. Jos katselet 100% käteisenä laskua ja kyttäät mukana hyppäämistä, niin siinä on pienehkö riski ettet uskallakaan tehdä sitä kylmään veteen hyppäämistä h-hetkellä ja näin skippaat jo seuraavan nousun :smile: Tästä olen kuullut varoituksia tämän tästä.

Uskon vahvasti että ennen pitkää markkinat palkitsevat vielä nyt kärsivälliset, suunnitelmalliset ja kotiläksynsä tehneet sijoittajat, riippumatta sitä lähtikö mihin aikaan mukaan markkinoille.

Olet kova mimmi kun mietit jo tässä kohtaa voittojen kotiuttamista seuraavassa nousussa. :slight_smile: Vaikea sanoa, yleensä olen sitä mieltä että oli positio sitten plussalla tahi miinuksella niin se tuotto-odotus pitkälti määrittää sen, kannattaako sitä kotiutella. Ainahan alustavien suunnitelmien teko hyvästä on (ja voihan niitä aina hioa matkan varrella) ja voihan se tuoda vähän lisämotivaatiota kun päätät myös luopua jostain osakkeesta kun aika on kypsä. Ja kyllähä se tuotto-odotus aina heikkenee kun osake lähtee taas nousu-uralle. Hyvä se olisi vetää heti kättelyssä jotkut raamit milloin ostat ja milloin myyt osaketta (mikä on se viimeisin arvostustaso mitä suostut katsomaan).

Olen kans jähmeä tyyppi markkinoilla. Pistän tämän vankan hämäläisyyteni piikkiin, me hämäläiset ollaan yleensä vähän hitaita mutta harkitsevaisia liikkeissämme. Uskon, että tästä voi kyhätä myös edun hätäilijöihin nähden. :stuck_out_tongue:

Hyvää pohdintaa @Pyoratar :slight_smile:

6 tykkäystä

Tätä osakkeen lähtemistä nousu-uralle juuri mietin, kun näitä suunnitelmia yritän sopeuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Miten siinä vaiheessa olisi hyvä toimia?

Kun aloittelijana - ja kaiken lisäksi kasvusijoittajana - mietin hyvän tuoton saamista, nyt kun miinuksella ollaan ainakin näin lyhyellä tähtäimellä, niin minusta tuntuisi järkevältä lopettaa kuukausittainen osto-ohjelma tiettyjen osakkeiden kohdalla juuri siinä vaiheessa, kun nousu on selkeästi taas alkanut ja sentimentti muuttunut.

Eikö se ole niin, että ATH-tasoilta kun aloittaa ja sitten laskumarkkinan lopuksi lopettaa ostamisen, on tavallaan kuitenkin mukana yrityksen kasvutarinassa ja ottaa sentimentin muuttumisesta hyödyn irti käänteisesti? Sitten osto-ohjelman lopetettuaan vain odottelee yrityksen hyvän suorituksen myös toteutuvan osakkeen nousevana arvona. Ja luottaa siihen, että edellinen ATH-hinta vielä ylittyy.

Eihän näin tietenkään käy jokaisen omistuksen kohdalla, mutta jos edes muutaman :yellow_heart:

Vai onko ajatukseni aivan kummallinen, ehkä jopa haaveunta :grin:

5 tykkäystä

Tietenkin kukin tyylillään ja etenemistapoja on useita, mutta itse en tuossa varsinaisesti mitään ongelmallista näe. Jos lähdet tankkailemaan jotain osaketta vaikka huipuilta, ja tasaiseen tahtiin jatkat osto-ohjelmaa laskevaan kurssiin aina pohjiin asti ja sitten vain holdailet, niin silloin olet hyötynyt laskusta. Yksi ongelma tosin saattaa olla vain siinä, että pohjia on luonnollisesti mahdoton ajoittaa ja uusia pohjia voidaan hakea aina uudestaan, joten sinänsä turvallisempaa olisi ostaa laskun jälkeen nousevaan kurssiin (ellei ole karhuralli :smiley: ). Itse olen kuitenkin semmoinen hätähousu, että olen ostellut hieman osakkeita koko tämän laskun ajan, koska kuvittelen osakkeen käyvän arvon olevan nykyhintaa korkeamman, enkä siinä mielessä ole nähnyt hirveästi riskiä ostaa hyviä firmoja, kun kaikki laskevat.

