Sijoitusfoorumi

Neste sijoituskohteena: ilmastonmuutostaistelun eturivissä

neste
#1

Nesteestä ei vielä löydy täältä ketjua, joten avataan :slight_smile:

Löytyykö täältä omistajia tai omistavista harkitsevia sijoittajia?

Neste otti takavuosina rohkeaa näkemystä uusiutuvan energian puolesta, ja nyt massiiviset investoinnit näkyvät osakkeen kurssissa ja sijoittajien taskuissa: osake on 10 kertaistunut vuoden 2011 pohjista ja viimeisen viiden vuoden tuotto on yli +400 %, tehden siitä pörssin tuottoisimmista osakkeista viime vuosina.
Nesteellä tehdään nytkin töitä pitkäjänteisesti tärkeän mission, ilmastonmuutoksen torjunnan, äärellä. Yhtiön keinot tähän ovat pienemmät päästöt uusiutuvilla polttoaineilla, eli ei täysin “puhdas” ratkaisu, mutta käytännöllinen. Suuria ongelmia, suuria bisnesmahdollisuuksia?

Nesteen öljynjalostus puoli mörnii tasaisesti, mutta uusiutuvat tuotteet ovat olleet täysi hitti. Ja kun luulisi, että “perusteollisuudessa” kilpailijat kuroisivat ylisuuret tuotot umpeen pian, ei tästä näytä olevan mitään merkkejä. Sijoittajia ei tunnukaan huolettavan Nesteen yli 3x P/B arvostuskerroin ja korkea tuotto omalle pääomalle näyttää olevan kiveen hakattua lähivuosille. Neste onkin takonut ~20 % ROE:ta viime vuodet ja ennusteissa tekee sitä myös tulevaisuudessakin, nostaen sen pörssin parempien yhtiöiden puolelle. Analyytikkokin nostaa hattua yhtiölle:

Lähivuosina yhtiön tuloksen odotetaan kasvavan maltillisemmin ja osinkotuotto +3 %. Niin kauan kuin uusiutuvat jauhaa tuollaista tuottoa eikä kilpailijat pääse hännille, ei tämä varmastikaan huonompi case ole. Mitä mieltä jäsenet täällä ovat?

2 Likes
#2

Täytyy kyllä onnitella niitä, jotka ovat nesteen kyydissä sitkeästi pysytelleet tähän asti. Välillä on milloin minkälaista uhkakuvaa ilmaantunut seinälle niin yhtiö pistää menemään vaan.

Itse kyllä hyppäsin liian aikasin pois Nesteen kyydistä, luulin tehneeni oikean ratkaisun kun pistin lihoiks. En nyt varsinaisesti harmittele sitä, kyllä yhtiö on yllättävän kovat raportit lyönyt kerta toisensa jälkeen pöydälle. Ja kun en minä tuosta toimialasta edes hirveesti tiedä…

#3

En tunne uusiutuvien tuotteiden puolelta kilpailijoiden toimia kovin tarkkaan, mutta ymmärtääkseni Nesteen tuote on erinomainen ja raaka-ainepohjan laajentaminen on onnistunut mahtavasti. Tässä suhteessa ei ole mielestäni itsestään selvää, että kilpailijat noin vain pystyisivät Nesteen menestysreseptin toistamaan nopealla aikataululla (oman teknologian kehittäminen, siihen investoiminen sekä jätepohjaisen hankintaketjun rakentaminen vievät aikaa), ja toisaalta vasta nyt tehtävät investoinnit kantavat sekä regulaatioriskin (tukien/velvoitteiden pysyvyys) että teknologiariskin (sähkö/kaasu kilpailijana) pitkälle tulevaisuuteen. Toki kilpailijoiden tulo markkinalle voisi lyödä Nestettä kahta kautta, jos kilpailu sekä painaisi lopputuotteiden hintoja että nostaisi jäteraaka-aineiden hintoja, mutta toisaalta kilpailijoiden pitää ottaa myös nämä asiat huomioon investointia miettiessään. Pitemmällä aikavälillä myös muut biopohjaiset tuotteet ovat mielenkiintoinen liiketoiminta-alue.

