Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Epäilen, että lentoyhtiöt ja monet muut lobbaavat juuri nyt kovaa, että regulaatiota hidastetaan selvästi aivan kuten automyynnin päästöjen osalta kävi. Kritiikkiä saa kovasti ainakin RFNBO-blendaus, joka pitäisi alkaa 2030 1,2 % tasosta. Michael Liebreich kirjoittaa omissa kanavissaan, että lentoyhtiöiden polttoainekustannukset nousevat 22% ja lentokustannus 8%. RFNBO on 11 kertaa kalliimpaa kuin fossiilinen. EU:n ajatus lienee se, että biomateriaalia ei kuitenkaan riitä koko sektorille, joten RFNBO-tuotanto pitää skaalata ylös. No, tuotantoa on yritetty jossain startupeissa huonolla menestyksellä, mutta yksikään öljy-yhtiö ei ole vielä uskaltanut kunnolla investoida e-kerosiiniin, Nestekin vetäytyi vihreän vedyn tuotannosta.

Regulaatiossa lienee riskiä, kunnes useampi lentoyhtiö julkisesti ilmoittaa, että haluavat ostaa SAF:ia blendattuna e-kerosiinilla ja maksaa siitä käyvän hinnan. Tuolla LinkedInissä on ihan hyvää asiantuntijakeskustelua aiheesta:

10 tykkäystä