Mutta jos yksittäinen osake laskee yhtiön omien fundamenttien vuoksi, on laskevaan kurssiin ostaminen vielä vaarallisempaa. Silloin varsinkin noudattaisin sitä, että odotan että fundamentit hieman korjaantuu ja riskiprofiili laskee, ja ostan sitten, vaikka tämä tietääkin vääjäämättä nousevaan kurssiin ostamista. Mutta nousevaankaan kurssiin ostamista ei saa pelätä, päinvastoin.

Aikamoista hössötystä kun kello painaa päälle ja aivot ei enää prakaa :smile: Anna anteeksi, yritin parhaani. Oleellista on muistaa, mihin jo viittasitkin, että tärkeintä on se holdaaminen hyvissä firmoissa. Aika yleensä korjaa kalliilla ostetut osakkeet, jos firma porskuttaa eteenpäin.

Kasvusijoittaminen kuulostaa parhaimman tuoton hakemiselta, mutta on hyvä muistaa, että matalien kertoimien arvosijoittaminen on historiassa kuitenkin käsittääkseni performoinut lähes parhaiten. Tietenkin markkinat ovat nyt tehokkaammat kuin ennen vanhaan, mutta tämä on hyvä tiedostaa silti. Ainakin tämä Suomen pörssissä teetetty tutkimus muutaman vuoden takaa puoltaa matalien kertoimien suosimista (jota harvoin esiintyy kasvuyhtiöissä, muttei tietenkään mahdotonta ole). Bongasin tämän Jensin blogista.
Davydov_et_al.pdf (njb.fi)
nimetönxx

9 tykkäystä

Verottaja jopa sallii fifosta poikkeamisen rahasto-osuuksissa, mikä on mielestäni outoa kun osakkeissa ei salli. En sitten tiedä, millä välittäjillä se on käytännössä mahdollista.

Viimeisin roikkumisennätys (molemmat kädet kiinni tangossa, ei heilumista) on tosiaan 4 minuuttia 45 sekuntia. Kaippa se 5min pitäis rikki saada. Siinä tosin saattaa käydä niin, että kun sen viiden minsan rikkoo, niin se pamahtaa rikki sitten oikein kunnolla. Vähän sama psykologinen efekti kuin haamumailin rikkominen alle neljässä minuutissa. Mene ja tiedä.

Alkoi hieman kiinnosteleen, onko mitään roikkumiskisoja tms olemassa tai yleensä mitään tilastoja, joten otin yhteyttä tähän kovan luokan personal treaneriin Jukka Mäennenään, mistä oon aiemminkin puhunut. Hänkään ei valitettavasti tiennyt pahemmin, mutta juteltiin sitten muuten kaikkee. Maailmanennätykset pyörivät jossain 15-16m hujakoilla (virallisilla säännöillä), missä suomalaiset ovatkin pärjänneet hienosti. :muscle:

Mutta eräs venäläinen teki omalaatuisen ME:n omassa painoluokassaan ja roikkui kahden sormen riipunnalla 1m15s (epävirallisesti tosin yli 2m). Lähdin itekki kokeilemaan tätä keskarien varassa roikkumista ja olen nyt lukemassa 37 sekuntia. Vois huvikseen rikkoa tuon maailmanennätyksen kyllä, ellei sitten joku ole ehtinyt pistää paremmaksi. Sormiriipunta, kokeilkaa joskus miltä se tuntuu!

Pitäis osakkeista kirjoitella ja oli aiheitakin tossa, mutta on ollut pari projektia kotona niin ei ole nyt yhtään ehtinyt. Analyyseja olen nopeasti aina vilaissut. Kohta tuleekin vuosi täyteen tätä hauskaa kirjoittelua, silloin vois jonku yhteenvedon tehdä vuoden onnistumista ja kämmeistä. Äkkiä se vuosi menikin muuten.

Hyvää alkavaa syksyä kaikille. Suomen syksy onkin ehdottomasti parasta aikaa!

-Kimi

7 tykkäystä