Mitä sinulla on salkussa?

Here we go again. Aika tehdä salkun sisältö päivitys. (Viikon myöhässä tosin)
Nyt ei kerkiä satuilemaan enempää. Lainatusta viestistä löytyy viime vuoden fiilikset ja monet niistä pätee vieläkin. (Saatan päivittää viestiä myöhemmin, mikäli vaan kerkiän ja jaksan.)

:finland: Fortum: 11%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +11%)
:finland: TietoEvry: 9,18%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -4%.)
:finland: QT: 9,13%/:briefcase: (Tuotto: +101%.)
:finland: Sampo: 6,17%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +80%.)
:finland: KH Group: 4,77%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -32%.)
:finland: Tokmanni: 5,15%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -21%.)
:finland: Harvia: 4,1%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +111%.
:finland: Gofore: 3,85%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +13% +1 ok veivi)
:finland: Kamux: 3,84%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -20%.)
:finland: Valmet: 3,78%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +20%.)
:finland: Puuilo: 3,2%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +45%.)
:finland: Kalmar: 2,86%/:briefcase: (Tuotto: +39%.)
:finland: Scanfil: 3,09%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +29%.)
:finland: Mandatum: 2,86%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +38%.)
:finland: Cargotec: 2,78%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +213%.)
:finland: Digia: 2,56%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +8%.)
:sweden: Smart Eye: 1,88%/:briefcase: (Tuotto: -47% + 1 ok veivi)
:finland: Aktia: 0,94%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +21%. )
:finland: Orthex: 0,4%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -1%.)
:finland: Vincint: 0,3%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -58%.)
:finland: Kreate: 0,28%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: +15%.
:finland: Solteq: 0,2%/:briefcase: (Tuotto sis. osingot: -86%.)
:dollar: Käteinen: 17,65%/:briefcase:

Vuoden aikana tehdyt lisäykset

KH Grouppia lisätty kolmeen otteeseen. Taisi olla virhe. :eyes:
Mantaa lisätty kahteen otteeseen. :ok_hand:t2:
TietoEvryä lisätty kolmeen otteeseen.
Puuiloa lisätty kertaalleen.
Fortumia lisätty kertaalleen.
Kalmaria lisätty kertaalleen.
Tokmannia lisätty kertaalleen.

Sama stoori vieläkin. :see_no_evil: Tosin nyt olen jo päättänyt, että mihin alan kuukausisäästämään jatkossa. Eikä mennyt, kuin neljä vuotta sen päätöksen tekemiseen. Katsotaan olenko seuraavan neljän vuoden aikana saanut sen kk-säästön laitettua rullaamaan. :joy::sweat_smile:

39 tykkäystä

Reilu vuosi on kulunut edellisestä salkun päivityksestä. Ei mitään suurempaa dramatiikkaa. Sama strategia ja enimmäkseen samat positiot.

Suunnitelman mukaisesti olen siivonnut salkkuani, mutta en ole vielä valmis. Mikropositioiden osuus on kuitenkin vähentynyt 9,8 % → 6,5 %, mikä tuntuu hyvältä. Olen siis sulkenut monta positiota, mutta silti roikun edelleen kiinni turhaan monessa. :sweat_smile:

Ainoat uudet positiot ovat Kalmar, joka tuli Cargotecin jakautumisen myötä, sekä Mandatum, joka tuli Sampon jakautumisen myötä.

:white_check_mark: Olemassa olevien positioiden lisäykset:
Spiltan Investmentbolag (16x), TietoEvry (5x), Nordea (5x), Aktia (3x), Sampo (3x), Investor B (2x), Investor A, Latour (2x), Lundbergföretagen (2x), Mandatum (2x) , Aspo (2x), Evli (2x), CapMan, Svolder, UPM, Kalmar

:x: Suljetut positiot:
Nordnet, Swedbank, Svenska Handelsbanken, Outokumpu, Wärtsilä, Nokia, Puuilo, Alisa

Näinkin laajalla hajautuksella tulos poikkeaa edelleen suhteellisen paljon OMX25GI:stä.

