Miten rikastua eri elämäntilanteissa?

Kyllä tämä enemmän johtuu siitä, että bruttopalkat jäävät Suomessa kauas siitä mitä ulkomailla maksetaan. Itsellä kutakuinkin samassa suhteessa veroprosentti kuin Suomessa, ja sen päälle vielä paikalliset kalliit lastenhoidot ja tulevaisuudessa maksulliset yliopistot. Mutta tuo bruttopalkka onkin sitten jotain ihan muuta. Siitä jää erittäin paljon sijoitettavaksi (suuruusluokkaa 50-100k per vuosi).

Joten ehkä minun ohjeeni olisi relevantti korkeakoulututkinto ja/tai hakeutuminen ammattiin jota voi tehdä ulkomailla. Ja sitten rohkeasti vain maailmalle töihin. Vaikkapa jonkin kansainvälisen firman palkkalistoille ensin Suomessa ja siitä siirto ulkomaille. Esimerkiksi koville ML-osaajille maksetaan nykyään ihan poskettomia palkkoja (esitietoina ei vaadita kuin undergrad-tason matematiikkaa ja Python-ohjelmointitaitoa. Netti on sitten täynnä kursseja, julkaisuja, jupyter workbookeja yms. missä asiaa voi harjoitella ja opiskella). Mutta tavan softainssikin kyllä moninkertaistaa tulonsa (ja sijoitettavan pääoman) ulkomailla.

18 tykkäystä

Myyt jotain premium merkkiä ja hurmaat jonkun vanhan lesken ja nait hänet mukavan perinnön toivossa.

Tai sitten otat Keith Gillistä mallia. Löydät aliarvostetun helmen. Otat siihen ison position osakkeilla ja johdannaisilla. Sitten odotat kärsivällisesti, että analyysisi palkitaan. Tätä voi toki yrittää auttaa tuomalla kohdetta muiden tietoon ja toivoa, että muut innostuvat kohteesta, jotta kurssi nousee ja tienaat johdannaispositioilla sievoisen summan. Tämä on kyllä aika upporikasta ja rutiköyhää, joten omaan analyysiin on parempi uskoa ja hallita johdannaisten kommervenkit.

Edit. Yrittäminen on ehkä se paras tie, jos haluaa oikeasti rikastua. Eli saavuttaa kymmenien miljoonien omaisuuden. Ei missään nimessä helppo tai nopea tie. Moni epäonnistuu, eikä pääse lähellekään tuollaisia summia, vaan on melkein todennäköisempää, että menee rahat ja terveys rikastumista yrittäessä.

7 tykkäystä

Nyt on palstalla herännyt mielenkiintoista keskustelua. Tässä oma näkemykseni…

Niin kuin aiemmin on tullut ilmi niin rikastuminen Suomessa verotuksen takia on vaikeaa, mutta ei suinkaan mahdotonta. Olen itse todella nuori vielä, mutta minulla on vahva usko siihen, että kouluttautumalla ja keskittymällä siihen mikä kiinnostaa ja inspiroi voi RIKASTUA. Oli sitten kyseessä oman yrityksen perustaminen tai toisen yrityksessä työskenteleminen niin mielestäni loppupeleissä on kyse siitä mikä kiinnostaa. Siellä missä sinun ajatukset ja ideat ovat, niin siellä pystyt tuottamaan eniten lisäarvoa yritykselle. Oli sitten millä alalla tahansa niin uskon että uusien mahdollisuuksien tavoittelu ja uusien asioiden oppiminen on keino rikastua. Kuten sanonta menee “All Development ends into final Satisfaction”. Eli uusien ratkaisuiden etsiminen ja tietty growthhacking ajattelutapa ainakin omien uskomusten perusteella vie pitkälle.

Mutta tässä minun ajatukset saa nähdä mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan :raised_hands:t2::rocket:!

11 tykkäystä

Kyllä täällä esim pohjien päältä ostettu norski-indeksi paukuttaa koko ajan uusia huippuja ja 40%++ tuottoa pienellä osuudella salkussa. Tämä oli hyvä myöhäisostos, koska equinor, öljy suurimpana osuutena :smile: :+1:

Opettele koodaamaan (full stack) —> perusta oma yhden hengen firma —> laskuta +1k€ per päivä —> +200ke per vuosi josta 20% veroihin ja alhaisella osinkoverolla nostettavat rahat nosta itsellesi elämiseen.

