Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Itse pidän, että tämä on hyvä esimerkki teknologiamurroksen “rajapinnassa” toimimisesta. Vanhat hitaasti muuttuvat rakenteet, kuten raskas kuljetuskalusto, vaatii ilmastoystävällisempiä vaihtoehtoja hyvin nopeallakin aikajänteellä. Vetyrekat ja sähkömatkustajalentokoneet on vielä suht kaukana ja akkujen valmistaminen ja sen tuotantoinfran rakentaminen siihen tahtiin mitä maailman muuttaminen vaatisi on haastavaa ja hidastakin (kaivos- ja rakennusluvat, rakentamisen aikataulut yms.). Nesteellä on jo valmis teknologia, johon toivon että Neste menee rohkeasti all-in, koska kilpailu kovenee perinteisessä öljynjalostusteollisuudessa.

4 tykkäystä

Miten te muut näette Porvoon jalostamon tulevaisuuden, onko Spore ja Rdam nyt ne syömähampaat ja Porvoolle käy Naantalit?

Itse vielä toivoisin näkeväni investointeja Porvoseen ja sen kapasiteetin ja tuote/teknologiakehityksen säilyttämisen. Tarvitsemmeko jalostamoa Porvoossa, jotta Neste pysyy kapasiteetissa ja laadussa huipulla?

Vaikea uskoa että Porvoo ihan lähivuosina katoaisi, juuri tehty isoja investointeja, valtio vielä iso omistaja, huoltovarmuus etc. Porvoonkin jalostamo on aikanaan perustettu CCCP ”materiaalivirtojen” varrelle. vastikään tehdyn päätöksen mukaan Porvoon jalostamo laajentuu Rotterdamiin :wink: …syynä samaiset mutta muuttuneet materiaalivirrat ja Rotterdamin “hiilivarasto”. Itsellä vähän kaksijakoiset fiilikset tuon omistajanohjauksen suhteen, tietysti toivoo että suomalaista työllisyyttä kotimaassa edistetään, niin on täälläkin rahaa mitä kierrättää, mutta toisaalta yrityksen pitää pärjätä globaalissa kilpailussa…

2 tykkäystä

Huoltovarmuus varmasti on merkittävä tekijä - niin kauan kun valtio on iso omistaja.
Yritän pohtia, onko Porvoo riippakivi jonka heivaus on kulisseissa toiveena. Vai voiko Porvoossa tehdä jotain uutta ja merkittävää +5v tähtäimellä.
Omistajana suon menestystä ja kasvavaa bisnestä, mutta onko meillä Porvoossa mahdollisuus vai ongelma…

Itse uskon Nesteellä on aika mieletön murrosajan tuote! Vai onko lyhyellä tähtäimellä (väh. 10-15v) vaihtoehtoja? Rehellisesti sanottuna en usko pystymme tuottamaan riittävästi akkuja rekoille ja lentokoneille, kaiken muun akkukysynnän lisäksi…Siksi keskustelu on jo kääntymässä vetyyn, mutta ei sekään ole ihan läpihuutojuttu, vaan aika alkutaipaleella vielä, vaatii isoja mm. investointeja kalustoon (aikaa vie myös teknologian testaus/turvallisuus markkinoille, tuotannon ylösajo, asenteet, hinta jne…). Nyt lähivuosina tuotettava ja vanha kalusto jää vielä pitkäksi aikaa kiertoon. Sen ympäristöystävällisten polttoaineiden kysyntä raskaaseen ja lentoliikenteeseen kasvaa aivan väistämättä. Voiko siinä kiireessä sitten sulkea hyvin toimivia tuotantolaitoksia…En usko. Pitkällä +15-20v on sitten kiinni Nesteen muuntautumiskyvystä, energian tarve tuskin vähenee maailmassa!

12 tykkäystä
10 tykkäystä

Olit @jaska1 aikaisemmin kirjoittanut että Nesteellä on ihan fiksu siivu Sunfiresta. Missä tuo sijoituksen koko on mainittu, itse en ole löytänyt vaikka kuinka hakenut tiedotteista, osareista yms?

Tällainen Dr. Götzin väittämä info lisäsijoituksesta muuten kyllä löytyi, jota ei mainita Nesteen sivuilla eikä tiedotteissa lainkaan?? Pitääköhän paikkansa?

2 tykkäystä

Enpäs tosiaan löytänyt itsekkään omistuksen suuruutta ku äkkiä googlailin. Muistan, että se jossain on tullut vastaan, mutta voin toki muistaa väärin.

6 tykkäystä

Onko kukaan muu pohtinut tai törmännyt pohdintaan, että Nesteen öljyliiketoiminta eriytettäisiin toiseen valtio-omisteiseen yhtiöön?

Näin saataisiin Nesteen uusiutuviin pohjautuvista liiketoiminnoista vihreämpiä ja pörssiin paremmin sopivia, mutta toisaalta valtion huoltovarmuus ei kärsisi. Onko tälläinen edes ylipäänsä mahdollista, kun eri raaka-aineista tehtävät tuotteet tehdään kuitenkin samoilla jalostamoilla? Voisiko valtio-omisteinen öljy-Neste tehdä esimerkiksi pitkäaikaisen alihankkija sopimuksen Uusiutuva-Nesteen kanssa, jolloin meidän osakkeen omistajien ei tarvitse huolehtia huonosti tuottavasta öljyliiketoiminnasta?

Varmasti moni muukin on samaa mieltä, että öljyliiketoiminta on eräänlainen pakollinen riippakivi, joka ei oikein sovi yhtiön vihreisiin tavoitteisiin. Jossain vaiheessa öljystä on joka tapauksessa luovuttava, mutta tähän toki menee vielä useita vuosikymmeniä.