• 5v: +77,9% vs. +37,7% :green_circle:
  • 3v: –4,4% vs. –11,9% :yellow_circle:
  • 1v : +16,3% vs. +7,4% :green_circle:
  • YTD: +6,0% vs. 1,3% :green_circle:

27 tykkäystä

Salkun ensimmäinen sisällön jako. Tarkoitus tehdä jatkossa päivityksiä muutaman kerran vuodessa seurantamielessä. Sijoitushistoriaa takana noin 5 vuotta. Salkun koko viisinumeroinen ja tavoitteena muutaman vuoden päästä saada 100k rikki. Alla salkun kivijalka.

Osuus Kh Muutos
Bioretec 9,1 % 2,4463 17,3 %
Lapwall 20,4 % 3,1425 4,1 %
Neste 13,9 % 22,9789 -12,2 %
Nokian renkaat 25,3 % 8,3415 2,5 %
Optomed 31,3 % 3,6746 30,6 %

Optomed: FDA-luvan saamisen jälkeen myin isoa ylipainoa pois. Eilen tankkasin osakkeita jonkin verran takaisin, kun teknisesti näyttää omaan silmään tilanne hyvältä. Samalla kh nousi 0,30 euroa. Mielenkiinnolla seuraan, miten myynti lähtee vetämään etenkin USA:ssa. Bonuksena Kiina-mahdollisuus ja muu myynti maailmalla. Heiluntaa luvassa, mutta istutaan mukana.

Nokian renkaat: Osalla osakkeita pientä puuhastelumyyntiä tehty, mutta samalla koitettu kasata tukeva potti osakkeita. Tilannekatsaus tehdään kunnolla uuden tehtaan päästessä kunnolla tuotantoon. Odotuksissa katteen parantuminen nykytilanteeseen nähden.

LapWall: Tätä ostan jatkuvasti lisää, kun tarjoutuu tilaisuuksia. Yritys investoi isosti ja luovii hienosti raksa-alan ahdingosta huolimatta. Talouden piristyessä valmiimpi suuriin volyymeihin.

Bioretec: Reme-Os ruuvien tarinassa mukana. Myynnin maltillista kasvua aluksi kunnes vauhti kiihtyy. Tulokset toistaiseksi hyviä ja tuoteperhe kasvaa. Toiveissa päästä myös EU:n markkinoille piakkoin uusilla tuotteilla.

Neste on Neste :slight_smile:

25 tykkäystä

AOT

Sijoitusrahastot
IBC3
SXR8
EUNL
SLG OMXH25
SXRW
IS3N
IQQQ

Osakkeet
Nordea
Sampo
Scanfil
Evolution
Incap
Kemira

OST

Puuilo
Huhtamäki
Fortum
Nordea
Kesko
Qt
Optomed
Terveystalo
Wärtsilä

AOT myynnit Capman, Dovre, Eguinor ja Innofactor.
Ostot Evolution, sijoitusrahastoihin on lisätty Eurooppaan sijoittava rahasto ja 2 Aasian kehittyville markkinoille sijoittavaa rahastoa. Yhdysvaltoihin ja Suomeen sijoittavaan rahastoon on lisätty panostusta.

OST myyty Innofactor, KH Group, Tecnotree ja Vincit.
Ostot Terveystalo, Wärtsilä ja Kesko.

Salkkujeni sisältö on mielestäni tervehtynyt, tappiolliset ikuiset lupaukset ovat myyty pois, ostettu (toivottavasti) laatua tilalle, ETF-rahastot hajautettu maantieteellisesti paremmin, mukaan tullut Eurooppa ja Aasia.

