Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Kysyntä-tarjonta-tasapaino uhkaa järkkyä uusiutuvien tuotteiden markkinoilla. Miten muutos vaikuttaa Nesteeseen? Analyytikko Petri Gostowski avaa tilannetta.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:13 Kysyntä-tarjonta-tasapaino
02:27 Nesteen kilpailuedut
05:04 Kurssilasku, riskit ja uusiutuvien myyntikatteet
08:29 Kapasiteetti kasvaa voimakkaasti

15 tykkäystä

Pareton raportista. Ei nyt suoraan viittaa Nesteeseen, mutta yleisellä tasolla jalostusmarginaalien suunta on paranemaan päin. Ja kyllähän siellä Kilpilahdessa edelleen ölppäkin jalostuu.

7 tykkäystä

Tämä oli omasta mielestäni mielenkiintoinen S-Pankin salkunhoitajan tviitti Nesteeseen liittyen. :thinking:

22 tykkäystä

Kovasti näitä uutisia uusista yhtiöistä alalle tulee miltei viikottain. +50 miljardin arvoinen pulju on Philips 66.

NEW YORK, Aug 8 (Reuters) - U.S. oil refiner Phillips 66 and grain trader Archer-Daniels-Midland are discussing a biofuels joint venture with an aim toward producing lower-carbon jet fuel, three people familiar with the matter said.

4 tykkäystä

Periaatteessa hyvä juttu, koska näin jenkki päättäjän näkökulmasta poliittista päätöstä enemmän lentobiopolttoaineen käytöstä on ihan turha odotella ennenkuin kotimaasta löytyy kapasiteettia tai ainakin mielikuva kapasiteetista jotta uskaltaa laittaa nimen paperiin.

5 tykkäystä

WSJ:n artikkelista on postattu keskeiset osiot USA:n Nesteen maajohtajan haastattelusta.

  • Partnerina Nesteellä on USA:ssa ollut
    Marathon Petroleum, jonka jo olemassa olevaa jalostuskapasiteettia on muutettu Nesteen konseptilla ja osaamisella SAF -biopolttoaineeksi. Näin toimien muutos on valmistunut vuodessa vs. täysin uusi tuotantolaitos uudelle sijainnille olisi vienyt 5-6 vuotta lupa- ym muun byrokratian vuoksi.
  • Neste valmistaa lentoliikenteelle biopolttoainetta, koska lentämisen sähköistäminen ei ole realismia ainakaan kovin pian ja Nesteen lentopolttoaine [bio vähentää päästöjä 80%] käy nykyiselle lentokalustolle ja polttoaineen jakelulle ilman mitään muutoksia!
  • USA:n osavaltiot ovat alkaneet tukea incentiiveilä SAF lentopolttoaineen käyttöä - Washington on ensimmäisten joukossa ja vireillä on lukuisa määrä osavaltioita itärannikolla ottamassa mallia.

July 19, 2023 01:00 a.m. EDT

Finnish re­finer Neste is the world’s big­gest SAF pro­ducer. The com­pany aims to churn out three quar­ters of a bil­lion gal­lons of the fuel by 2026, up from around 350 mil­lion gal­lons to­day.

  • It re­cently con­verted an oil re­fin­ery in Cal­i­for­nia and is ex­pand­ing its re­finer­ies in Sin­ga­pore and Rot­ter-dam.

WSJ Pro Sus­tain­able Busi­ness spoke with Neste’s U.S. Pres­i­dent Chris Cooper about the eco­nomics of the fuel, ex­pand­ing its pro­duc­tion and the ef­fect of cur­rent gov­ern­ment in­cen­tives.

  • The in­ter­view has been edited for length and clar­ity.

Why is SAF so ex­pen­sive?

  • Neste’s SAF is made from waste and residues. These aren’t garbage—they are ac­tu­ally prod­ucts we are col­lect­ing from over 80,000 restau­rants in the U.S. Whether it is a restau-rant or your last base­ball game—there are a lot of fried foods—when you have to go to sitesone by one, we are in­cur­ring a tremen­dous cost.