Olin itsekin mukana casessa 2011-2017, mutta kotiutin voitot kun taivaanrannassa oli useampia riskejä (USA:n rajaverosuunnitelmat, regulaatioriski Atlantin molemmin puolin, dollarin heikentyminen). Lopulta riskit eivät realisoituneet ja yhtiön oma suorittaminen on ollut timanttista, joten lämpimät onnittelut siitä koko Nesteen tiimille, omistajat mukaan lukien! Arvostus on kuitenkin tällä hetkellä sillä tasolla, että toivon Nesteelle kaikkea hyvää, mutta seuraan tilannetta katsomosta.

6 Likes
#4

Onko sinulla mielessä hintaa osakkeella, jolla hyppäisit takaisin Nesteen kyytiin?

#5

Ei mitään yksiselitteistä hintaa. Uusiutuvien tuotteiden marginaalien ennakointi on osoittautunut aika kinkkiseksi hommaksi, joten tuskin pystyn siinä parempaan kuin firmaa työkseen seuraavat analyytikot. Toki ilman perusteita tapahtuva kurssilasku voisi aiheuttaa kiinnostusta, mutta sellainen kiinnostaisi useassa muussakin yhtiössä :slight_smile:

Muiden uusiutuvien tuotteiden (lentopolttoaineet, materiaalit, kemikaalit) edistysaskeleet lisäisivät todennäköisesti intoa palata taas omistajaksi. Liikenteen biodiesel yksinään on herkkä regulaatioriskille ja pitemmällä aikavälillä muiden hiilivapaiden liikenneratkaisujen kehitykselle, vaikka jätepohjaisuus ja tuotteen kasvava myynti oman brändin alla näitä riskejä nähdäkseni laimentavatkin. Useampi loppukäyttökohde antaisi (ainakin omassa visiossani) paremmat mahdollisuudet tuotannon optimointiin ja turvaa yhdelle sektorille kohdistuvia markkinahäiriöitä vastaan.

5 Likes
#6

Hauska miten valtio-omistaja saa paljon runtua, mutta IKINÄ en ole kuullut valtiota kehuttavan älykkäästä, johdonmukaisesta ja pitkäjänteisestä omistajuudesta, vaikka näitäkin esimerkkejä löytyy: Sampo, Neste, Fortum, Kemira, mitä vielä?

Mikäli joku kommentaattori selvittäisi, mitkä olivat tavoitteet kun valtion sijoituspäätös aikanaan tehtiin, niin kuinkahan moni “paska valtion firma” osoittautuisikin järkeväksi strategiseksi investoinniksi huoltovarmuuden tai suomalaisen yhteiskunnan kehittämisen kannalta.

1 Like
#7

Onko Neste päässyt kokonaan eroon raaka-öljyn hinnan vaikutuksesta ? Nythän öljy romahtaa ja samoin käy jalostustuotteille, joten biojalosteiden hinnoitteluvoima tulee testiin. Diesel ei välttämättä kanna hyvin jatkossa eikä kysyntää ole riittävästi. Kaikki tuet näyttävät myös poistuvan. Palmuöljyä on edelleen käytössa eikä kinkkurasvoja riitä kuin osaan tuotannosta.

1 Like
#8

Loistava uusi ketju! Masse kiittää.

#9

Investointi Singaporeen kasvattaa uusiutuvien osuutta entisestään ja sehän on hyvä suunta.

Sijoittajana kuitenkin mietityttää kun sisäpiiri on reilun vuoden ollut pelkästään myyntilaidalla, onko usko tulevaisuuteen hiipumassa?

#10

Höpö, höpö, sanoo Masse. Jos sitä on vuosia tehnyt löpöä muille, niin kai sitä nyt sitten joskus saa tankata vähän omaakin autoa. Näin joulun odotuksessa ja glögin huumaavassa tuoksussa setä näkee kaikissa piirileikkiläisissä pelkkää hyvää…:hearts:

#11

GMT CAPITAL CORP on avannut shortin joulukuun alussa, joka on luultavimmin yli 20% pakkasella.
Ihmettelen, ettei sitä ole jo suljettu aikaa sitten. Tai sitten sitä on veivattu ahkerasti, jotta keskihintaa on saatu nostettua, mutta noin ison kurssinousun korjaaminen noin isolla positiolla ei tunnu mahdolliselta.

