Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

OP laski tavoitehintaa 32 —> 29 €. Suositus on edelleen OSTA.

33 tykkäystä

Tässä on Jussi Halmeen video Nesteestä. :slight_smile:

*2024 vuosi on ollut todella haastava Nesteelle, toki sitä se on ollut monelle suomalaiselle pörssiyritykselle. *

Eilen torstaina julkaistun osavuosikatsauksen mukaan Nesteen huhti–kesäkuun vertailukelpoinen käyttökate putosi 784 miljoonasta eurosta 240 miljoonaan euroon verrattuna viime vuoteen, mikä alitti analyytikoiden odotukset.

Kumminkin pörssissä Nesteen osake nousi.

13 tykkäystä

Neste Oyj : Jefferies cuts target price to EUR 39 from EUR 40

19 tykkäystä

Joo tuo Öljytuotteiden volyymipudotus oli ennakoimaani pienempi ja myös keskihinta oli segmentissä korkeampi, joten tuosta jo yksinään saa melko suuren erotuksen. Mutta tämmöisessä liiketoiminnassa liikevaihtoa huomattavasti tärkeämpi on jalostusmarginaali, koska lopputuotteen hinta voi heilua paljon, mutta Nesteen tulos taas riippu siitä, miten raaka-aineiden hinta (ja laajemmin koko toiminnan tehokkuus) kehittyy suhteessa lopputuotteen hintaan. Tää on siis marginaali eikä liikevaihtopeli :smiley:

Esimerkiksi tuosta Öljytuotteiden tuntuvasta liikevaihtoylityksestä huolimatta käyttökaterivillä ylitys oli vain luokkaa 10 MEUR, kun ennustamaani korkeammat volyymit tuli hivenen ennustamaani matalammalla jalostusmarginaalilla.

43 tykkäystä

Tämä antaa tosiaan hyvin kuvaa, kuinka voimalla marginaali on tippunut. Toki tuota Q2-tasoa voi oikaista keraluonteisella varaston arvostustappiolla, kuten @sinuhe1 nosti esiin. Mutta ei se 40 $/tonni kokonaiskuvaa muuta. Lisäksi kysymys herää, että onko tuolla matkan varrella on hyödytty positiivisista arvostusvoitoista.

Mitä tuohon kysyntä/tarjonta kuvaajaan tulee, niin muistuttaisin , että nämä molemmat palkit elää jatkuvasti. Viime aikoina on nähty enemmän tarjontapuolen uutisia, kun jotkut tuottajat (esim. Shell) on lykännyt hankkeita. Toisaalta alkuvuodesta mm. Hollanti kiristi tavoitteita ja toisaalta tuohon aikaan mielestäni Refuel EU ei ollut vielä vahvistettu, joten mielestäni SAF kasvunäkymä on tuosta vahvistunut, sillä sitä ei oltu laskettu tuohon sisään.

42 tykkäystä

Lisätään tähän, että OP:n aamukatsauksen mukaan Valero luonnehti eilen konferenssipuhelussaan SAF:in marginaalinäkymää melko positiiviseksi.

15 tykkäystä

Nesteen muotoilu odotetusta H2:n marginaaliparannuksesta SAF-myyntivolyymien kasvun kautta oli jotakuinkin niin, että SAFfin kysynnän ja tarjonnan näkymä on “constructive” ja muistutettiin myös, että se on heille premiumtuote :smiley: Eli samanlaista luonnehdintaa, mutta loppuvuonnahan se sitten nähdään mitä se käytännössä tarkoittaa.

24 tykkäystä

Parin kuukauden takainen @Verneri_Pulkkinen ja @Petri_Gostowski tekemä video Nesteestä on edelleen varsin ajankohtainen, mutta kuvailtiin tänään silti tuore video, jolla pohdittiin mm. kilpailijoiden ahdinkoa sekä eilen nähtyä erikoista kurssiliikettä, kun saman päivän aikana noustiin n. 10% tiputuksesta vielä päivän päätteeksi plussalle. Onko pohjat siis nähty, kun huonotkaan uutiset eivät enää jaksa laskea kurssia? :thinking:

Kuluvasta vuodesta on muodostumassa Nesteelle välivuosien välivuosi. Onko pohjat kuitenkin nähty, kun huonotkaan uutiset eivät jaksa enää laskea kurssia, kuten tulosjulkistuspäivänä saimme todistaa? Analyytikko Petri Gostowski käy läpi vaikeaa markkinatilannetta, joka on osunut myös kilpailijoihin.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:21 Q2-raportti lyhykäisyydessään
01:29 Ei helppo vuosi kilpailijoillekaan
03:29 Marginaaleissa silmiinpistävä romahdus lyhyessä ajassa
04:32 Tähdet eivät ole olleet oikeassa asennossa tänä vuonna
06:09 Onko kurssissa jo tarpeeksi pahaa hinnoiteltuna sisään?