What needs to hap­pen to bring costs down?

  • Air­lines pro­vid­ing con-sumers the op­tion of pur­chas­ing SAF will pro­vide the abil­ity for the con­sumer to par­tic­i­pate. That par­tic­i­pa­tion, by the con­sumer, will di­rect value that the air­line can for more SAF.

Are SAF re­finer­ies hard to get up and run­ning?

  • The re­al­ity is the re­fin­ery is a me­chan­i­cal ob­ject that a lot of folks still don’t want in their back-yard. Build­ing re­finer­ies does re­quire quite a bit of pol­icy and reg­u­la­tory con­trols. So what Neste has done is take ad­van-tage of an ex­ist­ing site and part­ner with Marathon Pe­troleum. We worked on a for­mer fos­sil-fuel re­fin­ery and con-verted that into a re­new-able re­fin­ery.

  • What we did was ex­pe­dite what prob­a-bly would have been five to seven years of per­mit-ting and con­struc­tion and ac­com­plished the same in one year.

Wash­ing­ton state re-cently cre­ated a tax credit for SAF. What about in­cen­tives on the state level?

  • New York state came close in the wee hours of the morn­ing to pass­ing a low-car­bon re­new­able fuel stan­dard for the state and it un­for­tu­nately didn’t pass the state as­sem­bly, but we are ex­cited as it con­tin­ues to gain at­ten-tion. We see fur­ther de­vel­op­ment in New York state, New Jer­sey and oth­ers on the east­ern seaboard. Ore­gon con­tin-ues to adopt and im­ple-ment their low-car­bon fuel stan­dard pol­icy in re­gards to SAF ver­sus just re­new­able diesel. Washing­ton state and Cal­i­fornia con­tinue de­vel­op­ment growth in their pro­gram.
  • I think we are go­ing to see fu­ture states adopt­ing the same.

Neste’s pay­ing at­ten­tion to the hard-to-abate sec­tors such as avi­a­tion, where cur­rently, even into the near fu­ture, there is not an al­ter­na­tive fuel that works in con­ven-tional tur­bine en­gines that can re­duce car­bon in­ten­sity up to 80%.

  • The car­bon foot­print of avi­a-tion can be af­fected to­day from to­day’s SAFtech­nol-ogy. That is a tech­nol­ogy that doesn’t re­quire any newter­mi­nal­ing, pipe­line sys­tems, air­port fu­el­ing sys­tems, or even air­planes them­selves. SAF works as a drop-in so­lu­tion, it works with­out chang­ing any of those as­sets or in­frastructure.
  • Low-car­bon jet fuel, cru­cial to cut­ting emissions in air travel over the next decade, is strug­gling to lift off.

50 tykkäystä

***Neste: Uusiutuvan dieselin tuotanto Nesteen Singaporen jalostamon laajennusosassa käynnistetty uudelleen operatiivisen seisokin jälkeen -Lähde Kauppalehti

27 tykkäystä

Neste on käynnistänyt uudelleen uusiutuvan dieselin tuotannon Singaporen jalostamon laajennusosassa elokuun alussa suunnitelmansa mukaisesti. Jalostamon laajennusosan prosessointiyksikkö ajettiin alas kesäkuussa odottamattomia laitekorjauksia varten.

Tuotannon ylösajo kyseisessä jalostusyksikössä jatkuu, ja yhtiö odottaa saavansa sen päätökseen loppuvuoden aikana. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannon on määrä alkaa Singaporessa kolmannella neljänneksellä, kuten yhtiö ilmoitti puolivuotiskatsauksensa yhteydessä heinäkuussa.