24 tykkäystä

Neste ja kotimainen Hesburger-ravintolaketju aloittavat merkittävän kiertotalousyhteistyön. Jatkossa yli 300 Hesburger-ravintolasta Suomessa ja Baltiassa kerättävä käytetty paistoöljy kierrätetään uusiutuvaksi dieseliksi. Yhteistyön myötä Hesburger siirtyy käyttämään Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta valtaosassa kuljetuksiaan Suomessa ja vähentää näissä elintarvikekuljetuksissa kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %* verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.

32 tykkäystä

Neste vahvistaa maailmanlaajuista innovaatio-, tutkimus- ja kehitystoimintaansa avaamalla tutkimuskeskuksen Singaporeen

“Neste vauhdittaa kasvustrategiansa toteutusta perustamalla tutkimuskeskuksen Singaporeen. Investoinnin myötä Neste kasvattaa maailmanlaajuista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaansa ja edistää kumppaniyhteistyötä Aasian ja Tyynenmeren alueella ja erityisesti Singaporessa.”

22 tykkäystä
6 tykkäystä
4 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Neste-analyysinsä. Suositus (OSTA) ja tavoitehinta (62 €) pysyvät ennallaan.

16 tykkäystä

Kommentin liputtajaa huolestutti, vallan aiheellisesti, onko Nordealle ok että täällä jaetaan kokonaisia sivuja heidän raporteista jotka ovat lukkojen takana.

Käsittääkseni heidän Inderes-tyylinen tutkimus, eli commissioned research, on vapaata riistaa. Mutta silti olisi kohteliasta ehkäpä ennemmin referoida oleelliset pointit lainauksin, kuin pamauttaa kokonaisia osia raportista tänne.

Nordea ei toisaalta ole koskaan meillä tästä valittanut, eivät tunnu olevan niin tarkkoja aiheen suhteen… :smiley:

11 tykkäystä

Neste ja Ravago aikovat perustaa yhteisyrityksen muovijätteen kemialliseen kierrätykseen tarkoitetun teollisuuslaitoksen rakentamiseksi North Sea Portiin Alankomaiden Vlissingeniin. Suunniteltu laitos olisi ensimmäinen vaihe yhteisen kemiallisen kierrätyksen toiminnalle (ns. ”edistynyt kierrätys”) maailmanlaajuisesti. Toiminnassa aiotaan hyödyntää termokemiallista nesteytysteknologiaa, jonka kehittäjä on yhdysvaltalainen innovatiivinen kemiallisen kierrätyksen teknologiaa kehittävä Alterra Energy. Tällä projektilla Neste – maailman johtava uusiutuvan dieselin, uusiutuvan lentopolttoaineen ja polymeeri- ja kemianteollisuuden uusiutuvien drop-in-syöttöaineiden ja -ratkaisujen tuottaja – sekä Ravago – maailman johtava polymeerien jakelija ja kierrättäjä – edistävät kemiallisen kierrätyksen kaupallistamista. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntää.

20 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Q3-tulokseen liittyen. :point_down:

8 tykkäystä

Keskiviikkona joudutaan tehdä tiivistetty tuloslive, koska Sanoma raportoi aamulla 8.30 ja pitää ehtiä raapustamaan siitä kommentti aamariin ja sen välissä tehdään Neste-live. Tähtään siihen, että 8.55 aloitellaan ja ehditään käydä nopeesti ennakko-odotukset läpi ja sitten tiivistetysti pureksitaan sitä tulosta klo 9 jälkeen, siten että ehdin sen jälkeen vielä viimeistelemään Sanoma-kommentin aamariin. Katsotaan millainen kiire tulee :grinning:

22 tykkäystä

Miten se Nesteeseen vaikuttaa että nyt syksyllä FAME-laatuinen biodiesel on raketoinut rajusti ylös +60% ? Neste ei tuota laatua itse tee, mutta onko siitä jotain etua Nesteelle?
Biodiesel-hinnat (SME & FAME) | Neste

3 tykkäystä

Vahva tulos kolmannella neljänneksellä merkittävästi kohonneiden energian hintojen vallitessa

Kolmas neljännes lyhyesti:

Vertailukelpoinen liikevoitto oli 368 miljoonaa euroa (373 milj.)
Liikevoitto oli 579 miljoonaa euroa (425 milj.)
Uusiutuvien tuotteiden vertailukelpoinen myyntimarginaali oli 679 dollaria tonnilta (744)
Öljytuotteiden kokonaisjalostusmarginaali oli 9,4 dollaria barrelilta (5,9)
Rahavirta ennen rahoituseriä oli 171 miljoonaa euroa (315 milj.)

Tammi-syyskuu lyhyesti:

Vertailukelpoinen liikevoitto oli 910 miljoonaa euroa (1 036 milj.)
Liikevoitto oli 1 499 miljoonaa euroa (830 milj.)
Rahavirta ennen rahoituseriä oli -213 miljoonaa euroa (-51 milj.)
Rahavirtavaikutteiset investoinnit olivat 1 004 miljoonaa euroa (751 milj.)
Keskimääräisen sijoitetun pääoman tuotto (ROACE) oli 15,4 % viimeisten 12 kuukauden aikana (2020: 17,3 %)
Velan osuus kokonaispääomasta syyskuun lopussa oli 5,9 % (31.12.2020: -4,7 %)
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos: 1,04 euroa (1,16)
Osakekohtainen tulos: 1,71 euroa (0,92)
5 tykkäystä