Miten rikastua eri elämäntilanteissa?

Tavoitteenani on aina ollut varastuminen, ehkä jopa rikastuminen. Aloitin vaurauden tavoittelun suunnitelmallisesti ilman alkupääomaa tai varakkaita vanhempia 16-vuotiaana. Ikää minulla on nyt alle 30-vuotta. Kerron lyhyesti miten itse olen aikaisemmin toiminut ja miten nykyisin toimin.
HUOM! Tämän ketjun tarkoitus ei ole tuoda omaa (mitätöntä) taloudellista menestystä esiin, vaan saada vanhemmilta ja varakkaammilta ihmisiltä uusia ideoita ja ajatuksia.

Vanha strategiani
-Tein töitä kun hullu (paljon työtunteja)
-Sijoitin yli 50% nettopalkasta
-Korkealla sijoitusasteella n. 3000e/kk bruttopalkalla oli pakko minimoida menot
-Elin todella pihisti
Bisnekset: -
Sijoitusstrategia:
-Säästin vain indeksirahastoihin
Tulos: Omaisuus kasvoi vain 25 000-30 000e/vuosi

Miksi tämä ei ollut hyvä suunnitelma?

  1. Menojen minimointi vuosien ajan ei lisää elämänlaatua
  2. Menojen minimoinnissa raja tulee äkkiä vastaan
  3. Tuolla strategialla vaurastuu varmasti, mutta ei rikastu ikinä
  4. Tappavan tylsää

Nykyinen strategiani
-Pääpaino tienaamisessa, ei menojen minimoinnissa
-Oikeanlaisten töiden tekeminen, oikeassa paikassa, oikealla tavalla → Korkeampi palkka
-Itsensä kehittäminen/opiskelu → Korkeampi palkka
-Tienaamisessa ei ole ylärajaa → Nykyisin tulot 2,5x siitä mitä aikaisemmin, mutta edelleen liian pienet tulot rikastumiseen
Bisnekset:
-Kaupankäynti → Rahallinen hyöty ei ole sidottu käytettyyn aikaan
-Hallittu riskinotto kaupankäynnissä → Jos saat ostettua asunnon, auton, kellon tai veneen selkeästi alle markkinahinnan niin usein se kannattaa ostaa ja myydä eteenpäin
-Satunnainen muiden työllistäminen
Sijoitusstrategia:
-Sijoittaminen korkeammalla riskillä → Keskitystä kasvaviin Suomalaisiin pienyhtiöihin
-Informaatioedun (laillisen) hyödyntäminen ja huippujen peesaaminen on tuonut ylituottoa
-Uudisrakennetut yhtiölainotetut yksiöt kasvukeskuksista → OPO 12-16%
-Vakuuksien hyödyntäminen → neljännesmiljoonan osakesalkusta voi puolet antaa vakuudeksi pankille ja ostaa muutaman sijoitusyksiön jopa 100% vivulla → OPO ääretön
Tulos: Omaisuus kasvanut nyt 35 000-40 000e/vuosi

Nyt pitäisi kehittää nykyistä strategiaa, koska sillä en tule rikastumaan. Nykyisellä strategiallani teen helposti muutaman miljoonan omaisuuden, mutta en mitenkään kahtakymmentä miljoonaa. Kaverit jotka yrittävät, flippaavat asuntoja, tekevät kiinteistöbisnestä tai ovat osakkaina yrityksissä tekevät paljon enemmän rahaa. Pitäisi siis ryhtyä yrittäjäksi tai päästä osakkaaksi, sijoittaa pieniin listaamattomiin yrityksiin, löytää joku palkkatyö josta tienaisi reilusti yli 100 000e/vuosi tai alkaa puljaamaan velkavivun kanssa tosissaan asuntoja ja kiinteistöjä.

Kertokaa Inderesin rahamiehet ja massimuijat, että miten sitä rahaa tehdään?