Tuosta jää yritykselle +100k€ per vuosi ja sijoittamalla saat yrityksellesi +1.5M kymmenessä vuodessa

16 tykkäystä

Paljon hyviä käytännön konsteja, mutta mä vedän joko asian vierestä tai suoraan sen ytimeen: keinoja rikastumiseen on useita. Mulla on nyt tosi deeppi olo, ratkaisen rahan mysteerin. Rikkaaksi pääsemiseen tarvitaan:

  • kumppani / henkinen tuki jolla on samanlaiset arvot: ei välttämättä liity rahaan mitenkään.
  • empatia / terve tunne-elämä: ymmärrät omia ja läheistesi tarpeita.
  • tarve kehittyä paremmaksi jossain asiassa, ihan mitä vaan: ei tarvitse grindata 24/7, kunhan vaan liikut oikeaan suuntaan ja kehityt.

= kyky tarttua tilaisuuksiin kun niitä tulee vastaan ja niitähän tulee. Loppujen lopuksi tarvitset vain yhden onnistumisen.

Toivottavasti kukaan amerikkalainen bisnesguru ei kopioi näitä ja kirjoita best selleriä.

65 tykkäystä

Hyvä vastaus! Tilaisuuksia tosiaan tulee monia matkan varrella, pelkkää tuuripeliä rikastuminen ei ole, vaikka moni voi niin luulla. Pitää olla silmät auki ja uskaltaa tarttua tilaisuuteen, kun sellainen kohdalle avautuu.

Allekirjoitan myös elämänmittaisen halun kehittää osaamistaan omalla alallaan (josta voi sitten rönsyillä tarpeen mukaan).

4 tykkäystä

Tämä on erittäin tärkeä pointti. Arvojen yhteensopivuus ja henkinen tuki on tärkeää pitkässä ihmissuhteessa. Jos toinen on tuhlari ja toinen saituri niin hankalaa on.

En tiedä onko kukaan jo nostanut avioliittoa “ylöspäin” keinoksi rikastua. Tämähän on historiasta tuttu juttu sillä rikkaille, kuninkaallisille ja muille valtaapitäville avioliitot ovat olleet usein ellei aina keino haalia lisää valtaa ja varallisuutta. Näin on ollut myös muunkin omistavan luokan kanssa. Tietysti onnellisinta ollut kun on yhdistynyt sekä raha että rakkaus.

4 tykkäystä

Siis rikkaisiin naimisiin…keep it simple :heart_eyes:. En onnistunut, sen tajuaa yleensä liian myöhään… :pensive:

7 tykkäystä

“perusta oma yhden hengen firma —> laskuta +1k€ per päivä” on kyllä sellanen hyppy että hattuu nousee jos tuohon joku pystyy heti opittuaan koodaamaan jollain siedettävällä tasollla :joy:

Realistisesti, jos on hyvin osaamista ja työkokemusta, ja lisäksi verkostot kunnossa, niin tonni päivässä onnistuu varmasti.

4 tykkäystä

Tuo totta, korkea veroprosentti ei haittaa jos vastaavasti bruttopalkka on korkea. Tietysti palkansaajalle paras tilanne olisi kun bruttopalkka olisi korkea ja veroprosentti matala.

Tuli mieleen vielä tuosta koulutuksesta sellainen asia että kaikki tutkinnot eivät ole samanarvoisia siinä mielessä että toisilla tutkinnoilla todennäköisyys päästä kovapalkkaisiin töihin on parempi kuin toisilla. Jokaisen pitää tietysti itse päättää kuinka suuren painoarvon asialle antaa. Mielestäni kannattaa hakeutua opsikelemaan sitä mikä kiinnostaa, raha tulee sivutuotteena (jos tulee). Raha on pidemmänpäälle huono motivaattori.

6 tykkäystä

Rikkaus on varsinkin tässä tapauksessa mielipidekysymys. Jos nykyisellä strategialla tekee helposti muutaman miljoonan omaisuuden niin en kyselisi tai edes harkitsisi minkäänlaisia strategiamuutoksia. En todellakaan valitsisi mitään riskisijoituksia enää miljoonan omaisuudella. Mikään ei vi#uttaisi enempää kuin olla rikas ja menettää ne rikkaudet ahneutensa takia.

Tienaan noin 35k vuodessa ansiotöistä. Mikäli minulla olisi yhden miljoonan velaton salkku 5% osinkotuloilla niin se 50k riittäisi vallan mainiosti vuosituloiksi työttömänä ja pitäisin todellakin itseäni rikkaana. Saa valita vapaasti mitä tekee ja voi silti elää leveästi halutessaan. Kyllä se on ainakin minulle rikkautta eikä mitään vaurautta jos vauraus on näistä vähäisempi termi :slight_smile:

Välillä tuntuu, ettei ihmisille riitä mikään :slight_smile: Itse voisin alkaa vähentämään työaikaa 80%:iin suunnilleen kun salkku on 400-500k tienoilla. Alkaisin ottamaan pikkuhiljaa rennommin ja täyttämään kalenteria yhä enemmän muulla kuin työnteolla.

