Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Se onkin hyvä kysymys. Osia tästä “ohjeistuksesta” vuosi jo mediaan kun Helsingin pörssi oli vielä auki ja erehtymätön markkina näytti hinnoittelevan uutisten seurauksena Nesteen kurssiin -3,21% samalla kun keskeisen Yhdysvaltalaisen kilpailijan Darling Ingredients -yhtiön osake nousi +7.84% perjantaina. Samaten voi katsoa vaikutusta uusiutuvien polttoaineiden hintakomponenteille: LCFS-krediitin hinta nousi 3,7 %, RIN-todenteiden hinnat nousivat 12 %, soijapapufutuurit 5-7 %.

Tämä ei ollut tosin virallinen ohjeistus vaan hallinnon “ilmoitus aikomuksesta ehdottaa säännöksiä 45Z-krediitille” eli eräänlainen ehdotelma että lopulliset säännökset ehkä ovat tällaisia. Joka tapauksessa viimeistely jäi Trumpille ja hänen hallintonsa ei ole varsinaisesti sidottu tämän hallinnon päätöksiin mitenkään. Joku kommentoi että tämä oli aikamoinen keskisormennäyttö Bidenin hallinnolta biopolttoaineteollisuudelle. Kuulemma 45Z jäi ainoaksi IRA-lakipaketin osaksi, jolle Bidenin hallinto ei saanut aikaan lopullista ohjeistusta.

Iso uutinen oli kuitenkin, että tämä luonnos sisälsi ajatuksen siitä että Yhdysvaltojen ulkopuolelta tuleva käytetty paistinrasva ei saisi (ainakaan tällä hetkellä) yhtään 45Z tukea. Tätä maanviljelijät olivat kovasti lobanneet ja idea on selkeästi lyönyt läpi hallinnossa. Tämä on Yhdysvaltalaisille paistinrasvojen ja neitsyt kasvirasvojen hinnoille varsin supportiivista, koska ulkomailta tuotu paistirasva on viime aikoina kasvanut vastaamaan 2/3 Yhdysvaltojen UCO-kulutuksesta (kuva alla). Valtava raaka-aine siivu pitäisi siis korvata jatkossa kasvirasvoilla ja ehkä osittain eläinrasvoilla. Darling Ing. on ylivoimaisesti suurin Yhdysvaltojen UCO:n keräilijä ja Neste toiseksi suurin. Toisaalta molemmat ovat myös kiinalaisen UCO:n suurkuluttujia. Todennäköisesti uusiutuvan dieselin syöttöaineet kallistuvat Yhdysvalloissa ja laskevat tai pysyvät samoina Yhdysvaltojen ulkopuolella.


Tällä ehdotuksella on myös 90 päivän aika kommenttikierokselle ja julkiselle kuulemiselle, joten virallinen ohjeistus on vielä kuukausien päässä. Kuitenkin ilmeisesti hallinnon tarkoitus oli että biopolttoainetuottajat pystyisivät nyt välittömästi alkamaan hakea näitä verokrediittejä tällä ohjeistuksella, mikä estäisi edellisessä viestissä kuvailemani kassavirtaongelman. Eilen ei kuitenkaan julkaistu vielä sitä kaikkien odottamaan taulukkoa, joka kertoisi paljonko rahaa saa eri tuotantotavoista/raaka-aineista, joka vasta mahdollistaisi tämän. Se tulee ilmeisesti ehkä ensi tiistaina.

Ehdotuksesta puuttuu myös hiilijalanjälkipolku maissi-etanoli-SAF:lle, mistä moni tuottaja toivoi kasvuaihiota. Ohjeistus ei vielä myöskään mahdollista hakea omia kustomoituja hiilijalanjälkiä ja siten sivuuttaa hiilidioksidintalteenottolaitokset, joihin jotkut tuottajat ovat investoineet valtavia summia. Hallinto jätti näihin liittyvät pohdinnan ja ohjeistuksen tulevaisuuteen.

Luin myös X:stä että ilmeisesti Neste on aikaisemmin suunnitellut vievänsä Suomessa valmistettua uusiutuvaa dieseliä Teksasiin, jossa paikallinen kumppani olisi uudelleentislannut siitä SAF:ia. Tämä ohjeistus vahvistaa, että tällainen ovela juonittelu ei ole lain tarkoittamaan Yhdysvalloissa tapahtuvaa valmistusta, joka olisi oikeutettu 45Z-tukeen.

Mutta ehkä yhteenvetona kannattaa ajatella asiaa sitä kautta, että suurin osa 45Z tuesta valuu joka tapauksessa Nesteen kilpailijoille. Mitä vähemmän tukea jaetaan tai mitä enemmän vaikeuksia on sen käytännön toteutuksessa, on siten positiivista Nesteelle. Ulkomaisen UCO:n kielto voi mahdollisesti avata mielenkiintoisia mahdollisuuksia siihen kuuluisaan Nesteen globaaliin “optimointiin”, jos esim. UCO-hinnat laskisivat merkittävästi kaukoidässä tämän päätöksen seurauksena. RIN-hintojen nousu nosti biopolttoainetuottajien myyntikatteita Yhdysvalloissa ml. Neste (ennen raaka-aineiden hintamuutoksia).

82 tykkäystä