9 tykkäystä

Salkku nro 1:
100%
SPDR MSCI ACWI IMI

Salkku nro 2:
70% suuruusjärjestyksessä:
Invesco S&P SmallCap 600 (Acc)
IShares Core S&P500 (Acc)
Franklin FTSE India (Acc)
Vaneck Global RealEstate (Dist)
JPM Global Equity Premium Income (Dist)

30% suuruusjärjestyksessä:
Agree Realty
Vici Properties
Kesko B
Crown Castle
Hercules Capital
Antero Midstream

Rivit ovat aikalailla maksimissa, jos jotain haluaa lisää niin jostain on karsittava. Salkun nro 2 olisi tarkoitus 5 vuoden sisällä kattaa eläminen, salkku nro 1 jääköön aikanaan jonkun muun murheeksi.

13 tykkäystä

Sijoitusstrategiaa hieman rukattu uuteen asentoon viime aikoina. Siirrytty “halvoista” Suomi firmoista kasvufirmoihin. Riskiä on mutta myös tuottoa mennessään maaliin. Pääoma ei ole mitenkään kovin suurehko, kun aiempi salkku ulostettiin ekan sijoitusasunnon ostoon. Kasvatellaan pikkuhiljaa. Paljon olisi mielenkiintoista ostettavaa, mutta talousriskit painavat toisessa vaakakupissa niin ei uskalla kaikkea likvidiä laittaa kiinni.

Foorumille kiitos. Näkee aika hyvin koostumuksesta, ettei ole omia ideoita käytetty. :grin:

21 tykkäystä

Tyhjensin lähes koko salkun osakkeista ja indeksirahastoista lukuun ottamatta muutamia mörniviä tulevaisuuden arpalappuja.

USA:ssa on sen verran taantuman merkkejä ilmassa ja kaiken lisäksi s&p500 shillerin PE yli 36:ssa. Tyydyn rahamarkkinarahaston tuottoihin ainakin loppuvuoden osalta.

17 tykkäystä

Salkkujen sisältö:

aktia 4,26 *
bittium 5,06
fortum 9,96 *
kesko b 13,42 *
loihde 1,06
Metso 6,35 *
Metso NN 2,96
Metsä B 1,12 *
neste 5,71 *
noho 6,54 *
nokian tyres 8,67 *
nordea 9,73 *
tietoevry 6,04 *
tokmanni 3,52
valmet 5,77 *

Handelsbanken USA 2,55
Nordnet Kehittyvät 0,74
Nordnet Norge index 0,50
Spiltan Aktiefond 0,75
Storebrand Europa A 1,47
Storebrand Japan A 0,73
iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) 0
Spdr Msci Acvi Imi Ucits Etf 1,93
Future of defence Ucits Etf Accum 1,16

Suoria omistuksia siis vain hesulissa, osasta olen jo luopunut ja luovun vielä lisää. Suoria jätän vain tietyt peruspilarit (*) osinkoa tuottamaan ja kenties lisäilenkin.

Siirryn kk säästön ja muutenkin nyt rahastojen puolelle, ishares msci on siksi 0% koska aloitan kk säästön vasta ensikuussa. Päällekkäisyyksiähän näissä on mutta en ole vielä siivonnut rahasto omistuksia.

12 tykkäystä

Terve! eks nyt on aika paljastaa myös indereslaisten osakesalkkun, mua kiinostais kaikkesta enemmän näitten salkun koostumus eteenkin hesulin turbolenssin jälkeen:
@Verneri_Pulkkinen, @Petri_Gostowski, @Arttu_Heikura, @Juha_Kinnunen ja @Antti_Viljakainen

Kiitoksia jo etu käteen, oispa kiva tutustua teidän salkku :smiley:

7 tykkäystä

Vernerin salkku on julkisesti avoinna Nordnetissa. :slight_smile: Dosequis nimimerkillä.

6 tykkäystä

Ja on avannu viimeksi maaliskuussa tähän ketjuun. Muista ei tietoo.

4 tykkäystä

Pistetäänpäs salkkupäivitystä taas pitkästä aikaa. Salkku nyt ei hirveästi ole muuttunut, salkkuun on tullut uutena arvopaperina Japani-ETF, muutoin mennään vanhoilla sijoituksilla.