45 tykkäystä

Toimistohommissa saa helposti 2500 - 3000 e nettoa / kk, joka vastaa 6 % keskituotolla reilua 800 kEUR osinkosalkkua. Ja lähes riskittömänä :smiley:

Itse kerrytän salkkua töiden ohessa, mutten kituuttamalla. Esim. pakollisten menojen jälkeen 50 % nettopalkasta osakkeisiin, ja siitä osuutta vielä jakaa vaikkapa vuositasolla 25/25/25/25 1) varmoihin kasvuihin, 2) varmoihin osinkoihin, 3) korkean riskin-korkean tuoton kasvuosakkeisiin, ja 4) korkean riskin-korkean osinkotuoton osakkeisiin.

Tällä olen itse saanut kasvatettua salkkua käytännössä 9 kk aikana (aloitin jo 2016, mutta laitoin vain satasia per vuosi) 1 vuoden nettopalkkatasolle, ja kuten sanonta menee: raha tulee rahan luo :smiley: Mitä isompi salkku, sen helpommin saa sen seuraavan tuplauksen. Mitä olen havainnoinut, niin se johtuu siitä, että saat helpommin irroitettua ison pinon rahaa johonkin toiseen kohteeseen, joka kasvaa “juuri nyt” kovemmin kuin jokin salkussa jo pidempään ollut. Pian nämä satsaukset eivät edes syö sitä ensimmäistä kohdetta kovin pahasti. Ja sitten sinulla on 2 kovasti tuottanutta kohdetta. Sitten saat niistä molemmista irti tuplamäärän kolmanteen, ja sitten 3x, 4x, 5x, jne.

Sanovat että eka miljoona on vaikein :dollar: Sitten helpottuu. Saa nähdä :smiley:

24 tykkäystä

Vipua riittävästi alkuvaiheessa mikäli omia pääomia ei ole sitoa kiinni. Siihen en ota kantaa onko nyt oikea ajankohta

Ei näillä omilla palkoilla hirveästi ole ikinä saanut säästöön, jotta olisi päässyt kunnolla kasvattamaan salkkua riittävän isoilla summilla. Näin jälkikäteen mietittynä finanssikriisin jälkimainingit oli erinomainen paikka iskeä kiinni. Jopa niin hyvät, että parinkymmenen pinnan kulutusluotoillakin sai tikkaa heittämällä satojen prosentin tuoton. Ylityöt maistuivat tuolloin, jotta ei heti tarvinnut lähteä realisoimaan voittoja korkokulut kattaakseen.

Se oli sitä aikaa. Tietenkin sitä oli aika junnu ja töitä riitti, joten riskitaso ei niin hurja lopulta ollut. Tätä nykyä ei tulonhankkimislainoista onneksi tarvi kovinkaan paljoa enää maksaa mikäli tilanne tulisi eteen uudestaan

5 tykkäystä

Kannattaa muuten mitata tuota oman strategian ylituottoa yli syklin ja mielummin useamman. Nousumarkkinassa korkean riskin osakkeet tuovat mahdollisesti ylituottoa, mutta se ylituotto myös sulaa nopeammin pois volatiliteetin mukana.

Itse myös allekirjoitan tuon ylitöiden mielettömyyden. Jonkun aikaa sitä jaksaa, mutta itsekin lähdin opiskelemaan ja vaihdoin alaa, jonka seurauksena työaika putoaa ja korvaus paranee.

20 tykkäystä

Ottamalla paljon riskiä velkavivun kanssa (esim kiinteistöt tai osakkeet) ja olemalla onnekas että ei mene poikki laskusuhdanteissa.

8 tykkäystä

Nuorena (alle 30v) pitäisi vaan mennä hurjalla riskillä kaasupohjassa. Kuitenkin vain niillä omilla pääomilla, eli ei vipua mikä aiheuttaisi mahdollisen velkavankeuden. Tylsähkön ETF-säästämisen ja osinkolappujen hankkimisen voi aloittaa ihan hyvin silloin vasta 30-vuotiaana ja sillä saa sen mukavan eläkepotin. Jos pääoman häviää 25-vuotiaana ja uudelleen 27-vuotiaana ei se ole vielä mikään maailmanloppu. Jos pääoman menettää 50 vuotiaana, niin game over on aika lähellä.

