Kysyntä-tarjonta-tasapaino uhkaa järkkyä uusiutuvien tuotteiden markkinoilla. Miten muutos vaikuttaa Nesteeseen? Analyytikko Petri Gostowski avaa tilannetta.
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:13 Kysyntä-tarjonta-tasapaino
02:27 Nesteen kilpailuedut
05:04 Kurssilasku, riskit ja uusiutuvien myyntikatteet
08:29 Kapasiteetti kasvaa voimakkaasti
Pareton raportista. Ei nyt suoraan viittaa Nesteeseen, mutta yleisellä tasolla jalostusmarginaalien suunta on paranemaan päin. Ja kyllähän siellä Kilpilahdessa edelleen ölppäkin jalostuu.
Kovasti näitä uutisia uusista yhtiöistä alalle tulee miltei viikottain. +50 miljardin arvoinen pulju on Philips 66.
NEW YORK, Aug 8 (Reuters) - U.S. oil refiner Phillips 66 and grain trader Archer-Daniels-Midland are discussing a biofuels joint venture with an aim toward producing lower-carbon jet fuel, three people familiar with the matter said.
Periaatteessa hyvä juttu, koska näin jenkki päättäjän näkökulmasta poliittista päätöstä enemmän lentobiopolttoaineen käytöstä on ihan turha odotella ennenkuin kotimaasta löytyy kapasiteettia tai ainakin mielikuva kapasiteetista jotta uskaltaa laittaa nimen paperiin.
WSJ:n artikkelista on postattu keskeiset osiot USA:n Nesteen maajohtajan haastattelusta.
Partnerina Nesteellä on USA:ssa ollut
Marathon Petroleum, jonka jo olemassa olevaa jalostuskapasiteettia on muutettu Nesteen konseptilla ja osaamisella SAF -biopolttoaineeksi. Näin toimien muutos on valmistunut vuodessa vs. täysin uusi tuotantolaitos uudelle sijainnille olisi vienyt 5-6 vuotta lupa- ym muun byrokratian vuoksi.
Neste valmistaa lentoliikenteelle biopolttoainetta, koska lentämisen sähköistäminen ei ole realismia ainakaan kovin pian ja Nesteen lentopolttoaine [bio vähentää päästöjä 80%] käy nykyiselle lentokalustolle ja polttoaineen jakelulle ilman mitään muutoksia!
USA:n osavaltiot ovat alkaneet tukea incentiiveilä SAF lentopolttoaineen käyttöä - Washington on ensimmäisten joukossa ja vireillä on lukuisa määrä osavaltioita itärannikolla ottamassa mallia.
July 19, 2023 01:00 a.m. EDT
Finnish refiner Neste is the world’s biggest SAF producer. The company aims to churn out three quarters of a billion gallons of the fuel by 2026, up from around 350 million gallons today.
It recently converted an oil refinery in California and is expanding its refineries in Singapore and Rotter-dam.
WSJ Pro Sustainable Business spoke with Neste’s U.S. President Chris Cooper about the economics of the fuel, expanding its production and the effect of current government incentives.
The interview has been edited for length and clarity.
Why is SAF so expensive?
Neste’s SAF is made from waste and residues. These aren’t garbage—they are actually products we are collecting from over 80,000 restaurants in the U.S. Whether it is a restau-rant or your last baseball game—there are a lot of fried foods—when you have to go to sitesone by one, we are incurring a tremendous cost.
What needs to happen to bring costs down?
Airlines providing con-sumers the option of purchasing SAF will provide the ability for the consumer to participate. That participation, by the consumer, will direct value that the airline can for more SAF.
Are SAF refineries hard to get up and running?
The reality is the refinery is a mechanical object that a lot of folks still don’t want in their back-yard. Building refineries does require quite a bit of policy and regulatory controls. So what Neste has done is take advan-tage of an existing site and partner with Marathon Petroleum. We worked on a former fossil-fuel refinery and con-verted that into a renew-able refinery.
What we did was expedite what proba-bly would have been five to seven years of permit-ting and construction and accomplished the same in one year.
Washington state re-cently created a tax credit for SAF. What about incentives on the state level?
New York state came close in the wee hours of the morning to passing a low-carbon renewable fuel standard for the state and it unfortunately didn’t pass the state assembly, but we are excited as it continues to gain atten-tion. We see further development in New York state, New Jersey and others on the eastern seaboard. Oregon contin-ues to adopt and imple-ment their low-carbon fuel standard policy in regards to SAF versus just renewable diesel. Washington state and California continue development growth in their program.