Tuottoa on tullut nyt hyvin tällä salkulla, Nordnetin salkun 12 kk tuotto on ollut +85%, PYN Elite ja Seligson Phoebus ovat tuottaneet sitten selvästi vähemmän.

• Harvia on salkkuni kivijalka, olen ollut siinä mukana listautumisesta (2018) saakka ja se on osoittautunut hyvin laadukkaaksi ja kannattavaksi yritykseksi. Hyvin “buffettmainen” kannattava ja kasvava yhtiö.

• Seligonin Phoebus-rahastossa olen myös ollut mukana alusta (2001) saakka, se on tuonut Buffetin tyylistä ulottuvuutta salkkuuni. Lisäksi olen blogin kautta vuosien varrella oppinut valtavasti käytännön sijoittamisesta, oma sijoitustyylini on hioutunut paremmaksi tämän ansiosta (kannattaa kuunnella mitä itseään fiksummat sijoittajat sanovat).

• PYN Elitessä olen ollut mukana vajaan 10 vuotta, ideana oli tuoda frontier-markkinoita salkkuuni. Korkean riskin rahasto.

• Berkshire Hathaway tuo sitten suoraan Warren Buffetin sijoitus- ja johtamistyylin salkkuuni. Yhtiö itsessään on hyvin hajautettu, että tämä on “rahastomainen” sijoitus.

• USA Small cap -etf tuo hajautetusti amerikkalaiset pienyhtiöt salkkuuni parantamaan hajautusta.

• Japani-etf on tuore sijoitus (ostin sitä siitä ihme dipistä taannoin), tämä on puhtaasti “Buffetin jalanjäljissä” tehty sijoitus Japanin markkinoille. (Olen tällaisia Buffetin perässä tehtyjä sijoituksia tehnyt aiemminkin.) Parantaa salkkuni kansainvälistä hajautusta.

Eli hyvin vähän on tullut tehtyä mitään. Vuoden 2024 aikana olen tehnyt osakemarkkinoilla tasan kolme toimeksiantoa, eli ostanut USA Small cap- ja Japani ETF:iä.

Edit. Tässä vielä maantieteellinen jakauma:

image

36 tykkäystä

Moro!

En ole julkisesti jakanut salkkuani, enkä sitä myöskään aio tehdä. Olen kuitenkin kertonut epäsäännöllisin väliajoin suurimpia osakesijoituksiani, ja voin sen hyvin tehdä nytkin. TOP5-osakeomistukset ovat tällä hetkellä:

1. Qt (ostojen keskihinta 32,89 €)
  2. Terveystalo (8,45 €)
  3. Bittium (4,10 €)
  4. Admicom (38,87 €)
  5. Fondia (7,27 €)

Jos rahastot hyväksytään, listalla olisi myös Pyn Elite -rahasto, mistä olen kertonut aiemminkin. Näistä Fondia ei ole kehittynyt niin kuin olisin odottanut, mutta en ole menettänyt kärsivällisyyttäni vaan holdaillut ja keräillyt osinkoja. Fondian perässä on lähellä muutama haastaja, joten se on tätä kautta vaarassa tippua listalta. Muuten esille päässeet caset ovat edenneet hyvin, ja silloin olen tyytyväinen omistaja enkä tuijota osakekurssia. Qt:tä olen omistanut koronadipistä asti ja Fondiassa olen mörninyt pidempään, mutta muut on pääosin hankittu viime vuosien kusetusmarkkinoiden aikana (on voinut olla ns. seurantapositio aiemmin).

Fortum oli listassa vielä vähän aikaa sitten, mutta kevensin sitä reilusti Mallisalkun jälkeen (omistan kyllä edelleen). Sanottakoon vielä, että salkkuni olisi varmasti erinäköinen, jos saisi ilman kaupankäyntirajoituksia puuhastella. Esitettyihin positioihin olen luottavainen keskipitkällä aikavälillä, mutta tilanteethan voi muuttua.

95 tykkäystä

Moi,

Salkussa tapahtunut pientä variaatiota, mutta tukijalkoihin kuuluu UPM, Revenio, Admicom ja Evli.