Nuorena pitäisi vain laittaa all-in yhden lapun puolesta ja kieltää itseään koskematta siihen lappuun, ellei se lappu täytä jotain ennaltamääritettyä tavoitetta (100 tai 1000 kertaistuminen yms). Ansiotuloilla ei Suomessa rikastu ja on lähes sama onko sun bruttotulot 3 vai 5k kuukaudessa.

1000 euroa Teslaan kesällä 2010 nauttisi nyt työn hedelmistä. Puhumattakaan, jos alkupääoma olisi ollut 5000 tai 10 000.

26 tykkäystä

Tätä en allekirjoita: “Ansiotuloilla ei Suomessa rikastu ja on lähes sama onko sun bruttotulot 3 vai 5k kuukaudessa.”

On se ihan eri sijoitella esim. 3k palkasta vs. 10k palkasta. Ero on jo valtava jo tolla sun esimerkillä. 5k brutolla voi sijoittaa 1500e/kk kivuttomasti vs. 3k brutolla. Jos sijoittaa 3k brutosta 1500e/kk niin jää elämä elämättä, kokemusta on.

Ansiotuloilla ei itsessään rikastu, mutta jos bruttotulot on +10 000e/kk niin sillä rahalla sijoittaa jo aika paljon esim. 20v aikajänteellä. Jos sijoittaa 20 vuotta 3000e/kk on se käsitykseni mukaan 3x enemmän vs. 20v 1000e/kk.

15 tykkäystä

Vivulla, riskillä ja/tai yrittämällä.

2 tykkäystä

Rahaa tehdään kääntymällä Church of the SubGeniuksen ja Bobin puoleen. Olen tosissani.

Ihan vitun sirkushan tämä on. Käytä hyödyksesi niitä tietotaitoja, mitä omaat ja opiskele lisää. Älä koskaan menetä mielenkiintoasi uuden oppimiseen.

Muista, että uusliberalismi ja kapitalismi ovat pyramidihuijauksia ja mukaan vain pitää ehtiä ajoissa.

Ideologisella sijoittamisella et pärjää. Raha seuraa rahaa.

Muista nauttia elämästä äläkä stressaa maallista mammonaa. Ruokaa suussa, katto pään päällä ja kaikki loppu on pelkkää bonusta.

24 tykkäystä

@Automyyja Itse kamppailen samojen ajatusten kanssa ja ihan kuin alkutekstisi olisi itseni kirjoittama. Ikää mulla siis 17v ja sijoitushommia takana n. vuoden verran. Töitä paiskunut opintojen ohella viimeiset 2v ja ihan mukavasti palkkakehitystä tullut näinkin lyhyellä aikavälillä. Nykyään lukion ohella jää n. 1000€/kk sijoitettavaksi ilman, että haittaa elämänlaatua. Töiden ohelle olen koittanut kerryttää vähän sivubisneksiä, jotka eivät vaadi juurikaan aikaa, mutta tuottavat ihan ok. Itse koen, että nyt tosiaan riskiä voi ja pitää ottaa, toinen seikka sitten uskaltaako :sweat_smile:. Viime viikot olen enemmänkin miettinyt, että ei ihan palkkatöillä rikastu pelkästään. Varmaan paras tapa voisi olla asuntosijoittaminen, sitten 2-4 vuoden päästä tai listaamattomiin yhtiöihin sijoittaminen sitten 5-10v päästä. Voisihan sitä ottaa kunnolla riskiä ja perustaa yrityksen, jos vaan idea syntyis :thinking:.

7 tykkäystä

Rahan tekeminen riippuu omista taidoista ja lisäksi olosuhteista. Sellaisessa maailmassa, jossa rahaa työnnetään markkinoille kuin viimeistä päivää ei vain ole mitään hyvän tuotto-odotuksen sijoituskohteita. Yieldin kanssa sitten arvotaan kehittyvien markkinoiden osakkeisiin ja kotimaisiin roskalainoihin sijoittamisen välillä, että saataisiin edes jotain tuottoa. Katso vaikka noita Sauli Vilénin raportteja näistä Capmaneista ja muista. Pitää etsiä jo jotain äärimmäisen epälikvidejä infrakohteita tästä Suomen periferiasta jonne sijoittajien mielenkiinto ei vielä olisi löytänyt.

Velkavipu kasvattaa oman pääoman tuottoa, mutta siinä on riski että kun joku menee vikaan niin kohta omaa pääomaa ei enää olekaan. Jotain täysin keskinkertaisia firmoja treidaa P/B 4:lla. Keskuspankin viesti on, että ota rahasi ja lähde kuluttamaan jotta talous pyörisi. Muuten joudut tyytymään heikkoihin tuottoihin.

Markkinoiden arvostuksia voi tarkastella täältä:

3 tykkäystä

Miten tahansa päädyttiin tekemään rahaa, sen on oltava hauskaa ja nautinnollista.

Tsemppiä rikastumiseen!

17 tykkäystä

Varmaan lähtisin johonkin megatrendiin mukaan yrityksen perustamalla. Olin männä vuosina eräässä kirjakaupassa töissä, jossa yrittäjä halusi ideota liiketoiminnan kehittämiseen ja ehdotin, että alkaisi äänikirjoja tekemään kun oli aiemmin tuottanut mm. musiikkia. Hyvä kun ei nauranut ulos. Yleensä mietin kysynnän/tarpeen näkökulmasta asioita ja esim. vuosia ihmettelin kun kaupunginosassa missä asun ei ollut ravintolaa. Sitten kun se vihdoin tuli niin se oli jymymenestys. Toisaalta joku 20milj. tavoite on haasteellinen, jos se vaatisi kiinteän myymälän niin kallistuisin kehittelemään franchising mallilla jotain. Ehkä verkossa tapahtuva olisi enemmän nykyaikaa, harmi vaan kun Suomen markkinat on niin pienet, ei kovin kapealla erikoistumisella ole välttämättä kovin tuottoisaa. Itse pidän autoista ja olen miettinyt, miksi ei ole pääsymaksullista paikkaa missä voisi turvallisesti kokeilla auton huippuja. Moottoriradat tietysti on, mutta näin vanhana “amiksena” olisin voinut käydä tekemässä vetoja halvemmalla kuin sakkojen muodossa. Ei tällä miljoonia tienaisi, mutta olisi kiva kun ei olisi vain kerran vuodessa järjestettävää Speed Partyä, jossa poliisi mittaa nopeuden ja tulos laitetaan verkkoon. En muuten ostaisi liikeestä autoa, muuta kuin uutena.

4 tykkäystä

Kulujen minimointi on sinänsä varsin mielekästä ja tehokasta, koska säästetty 1000€ on 1000€. Ylitöinä tienattu 1000€ brutto taas on käytännössä keskipalkkaisella aina ~500€ netto marginaaliverotuksen iskiessä lisäansioihin. Tämä kannattaa pitää mielessä myydessään ylitöinä omaa vapaa-aikaansa työnantajalle - verottaja vie puolet aina ylitöistäsi (yli 34ke/v tienaavana marginaaliveroprosentti on 48,2%).

Toisaalta taas korkoa korolle ilmiön vuoksi olisi tehokkainta mahdollisimman aikaisin ja nuorena saada ladottua mahdollisimman paljon fyrkkaa sijoituksiin. Se ylimääräinen 10ke sijoituksissa on 30v päästä esim. 9%/v tuotolla n. 150ke - ottamatta kantaa onko tuollainen tuottoprosentti realistinen.

Vähän tällä ajatuksella olen itsekin mennyt - olen tehnyt paljon ylitöitä saadakseni nyt nuorena mahdollisimman paljon rahaa säästöön - jotta voin sitten vanhempana ottaa rennosti. Järkeä vai ei, saa nähdä.

Ja itse kysymykseesi: kovat riskit mahdollistavat kovat tuotot - mutta samalla myös kovat tappiot. Toisaalta tuottopotentiaali on ääretön, ja tappiopotentiaali vain 100%.

On totta, että harva rikastuu indeksisijoittamalla, mutta esimerkiksi teslan kaltaisiin raketteihin alussa mukaan lähtemällä isommalla potilla on mahdollistanut rikastumisen nopeastikin. Pitäisi vain omistaa se kristallipallo ja nähdä etukäteen bitcoinin tai teslan kaltaiset raketit :smile:

25 tykkäystä

Velkavivusta on pakko sanoa pakollinen varoittava sana tähän kohtaan, ettei kenellekään mene överiksi ja tule suurempaa katastrofia elämässä. Nuorempana oli paljonkin vipua suhteessa salkun kokoon ja silloin oli eri ajat pörssissä. Melkein kaikkea sai halvemmalla kuin nyt, osakevalinnoissa oli myös tuuria. Tuotto on ollut enemmän kuin uskalsin edes unelmoida, mutta sitä riskin määrää. Ei sitä siinä kohtaa ymmärtänyt edes kuinka kova se oli.

Olen epävarma suurimmasta osasta asioista vuonna 2021 mitä pörssiin tulee, mutta välttäisin vivun ottamista tässä markkinassa. Ei näillä arvostuksilla. Nyt on pahin hetki polttaa sormensa, keittiö ja koko kämppä samalla. Joskus, kun se romahdus tulee huomenna, ens kuussa tai 2025, se on tietysti eri asia.

23 tykkäystä

Rikastuminen on äkillistä/yllättävää.
Vaurastuminen on pitkäjänteistä (säästämistä)

Indeksi ihan hyvä tapa vaurastua… Rikastumisessa harkintaan vaikka pankkiryöstyö tai vastaavaa.

7 tykkäystä

Juu, siksi käytinkin sanaa rikastua. Pitkäjänteisellä indeksisijoittamisella on helppo vaurastua, mutta harva oikeasti rikastuu

1 tykkäys

Mitenköhän määritellään vaurastuminen ja rikastuminen? Mikä niiden ero on ja missä?

2 tykkäystä

En ole rikas, enkä mielestäni edes varakas joten mielipiteeni lienee aika merkityksetön, mutta tässä joitakin ajatuksiani, koskien lähinnä työtä. Mielestäni palkkatöillä on vaikeaa rikastua Suomessa, johtuen tiukasta progressiivisesta verotuksesta. Puhun tässä yhteydessä siis nimenomaan rikastumisesta, en vauruastumisesta. Vaurastuminen on mahdollista tekemällä töitä, säästämällä ja sijoittamalla viisaasti. Palkatöillä rikastuvat lähinnä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat, joskin heilläkin osa palkkioista muodostuu optioista ja muista palkisemisjärjestelmän bonuksista. Itsekkin painoin nuorempana pää märkänä kahta työtä yhtäaikaa vain todetakseni että ei sellaista työmäärää pidemmän aikaa jaksa. Vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja, voit painaa vaika koko päivän töitä mutta et tienaa kummoisesti jos tuntipalkka on huono. Mielestäni kannattaa miettiä sitä että miten pääsee paremmin palkkattuihin töihin mielummin kuin painaa (yli)töinä jotakin sellaista työtä josta ei ole mahdollisuuksia saada parempaa palkkaa tai muuten edetä uralla. Yleensä paremmin palkattuihin töihin pääseminen vaatii koulutusta, työkokemusta, sopivia henkilökohtaisia ominaisuuksia tehtävästä riippuen.

