Kaksi asiaa piristää näin syksyllä henkilökohtaisesti mieltä:
-Laitoin noin kuukausi sitten 300 000 € pitkän koron rahastoon, kun lojuksi tuollainen summa joutilaana enkä nyt muuta käyttöä keksinyt. Mukava seurata miten pienikin %-nousu näkyy kun se kohdistuu tuollaiseen määrään panoksia. 1,5 % on noin 5000 euroa kuukaudessa. (En kuitenkaan raaskinut ostaa 10 vuotta vanhaan tojotaan uutta maskin ritilää vaan korjailin itse vanhan, heh. Lager 157:sta ostin sentäs 3 euron T-paitoja 8 kpl.)
-On mukava katsoa Inderesin mallisalkun taulukosta tappiolla olevia osakkeita. Piristää kun ammattilaisetkin tekee tuommosia kämmejä.
Täällä olikin toivetta avata taas salkkua ja olen suunnilleen puolen vuoden välein näin tehnytkin.
Paljon on ollut muutosta sitten viime kerran, monella tasolla.
Ensinnäkin, olen aiemmin mieltänyt arvo-osuustilin sijoitusharrastuksen Puuhasalkkuna ja sitten on hodlari kuin erikseen. Avasin äskettäin kuitenkin myös osakesäästötilin, joten käytännössä tilejä on nyt kolme. Sen lisäksi, koska olen Inderesillä töissä ja osakkaana (toki muissakin firmoissa käsitän itseni osakkaaksi), ei Inderes-osakkeiden mieltäminen osana sijoitteluharrastusta ole aiheellista. Täten tähän salkkupiirakkaan olenkin kasannut kaikkien tilien stonksit ja käteisen poislukien Inderesin osakkeet.
Jos vertaa edelliseen kertaan, muutos on iso. Ei siis pelkästään värien puolesta, kun värjään tuon piirakan firmojen brändivärin mukaiseksi (sivuhuomio: sininen on antanut tilaa muuten vihreän eri sävyille eri brändeissä).
Salkusta on myyty Wärtsilät ja Mandatumit sekä Fortumit osakkeiden hinnoittelun saavuttaessa sopivan tason ja analyytikoiden kääntyessä vähennä-puolelle, mikä sallii kaupankäyntisääntöjen puitteissa myynnit. Sen lisäksi kevensin Qt:ta reippaasti. Myyntivimmani ei rajoittuisi tähän, sillä jos saisin myydä vapaasti ottaisin kernaasti myyntitappiot talteen Boreossa ja Kamuxissa. Vaikka Kamuxin hodlaamisesta on tullut jo täysi meemi, on sen paino kokonaisuudessa onneksi rajallinen. KH Groupissa olen alkanut suhtautumaan sympaattisesti Thomasin toiveikkuuteen, vaikka kyllä nuokin lähtisi laitaan ensimmäisen tilaisuuden tullen.
Sen lisäksi pari päivää sitten myin Rentokilit, koska firman valtavan Pohjois-Amerikan yritysoston integraatio takkuilee ja ihan tutkitusti tuollaiset remontit osoittautuvat yleensä… yllättävän kalliiksi.
Niinpä kaiken myymisen jälkeen salkku näyttäisi tältä. Käteistä on peräti 30 %. Lasken käteiseksi sellaisen rahan, joka makaa Nordnetissa ja on varattu kalliin osakeharrastuksen polttoaineeksi.
Olen aiemmissa kirjoituksissa tänä keväänä ja syksyllä 2023 kirjoittanut vallan positiivisuuksia Hesulista. Nyt olen kuitenkin muuttunut varovaisemmaksi. Vaikka indeksitasolla on nähty huima +10 % nousu syksyn 2023 pohjista, on käytännössä Hesulin sisällä ollut kapea mutta railakas nousumarkkina niiden yhtiöiden parissa, joilla on suotuisat trendit takanaan kuten Harvia (myin osakkeet aiemmin tänä vuonna), Qt, Wärtsilä, suuret konepajat kuten Konecranes ja Cargotec ja KONE. Vaakakupissa toisaalta on painanut Nesteen kokoisen jätin räsähdys ja pörssin keskisuurten ja pienten firmojen kosahdus. Hesuli kyllä näyttää edulliselta, mutta omaan makuuni maistuu siltä että se mikä on omistamisen arvoista on kallista, ja se mikä ei ole päänvaivan arvoista omistaa on näennäisen halpaa. Yleistäen siis. Seuraan kyllä useita Hesuli-lappuja “sillä silmällä”. Hyvää Hesulissa on toisaalta se, että sen useita yhtiöitä on jo löylytetty huolella. Mutta elpyvätkö ne tästä rökityksestä missä kunnossa on se kysymys. Vuosien 2020–21 tuloskunto on pelkkä etäinen muisto. Sen lisäksi seitsemän vuoden pakkopaitahodlaus Kamuxissa on opettanut, että jos aikoo sijoittaa Inderesin seuraamaan osakkeeseen pitää olla valmis hodlaamaan vuosia. Ja, olla 150 % varma että on itse oikeassa, 200 % varma että suositukset päättävä analyytikko on oikeassa ja 210 % varma että yhtiö luo arvoa tilanteessa kuin tilanteessa. Spekulaatio ja nopeat veivit ovat poissa kuvioista tilanteessa, missä analyytikko innostuu ikuiseen toivo-lisää -suositukseen. Tämän takia olen nirso. Huom. monissa tapauksissa yleisesti ottaen positiivinen suositus on täysin oikea, mutta yleinen suositus ei ole sama asia mikä olisi parasta minun salkulle. Esim. verojen takia voi olla järkevää myydä romahtanut osake, vaikka se olisi halpa. Siihenhän voi sitten hetken päästä pistäytyä uudelleen. Tai voi olla järkevää myydä hyvä sijoitus, jos löytää sen tilalle erinomaisen sijoituksen.