Harviasta, Qt:sta ja Mustista irtauduin jonkin aikaa sitten, jotka kuuluivat kanssa suurimpiin omistuksiin.

Sitten on vähän pienemmillä painoilla Nestettä, pari arvo/käänne casea jenkeistä (Match Group ja Ulta Beauty), Viafin Service ja norjalainen Xplora.

63 tykkäystä

Mulla on salkku kiertänyt yllättävän paljon viimeisen parin vuoden aikana ja uusia positioita on tullut mulle epätavanomaisen paljon. Muutamia onnistuneita myyntejä tuli tehtyä tuossa viime vuosien nousumarkkinassa, mutta on siellä tapahtunut myös turskista irtaantumisia :smiley: Näiden varojen uudelleen sijoittamisen lisäks uusien rivien määrään on vaikuttanut toki myös se, että siinä missä aiemmin keskitin ostoja (liian) paljon Inderesiin, oon nyt ipon jälkeen sijoitellut osinkovirtaa ja säästettyjä varoja muihin lappuihin.

Tässä on mun tämänhetkinen TOP5:
Admicom - osteltu pitkälti vuoden 2023 aikana
UPM - osteltu kevään ja kesän mittaan
Neste - osteltu edellisen ~1,5v mittaan
Valmet - osteltu erissä viimeisen ~ 2v aikana
Qt - koronadipistä

Näiden lisäksi salkussa on suunnilleen yhtä suuri joukko pienempiä rivejä, jossa on omasta seurannasta mukana mm. Outokumpu ja Sanoma. Näiden lisäksi käteistä on jonkin verran, joten netto-ostajana nautin laskupäivistä ja pelkään Hesulin äkillistä nousua :sweat_smile:

73 tykkäystä

Tästä ketjusta innostuneena päätin laskea excelissä auki AOT:n ja OST:n painotukset:

2019 alkuvuonna aloitin sijoittamisen indeksirahastoihin sijoittamalla. Rahastot sekä Coca-Cola on AOT:n puolella Nordnetissä, suomilaput OST:n puolella Nordeassa. Aika vähäriskinen salkku. OST:llä on tällä hetkellä 27 lappua (pahimmillaan oli yli 30), mutta olen miettinyt että pitäisi varmaan päästä alle 20 lapun, jopa lähemmäs 10, ettei olisi “liian hyvin” hajautettu. Suomi-indeksirahastoa kun on niin nuo OMXH25 laput on sinällään vähän turhia OST:llä, jos ne myisi pois niin pääsisi 17 lappuun. Tai toisaalta voisi tuon suomi-indeksin myydä pois ja ostaa vaikka lisää jenkki-indeksiä, niin ei olisi ihan noin törkeä suomipaino salkussa. Ongelma tässä myymisessä on se että olen oppinut liian hyvin buy & hold periaatteen enkä oikein osaa myydä. Ja toisaalta minusta hesulissa on paljon mielenkiintoisia ja hyviä firmoja joita haluan omistaa. Eli todennäköisesti teen saman kuin mitä olen jo viimeiset 5 vuotta tehnyt, eli en mitään, vaan ostan lisää aina kun palkka tulee tilille.

27 tykkäystä

image

Tälläsellä liikkeellä. Koittanut hieman karsia pieniä osuuksia…
Olen rakennellut tätä sillä idealla, että suurinosa arvo-osakkeita, muutamia pieniä puljuja, joiden pisnes hyvää , sekä REIT-osakkeita tuomassa pääomaa salkkuun.
Salkun arvo 140-150k luokkaa.

18 tykkäystä

Käydäänpä jälleen läpi salkun omistuksia ja kauppoja. Mielestäni olen kyllä tehnyt tuoreemmankin katsauksen, mutta tämä oli ainakin haun mukaan uusin viestini ketjuun.

Asiaan!

