Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Menee vähän ohi aiheen, mutta eikös tuo kuva ole Vara Researchilta? Onko se maksullinen palvelu, että pääsee näkemään näitä?

5 tykkäystä

Ei ole maksullinen ja löytyy täältä: https://vara-services.com/neste/

Sieltä löytyy muitakin yhtiöitä ja näihin löytyy monilta yhtiöiltä linkit myös omilta sijoittajasivuilta. Ennusteet löytyy kohdasta “detailed estimates”

25 tykkäystä

Tilinpäätöksestä huomasin hauskan nyanssin, että uusiutuvien johtaja Katja Wodjereckillä on pyöreät 0 osaketta Nestettä.

38 tykkäystä

Kiitos tästä :pray: (ja merkit täyteen blaa blaa blaa)

2 tykkäystä

Voi olla vielä ns. aikataulullisia haasteita, kun ei ole ollut vuottakaan yrityksessä.

2 tykkäystä

Olen peesannut monia muita sijoittamalla Nesteeseen, vaikka oma maalaisjärki sanoo heikkojen aikojen olevan edessä.
Porvoon jalostamon keissi oli tuoda Venäjältä halpaa öljyä ja jalostaa hyvällä katteella. Nyt on viety halpa öljy pois ja työn kustannukset vain kasvavat Suomessa. Tilanne on muuttunut parissa vuodessa, että nyt Porvoo on käytännössä maailman huonoin paikka jalostamolle.
Singaporen sijainti alkaa olla myös huono jos Suezin kautta kulkemiseen tulee pidempi tauko.

11 tykkäystä

Jaa, no pitää joskus lukea itsekin tuo vuosikertomus. Kuvittelin että Singaporen jalostamon sijainti perustuu hyviin raaka-ainevirtoihin ja palvelemaan kysyntää uusiutuvissa polttoaineissa paikallisesti.

9 tykkäystä

Onko todellakin niin että työn kustannukset ovat Suomessa niin kovat että promille sinne tai tänne muuttaa liiketoimintaa yhtään miksikään?Niin pitkään kuin pystytään poliittisesti pitämään yllä teoriaa että uusiutuvat hillitsevät ilmastonmuutosta niin sataa Nesteen laariin. Muussa tapauksessa tilanne on hankala mikäli pitäisi kilpailla perinteisillä öljytuotteilla.

4 tykkäystä

Porvoon jalostamo on kehittetty jalostamaan venäläisiä raskaita ja happamia öljylaatuja. Raskaiden ja happamien öljylaatujen jalostaminen on vaikeaa ja vaatii erillaista tekniikkaa. Suurin osa maailman jalostamoista on keskittynyt jalostamaan kevyitä öljyjä eikä niihin voi mitä tahansa mömmöä pistää - paitsi sopivasti sekoitettuna. Nesteellä on tässä pysyvä kilpailuetu siinä , että he kykenevät jalostamaan raskaita öljyjä. Koska raskas ja hapan öljy on vaikeampaa käsitellä ja sen käsittelyyn on vähemmän jalostamoja niin se on halvempaa. Ja saa niitä raskaita öljyjä muualtakin kuin Venäjältä. Tankkerit kyllä kulkevat pitkin maailman meriä.

38 tykkäystä

Onko tietoa voidaanko nesteen porvoon jalostamoa käyttää tuon tankkereissa tms käytettävän heavy oilin jalostamiseen? Niihin koneisiin mahtaa voida syöttää aika sakeaa kamaa, saimaannorpan kokoiset knöölitkin palaa mukavasti. Näin oon kuullut tai sit muistan väärin.

Sille kun lienee nyt kysyntää kun laivareitit tuntuvat pidentyvän ja kulutus kasvaa.

2 tykkäystä

https://www.reuters.com/business/energy/chevron-idles-two-us-midwest-biodiesel-plants-profits-slip-2024-03-01/

8 tykkäystä

Tankkerit kyllä kulkisi, mutta onkos edelleenkin niin, että ne isoimmat tankkerit eivät vaan koonsa puolesta voi tulla tuohon Porvoon satamaan, kun eivät mahdu. Mielestä ainakin ennen oli näin…

3 tykkäystä

ATPI (maailman johtava liikematkajärjestäjä) valmis allekirjoittamaan sopimuksen Nesteen kanssa:

ATPI poised to offer clients SAF purchase option with Neste deal

In a significant move towards more sustainable practices in corporate aviation…

“Through ATPI’s partnership with Neste, they enable clients to purchase in-sector emission reductions, and have a single certificate for their investment, rather than trying to manage this administration across multiple carriers and sources. This unique combination of agility and sustainability reinforces the commitment of both companies to a more responsible and customised approach in the journey towards sustainable aviation.”

42 tykkäystä

Comparing Neste’s shareholders changes during January-February, it looks like Nominee registeted shareholders (aka small shareholders) sold more than 5m shares. Good to see that FI Pension funds bought in large stakes of Neste. And sad (or pitty) to see that Nordea which values Neste highly sold more than 0.5m shares during last six months.

5 tykkäystä

Nesteen vajoamisen juurisyyt purettuna Talouselämässä - osake aliperformoi jopa surkeaan heseen verrattuna. Mistä korjausliike?