Vauraus on minun mittapuulla sitä, että voi ostella kaikenlaista kulutustavaraa ja ruokaa melko huolettomasti, eikä tarvitse mahottomia pihistellä tai pennejä venyttää. Rikkaus olkoon vaikka sitä, että tuon voi tehdä pelkillä pörssituloilla ilman, että markkinoita tarvitsee seurata päivittäin tai edes viikoittain.

68 tykkäystä

Olen muuten 100% samaa mieltä. 1 miljoona ja osinkotuotto riittäisi melkein kaikille.
Jos kuitenkin haluaa olla super-rikas, mielestäni on eri strategiaa olemassa. Tavallisin on yrittäjyys ja luultavasti helpoin on Teslan shorttaus 10x vivulla. :slight_smile:

5 tykkäystä

Tässä on muuten pieni otantaharha. Tutkinnot tapaavat kerätä koulutettaviksi samankaltaisia ihmisiä, joista sitten puserretaan jokin tietty palkansaajaporukka pihalle. Jos itse on siihen joukkoon kuulumaton niin voi myös työelämässä erottautua helposti. Esimerkkinä matemaattisesti lahjakkaat. Jostain syystä matemaattisesti lahjakkaat ihmiset tapaavat kokoontua teknillisiin yliopistoihin ymv paikkoihin jossa kaikki muutkin ovat matemaattisesti lahjakkaita. Kun suurin osa diplomi-insinööreistä ei kuitenkaan päädy tekemään varsinaisesti insinöörihommia niin silloin diplomi-insinööreistä on vähän ylitarjontaa ja matemaattisilla lahjoilla on vaikea erottua muista. Jos matemaattisesti lahjakas ihminen menee opiskelemaan jotain mihin kertyy matemaattisia menetelmiä tietoisesti vältteleviä ihmisiä (esim. kauppakorkeaan markkinointia) niin siellä on erittäin helppo erottautua joukosta ja olla se kvantitatiivisten menetelmien guru, jolta kaikki prujaa pakollisten kurssien matskut ja työelämässä olet sitten se harvinaisempi henkilö joka erottuu muista hakijoista.

Pointtina siis se että tutkintoja on toki erilaisia, mutta lopulta työmahdollisuuksiin ja kykyyn vaatia palkkaa vaikuttaa myös se että miten voit erottua alallasi muista. Mielestäni en koskaan törmännyt tähän pointtiin ensimmäisen neljännesvuosisatani aikana ja tuloksena oli että tein pitkään asioita joissa olin keskiverto, vaikka olisin voinut tehdä asioita joissa olen hemmetin hyvä.

34 tykkäystä

Paitsi sitten kun sulla on se 1 miljoona, niin arvaappa riittääkö. Minullakin oli nuoruuden vuosina samanlainen ajatus, miljoonasta eläkkeelle. Mutta sitten kun siitä tuli todellisuutta, niin seuraavaksi jahdataankin kahta ja kolmea, kymmentä ja niin edelleen.

23 tykkäystä

Omassa läihipiirissä varakkaammilla ihmisillä tuntuu olevan ongelmana se, että elintaso ja sen myötä juoksevat kulut nousevat samaa tahtia varallisuuden kanssa.

Itse en tätä lähestymistapaa allekirjoita. “Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot” on ainakin itselleni kerryttänyt eteenpäin sijoitettavaa varallisuutta ihan mukavasti kulujen pysyessä likipitäen samana.

Korvien välissähän tämä kaikki on ja maalin paikka toivottavasti jokaisella omista tarpeista ja haluista riippuvainen.

17 tykkäystä

Mielenkiintoista pohdintaa :smiley: En ole rikas, mutta otetaanpa harjoituksena…

Ennen kuin miettii rikastumisen keinoja, pitäisi päättää tavoitesumma ja aikajänne. Sovitaan tavoitesummaksi 20 miljoonaa euroa ja aikajänteeksi tuo jossain viestissä ilmi tullut 20 vuotta. Nyt nähdään, että neulansilmä on jo melko pieni. Nollasta lähdettäessä sijoittaja saisi laittaa 35 tuhatta euroa indeksiin joka kuukausi, jotta vaadittu summa olisi kasassa tavoiteajassa. Palkkatyöstä säästettäessä verokarhu vie valtaosan, joten vaadittaisiin noin miljoonan euron vuosipalkka, jotta kyseinen säästösumma olisi realismia. Ja tuota palkkaa pitäisi saada jo lähtöpisteessä eli nyt :smiley:

Jos taas olisi käsittämättömän hyvä sijoittaja, ja saisi sijoituksilleen 20 vuoden aikana keskimäärin 15 % tuoton, riittäisi kuukausisijoitukseksi hieman päälle 15 tuhannen euron summa. Ja tässä on hyvä muistuttaa, että viimeisen vuoden tuotot ovat pörssihistoriassa poikkeuksia. Suuri osa ammattimaisista salkunhoitajista ei pääse esim. 10 vuoden aikajänteellä 15 prosentin keskimääräisiin tuottoihin. Joka tapauksessa 15 tuhannen euron kuukausisäästö edellyttäisi vähintään 400 tuhannen euron vuosipalkkaa, ja sitäkin tietenkin pitäisi ansaita jo lähtöpisteessä eli nyt.