Singaporen jalostamon laajennus kaksinkertaistaa Nesteen tuotantokapasiteetin Singaporessa. Singaporen ja Martinezin kasvuprojekteilla yhtiö pyrkii kasvattamaan uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteettinsa 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2024 alussa. Nesteen Singaporen jalostamon laajennus valmistui ja uusi prosessointiyksikkö käynnistettiin alun perin huhtikuussa 2023.

24 tykkäystä

Neste ja ScanOcean ovat tuoneet Ruotsin markkinoille laivapolttoaineen, jonka avulla merenkulkuala voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Ensimmäinen lähes 600 000 litran (500 tonnin) toimitus on nyt saatavilla Södertäljen terminaalissa sekä Tukholman alueella tankkaaville että Mälarenjärvelle kulkeville aluksille.

Neste Marine™ 0.1 Co-processed auttaa merenkulkualaa vähentämään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, sillä osa Nesteen laivapolttoaineesta on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Polttoaineen tuotannossa raakaöljy korvataan osittain uusiutuvilla raaka-aineilla.

50 tykkäystä

Itseä jäi hämäämään tuossa se, että sanottiin vain “osa on korvattu”, muttei annettu mitään osviittaa kuinka suuri osa. Tulee auttamatta mieleen, että osa on luokkaa 1% raakaöljystä tms., koska ei kehdattu kertoa?

1 tykkäys

Tuo olisi kieltämättä kiinnostava tieto. Kun ei ole kerrottu, niin väkisinkin alkaa miettiä vastaavaa lentoliikenteen puolelta ja Finnairin 0,2 %:a…
Joskin suuntahan on joka tapauksessa oikea ja polttoaine kuulostaa varsin kätevältä, kun ei vaadi mitään toimenpiteitä tai muutoksia laivassa. Sen kun vain sotkee sekaan.

Nesteen kohdalla nousee päällimmäisenä mieleen osarin yhteydessä mainitut näkymät uusiutuvien polttoaineiden tuotannosta. Eli se, että niistä on odotettavissa ylitarjontaa. Mutta nyt sitten kuitenkin esim Singaporessa ajetaan tuotanto ylös. Minkä oleellisen jutun olen missannut?

3 tykkäystä

Neste, Suntory, ENEOS ja Mitsubishi Corporation ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä PET-muovia (polyeteenitereftalaatti) voidaan valmistaa uusiutuvasta Neste RE™ -raaka-aineesta kaupallisessa mittakaavassa. Neste RE on Nesteen raaka-aine polymeerien tuotantoon. Se on valmistettu 100 % biopohjaisista raaka-aineista, kuten jätteistä ja tähteistä, esimerkiksi käytetystä paistorasvasta, ja sillä voidaan korvata fossiilisia raaka-aineita arvoketjussa. Japanilainen juomayhtiö Suntory ottaa uusiutuvan PET-muovin käyttöön vuonna 2024 tuotteidensa pullojen valmistuksessa.

Nesteen uusi kumppani ENEOS Japanissa ottaa käyttöön Neste RE:hen perustuvat biopohjaiset välituotteet bioparaksyleenin valmistuksessa Mizushiman jalostamollaan Okayamassa. Bioparaksyleeni muunnetaan puhdistetuksi tereftaalihapoksi ja edelleen PET-muoviksi, jota Suntory käyttää PET-pullojen valmistuksessa. Mitsubishi Corporation koordinoi kumppanien yhteistyötä arvoketjussa.

50 tykkäystä

Uutinen kuulostaa kyllä tosi hyvältä. Jo ensi vuonna alkaa pullojen tuotanto. Olisi kiva tietää miten merkittävä asia Nesteen kannalta tämä on vai puhutaanko lillukanvarsista. Jokatapauksessa vaikka ensi vuosi olisi lillukanvarsia niin mahdollisuuksia tulevaan kasvuun luulisi olevan. Markkinathan on yleisesti valtavat pullotetuissa juomissa (toki kilpailu varmasti myös kova).
Pitää brändätä hyvin, jotta asiakas on valmis maksamaan mahdollisesti vähän kallimman hinnan hyvästä omastatunnosta.

