Mitä sinulla on salkussa?

portfolio

Salkun nykyinen koostumus. Jonkin verran on tullut muutoksia sisältöön tässä lähiaikoina.

Myynnit ja kevnnykset:

  • Nokia
  • Fortum
  • Sampo
  • Digia
  • Powercell
  • Dynacert
  • Enphase

Ostot ja lisäykset:

  • Kamux
  • Kahoot
  • Carasent
  • Plug
  • Smart eye
13 tykkäystä

Tässä minun tämän hetkinen salkkuni. Sijoitusuraa takana vasta 3 kk ja summat melko pieniä, mutta lisätään rahaa pikku hiljaa.

10 tykkäystä

Kolmen viikon takaiseen päivitystä. Lisäsin osakepainoa rajusti kuluneella viikolla ja uusiin ostoihin kului n. 25 000€ (n. 12% salkun arvosta ennen lisäystä). Tulevia ostoja varten on varattu vielä n. 20 000€ sekä sen, mitä palkkatuloista jää yli (hyvinkin vaihtelevia summia).

Ostot ja myynnit:

En kestänyt katsoa Zaptecin nousua enää sivusta, vaan ostin “aloitusposition” n. 16,5 NOK kohdalta ja reilusi lisää vielä 24 NOK kohdalla. Tämä on tarkoitettu pitkäaikaiseksi sijoitukseksi. Aloitusposition oston rahoitin myymällä Cellavisionin osakkeet pois, sillä sen odotettavissa oleva kasvupotentiaali ja arvostus eivät mielestäni enää kohdanneet.

Sammon osakkeet sain lopultakin aikaiseksi siirtää AOT:ltä OST:lle. Osakepositio pysyi kooltaan ennallaan ja kurssikin lähes samana, joten kustannukseksi jäi lähinnä kaupankäyntikulut. Sammon osakkeet poistuivat pienellä tappiolla, joka kuittaa CellaVisionista tullutta myyntivoittoa.

Tuoreehko Smart Eye -positio kasvoi myös lisätyn pääoman ansiosta selvästi. Tämän lisäksi lisäsijoitukset tehtiin Cibukseen, Kahootiin ja aiemmin mainittuun Zapteciin Nordnetin salkussa. Kahden muun salkun (IB ja Nordean OST) koko kasvoi myös selvästi. IB:llä tein lisäsijoitukset iSharesin SRI-tyyliseen Maailma Indeksiin, Clean Energyyn ja kehittyvien markkinoiden ETF:ään. OST:n puolella FOMOtin lisää Qt Groupia ja Kamuxia. Ostin pitkin hampain myös muutaman kappaleen Admicomia. Sen paino on edelleen pieni ja (osakemäärällä laskettuna) 1/10 siitä, mitä se oli muutama vuosi sitten kun myin ne jossain 20€ paikkeilla.

Muina muutoksina OST:lle ostin pikkurahalla lisäpositiot Nestettä ja UPM:ää ja avasin KONE-rivin myös OST:lle, jonne sitä on tarkoitus ostaa jatkossa.

Osake- ja rahastosalkut % salkusta Euroa
Revenio Group Oyj 12,94% 30 313,25 €
PYN Elite 7,60% 17 794,38 €
iShares MSCI Core World SRI ETF 4,96% 11 616,00 €
iShares MSCI Core EM ETF 4,56% 10 681,70 €
Seligson & Co Global Brands 4,22% 9 882,17 €
Neste 3,79% 8 887,32 €
Vow 3,19% 7 481,20 €
KONE Corporation 3,05% 7 138,68 €
Zaptec 3,02% 7 078,42 €
Investor A 2,73% 6 391,23 €
Novo Nordisk B 2,69% 6 305,20 €
Harvia 2,47% 5 790,00 €
UPM Kymmene 2,39% 5 588,10 €
DSV Panalpina 2,36% 5 526,56 €
BGF Next Generation Technology 2,29% 5 374,34 €
Kahoot! 2,19% 5 140,40 €
Accenture 2,19% 5 133,18 €
Smart Eye 2,18% 5 098,49 €
Kamux 2,13% 5 000,00 €
Qt Group 2,05% 4 800,00 €
Scatec Solar 2,00% 4 681,60 €
Google 1,88% 4 408,30 €
iShares Global Clean Energy ETF 1,82% 4 260,00 €
BNPP Circular Economy ETF 1,80% 4 207,00 €
Latour B 1,70% 3 984,91 €
Sampo Plc A 1,61% 3 766,35 €
Microsoft 1,52% 3 549,03 €
The Home Depot 1,46% 3 413,53 €
NextEra Energy 1,36% 3 186,10 €
eQ Oyj 1,29% 3 020,00 €
Seligson & Co Eurooppa Indeksi 1,18% 2 767,41 €
Air Products & Chemicals 1,17% 2 737,61 €
American Water Works 1,14% 2 660,38 €
Amazon 1,12% 2 614,16 €
Realty Income 1,09% 2 546,77 €
Cibus Nordic 1,07% 2 503,04 €
Starbucks 1,05% 2 454,67 €
Facebook 0,97% 2 274,76 €
Huhtamäki 0,86% 2 003,40 €
Admicom 0,54% 1 260,00 €
Käteinen 0,40% 934,18 €
Yhteensä 100,00% 234 253,82 €