Rahastot:

Danske Invest Teknologia 28% → 31%

Ihan mukava sijoituskohde, kun paino kasvaa hiljalleen vaikka lapioin osinkotulot ja uudet pääomat muihin kohteisiin.

Indeksirahasto Ruotsi 1%

Tarkoitus alkaa taas kuukausisäästämään tähän työkuvioiden vakiinnuttua. Tein tähän muutoksen suunnitelman osalta ja haluan keskittää salkkua. Niimpä laitan nämä hilut mielummin Spiltan Aktie Investmentbolag-rahastoon. :point_down: Tämä tapahtuu kuitenkin vasta ensi vuonna, sillä en halua realisoida enempää veroja.

Spiltan Investmentbolag 5%

Ruotsalaisiin sijoitusyhtiöihin keskittyvä (ja keskittynyt) rahasto. Isoimpina omistuksina Investor, Industrivärden, Lundbergs ja Kinnevik. Kiehtovia yhtiöitä pureutua näiden omistuksiin. Näennäisesti keskitetty salkku tarjoaa kuitenkin pinnan alla ika kivasti hajautusta, vaikka omistusten perkaaminen onkin melkoinen työmaa, koska nämä omistavat luonnollisesti toisiaan ristiin + muuta mukavaa. Tämä on kuukausisäästössä.

Spiltan Global Investmentbolag 1%

Ylläolevan amerikan serkku. Rahasto omistaa mm. Berkshire, Constellation, Danaher, Fairfax ym. Tarkoituksena nostaa tämän paino vastaamaan Aktie Investmentbolagin painoa

Seligson Phoebus 1%

Pidän Oldenburgin filosofiasta ja salkussa on monia filosofiaani sopivia yhtiöitä. Tähän en kuitenkaan kuukausisäästä, vaan tarkoituksena olisi laitella silloin tällöin isompia summia.

AOT

Tämän tilin olen leikkisästi nimennyt osinkosalkuksi ja se tuottaa jo ihan kivaa osinkovirtaa melko tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ohjaa myös yhtiövalintaa, mutta mukana on edelleen muutama hieman matalamman yieldin osake, jotka olen poiminut aikanaan arvolaarista

Cibus 7%

Cibus on poimittu tuottamaan salkkuun euromääräistä osinkovirtaa. Tavoitteena olisi rakentaa AOT:sta “himmeli”, jonka osinkotuotot sijoitetaan rahastoihin tai lyhennetään lainaa ikäänkuin automaattisesti. Tätä tuli sekä lisättyä että myöhemmin kevennetttyä 170SEK tienoilta, kun alkoi paino nousemaan epämukavan korkealle salkussani. Myynnillä myös Superluoton kultaehdot täyttyvät, joten käytännössä 0,3%-yksikön riskitön tuotto. Mielestäni kokonaisuudessaan hyvä onnistuminen minulta

Altria 7% ja British American Tobacco 6%

Alunperin teesinä oli saada näistä osinkovirtaa, mutta nämähän ovat tuoneet myös mukavan arvonnousun.

Crown Castle 6%

Tähän törmäsin Jussi Askolan videolla ja päätin tarttua erikoistilanteeseen. Tuottanut tähän mennessä ihan ok, mutta odotan suurempien tuottojen odottavan tulevaisuudessa

NNN Reit 4%

Tähän tuli mys törmättyä Jussin videolla ja päädyin vaihtamaan WPC:n tähän toiseen Triple Net Lease REITiin. Otin pienen position ja tätä voisi kyllä lisätäkin jahka tilille saisi lisää valuuttaa.

Evolution 3%

Palasin pitkästä aikaa Evon kyytiin kurssin valuttua tasatonnia kohti. 1050 tarttui puolikas erä, mutta toinen erä jäi pilkkimättä. Yhtiönä olen tehnyt EVO:lla isoimmat voitot salkussani. Tätä on kyllä aiempaa mukavampi omistaa kun bisnes on kehittynyt, mutta hinnoittelu jälleen vuoden -22 tasoilla.