31 tykkäystä

Täällä ei oo kovin aktiivisesti otettu kantaa ja/tai mietitty vaikutuksia markkinaan/Nesteeseen tuon Kiinan oletetun valheellisen biopolttoaine-dumppauksen vuoksi. Tapahtunut viimeisen n. kahden vuoden aikana, ja on täyttänyt esim. öljy-yhtiöiden sekoitekiintiöitä liian halvalla ja liian pitkäksi aikaa. Tästä ainakin omassa seurannassa olevat biopolttoaine-valmistajat valittanut jo pitkään, ja onneksi nyt tulossa muutoksia (ainakin hetkellisesti); EU hits Chinese biodiesel with anti-dumping… | Transport & Environment.

Vois kuvitella että kun tämä on kertaantunut markkinoilla kaikkinensa, niin lopputuloksena on tuollainen kate-ralli mitä nyt nähtykin. Vai?

27 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Neste-analyysinsä. Suositus (OSTA) ja tavoitehinta (34,00 €) pysyvät ennallaan. :point_down:

Key downside risks: In the short term, the main risks relate to higher feedstock prices, negative hedging gains, overcapacity and competition, regulation, raw material availability and logistics costs, which could hamper the comparable margin for Renewable Products. Global macroeconomic worries could reduce the need for transport fuels. A weakening USD against the EUR can hamper clean operating profit, as the margin is USD-denominated. Long-term risks are related to energy policies, regulation, increasing competition and oversupply, the availability of raw materials and the sustainability of used feedstocks.

63 tykkäystä

Iloinen yllätys Nordean tavoitehinta Nesteelle, mitenköhän tuo on Inderes +50% ? Toki vanha totuus toimii tässäkin, 50% vähästä ei ole paljoa :roll_eyes:.

Itse epäilen Nesteen uusiutuvien katteiden palaamista historialliselle huimalle tasolle. Maailma ei ole valmis maksaan kovin isoa cappia uusiutuvat/fossiiliset.

Just tankkasin kotikulman vakioasemalla plugariani ja tein kaksi huomiota.
Autooni saisi tankata E25% bensaa, missä siis 25% etanolia. Nythän käytämme E10% eli vehkeissä olisi varaa.
Toinen yllättävämpi huomio oli, että ko. ABC-jakeluasema rempan yhteydessä vaihtanut uusiutuvan dieselin moottoripolttoöljyyn eli kansankielellä mökään. Ehkä se uusiutuvan korkeampi +10% pumppuhinta hidastaa käytön lisääntymistä. Eli onko Nesteen siivu 800€/tonni ollut vaan kestämättömän paljon?

16 tykkäystä

Kivinen on tie Nesteellä uusiutuvien suhteen. En näe niiden yleistyvän ennenkuin lainsäädäntö ohjaa siihen suuntaan enemmän. Tai oikeastaan pakottaa. On vaikea myydä uusiutuvaa paljon korkeammalla hinnalla kun kilpailijat myy tavallista polttoainetta halvemmalla.

14 tykkäystä

Kun uusiutuvien hinnat riippuvat poliittisista päätöksistä, pitää kurssiin osata hinnoitella esimerkiksi USA:n vaalituloksien todennäköisyyksiä. Vaikeaksi menee. Vai pitääkö alkaa seuraamaan vedonlyöntikertoimia?

15 tykkäystä

Kolmen analyytikon päivitykset. Ei muutoksia suositukseen:

Jatkoksi myös liechtensteinilaisen pankin VP Bankin analyytikon pohdintoja Nesteestä. https://researchnews.vpbank.com/en/publication/4637/neste-q2-uninspiring-but-might-be-the-trough

“the fact that the overall guidance was more or less confirmed shows confidence. Also, the intraday reversal in the stock is positive. However, it remains doubtful that the market will put any credibility on this until margins actually rebound.”

KPMG julkaisi viime viikolla uuden raportin lentopolttoaineiden tulevaisuudesta: “Evolution of alternative fuels for aviation.”

“This report is tailored for leaders and stakeholders in the aviation industry, seeking to offer actionable insights on alternative fuels and a detailed analysis of readiness and adoption potential in the aviation sector.”