12 tykkäystä
14 tykkäystä

Kai Huhtamäen puuttumiselle on joku selkeä syy, kunhan ihmettelin.

2 tykkäystä

Neste, LyondellBasell, Biofibre ja Naftex ovat luoneet arvoketjun, jossa biopohjaiset polymeerit yhdistetään luonnonkuituun rakennuselementtien valmistuksessa. Polymeerit, joiden biopohjainen sisältö on mitattavissa, ja luonnonkuitu, luovat rakennuselementeissä hiilivaraston, joka voi auttaa torjumaan ilmastonmuutosta.

  • Yhteistyön avulla rakennusosat voidaan valmistaa biopohjaisista muoveista, jotka on vahvistettu luonnonkuidulla

  • Rakennusmateriaalien pitkäikäisyyden ansiosta hiiltä voidaan varastoida vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi

Yhteistyön myötä Neste toimittaa LyondellBasellille uusiutuvaa Neste RE™ -raaka-ainetta, joka on valmistettu 100 % biopohjaisista materiaaleista, kuten jätteistä ja tähteistä. LyondellBasell jalostaa raaka-aineen CirculenRenew C14 -polypropeeniksi, jonka biopohjainen sisältö on mitattavissa, ja joka on osa yhtiön CirculenRenew™ -tuotevalikoimaa. Biofibre valmistaa tästä polypropeenista luonnonkuituvahvisteisia muovirakeita. Viimeisessä vaiheessa Naftex puristaa nämä rakeet rakennuselementeiksi, kuten aitatolpiksi tai terassikansien profiileiksi.

36 tykkäystä

Nämä tämäntyyppiset avaukset kuulostavat erinomaisilta ja vastaavia uutisia on nyt tullut Nesteeltä useampia. Se mitä sitten toivotaan on, että nämä ovat tulevaisuudessa oikeasti merkityksellisellä volyymillä operoitavia juttuja ja että ovat myös hyvää liikentoimintaa eikä pelkkää viherposeerausta. Hyvä Neste!

30 tykkäystä

Mutta eikö näissä kaikissa päde se sama ongelma, joka tulee lähitulevaisuudessa rajoittamaan biopolttoaineiden kehitystä: Raaka-ainehaasteet. Jotta nämä olisivat todellisuudessa niin hienoja asioita, kuin miltä ne kuulostavat, tulisi raaka-aineen olla todellisuudessa “jätettä”, jota olisi käytännössä rajattomat määrät edullisesti saatavilla. Käsittääkseni kuitenkin tuo Neste RE valmistetaan paistorasvoista (joita ei ole riittävästi saatavilla) tai vaihtoehtoisesti palmuöljytisleestä (?), joka puolestaan ei ole kestävyysmielessä ongelmaton… Joku paremmin vihkiytynyt toivottavasti osoittaa mutuiluni vääräksi?

2 tykkäystä

Tulee mieleen, että tietysti hyvä kun ilman öljyä voidaan toimia, mutta jos tuotteet edelleen päätyvät muovina meriin tai avotulella poltettaviksi niin vielä on vihreyden eteen aika paljon tehtävää.

5 tykkäystä

Kölnin-Bonnin lentoasema on siirtynyt käyttämään Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta dieselkäyttöisten maa-ajoneuvojen polttoaineena. Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan kokonaan uusiutuvista raaka-aineista, ja lentoasemalla sitä käytetään polttoaineena etenkin suurissa ja raskaissa ajoneuvoissa, kuten lentoaseman paloautoissa, joita ei ole helppoa sähköistää. Käyttämällä Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä lentoasema voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä lähes 3 000 CO2-ekvivalenttitonnia vuodessa fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna. Neste MY Uusiutuvan Dieselin käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 75-95 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna.

68 tykkäystä