Global X Uranium ETF 3%

Luovuttuani Global Atomicista halusin säilyttää kuitenkin uraaniposition ja valitsin tämän hajautetumman version. Heiluu kyllä rajusti, mutta uskon uraani-keissiin edelleen. Kävi komeasti plussalla, mutta nyt ollaan valuttu noin 10% tappiolle.

OST

Osakesäästötilille olen pyrkinyt hankkimaan pääosin kotimaisia yhtiöitä, joissa näen paikan arvon vapautumiselle lähiaikoina. On siellä tosin muutamia ulkomaisiakin yhtiöitä piipahtanut, kuten Alphabet, Evolution ja Intrum

Nokian Renkaat 7% → 8%

Renkaissa näen hyvää tuottopotentiaalia ja luotan yhtiön roadmappiin. Arvon purkautumista dotellessa saa ihan reilua osinkotuottoa. Tarkempia perusteluita löytää lisää ketjusta.

Tähän ei lisättävää. Mielestäni keissi jatkaa tukevasti radallaan.

Fortum 6% → 9%

Fortumista on jo suurin aliarvostus purkautunut, mutta saa olla toistaiseksi salkussa jauhamassa osinkoja, kun OST:lla makaa jo muutenkin käteistä, jota ei sieltä saa tehokkaasti pois

Nordea 3%

Nordea on uusin hankinta kun myin Mandatumit. Tätä on varaa lisätä myös tulevaisuudessa. Edellisen kerran myin Nordeat 2019 hintaan 7,3€, joten nekin olisi kannattanut pitää salkussa.

Käteinen 6%

Käteiseen lasken sekä sijoitustilillä olevan että erilaiset puskurit. Osa on varattu tuleviin mätkyihin, mutta enemmistö on ns. pahanpäivänvaraa. Käyttötiliä en kuitenkaan laske mukaan. Puskurit olen päättänyt laskea mukaan siksi, että niistä saan pientä korkotuottoa kuitenkin. Sijoittamiseen en niitä kuitenkaan tule käyttämään.

Myynnit

Aflac 7% → 0%

Tätä Jenkkien vakuuttajaa otin salkkuun jossain 2020 kesällä kun kurssi oli mielestäni poskettoman halpa. Positio tuplasi ostohetkestä ja päälle 12% osinkoja. Oma myyntihinta 2024 alussa 82 taalan kieppeillä ei näytä varsinaisesti nerokkaalta, jos peilaa nykyiseen 110 dollarin hintaan. Tämä vakaa suorittaja himottaisi palauttaa salkkuun, mutta kohtuullisemmilla arvostuksilla.

Talenom 5% → 0%

Viime postauksessa näin potentiaalia menestyä ulkomailla, mutta loppujen lopuksi päädyin poistamaan tämänkin position salkustani. Tässä myyntihinta oli 6,05/osake, nykyhinnan kelluessa 4,8€ tienoilla.

Oroco 2% → 0%

Uhosin pitäväni Orocon siihen asti kunnes kaivos myydään, mutta se veikin odottamaani kauemmin ja päädyin poistamaan osakkeet hintaan 0,64CAD/kappale. Tästäkin käteen jäi lähinnä ruskea raita. Kirjanpitoni perusteella taitaisi näyttää euromääräisesti toiseksi suurimmalta virheeltäni.

Gofore 3% → 0%

Viime päivityksen jälkeen lisäsin Goforea, mutta tänä kesänä päädyin kuitenkin luopumaan siitä käytännössä ±0. Sektorinsa (ja koko pörssin) laadukkaimpia toimijoita, mutta markkina haraa vastaan. Uskoisin ehtiväni tähän mukaan myöhemmin uudelleen.

Neste 4% → 0%

Ostelin Nestettä putoaviin puukkoihin, mutta onnistuin luopumaan ennen pahinta pulkkamäkeä satasen tappiolla. Tähän pätee aika samat argumentit kuin Goforeenkin. Ensin lyötiin yli rumasti ylöspäin ja sen jälkeen alas vähintään yhtä ronskisti

W. P. Carey 3% → 0%

Päädyin myymään WPC:n spinnausuutisiin ja käytännössä melkein pohjiin. Arvioin laskun jatkuvan ja pääseväni myöhemmin mukaan ilman office-omistuksia, mutta molemmat lähtivät koilliseen myyntini jälkeen. Menee myös kategoriaan sijoitusvirheet.