ETF:ien ja passiivisten rahastojen paino on tavoitetasoa pienempi, joten suurin osa uusista sijoituksista kohdistunee jatkossa niihin seuraavien kuukausien ajan.

33 tykkäystä

Hei !
Olen Parre ja olen veivaaja. Toukokuussa jäin nalkkiin ja kauhia FOMO on päällä. Uskottelin että olen arvo osakkeisiin sijoittava mutta ei niin ei…

KOA: 2%
EVOG: 28%
EMBRACb: 8%
SEYE: 23%
ANGLR: 5%
EFECTE: 7%
BTC/EUR: 2%
KAHOOT-ME: 10.0%
AOW-ME: 5%
Cash 10%
Disclaimerinä niin salkkuni koko ei ole niin iso että olisi stressiä / paniikkia jos maailma romahtaa. Ehkä jos / kun salkun koko kasvaa on arvo osakkeiden aika. Tosin eikö Evo voida jo laskea tuohon?

8 tykkäystä

Kysymys tai ehdotus palstan pitäjälle, voisiko tänne perustaa oman keskusteluosion aiheelle “mitä kukin aikoo ostaa”? Tuossa ketjussa voitaisiin suunnata focus tulevaan eikä pelkästään penkoa menneisyyttä mitä kukin on ostanut. Tuo toisi varmasti mielenkiintoisia näkökulmia lisää sijoittamiseen. Tietysti sinivalaan kokoisin kirjaimin korostettuna siltä osin, ettei ketjussa käsiteltävät asiat ole ostosuosituksia eikä ketju tuolta osin ota vastuuta kunkin sijoittajan valinnoista.

25 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/viikottainen-markkinasuunnitelma-si

Tämä vähän sivuaa aihetta.

3 tykkäystä

Suurimmasta pienimpään:

Smart eye
Efecte
Zignsec
Peptonic
Sievi Capital
Omasp

Salkun sisältö pysynyt käytännössä aina alle 8 yrityksessä. Nykyiseen sisältöön erittäin tyytyväinen, mutta muutoksia tehdään yrityskohtaisesti tavoitteiden ja tai tulosten eriytyessä luvatusta. Entistä enemmän lipsunut kotimaisista tuonne naapurin puolelle. Säännöllistä uuden rahan sijoittamista ei ole enää tapahtunut, vaan tavoitteena kasvattaa nykyistä pääomaa näillä kasvuyrityksillä. Sievi ja Omasp käytännössä käteisen säilytyspositioita, joita myydään ja ostetaan tarpeen mukaan. Sisältävät kuitenkin kohtuullisen merkittävänkin arvonnousupotentiaalin riskiin nähden.

4 tykkäystä

Nyt olisi aika avata ensimmäistä kertaa oma salkku tälle foorumille. Pohjustuksena, olen aloittanut osakesijoittamisen jo n. 14-15 vuotiaana lähipiirin vinkkaamana, mutta valitettavasti sitten opiskeluaikoina sijoittaminen jäi sivummalle ja säästäminen on painottunut lähinnä ASP-säästämiseen.

Nyt kuitenkin 10 vuotta myöhemmin sain uuden poltteen osakesijoittamiseen erityisesti löydettyäni Indedesin sivuston ja foorumin. Sen jälkeen osakesijoittamista on takana reilut 1,5v ja olen keskittynyt toistaiseksi Nordic-alueen yrityksiin. Sitten suorien osakkeiden oheen olen hajauttanut rahastoihin, mm. USA indeksiin, kehittyviin markkinoihin sekä kestävään energiaan.

Näillä näkymin lähinäkymissä olisi tarkoitus lisäillä SE:tä, Evoa sekä Tokmannia.