I think we are going to see future states adopting the same.
Neste’s paying attention to the hard-to-abate sectors such as aviation, where currently, even into the near future, there is not an alternative fuel that works in conven-tional turbine engines that can reduce carbon intensity up to 80%.
The carbon footprint of avia-tion can be affected today from today’s SAFtechnol-ogy. That is a technology that doesn’t require any newterminaling, pipeline systems, airport fueling systems, or even airplanes themselves. SAF works as a drop-in solution, it works without changing any of those assets or infrastructure.
Low-carbon jet fuel, crucial to cutting emissions in air travel over the next decade, is struggling to lift off.
***Neste: Uusiutuvan dieselin tuotanto Nesteen Singaporen jalostamon laajennusosassa käynnistetty uudelleen operatiivisen seisokin jälkeen -Lähde Kauppalehti
Neste on käynnistänyt uudelleen uusiutuvan dieselin tuotannon Singaporen jalostamon laajennusosassa elokuun alussa suunnitelmansa mukaisesti. Jalostamon laajennusosan prosessointiyksikkö ajettiin alas kesäkuussa odottamattomia laitekorjauksia varten.
Tuotannon ylösajo kyseisessä jalostusyksikössä jatkuu, ja yhtiö odottaa saavansa sen päätökseen loppuvuoden aikana. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannon on määrä alkaa Singaporessa kolmannella neljänneksellä, kuten yhtiö ilmoitti puolivuotiskatsauksensa yhteydessä heinäkuussa.
Singaporen jalostamon laajennus kaksinkertaistaa Nesteen tuotantokapasiteetin Singaporessa. Singaporen ja Martinezin kasvuprojekteilla yhtiö pyrkii kasvattamaan uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteettinsa 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2024 alussa. Nesteen Singaporen jalostamon laajennus valmistui ja uusi prosessointiyksikkö käynnistettiin alun perin huhtikuussa 2023.
Neste ja ScanOcean ovat tuoneet Ruotsin markkinoille laivapolttoaineen, jonka avulla merenkulkuala voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Ensimmäinen lähes 600 000 litran (500 tonnin) toimitus on nyt saatavilla Södertäljen terminaalissa sekä Tukholman alueella tankkaaville että Mälarenjärvelle kulkeville aluksille.
Neste Marine™ 0.1 Co-processed auttaa merenkulkualaa vähentämään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, sillä osa Nesteen laivapolttoaineesta on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Polttoaineen tuotannossa raakaöljy korvataan osittain uusiutuvilla raaka-aineilla.
Itseä jäi hämäämään tuossa se, että sanottiin vain “osa on korvattu”, muttei annettu mitään osviittaa kuinka suuri osa. Tulee auttamatta mieleen, että osa on luokkaa 1% raakaöljystä tms., koska ei kehdattu kertoa?
Tuo olisi kieltämättä kiinnostava tieto. Kun ei ole kerrottu, niin väkisinkin alkaa miettiä vastaavaa lentoliikenteen puolelta ja Finnairin 0,2 %:a…
Joskin suuntahan on joka tapauksessa oikea ja polttoaine kuulostaa varsin kätevältä, kun ei vaadi mitään toimenpiteitä tai muutoksia laivassa. Sen kun vain sotkee sekaan.
Nesteen kohdalla nousee päällimmäisenä mieleen osarin yhteydessä mainitut näkymät uusiutuvien polttoaineiden tuotannosta. Eli se, että niistä on odotettavissa ylitarjontaa. Mutta nyt sitten kuitenkin esim Singaporessa ajetaan tuotanto ylös. Minkä oleellisen jutun olen missannut?
Neste, Suntory, ENEOS ja Mitsubishi Corporation ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä PET-muovia (polyeteenitereftalaatti) voidaan valmistaa uusiutuvasta Neste RE™ -raaka-aineesta kaupallisessa mittakaavassa. Neste RE on Nesteen raaka-aine polymeerien tuotantoon. Se on valmistettu 100 % biopohjaisista raaka-aineista, kuten jätteistä ja tähteistä, esimerkiksi käytetystä paistorasvasta, ja sillä voidaan korvata fossiilisia raaka-aineita arvoketjussa. Japanilainen juomayhtiö Suntory ottaa uusiutuvan PET-muovin käyttöön vuonna 2024 tuotteidensa pullojen valmistuksessa.