Automatic Data Processing 6% → 0%

Tähän oikeastaan pätee kaikki samat teesit kuin Aflaciin, toimialaa lukuunottamatta.

Intrum 6% → 0%

Jos Intrum oli vuosi sitten salkun murheenkryyni, niin ei lopputulos ollut kauheasti valoisampi. Alunperin ostin OST:lle koronakuopasta. Nykyinen rivi -25%, mutta veivausten ja osinkojen jälkeen maltillinen -5%. Erilaisten veivausyritysten ja osinkojen jälkeen tulos -4000€, jota voi pitää vakavana iskuna salkulleni. Tästä oppirahoja isosti mukaan.

Mandatum 4% → 0%

Mandatumia omistin kahteen otteeseen. Ensin pikavoitot jakautumisen jälkeen ja pidempi omistus toi myös osinkoja. Yhteensä 15% tuotot mielestäni aika matalalla riskillä. Hyvä onnistuminen

Loppusanat

Oma tunto oli, että en olisi tehnyt kauppaa kovinkaan paljoa, mutta kyllähän salkussa on valtava vaihtuvuus ollut vuoden aikana. Ehken siis olekaan niin pitkäjänteinen kuin kuvittelin? Toisaalta suurin osa osakkeista on jatkanut myyntini jälkeen alaviistoon, mutta etenkin Aflacin ja ADP:n pitäminen salkussa olisi tehnyt nannaa.

Lähitulevaisuudessa tavoitteena on jatkaa kuukausisäästämistä ja maksella sijoituslainaa pikkuhiljaa pois.

Lopuksi sananen YTD-tuotoista: AOT on tuottanut 21,73% ja biitannut Nasdaqin 6,5%-yksikön erolla. OST on tuottanut 5,2%, joka häviää Nasdaqille melkein 10%-yks. ja OMXH25GI:llekin 2,2%-yks. Phoebus on tuottanut 6,72% ja hävinnyt vertailuindeksilleen 1,5%-yks. Dansken rahasto 22,94%-yks, joka luonnollisesti häviää vertailuindeksilleen, mutta voittaa Nasdaqin 7,5%-yks. turvin.

Salkkujen suhteista vielä sen verran, että Danske edustaa noin 31% sijoitusvarallisuudestani, LähiTapiola (Phoebus) vain 1%:n painoa, Käteinen 6%, AOT 40% ja OST 22%.

42 tykkäystä

Edellinen salkkupäivitys vajaa 2v sitten. Edelleen jatketaan samalla tiellä keräillen osinkopainotteista salkkua, jonka olisi määrä olla arvoltaan 100 000 euroa vuoden 2025 loppuun mennessä. Vielä on matkaa tavoitteeseen, mutta määrätietoisesti jatketaan sijoittamista ja säästämistä. Salkun arvo tänään n. 73 000 euroa (12/2022 arvo oli 45 000 euroa). Kuvaan olen laittanut osakkeiden kappalemäärät sekä omia osinkoennusteitani ensi vuonna maksettavista osingoista. Tällä hetkellä käteiskassa tyhjä ja säästellään taas palkkatuloista, nyt näyttäisi siltä että ensi vuodelle tarkoitus keväällä ostaa uusi positio kooltaan n. 10 000€ jolla saan hajautusta parannettua.

Näyttökuva 2024-09-04 160038

56 tykkäystä

Pistetään vielä siivotun salkun sisältö kaaviona:

SPYI-etf:stä (SPDR MSCI ACWI IMI) pientä vajaa 500 euron seurantapositiota en viitsinyt myydä sen tultua juuri Nordnetin kk-säästöön mukaan.

11 tykkäystä