Maailmalla parin vuoden nousumarkkina on saanut osakkeet pääosin neutraalin hintaisiksi tai jopa kalliin puoleisiksi. Niinpä käteispainoni nousee luontaisesti, kun en löydä sille sopivaa työpaikkaa. Ja näissä asioissa saa ja kannattaa pihtailla. Käteinen ei polta taskuissa: se on erääntymätön, ilmainen optio ostaa osakkeita myöhemmin halvalla. Tai jos osakkeet raketoisivat ikuisesti kuuhun, sitä voi käyttää johonkin muuhun. Inflaatio on Suomessa jo lähempänä nollaa prosenttia eli ei tuo käteisen arvo edes juuri nakerru. Tuota voisi kyllä heittää enemmän korkorahastoihin ajan kanssa.
Sijoitusharrastus ei kuitenkaan ole ollut pelkkää myymistä, vaan ostin keväällä Paradoxia ja loppukesästä uudelleen. Käyn kauppoja läpi Ostin/myin -ketjussa, mutta Paradox on vinkkeliini pelialan helmiä jolla on ollut vastoinkäymisiä. Ne ovat kuitenkin luonteeltaan ratkaistavissa. Pelialan kilpailu kiristyy jatkuvasti ja monelle yhtiölle trendi “winner takes it all” ei ole frendi. Paradox elää kuitenkin omassa niche-keitaassaan, hyvässä ja pahassa. Strategiasimulaatiot ovat onnistuessaan superkannattava bisnes, mutta toisaalta kasvu on pidemmän päälle rajatumpaa. Osakkeen nykyarvostus ei kuitenkaan liikaa kasvua odotakaan. Tietysti pelibisnes voi myös aina räjähtää projekti kerrallaan, mutta Paradoxin kassavirrat ovat kohtuullisen hajautuneita.
Kaiken kaikkiaan olen suurimpien omistusteni suhteen tällä hetkellä vallan innoissani.
3 vuotta sijottamista takana.
Enento 26,27%
Realty Income Corporation 17,48%
Optomed 10,53%
Käteinen 8,65%
Neste 7,41%
Consti 7,09%
Faron 6,58%
Nordnet Suomi Indeksi 6,5%
Verkkokauppacom 6,14%
Tecnotree 3,34%
Suomi painoa vähän liikaa. Jatkossa tavotteena poimia osakkeita amerikasta ja ruotsista.
en ymmärtänyt sen että miks nurmisen osakkeita ei ole poimittu lisää vaikka sehän on tullu reilusti alas sen huipusta
Syyskuinen salkkukatsaus! En jaksa lisäostoja kaivella, kun niitä nyt tulee tehtyä luonnollisesti, mutta muutama kohokohta sitten viime näkemään:
Metsä Board tippui pois arvo-osuustililtä toistaiseksi, siitä saadut rahat menevät piakkoin omaan hyvinvointiin. Palaan Metsä Boardin omistajaksi todennäkösesti myöhemmin, koska miksipäs ei. Arvo-osuustilillä kaikki omistukset yhä mukavasti plussalla, eli siellä kaikki hyvin Hesulin yleisestä matelemisesta huolimatta. Ihan vielä en ole saanut indeksirahastojen osuutta kasvatettua yli 50%:iin salkusta, mutta hiljaa hyvä tulee.
Osakesäästötilillä on Nestettä vähennetty uudelleensijoittaen saadut varat muihin ja loput Nesteet odottavat >20 euron tasoa, jolloin mietin jatkotoimia. Nesteen 4,21% osuus salkusta on kuitenkin niin pieni, ettei enää käytännön merkitystä, vaikka jatkaisi laskuakin. Neste myös ainoana reippaasti pakkasella, pienellä mitättömällä miinuksella ovat Olvi, UPM ja Valmet, muut osakkeet kivasti plussalla.
Vakaana pysyneet hesulilappusin kasatut eläkesalkut, vaikka itse sanonkin.