Nesteen uusi kumppani ENEOS Japanissa ottaa käyttöön Neste RE:hen perustuvat biopohjaiset välituotteet bioparaksyleenin valmistuksessa Mizushiman jalostamollaan Okayamassa. Bioparaksyleeni muunnetaan puhdistetuksi tereftaalihapoksi ja edelleen PET-muoviksi, jota Suntory käyttää PET-pullojen valmistuksessa. Mitsubishi Corporation koordinoi kumppanien yhteistyötä arvoketjussa.
Uutinen kuulostaa kyllä tosi hyvältä. Jo ensi vuonna alkaa pullojen tuotanto. Olisi kiva tietää miten merkittävä asia Nesteen kannalta tämä on vai puhutaanko lillukanvarsista. Jokatapauksessa vaikka ensi vuosi olisi lillukanvarsia niin mahdollisuuksia tulevaan kasvuun luulisi olevan. Markkinathan on yleisesti valtavat pullotetuissa juomissa (toki kilpailu varmasti myös kova).
Pitää brändätä hyvin, jotta asiakas on valmis maksamaan mahdollisesti vähän kallimman hinnan hyvästä omastatunnosta.
Neste, LyondellBasell, Biofibre ja Naftex ovat luoneet arvoketjun, jossa biopohjaiset polymeerit yhdistetään luonnonkuituun rakennuselementtien valmistuksessa. Polymeerit, joiden biopohjainen sisältö on mitattavissa, ja luonnonkuitu, luovat rakennuselementeissä hiilivaraston, joka voi auttaa torjumaan ilmastonmuutosta.
Yhteistyön avulla rakennusosat voidaan valmistaa biopohjaisista muoveista, jotka on vahvistettu luonnonkuidulla
Rakennusmateriaalien pitkäikäisyyden ansiosta hiiltä voidaan varastoida vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi
Yhteistyön myötä Neste toimittaa LyondellBasellille uusiutuvaa Neste RE™ -raaka-ainetta, joka on valmistettu 100 % biopohjaisista materiaaleista, kuten jätteistä ja tähteistä. LyondellBasell jalostaa raaka-aineen CirculenRenew C14 -polypropeeniksi, jonka biopohjainen sisältö on mitattavissa, ja joka on osa yhtiön CirculenRenew™ -tuotevalikoimaa. Biofibre valmistaa tästä polypropeenista luonnonkuituvahvisteisia muovirakeita. Viimeisessä vaiheessa Naftex puristaa nämä rakeet rakennuselementeiksi, kuten aitatolpiksi tai terassikansien profiileiksi.
Nämä tämäntyyppiset avaukset kuulostavat erinomaisilta ja vastaavia uutisia on nyt tullut Nesteeltä useampia. Se mitä sitten toivotaan on, että nämä ovat tulevaisuudessa oikeasti merkityksellisellä volyymillä operoitavia juttuja ja että ovat myös hyvää liikentoimintaa eikä pelkkää viherposeerausta. Hyvä Neste!
Mutta eikö näissä kaikissa päde se sama ongelma, joka tulee lähitulevaisuudessa rajoittamaan biopolttoaineiden kehitystä: Raaka-ainehaasteet. Jotta nämä olisivat todellisuudessa niin hienoja asioita, kuin miltä ne kuulostavat, tulisi raaka-aineen olla todellisuudessa “jätettä”, jota olisi käytännössä rajattomat määrät edullisesti saatavilla. Käsittääkseni kuitenkin tuo Neste RE valmistetaan paistorasvoista (joita ei ole riittävästi saatavilla) tai vaihtoehtoisesti palmuöljytisleestä (?), joka puolestaan ei ole kestävyysmielessä ongelmaton… Joku paremmin vihkiytynyt toivottavasti osoittaa mutuiluni vääräksi?
Tulee mieleen, että tietysti hyvä kun ilman öljyä voidaan toimia, mutta jos tuotteet edelleen päätyvät muovina meriin tai avotulella poltettaviksi niin vielä on vihreyden eteen aika paljon tehtävää.
Kölnin-Bonnin lentoasema on siirtynyt käyttämään Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta dieselkäyttöisten maa-ajoneuvojen polttoaineena. Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan kokonaan uusiutuvista raaka-aineista, ja lentoasemalla sitä käytetään polttoaineena etenkin suurissa ja raskaissa ajoneuvoissa, kuten lentoaseman paloautoissa, joita ei ole helppoa sähköistää. Käyttämällä Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä lentoasema voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä lähes 3 000 CO2-ekvivalenttitonnia vuodessa fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna. Neste MY Uusiutuvan Dieselin käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 75-95 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna.