Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Nesteessä voi kai silmälaseista riippuen alkaa olemaan tarjolla joko vuosikymmenen ostopaikkaa. Tai sitten on vaan se tuttu tilanne, jossa laitat lisää rahaa huonon rahan perään. Uusien tavoitehintojen pohjalta näyttää, että viimeistä riskiä painotetaan.

Päivitetyn ohjeistuksen uusiutuvien tuotteiden marginaalin pohjalta taitaa olla selvää, että yhtiön lähitulevaisuuden tulos ei ole kovin hyvä, ja siitä markkinat ihan perustellusti on osaketta rankaissut. Mutta uusiutuvan hintoja ja kilpailua on parin vuoden päähän on vaikeampi ennustaa. Se on tässä se kiinnostava paikka: eli miten tarina jatkuu.

Analyytikoista OP kulkee selvästi omaa optimistista polkuaan (35e, osta). En todellakaan osaa sanoa paremmin, mutta jos saan mutuilla, niin EPS 3,26e ja P/E 5,6 parin vuoden päästä kuulostaa hurjalta. Eli pari vuodenaikaa alta ja tahkotaan taas ennätystuloksia. Uskoo ken tahtoo.

Johtoa laitetaan uusiksi. Se herättää pientä huolta että mitä on taustalla, mutta jos se on vaan reaktio huonoon markkinaan, hyvällä tuurilla se voi olla myös mahdollisuus. Nesteen uusiutuviin tukeutuvaa strategiaa voi joutua miettimään uusin silmin jos tuo uusiutuvat alkaa näyttää rosvosektorilta. Monihan siellä menee nurin näillä hinnoilla, erityisesti Yhdysvalloissa. Se ei tietysti ole helppo tai nopea suunnanmuutos, sillä alalla investoinnit on valtavan suuria, hitaita ja kalliita, eli ehkä voidaan ajatella että uusiutuvien kehitys on pidemmän aikaa olennaisen tärkeä seikka.

Itselläni ei suurta intoa lisäämiseen ei ole. Posketon negari niin äkkiä Q1 jälkeen kertoo joko huonosta tilannekuvasta tai huonosta viestinnästä - jos markkina menee alta, ei sille mitään voi, mutta nämä tekijät ovat yhtiön käsissä. Toki ei kannata hirveästi meikäläistä kuunnella, positio Nesteessä on jonkinlainen ja arvaa kyllä kurssikehityksen pohjalta miten hyvin miten ne ostot on ennenkin osuneet kohdalle.

Mediassa paljon keskustelua yhtiöstä, mm. nämä - toki samoja asioita kuin täällä tai analyytikkojen lapuissa:

42 tykkäystä

Nesteeltä puuttuu selkeä suunnitelma tulevaisuudelle. Kasvi- ja eläinpohjaisten jäterasvojen jalostaminen on muuttumassa bulkkibisnekseksi, missä kilpailijoita tulee markkinalle ovista ja ikkunoista. Raaka-aineen hinta nousee ja tuotteen hinta laskee. Marginaali tulee lähentymään normaalia öljynjalostusta.

Lisäkapasiteetin lisääminen omaan taseeseen tuskin tulee olemaan kovin kannattavaa. Raaka-aineiden puolella laajennusvaraa varmasti löytyisi jonkun verran. Arvoa ja suurina pääomantuottoa luotaisiin luultavasti eniten myymällä teknologiaa muille jalostajille.

Uusia raaka-aineita tarvitaan oli ne sitten muita biomassavirtoja, jätemuoveja tai hiilidioksidia. Saa nähdä miten näiden skaalaus tulee onnistumaan. Kovin helppo tie ei kuitenkaan ole edessä.

8 tykkäystä

Kuka lähtee keskipitkällä aikavälillä investoimaan biobiohon, jos näkymä on em. näköinen. Harva, tarjonta löytää tasapainon. Ehkä.

1 tykkäys

Tässä vielä videomuodossa pohdiskelua Nesteestä. Tuttuun tyyliin painotan kysymyksiä, mitkä liittyvät Nesteen pitkän aikavälin kilpailukykyyn. Nyt kun tätä kykyä epäillään teema on tietysti täysin ajankohtainen. :smiley:

50 tykkäystä

Eikö Nesteen tuotepaletti ole aika kunnossa? Raakaöljypohjaiset tuotteet, uusiutuvat polttoaineet, varsinkin lentokoneiden polttoaineet. Riski muodostunee poliittisista päätöksistä, joita vaikkapa EU:ssa tullaan tekemään ilmastotavoitteiden eteen. Nyt trendi on epäedulliseen suuntaan uusiutuvien kannalta. Pahempi juttu, että yhtiön menestys on niin paljon poliitikkojen näpeissä.

4 tykkäystä

I am not Finish investor, but I added couple hundred of Neste stocks to my portfolio… Now Neste makes more than 35% of my portfolio…

It seems that everyone in this forum forgot the key point about Neste: the company is a growth company with heavy investments made and prepared to grow… Renewable sales volumes (in tones) grew QoQ and YoY, basic fundamentals about the demand remains the same…

Now… sales margin… after Q1 result and 600-800 USD/t margin outlook announcement I adjusted my calculations to 600 USD/t margin and set target share price @ 36 Eur… I use x14 ev/ebitda multiplier… After yesterdays announcement I updated my calculations to 550 USD/t margin, and set target shate price @ 35 Eur… so, yesterday’s price @ 19.17 Eur was a bargain to me…

I have only hopes that margin will improve to 700-800 USD in 2025-2026. But 550 USD/t margin and share price below 35 Eur is a good deal to me…

Of course, I do hope that Neste will adjust its investment plans to keep ROCE above 15%…

86 tykkäystä

Investing.com poiminta.

Morgan Stanley maintained Neste Oil at ‘equalweight’ with a price target of €24.00 from a prior price target of €32.30.

Deutsche Bank maintained Neste Oil at ‘hold’ with a price target of €21.00 from a prior price target of €25.00.

29 tykkäystä

JP Morgan ‘buy the dip’ tunnelmissa Euroopan O&G suhteen, mutta ei kuitenkaan Nesteen osalta

They favor companies with exposure to oil and advantaged global liquefied natural gas (LNG) over spot gas, recommending overweight positions in Shell (SHEL), Eni (E), TotalEnergies (TTE), and Repsol while underweighting BP (NYSE:[BP]), (Equinor (EQNR), and Neste.

“JPMorgan says buy the dips in European oil and gas stocks”

25 tykkäystä

Meriliikenne tuli tammikuussa mukaan EU:n päästökauppaan. Onko tällä vaikutusta Nesteen laivapolttoaineisiin (eli voidaanko odottaa lisämyyntiä)?

Jos olen ymmärtänyt oikein, Suomella on poikkeuslupa ja Suomen meriliikenne tulee päästökauppaan myöhemmin, mutta valtaosa EU maista on jo mukana.

14 tykkäystä

Tuote on sinällään kunnossa tai jopa niin erinomainen että myös kilpailijat haluavat tuottaa sitä.

On hyvä huomioida että pohja NEXBTL:lle luotiin 90-luvun alussa. Tärkeimmät patentit on menettäneet suoja-aikansa ja teknologia on vapaata riistaa. Tanskalainen Topsoe myy laitoksia maailmalle. Neste voi pärjätä kilpailussa operatiivisella huippuosaamisella, mutta usein tuon kaltainen excel-johtaminen päätyy marginaalien laskuun.

Itse lähtisin pikkuhiljaa Topsoen rintamalle myymään teknologiaa ja osaamista kolmansille osapuolille, tuossa marginaalia pystyy tuottamaan helposti 15-20% haitarissa mikäli omistaa parhaimman teknologian.

Nesteellä on kilpailuetua raaka-ainaiden logistiikan puolella, mutta marginaalien kannalta saattaa olla fiksumpaa myydä raaka-aine hyvin maksavalle kolmannelle osapuolelle sen sijaan että jalostaisi tuotteen itse laskeviin marginaaleihin.

23 tykkäystä

Kiinassa ensimmäiset 1 miljoonan tonnin SAF-hankkeet suunnitteilla 2025 loppuun mennessä. Firmoja: Junheng Industry Group Biotech, Zhejiang Jiaao Enprotech, Jinshang Environmental Protection Technology Co Ltd, Tianzhou New Energy. Ilmeisesti kiinalaisten vetykäsittelyteknologia HEFA on kalliimpi tuotantomuoto kuin esim. Nesteellä. Kiina on nyt maailman suurin käytetyn paistoöljyn viejä (2 milj. tonnia) ja Nesteenkin raaka-ainelähde, mutta kotimaiset hankkeet voivat tyrehdyttää viennin. Kireämpää kilpailua lähivuosille edessä, kun raaka-aineet pysyvät kalliina ja kysyntä rajallisena. Kiinan hankkeet tähtäävät ainakin aluksi vientiin etenkin aasialaisille lentoyhtiöille.
https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/chinese-firms-invest-green-jet-fuel-anticipating-blending-rule-2024-05-16/

22 tykkäystä

All that is true, but one very important thing - the management - is either incompetent or unable to work as a team, or both. It can ruin the whole company. I think the CEO has just been the fall guy. The problems seem to run deeper, telling from the constant changes. This is either a big opportunity and turnaround story or a huge value trap going towards the book value. The best value investors always emphasize the importance of management, which you might have overlooked.

Suomeksi kiteytettynä että yrityksen johdon merkitystä ei kannata aliarvioida niin kuin Nokiasta opimme. Tämmönen tj:n lennosta vaihtaminen vaikuttaa enemmänkin siltä että laitetaan kaikki mokat yhden kaverin piikkiin ja otetaan uusi tilalle että markkinat rauhoittuu. Vähän epäilyttää saako Malinen yksin koko kioskia kuntoon jos sisäiset jännitteet on tätä luokkaa että ovi käy tyyliin viikon välein. Sen lisäksi yrityksen taloudellinen menestys nojaa liikaa volatiileihin markkinahintoihin. Alkaa muistuttaa liikaa hyödykkeisiin sijoittamista.

17 tykkäystä

Lentokerosiinin kulutus on niin suurta tällä hetkellä, että nykyisellä biopohjaisen raaka-aineen reservillä ei päästä kuin murto-osaan kokonaiskulutuksesta, vaikka jokainen paistorasvakilo hyödynnettäisiin. Eikä lentäminen ole vähenemässä jatkossakaan, tällä hetkellä se lentäminen mm. turistipaikkoihin (esim. Kanariansaaret) on niin suosittua, että paikalliset jo vastustavat tätä massaturismia; raha kuitenkin ratkaisee, joten Kanariansaarille lennetään jatkossakin surutta. Kyllä biopolttoaineiden raaka-aineeksi on kehitettävä uusia lähteitä, joita ovat esim. levät. Muistelen Pekingin olympialaisia, kun kiinalaiset puhdistivat jonkun lahden poukaman päivittäin levästä, koska lahden poukama kasvoi sitä mukaa täyteen levää, kun se päivittäin siitä puhdistettiin; tämähän osoittaa levän potentiaalisen biopohjaisen raaka-aineen tuotantokapasiteeetin. Käsiittääkseni Nesteellä on tutkimushankkeita tähän levään liittyen.

35 tykkäystä

Juu muistelen samaa, että joskus mediassa ollut juttua noista levistä. Neste kertoo sivuillaan 15 vuoden kokemuksesta levien tutkimisessa. Kaupallistaminen kannattavasti on kyllä usein pitkän tien takana. Viljelytilan puutteesta ei voi levien kohdalla puhua toisin kuin näillä kaikilla muilla kasvipohjaisilla raaka-aineilla niin ehkä Neste jonain kauniina vuosikymmenenä vielä brändää sinisen meren strategian uudelleen vihreän meren strategiaksi :slight_smile:

9 tykkäystä

Neste looks interesting. This is a commodity business, the company needs to be the lowest-cost producer in the world. I believe the best environmentally friendly SAF is carbon capture produced by Carbon Engineering now owned by Occidental - OXY. They don’t have a scale yet nor the focus but does anyone know if Neste is thinking of alternates apart from vegetable oil?

Can Neste compete with Chinese or other players in cost - final cost of delivery of Diesel to Airlines. I have just started to read so not familiar with competitive advantages of Neste.

Near-term challenges of recession which may result in lower demand for airline travel and diesel may be the reason the market is not interested at the moment.

10 tykkäystä

RIN Price report, May 10th päivitys. Aiheena D4 RIN.

24 tykkäystä

Ohessa D4 RIN futuuri. Olettaisin tuon olevan oikea.

EDIT: Tuon JUN24 D4 RIN futuurin mukaan tämän vuoden huippu tehtiin tammikuun puolenvälin tienoilla (0,815), josta hinta puolittui nopeasti toistaiseksi vuoden alimpaan pohjaan 0,410 helmikuun 22-23. päivän aikoihin. Seuraava ”higher low” tehtiin huhtikuun 30. päivänä, josta on noustu n. +16% (0,497 17.5.2024). Nesteen negari annettiin 14.5.2024 (0,456).

EDIT2:Tuossa kyseisen futun tarkemmat tiedot:

39 tykkäystä

Vara research on saanut päivitettyä konsensusdatan. Lähes kaikki analyytikot näyttävät päivittäneen ennusteensa negarin jälkeen, näkyy siellä ainakin RBC päivitys olevan viime kuulta, että konsensus taitaa pikkaisen laahata uusimman tiedon perässä.

Tavoitehinnoissa näkyy, että Inderes ei ole edes laskenut eniten tavoitehintaansa kurssin peräss… ei kun siis heikentyneiden näkymien perässä.
Inderesillä tavoitehinnan muutos vain -39 % JPMorgan -43 %

image

Uusiutuvien volyymit kasvaa. Ensi vuodesta lähtien käyttökatetta kolmisen miljardia ja PE<10

42 tykkäystä

Päivän kauppalehdessä (tilaajille) Neste mainittu kahdella noista listoista (arvo- ja osinkoyhtiö-listat): Kahdella Helsingin pörssin osakkeella on nyt yli 100 prosentin nousuvara – KL kokosi 30 ostopaperia, ja teki niistä kolme eri listaa | Kauppalehti

23 tykkäystä

Embraer partners with Avfuel to increase SAF adoption

Embraer has announced a landmark agreement with Avfuel to increase its uptake of Neste MY Sustainable Aviation Fuel (SAF) at Melbourne Orlando International Airport (KMLB) to one load per week.

The duo first entered into a SAF agreement in July 2021 in support of Embraer’s flight operations out of MLB. This agreement saw Avfuel deliver one 8,000-gallon truckload of Neste MY SAF per quarter to Sheltair MLB, the FBO that provides storage and handling services for Embraer.

With the updated weekly agreement commencing in April, the extended partnership is expected to result in a total of 240,000 U.S. gallons of SAF delivered to Embraer in 2024, representing a significant increase when compared to previous years. Each truckload will provide a 19 metric ton reduction in carbon emissions, resulting in a 570 metric ton reduction in carbon emission for the year.

51 tykkäystä