Linkki raporttiin:

Bio-pohjaisesta SAF:sta todetaan näin:

“Despite being more expensive than conventional jet fuel, SAF is expected to become cost-competitive as production scales up and technology advances. Growing biofuel demand across other transport modes, such as trucking, and feedstock limitations are driving the development of more numerous SAF fuel production pathways. While its regulatory readiness is moderate to high, challenges remain in approving 100 percent SAF fueled flights for general commercial operation.”

Sama kuvattuna sädekaaviossa:

43 tykkäystä

Blommalta poiminta analyytikoiden suositusjakauman (vasen asteikko) ja tavoitehintojen konsensuksen kehityksestä (oikea asteikko).

Alkuvuonna suositusjakauma oli poikkeuksellisen positiivinen. Edes koronadipissä ei nähty samanlaista. Edelleen noin puolet annetuista suosituksista on positiivisia (osta, lisää, ylipainota), mutta kuten nähdään näkemykset ovat selvästi muuttuneet varovaisemmiksi, ja osaltaan varmaan Nesteen tekemistä ja markkinan kehitystä kohtaan kohdistuvaa epävarmuutta tulevasta korostaa huomattava pidä/neutraali-näkemysten osuus eli ei selkeää kantaa. Harvassa ovat negapetterit.

51 tykkäystä

Almanakka on musta tosi hyvä kirjoittamaan ja perustelemaan asioita. Tässä olisi hänen kirjoituksensa Nesteestä. :slight_smile:

Kaikki menee väärään suuntaan. Tässä myrskypilvessä on se hopeareunus, että hyödykemarkkinoilla mikään ei korjaa matalia hintoja yhtä tehokkaasti kuin matalat hinnat. Uusiutuvien polttoaineiden investoinnit eivät yhtäkkiä näytäkään lainkaan houkuttelevilta ja kapasiteetti ei kasva kysynnän tahtiin. Jos Nesteellä on vaikeaa, on suurealla osalla sen kilpailijoista vielä vaikeampaa.

42 tykkäystä

Neste and HELLENiQ ENERGY collaborate to boost the availability of blended sustainable aviation fuel in Greece

47 tykkäystä

Reuters

Neste Provides Sustainable Aviation Fuel To United Airlines

Jul 31, 202416:25 GMT+3

NESTE+3.54%

Neste Oyj NESTE:

  • NESTE PROVIDES SUSTAINABLE AVIATION FUEL TO UNITED AIRLINES FOR USE AT CHICAGO O’HARE INTERNATIONAL AIRPORT IN THE U.S.

Johan tulee uutista päivittäin. Harmi vaan, että katteet on toistaiseksi alhaalla.

58 tykkäystä

Uusiutuvien lentopolttoaineiden markkinan kontekstissa merkille pantava päätös: Air New Zealand luopui tavoitteestaan vähentää päästöjään 29 % vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö mainitsee syiksi mm. uusien lentokoneiden saatavuuden ja vaihtoehtoisten lentopolttoaineiden kustannukset ja saatavuuden. Mitä ilmeisimmin yhtiöltä kyllä saadaan myöhemmin nämä em. seikat paremmin huomioonottava uudistettu tavoite. Yllä linkki yhtiön tiedotteeseen.

OP:n aamukatsauksessa yhtiön päätöstä kommentoitiin. Air New Zealand on tosissaan yksi Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen asiakkaista. Aiemmin keväällä Neste tiedotti (linkki) toimittavansa yhtiölle noin 7200 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta Singaporesta LA:n lentokentälle, ja tästä OP toteaa saman kuin tiedotteessa kerrotaan, eli että sopimuksen kerrottiin olleen suurin Pohjois-Amerikan ja Euroopan ulkopuolisten lentoyhtiöiden Nesteeltä tekemä tekemä diili uusiutuvasta lentopolttoaineesta, joka toimitetaan ennen vuoden 2024 loppua.

OP:n mukaan Air New Zealandin ilmoitus on “lievän negatiivista Nesteelle” ja Nesteen SAF-myyntimäärien kasvulle oleellisinta on EU:n asettamat minimirajat uusiutuvan lentopolttoaineen käytölle.

60 tykkäystä

Tama 350.000 tonnin SAF/HVO projekti toteutumassa, Gunvor astuu kehiin suuren kassansa kanssa, uskovat EU:n SAF-mandaatin huolehtivan kysynnasta. Maksumuuri.
The design process for the Rotterdam facility is scheduled to complete in the fourth quarter of 2024 and Gunvor and Varo expect to approve the project for development next year.
While some competitors have sought to develop new biofuel techniques, Sanyal said Varo had reduced risk and cost by relying on proven technology and repurposing existing pipeline and storage infrastructure on Gunvor’s site.

10 tykkäystä