#12

Kokemuksia Nesteen yhtiökokouksesta? Messukeskus muuten paikkana kyllä tuttu. Olen sattumoisin kokouksen aikaan juuri isyysvapaalla ja mietin osallistumista alle vuoden ikäisen kanssa. Myös alaikäisen voi varmaan nimetä avustajaksi, tai ovatko lapset ovat muuten tervetulleita? Tietysti vien pois tilasta, jos levoton… :slightly_smiling_face: :sunny:

#13

@Petri_Gostowski Tavoitehinnan päivitys puuttuu / split

#14

Ei puutu, siellä se on :wink:

1 Like
#15

ZNiin autovero pitää tietysti poistaa jotta saadaan nykyaikaisia autoja suomen teille.
Samassa rytäkässä veroton kilometrikorvaus voidaan laskea tasoon 35senttiä/km eli vastaamaan nykyaikaisen auton kustannuksia!!

Näin vähennettäisiin ahneiden turhia ajokilometrejä töissään, ei kannattaisi ajella terveisiä ja aiheuttaa työnantajalle isoja kustannuksia ajosta ja menetetystä työajasta.

EM temput olisi askel niin kustannustehokkuuteen kuin myös ympäristöystävällisyyteen!

Nesteen tehtävä olisi tyytyä vähempään biodieselin kanssa, hintaero on vielä liian iso maksaa maailman yksinpelastamisesta.

#16

Miksi uusituvaa diesseliä ei hypetetä enemmän? Ostetaan Kamuxilta Keski-Euroopasta haetut, hyvin varustellut ja edulliset uudehkot dieselit sekä tankataan Nesteen uusiutuvaa dieseliä. Ei tarvita uusia sähköautoja. Alla olevan linkin mukaan polttoaineen elinkaaren aikaiset päästöt pienemmät kuin tämänhetkisellä sähköllä. Mites sähköautojen ja akkujen valmistus? Myös paikalliset ilmastohaitat pienemmät kuin perinteisellä diisselillä. Mitä en ymmärrä?

Suomalainen yhtiö vielä.

3 Likes
#17

Uskon että joku päivä hype Nesteen ympärillä tulee kasvamaan. Biodiesel on hyvä uusiutuvien tuotteiden perusta mutta näen ehkä jopa enemmän potentiaalia tulevaisuudessa tuolla lentokonepuolella. Niillä ei tulla sähköllä hetkeen lentämään. Mutta vielä ihan alkutekijöissään koko markkina.

2 Likes
#18

Raaka-aineiden saatavuus taitaa olla se rajoittava tekijä miksi ei kaikki autot ajaa tolla polttoaineella, sen lisäksi myös hinta taitaa olla vähän korkeampi. Jätteitä jotka sopii tuotantoon ei vaan ole saatavilla rajattomasti. Sit jos alkaa kasvattamaan raaka-aineita lopputuotteen hiilenjalanjälki alkaa kasvamaan ja tulee myös vastaan muita ongelmia.

1 Like
#19

ST-1 Anttonen taisi autoilun ja liikkumisen tulevaisuus seminaarissa (löytyy YouTubesta) toimittaa tuosta, että Neste My Dieselin kasvulle on tosiaan rajat.

Mutta ei se kuitenkaan saisi rajoittaa firman kasvua, koska Nesteellä selkeästi potentiaalia olla The King of Renewables, Kuningas. Lisäksi Suomi on sen verran pieni maa, että Neste voisi jopa muuttaa tämän maan suuntaa.

Norjan Equinor / Statoil, ei tietenkään täysin vertailukelpoinen, mutta Norjalaiset poraa öljyä Brasiliassa asti. Equinor liikevaihdon kasvu v.2018 oli yli 25% dollareina. Neste kasvoi selkeästi alle tuon, vaikka on selkeästi pienempi liikevaihdoltaan. Equinor maksoi tuloveroa $11 Miljardia. Lisäksi Norjan valtio 2/3 omistuksellaan kuittaa vielä osinkopotin.

https://www.equinor.com/en/investors.html#annual-reports

Jossain Donald Trumpin kirjassa oli, Think Big, Talk Bigger. Näitä kirjoja, pitäisi jonkun kantaa Nesteen pääkonttorille.