Kamux 18%
Qt 13%
Smart Eye 12%
Nel 9%
Evo 8%
Efecte 6%
Tokmanni 5%

Rahastot 22%

Käteinen 7%

20 tykkäystä

Multa saa melkein reaali ajassa ostot ja myynnit niiden ketjuun… Mutta en vastusta. Toisaalta monella on varmasti tarkoitus pitää / lisätä näitä salkun sisältö ketjun osakkeitaan.

Globaali salkku, jossa otan näkemystä markkinoiden suuntaan nostamalla/laskemalla osakepainoa tilanteen ja oman riskinottohalun mukaan. Olen n. 30 vuotias sijoittaja, mutta tavoitteena ei ole eläkesäästäminen, vaan myrskyjä kestävä salkku, jonka voin vaihtaa vaikka hienoon kartanoon 10 vuoden päästä, tai mikä vaan sattuu missäkin elämän vaiheessa kiinnostamaan. Jos markkinan tuotto-odotus laskee liikaa niin törsään rahat mieluummin johonkin kivaan kuin makuutan pörssissä.:

  • lähes 80 osaketta/kohdistettua ETF:ää, joissa 70% koko salkusta painottaen seuraavia teemoja:

    • Real assets (BAM, vakaita REIT:tejä ja muuta kiinteistöpääomaa)
    • Terveydenhuolto/lääketeollisuus
    • Ruuantuotanto ja ruokakaupat
    • Raaka-aineita (Kupari, hopea, maakaasu, öljy, uraani jne.)
    • Kultaosakkeita muutama prosentti salkusta.
    • Singapore ETF Aasian kasvuun
    • FAAMG Teknoja, perinteisiä osinkoaristokraatteja ja kotimaisia osakkeitakin on, mutta jonkin verran pienemmällä painolla kuin maailmaindeksissä. n. 10% osakkeista nähdäkseni sellaisia, että ne hyötyvät, jos nykyisenlainen deflaatiotrendi jatkuu ja korot pysyy nollissa.
  • 7% pitkissä USA:n bondeissa (spekulatiivinen positio max seuraavat 12kk).

  • 23% 0,8% säästötilillä.

5 tykkäystä

Nyt vasta huomasin tuon sinun salkun @jaska1… Onko sinulla ollut tuo Nel koko ajan noin pienellä osuudella salkussa? Ja onko jotain erityistä syytä miksi ITM puuttuu?

4 tykkäystä

13 tykkäystä

Sangen liikkuvainen salkkuni suurimmasta pienimpään
Smart Eye
Scorpio Tankers
Evolution Gaming
KÄTEINEN
Jinko Solar
Scorpio Bulkers
Veoneer
Xebec
Carasent
BP Plc
Tecnotree
Oroco Resources
Fortum
Palantir
Starr Peak Explorations
Aurion Resouces
QT Group
Precision Drilling
Norvegian air
Nanoform
Sampo
Black Rock Gold
Silver Spuce
Silver Elephant
Sotkamo silver

9 tykkäystä

Tältä näyttää marraskuussa yhä energia-painoitteisempi salkkuni.
Tullut siistittyä lähes kaikki pienet positiot ja indeksirahastoja pois.

11 tykkäystä

NEL on päässyt liian pieneksi, pitäisi saada kyllä hieman lisää. Eli vastaus kysymykseen niin ei ole olltu noin pieni koko ajan. ITM oli Mandatumin salkussa, mutta lopulta käänsin ne kaikki McPhy:n kun koin, että siinä olisi mahdollisesti enemmnä potentiaalia(nousuvaraa). Tuo mielestäni vaatii EU tason päätöksen, että ydinvoimalla tehty vety lasketaan vihreäksi. Jos olisi käteistä enemmän niin tilanne olisi toki toinen :slight_smile:

9 tykkäystä

Ok itsellä nuo 3 tällähetkellä aika samanlaisella painolla salkussa. Nelin painoa en ole pystynyt kasvattamaan koska olen pumpannut MC ja ITM painoa ylös koska noihin lähdin vähän myöhässä mukaan kun piti Bloom veiveillä taikoa noihin ostoihin rahat. Nyt ollaan taas semmoisessa tilanteessa että voi kasvattaakkin Nein osuutta tai sitten pumppaan rahaa Plugiin niin paljon että nuo kaikki on tasapainossa :slightly_smiling_face:…no kurssien kehitys pättää tuonkin että mihin päädytään :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Salkkuni on suurinpiirtein puoliksi rahastoja ja puoliksi osakkeita. Osakkeet on pääosin Suomi/Ruotsi akselilta. Suomalaisista Kamux, Harvia, Neste, Qt ovat kaikki noin 5% painolla. Sitten Red eye salkku 25% painolla. Riocania noin 10%. Rahastojen osuus on nyt 45%.
Rahastojen allokaatiota olen miettinyt paljon koska näihin säästän säännöllisesti ja myyminen ei ole verotehokasta. Osakesäästötilin puolella käyn aktiivisempaa osakekauppaa mutta koska se on jo täynnä niin uusi pääoma menee rahastoihin. Rahastojen tarkoitus on tuoda rakennetta, selkeyttä, globaali- ja sektorihajautusta ja ennen kaikkea vakautta. Arvo-osuustili on normaalisti myös vivutettu joten lainoitusarvo on tärkeä. Olen tarkoituksella alipainottanut rahastoissa Eurooppaa koska suorat osake sijoitukset osuvat Suomi/Ruotsi akselille ja en usko manner euroopan lähitulevaisuuteen.