25 tykkäystä

Kiitos hyvästä linkistä ja kiitos, että referoit! :slight_smile:

Muistetaan myös mainita aina maksumuurista, kun sellainen on. 260 ihmistä on klikannut linkkiä ja veikkaan, että pienellä porukalla on vain oikeudet lukea juttu. :slight_smile:

25 tykkäystä

Kiitos linkistä. Referoin vähän lisää!

  • Markkinatunnelma kasvuyhtiöitä kohtaan. Mainitti myös tavoitehintojen lasku. Mikään ei muuta sentimenttiä kuin hinta :sweat_smile:
  • RIN:ien hintojen lasku USA:ssa mikä on pois suoraan Nesteen katteista. Osutaanko Nesteen tavoitehaarukan alalaitaan? Tätähän kyselin itsekin täällä, kun en osannut arpoa vaikutuksia kunnolla.
  • Presidentinvaalit ja poliittinen epävarmuus USA:ssa
  • Kapasiteetin käyttöönoton hankaluudet: tuotannolliset haasteet, Ruotsin jakeluvelvoite, SAF:n kysyntä.

Enempää ei puhelimella jaksa näppäillä. Toivottavasti olennainen tuli tässä.

Ei sinänsä mitään uutta ketjua lukeneille :slightly_smiling_face: Noh, ehkä tuo RIN:ien hinta tuli selväksi. Miten @Petri_Gostowski on huomioinut tuon laskun omissa ennusteissa?

Syytä tuolle RIN:ien hinnan laskulle ei avattu (niitä oli siellä Alokkaan jakamassa jutussa aiemmin ketjussa), mutta en osannut oikein analysoida tilanteen pysyvyyttä.

34 tykkäystä
  • Neste Impact tarjoaa yrityksille helpon ratkaisun vähentää ilmailun päästöjä ostamalla uusiutuvaa lentopolttoainetta
  • Ratkaisu on linjassa tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden (Science Based Targets Initiative, SBTi) kanssa. Yritykset voivat uskottavasti raportoida saavutetuista päästövähennyksistä, jotka edistävät niiden vastuullisuustavoitteita
  • Neste Impact noudattaa book and claim -periaatetta ja varmistaa, että ostettu uusiutuva lentopolttoaine käytetään korvaamaan fossiilista lentopolttoainetta ilmailualalla. Myydyillä polttoainemäärillä ei täytetä polttoainemandaatteja tai muita uusiutuvan sääntelyvaatimuksia vaan niiden myötä saavutetaan lisäisiä ilmailun päästövähennyksiä.

Nesteen tänään lanseeraama Neste Impact on uusi ratkaisu yrityksille, jotka haluavat pienentää lentomatkustukseen ja -kuljetuksiin liittyvää hiilijalanjälkeään. Ratkaisu perustuu Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteen ostoihin. Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.

42 tykkäystä

Lyhykäisyydessään niin, että myyntimarginaalin ennusteet ovat selvästi lähihistoriaa matalammalla lyhyellä aikavälillä ja myös lähivuosille.

Rehellisesti sanottuna tuo on kyllä haastavaa, kun kokonaisuuteen vaikuttaa niin moni tekijä. Esimerkiksi uusiutuvien myyntihintoihin vaikuttaa eri markkinoiden hinnoittelumekanismit, eri markkinoiden suhteelliset osuudet, fossiilisten polttoaineiden hinnan kehitys. Sitten taas kustannusten puolella on myös lukuisa määrä muuttujia aina jalostamoiden käyttöasteista niiden käyttökustannuksiin, ja edelleen raaka-aine jakaumaan ja eri raaka-aineiden kustannuksiin.

34 tykkäystä

Kauppalehti kirjoittaa (maksumuuri):

Artikkelissa Nesten osakekurssin möyriminen tiivistettiin näihin syihin:

  1. Markkinatunnelmat: ”toleranssi heikentynyt”
  2. Uudet markkinatekijät: ”Suoraan pois myyntihinnasta USA:ssa”
  3. Kapasiteetin käyttöönoton hankaluudet

Poimitaan vielä muutama sitaatti OP:n analyytikko Henri Parkkisen haastattelusta:

”Suhtautuminen ja toleranssi kasvuyhtiöitä kohtaan on markkinoilla heikentynyt”

”Biopolttoainetodenteiden (RIN, renewable identification number) hinnat ovat laskeneet voimakkaasti. Se on suoraan pois Nesteen myyntihinnasta USA:ssa”

”Neste ei ole saanut vielä täysiä tuotantomääriä kummastakaan.” (viittaus Singaporen tehdaslaajennukseen ja yhteisyrityksen tulipaloon USA:ssa).

Ja vielä siitä arvostustasosta:

“Nesteen osakkeen hintaa ja odotettua tulosta suhteuttava p/e-luku on kuluvan ja ensi vuoden ennusteilla vain 11 ja 9. Pörssin keskiarvo on tyypillisesti 14–17:n tietämissä. Kasvuyhtiöille on parhaimmillaan sallittu selvästi yli 20:n, jopa 30:n kertoimia. Nesteen kuumana vuotena 2020 osakkeen p/e-luku oli jopa 37.”

52 tykkäystä