Yrittämisellä voi rikastua. Tämä tosin vaatii sen että keksit jonkin uniikin liikeidean jolla on mahdollisuus kehittyä todella isoksi liiketoiminnaksi. Muussa tapauksessa yrittäjyys ei kannata kun ottaa huomioon vaivannäön mitä yrityksen peustamiseen ja pyörittämiseen liittyy. Pienen yrityksen pyörittämisellä jollakin kilpailulla alalla ilman mitään erityistä kilpailuetua voi elättää itsensä, muttein rikastua.

10 tykkäystä

Kummasti sitä oma elämänkatsomus muuttuu vuosien varrella. Kauppakorkeaan tuli lähdettyä sillä fiiliksellä, että olisihan se kiva tehdä sitä kuuluisaa massia ja nuorena poikana kun keinot tienaamiseen oli rajalliset, tuli kuvioon mm. pokeri, joka silloin ainakin siihen aikaan tarjosi ihan kivan välineen jos ei nyt rikastumiseen, niin vaurastumiseen ainakin.

Kyllä unelmiin kuului se kalliilla postinumerolla asuminen, 30+ jalkainen vene, 100k€+ auto ja vaikka mitä.

Mä olen vieläkin nuori, mutta elämän realiteetit on silti muuttunut aikalailla. Varmaan jos elelisi säästeliäämmin ja sniiduilisi, olisi säästössä vielä isompi määrä. Toisaalta, mulle on kaikista tärkeintä se taloudellinen turva, ja koen sen saavuttamisen olevan helpointa sijoittamisella. Ja siinä ohella voi nauttia elämästä.

Minun omasta mielestäni pieni oikotie vaurastumiseen käy koulutuksen kautta. Korkeakoulututkinto jo itsessään nostaa keskimääräistä ansiota aika kivasti. Vaikka progressiivinen verotus rokottaakin kivasti, on menetetty aika kurottu aika nopeasti umpeen. Lisäksi se on ikään kuin vakuutus - toimeen tulee pienemmälläkin työmäärällä jne. Toki joku on voinut kerryttä pienemmästä palkasta sinun opiskeluvuosien ajan jo pesämunaa joka toimii hätävarana, mutta ideana.

Opiskeluaika on kivaa, ja jos pystyy niin silloin kannattaa reissata ja nautiskella. Mulle henkilökohtaisesti korkeamman koulutuksen parhaat puolet tulee nimenomaan vapaudesta, ja tietysti siitä, että olen jonkin aiheen todellinen asiantuntija. Tästä syystä työstä maksetaankin hyvin, ja koen sen olevan merkityksellistä.

Kun aloitin kauppakorkeassa, suunnittelin tekeväni valmistuttuani ”as much money as possible”. Tämä ei ehlä kuitenkaan enää ole se tavoite, vaan leikkimielisenä esimerkkinä mielummin teen 30h työviikkoa 5k nettopalkalöa kuin 50h työviikkoa 6k nettopalkalla :smile: toki töitä voi tehdä sen 50h:kin silloin kuin tarvii, jos se on mielekästä. Itselle ei ongelmaa lähtökohtaisesti, mutta ideana se, ettei tarvitse.

Suosittelen kyllä kouluttautumisen pohtimista vakavasti, muistakin syistä kuin pelkästään rikastumisen näkövinkkelistä. Toki kohonnut tulotaso myös todennäköisesti siinäkin auttaa :wink:

Ps. Ei kuitenkaan mennä se rikastuminen edellä. Se on tässä maailmassa oikeasti aika mitätön asia. Jos joku joskus menettää esim terveytensä osin/kokonaan, tajuaa viimeistään, että rikastuminen on itseasiassa todella mitätön juttu. Vaurastumista ei ehkä pitäisi ottaa niin binäärisenä :grinning:

62 tykkäystä