7 tykkäystä

Alla oma salkkuni. Sijoitan lähinnä pienyhtiöihin, kasvuun ja teknologiaan. Omaan makuun salkussa on liian suuri yhtiöiden lukumäärä ja liikaa käteistä. Viime aikoina olen luopunut konepajoista ja vähentänyt it-palvelusektorin painoa. Vuoden suurin peliliike ollut +20 % painolla olleiden kuplahintaisten Remedyjen myynti kokonaisuudessaan pois. Vaihdos muihin tuottavampiin, kuten Smarttiin on mennyt oikein hyvin. Tämän vuoden tuotot kokonaisuudessaan ovat olleet ihan uskomatonta tasoa.

Revenio 34,2 % - yli 10 v salkussa, aina välillä jopa myyn, mutta silti tuntuu olevan aina murskaavalla ylivoimalla salkun isoin yhtiö.
Käteinen 10,5 %
Smart Eye 6,8 %
Aspire Global 6,3 %
Innofactor 4,7 %
EVO 4,2 %
Vincit 4,0 %
Noho 3,8 %
QT Group 3,3 % - mukaan keväällä, mutta tuli ostettua liian vähän.
TietoEVRY 3,2 % - lyhyen tähtäimen sijoitus, heikosti meni ajoitus
Veoneer 2,6 %
Fortum 2,5 % - ei oman tyylin firma, mutta ei ollut oikein muitakaan ideoita.
Nixu 2,5 % - plussalla, mutta ollut pettymys viime vuodet. Olen harkinnut myyntiä.
Efecte 2,5 %
Sampo 2,3 % - ei oman tyylin firma, mutta oli maaliskuussa niin halpa.
Siili 2,3 % - olen myynyt ja saatan myydä loputkin.
Robit 2,3 % - lyhyellä tähtäimellä, onnistunut loistavasti.
NEL 1,9 % - arpalappuna mukana, en yrityksestä paljon mitään.

12 tykkäystä

Ensimmäinen viesti foorumille, jonkun aikaa tullut lueskeltua ja nyt, kun aloittelevan sijoittajan salkkuun on ostettu vähän hajautusta, niin kehtaa julkaista sisältöä.

Salkkuun ostettu muutamia ns. varmoja yrityksiä ja pari energia/vetypuolen mahdollista rakettia tuomaan heiluntaa tuottoihin.

Käteisen osuus tällä hetkellä n. 2%, mutta tilaisuuden tullen on mahdollista kasvattaa summaa noin puoleen salkun tämän hetken arvosta. Perusajatus kuitenkin jatkaa rahan lisäämistä kuukausittain ja sen myötä omistuksien lisä ostoja. Tällä hetkellä ei ole ajatuksissa isontaa hajautusta, vaikka välillä olo onkin kuin pikkupoikana karkkikaupassa.

Tämän salkun lisäksi on pienet positiot kahdesta ETF:stä Nordnetista, jotka jätin tästä kuvasta pois.
Oikeastaan hyvin ristiriitaiset fiilikset, että myisikö ne pois ja ostaisi vain osakkeita, jättääkö odottamaan vai ostaako jopa kuukausisäästösopimuksella vähän lisää.

Kiitos Inderes ja foorumin kirjoittelijat, teistä on mahtava apu alkuun pääsemiseen :+1:

Mielipiteitäkin saa antaa, jos jollain antaa vinkkejä, olen niistä aina kiitollinen.

22 tykkäystä

Voi juma, tlimiiko sinulla xray!? Minulla ei toimi. Ei puhelimella, ei koneella kahdella eri selaimellakaan. Jos mahdollista, voisitko katsoa minulle tämän salkun painoitukset, myös päällekkäisyydet ja ter kiinnostaa.

vgvl vanguard global value 30%
Eunl 30%
Is3n 10%
Zprv 20%
Zprx 10%

2 tykkäystä