Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

45z guidancesta on ollut uutisointia jonka mukaan UCO, eli Used Cooking Oil jota neste käyttää paljon HVO:n hydrogenointiin, olisi suljettu kokonaan pois.

Käytännössä tämä on vähän oikaistu totuus:

With respect to used cooking oil (UCO) feedstocks, the Treasury Department and the IRS are concerned about (1) the improper identification of a substance that is not UCO as UCO (for example, virgin palm oil mislabeled as UCO), which could have substantially greater emissions impacts than genuine UCO, and (2) the uncertainty of market impacts caused by incentivizing UCO (for example, the degree to which increased UCO demand would be backfilled by virgin oils such as palm oil). Both of these concerns are particularly acute for imported UCO given the lack of transparency regarding the local sources. Due to these significant concerns about the ability to reliably distinguish between imported UCO and palm oil, and the resulting risk of crediting ineligible fuels, the Treasury Department and the IRS are considering ppropriate substantiation and recordkeeping requirements for imported UCO. As a result, pathways that use imported UCO will not be available in the 45ZCF-GREET model until the Treasury Department and the IRS publish further guidance. UCO is considered to be imported if it originates from a source (for example, restaurant or food processor) outside the United States and/or is purchased from an aggregator located outside the United States.

Oma tulkinta tästä on se, että ensikädessä syynä tälle on soijafarmareiden lobbaus, jolla yritetään heikentää markkinoille vyöryneen UCO:n osuutta, sillä se on heikentänyt soijaöljyn kannattavuutta. Ja kuten sanottu, UCO:n on vissiin nimenomaan Nesteen tuomaa. En tiedä kuinka paljon tämä massiivinen UCO tuonti jenkkeihin on liittynyt esimerkiksi BTC-krediitin erääntymiseen ja kuinka riippuvainen jenkkituotanto on nimenomaan UCO:sta. Luulisi kuitenkin että UCO uppoaa EU-markkinoille.

Voi kuitenkin siis olla että UCO kuitenkin otetaan mukaan päästövähennysten laskentaan käytettävään GREET-malliin myöhemmin, mikä saattaisi merkittävästi laskea Nesteen polttoaineen laskennallisia päästöjä ja siten lisätä Nesteen saamien krediittien arvoa.

4 tykkäystä