Kiinteistöihin sijoittamalla saa velkavipua mukaan ja nyt kun korot ovat alhaalla, on tästä saanut hyvää oman pääoman tuottoa. Kuitenkin pitkällä aikavälillä tulisi ottaa huomioon myös korkojen nousu. Asuinkiinteistöistä saatava sijoitustuotto koko pääomalle on karkeasti yleistäen ollut tyypillisesti 5-7 prosentin luokkaa. Jos korot nousevat, velkavipu käy nopeasti taakaksi, jolloin tuotot lässähtävät. Tässä puhun nyt passiivisesta kiinteistösijoittamisesta ilman omaa työtä (remontointi ym.)

No miten sitten tienata 20 miljoonaa 20 vuodessa? Tutkimalla viime vuosien verotietoja havaitaan, että listoille tulleet uudet monimiljonäärit ovat joko myyneet yrityksenä (tai osuuden siitä), perineet omaisuutta tai ovat Supercellillä töissä. :smiley: Onpa joukossa joku kryptovaluutoilla rikastunutkin.

Jos periminen ei tule kyseeseen tai et pääse (ole päässyt) rikkaisiin naimisiin, niin yrittäjyys lienee se todennäköisin oljenkorsi tavoitteeseen pääsemiseksi. Jos päätät perustaa kasvuyrityksen, niin keitossa täytyisi olla ainakin seuraavat ainekset: 1) Liikeidea, 2) hyvä tiimi ja 3) rahoitus. Idean merkitystä moni jo korostanut, mutta väittäisin hyvän tiimin olevan vieläkin tärkeämpi. Keskinkertainenkin idea voi saada rahoitusta, jos tiimi on timanttinen, mutta keskinkertainen tiimi ryssii helposti hyvänkin idean. Hyvä tiimi auttaa myös liikeidean jalostamisessa entistä paremmaksi sekä tukee toisiaan, jos yritys ajautuu vaikeuksiin. Liikeidean pitäisi puolestaan olla mahdollisimman skaalautuva, jotta sille saa rahoitusta kunnon kertoimilla. Tällöin yrittäjä voi rikastua jopa ennen kuin yritys tekee tulosta :smiley:

Olipa keinosi mikä hyvänsä, niin onnea rikkauden tavoitteluun!

ps. Kokonaan toinen asia on se, kuinka mielekäs tavoite elämälle on rikastua mahdollisimman paljon. Tämä jääköön jokaisen itsensä pohdittavaksi.

32 tykkäystä

Rikastumisessa/vaurastumisessa nämä elämisen kulut kyllä korostuu. Varsinkin seiniin, autoihin, veneisiin jengi lappaa rahaa kyllä urakalla. Monella lainanlyhennykset on niin monta tonnia kuukaudessa, että vaikka hyvin menee niin tuntuu toivottomalta kun raha menee silti ”kädestä suuhun”. Maallista omaisuutta kasataan niin paljon, että homma meinaa tukehtua.

11 tykkäystä

Uskoisin, että oikeasti rikkaat ovat keskittyneet kaikkeen muuhun paitsi rikastumiseen.

Ohjaavana voimana uteliaisuus, kokeilunhalu ja rohkeus johdattavat varmasti pidemmälle, ja antoisammalla retkelle, kuin aineelliseen hyvään tai ajatukseen rikkaudesta perustuva arvomaailma. Rikkaus tulee siis ikäänkuin itsestään, sivutuotteena valintojen seurauksena. Oma näkemykseni rikastumisesta rikastumisen vuoksi kuvastuu hammasta purevana ja naapurin isompaa jahtia kadehtivana, jopa elämää hukkaan heittävänä turhuuden polkuna. En itse ainakaan tätä halua. Uskon vakaasti siihen, että teen elämässä mielekkäitä asioita, otan vastuun omista tuntemuksistani ja päätöksistäni, jolloin rikkaus seuraa vääjäämättä elämääni. Disclaimer: rikkauden määritelmä voi tämän myötä avartua suunnattomasti.

47 tykkäystä

Tulipahan nyt mieleen, että osaako joku kertoa suunnilleen sen lukumäärän suomalaisia, jotka ovat pelkillä pörssikaupoilla rikastuneet? (Huom. Itse pidän rikastumisena suhteellisen nopeassa ajassa (5-10v) hankittua, usean miljoonan euron omaisuutta. Vaurastumisena pidän sitten sitä, että omaisuus saadaan kerryttyä pitkän ajanjakson aikana.)

2 tykkäystä